Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:


Du frågade om någon dött av konstruktionsfel. Inte när eller hur eller vem som drabbades. De exempel jag listade är just exempel, det finns många fler. De spänner dessutom över decennier, dvs det är inget som slutat inträffa. Konstruktionsfel som leder till dödsfall är alltså något som inträffar med jämna mellanrum.

Vad har förövrigt autopilot att göra med konstruktionsfel? Det är en assistansfunktion där föraren alltid är 100% ansvarig. Oavsett vad den gör är det alltså du som förare som är "skyldig" för ev. problem eftersom det är du som framför fordonet.
Så att hävda att "Tesla leder listan" är nog det dummaste jag hört på ett bra tag.
Det var "zalman3" som kallade övriga biltillverkare för "perfekta" och antydde att dom skulle vara livsfarliga. Struntprat. Livsfarliga fel är tack och lov mycket ovanliga. Bilindustrin arbetar enligt systemsäkerhetspeinciper utvecklade av flyg och rymdindustrin. Hittills har man, med få undantag, lyckats väl med det arbetet.
Ja, jag tror det finns en påtaglig risk att teslor, nu när dom blir vanligare, blir inblandade i olyckor där förare invaggats i att bilen verkligen är självkörande. Funktionen heter ju autopilot vilket kan misstolkats.
Teslas förstödsystem är bäst på marknaden men bilen är inte autonom.
Ännu.
Nej, det var du som försökte få det till att konstruktionsfel i bilbranschen inte lett till dödsfall. När du sen motbevisades på det försökte du få det till att Tesla minsann orsakade flest dödsfall. Skrattretande.

Det heter autopilot på flygplan också.
Med din logik borde det då ske många flygolyckor pga det. Men guess what, det gör det inte. Tvärtom.
Teslas statistik visar även den att det blir FÄRRE bilolyckor när folk använder autopilot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

USA: +19,3%
Världen: +169,2%

https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/

Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
Ser att det har rört på sig i tråden och att jag nu citerar ett "gammalt" inlägg, men så får det bli. :)

Min poäng var att totalförsäljningen av bilar går ner, oavsett drivlina under skalet. Att biltillverkarnas investeringar i nya press- och lackeringslinjer då går ner är inte så konstigt. Såna investeringar gör man för att ersätta gammal utrustning men framförallt för att öka produktionen. Det var därför jag tyckte att det var långsökt att härleda problem hos företag som tillverkar sådan utrustning till frågeställningen i den här tråden.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:


Du frågade om någon dött av konstruktionsfel. Inte när eller hur eller vem som drabbades. De exempel jag listade är just exempel, det finns många fler. De spänner dessutom över decennier, dvs det är inget som slutat inträffa. Konstruktionsfel som leder till dödsfall är alltså något som inträffar med jämna mellanrum.

Vad har förövrigt autopilot att göra med konstruktionsfel? Det är en assistansfunktion där föraren alltid är 100% ansvarig. Oavsett vad den gör är det alltså du som förare som är "skyldig" för ev. problem eftersom det är du som framför fordonet.
Så att hävda att "Tesla leder listan" är nog det dummaste jag hört på ett bra tag.
Det var "zalman3" som kallade övriga biltillverkare för "perfekta" och antydde att dom skulle vara livsfarliga. Struntprat. Livsfarliga fel är tack och lov mycket ovanliga. Bilindustrin arbetar enligt systemsäkerhetspeinciper utvecklade av flyg och rymdindustrin. Hittills har man, med få undantag, lyckats väl med det arbetet.
Ja, jag tror det finns en påtaglig risk att teslor, nu när dom blir vanligare, blir inblandade i olyckor där förare invaggats i att bilen verkligen är självkörande. Funktionen heter ju autopilot vilket kan misstolkats.
Teslas förstödsystem är bäst på marknaden men bilen är inte autonom.
Ännu.
Nej, det var du som försökte få det till att konstruktionsfel i bilbranschen inte lett till dödsfall. När du sen motbevisades på det försökte du få det till att Tesla minsann orsakade flest dödsfall. Skrattretande.

Det heter autopilot på flygplan också.
Med din logik borde det då ske många flygolyckor pga det. Men guess what, det gör det inte. Tvärtom.
Teslas statistik visar även den att det blir FÄRRE bilolyckor när folk använder autopilot.
Liknelsen med flyget är givetvis fullt relevant på det sätt du beskriver, men slutsatsen bör således bli den helt motsatta eftersom flygindustrin särskilt lyft fram automation utan ingående och tillhörande systemutbildning som en särskild risk.

Det går såklart att alltid hävda att en Boeing 737 Max 8 trotts att dom kraschat (pg sv just detta fel) ändå är långt mycket säkrare än en helt manuell jetkärra från 60-talet men det kommer ju knappast att vare sig göra deras anhöriga eller andra för den delen sugna på att sätta sig en sån kärra ändå.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:


Du frågade om någon dött av konstruktionsfel. Inte när eller hur eller vem som drabbades. De exempel jag listade är just exempel, det finns många fler. De spänner dessutom över decennier, dvs det är inget som slutat inträffa. Konstruktionsfel som leder till dödsfall är alltså något som inträffar med jämna mellanrum.

Vad har förövrigt autopilot att göra med konstruktionsfel? Det är en assistansfunktion där föraren alltid är 100% ansvarig. Oavsett vad den gör är det alltså du som förare som är "skyldig" för ev. problem eftersom det är du som framför fordonet.
Så att hävda att "Tesla leder listan" är nog det dummaste jag hört på ett bra tag.
Det var "zalman3" som kallade övriga biltillverkare för "perfekta" och antydde att dom skulle vara livsfarliga. Struntprat. Livsfarliga fel är tack och lov mycket ovanliga. Bilindustrin arbetar enligt systemsäkerhetspeinciper utvecklade av flyg och rymdindustrin. Hittills har man, med få undantag, lyckats väl med det arbetet.
Ja, jag tror det finns en påtaglig risk att teslor, nu när dom blir vanligare, blir inblandade i olyckor där förare invaggats i att bilen verkligen är självkörande. Funktionen heter ju autopilot vilket kan misstolkats.
Teslas förstödsystem är bäst på marknaden men bilen är inte autonom.
Ännu.
Nej, det var du som försökte få det till att konstruktionsfel i bilbranschen inte lett till dödsfall. När du sen motbevisades på det försökte du få det till att Tesla minsann orsakade flest dödsfall. Skrattretande.

Det heter autopilot på flygplan också.
Med din logik borde det då ske många flygolyckor pga det. Men guess what, det gör det inte. Tvärtom.
Teslas statistik visar även den att det blir FÄRRE bilolyckor när folk använder autopilot.
Liknelsen med flyget är givetvis fullt relevant på det sätt du beskriver, men slutsatsen bör således bli den helt motsatta eftersom flygindustrin särskilt lyft fram automation utan ingående och tillhörande systemutbildning som en särskild risk.

Det går såklart att alltid hävda att en Boeing 737 Max 8 trotts att dom kraschat (pg sv just detta fel) ändå är långt mycket säkrare än en helt manuell jetkärra från 60-talet men det kommer ju knappast att vare sig göra deras anhöriga eller andra för den delen sugna på att sätta sig en sån kärra ändå.
Du "utbildas" innan du slår på autosteer i en Tesla. Som standard vid leverans är det disabled. Det står klart och tydligt vad det innebär. Teslas leveranskillar/tjejer är tydliga med att man slår på autosteer på egen risk(dom gör det inte åt dig) och hänvisar till instruktionerna.

737 MAX krascherna berodde inte på autopilot utan på MCAS. Att man införde MCAS berodde i sin tur på en lång radda felaktiga beslut drivna av vinstkrav och tidspress. Dessutom lät FAA Boeing utföra sina egna säkerhetreviews...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 du brukar länka till allt möjligt för att bevisa det du tycker. Varför länkar du inte till sådant som motsätter sig ditt tyckande.
Här är det ett exempel som du säkert läst
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -en-elbil/
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av mickeisol »

nek0 skrev:
Zalman3 du brukar länka till allt möjligt för att bevisa det du tycker. Varför länkar du inte till sådant som motsätter sig ditt tyckande.
Här är det ett exempel som du säkert läst
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -en-elbil/
Ja den artikeln påvisar ju att det är priset och inte räckvidden som är avgörande, och det stämmer nog bra. Det stämde ju väldigt bra på mig när jag skulle ha tag på en billig pendlingsbil (blev en Peugeot ion för 75000). Men den andra elbilen var det räckvidden som var viktigast (priset var inte kul).

Problemet är ju att det finns så dåligt med billiga el-pendlingsbilar mellan 50000-100000 kr i sverige (norge en helt annan femma).

Många jag känner vill gärna ha en billig leaf att pendla med, men det är ju inte lätt att få tag på det.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av GreenMachine »

:evil:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:


Du frågade om någon dött av konstruktionsfel. Inte när eller hur eller vem som drabbades. De exempel jag listade är just exempel, det finns många fler. De spänner dessutom över decennier, dvs det är inget som slutat inträffa. Konstruktionsfel som leder till dödsfall är alltså något som inträffar med jämna mellanrum.

Vad har förövrigt autopilot att göra med konstruktionsfel? Det är en assistansfunktion där föraren alltid är 100% ansvarig. Oavsett vad den gör är det alltså du som förare som är "skyldig" för ev. problem eftersom det är du som framför fordonet.
Så att hävda att "Tesla leder listan" är nog det dummaste jag hört på ett bra tag.
Det var "zalman3" som kallade övriga biltillverkare för "perfekta" och antydde att dom skulle vara livsfarliga. Struntprat. Livsfarliga fel är tack och lov mycket ovanliga. Bilindustrin arbetar enligt systemsäkerhetspeinciper utvecklade av flyg och rymdindustrin. Hittills har man, med få undantag, lyckats väl med det arbetet.
Ja, jag tror det finns en påtaglig risk att teslor, nu när dom blir vanligare, blir inblandade i olyckor där förare invaggats i att bilen verkligen är självkörande. Funktionen heter ju autopilot vilket kan misstolkats.
Teslas förstödsystem är bäst på marknaden men bilen är inte autonom.
Ännu.
Nej, det var du som försökte få det till att konstruktionsfel i bilbranschen inte lett till dödsfall. När du sen motbevisades på det försökte du få det till att Tesla minsann orsakade flest dödsfall. Skrattretande.

Det heter autopilot på flygplan också.
Med din logik borde det då ske många flygolyckor pga det. Men guess what, det gör det inte. Tvärtom.
Teslas statistik visar även den att det blir FÄRRE bilolyckor när folk använder autopilot.
Liknelsen med flyget är givetvis fullt relevant på det sätt du beskriver, men slutsatsen bör således bli den helt motsatta eftersom flygindustrin särskilt lyft fram automation utan ingående och tillhörande systemutbildning som en särskild risk.

Det går såklart att alltid hävda att en Boeing 737 Max 8 trotts att dom kraschat (pg sv just detta fel) ändå är långt mycket säkrare än en helt manuell jetkärra från 60-talet men det kommer ju knappast att vare sig göra deras anhöriga eller andra för den delen sugna på att sätta sig en sån kärra ändå.
Du "utbildas" innan du slår på autosteer i en Tesla. Som standard vid leverans är det disabled. Det står klart och tydligt vad det innebär. Teslas leveranskillar/tjejer är tydliga med att man slår på autosteer på egen risk(dom gör det inte åt dig) och hänvisar till instruktionerna.

737 MAX krascherna berodde inte på autopilot utan på MCAS. Att man införde MCAS berodde i sin tur på en lång radda felaktiga beslut drivna av vinstkrav och tidspress. Dessutom lät FAA Boeing utföra sina egna säkerhetreviews...
:lol: Ha ha ja det är bra Taliz. FAA håller genomgången på Trosta som ett föredöme fortsättningsvis så kommer man även att också lämna ut samtliga trafikflygplan, rymdraketer och kärnvapen med Teslas personal på Trosta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Zalman3 du brukar länka till allt möjligt för att bevisa det du tycker. Varför länkar du inte till sådant som motsätter sig ditt tyckande.
Här är det ett exempel som du säkert läst
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -en-elbil/
Istället är det priset som är det främsta hindret mot att byta till elbil – det svarar nästan en av fyra deltagare i den här undersökningen. Även om elbilen kan bli billigare att äga verkar det alltså som att många fortfarande tänker att inköpspriset är viktigast.
Antar att ”vanligt folk” faktiskt inte kan räkna eller inte har en aning om hur mycket effektivare en elbil är. Redan vid 1200 mil/år är det billigare med en Model 3 SR+ än med en ny Volvo S60 bensinare, men det kräver ju som sagt att man räknar.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Credde »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Bilförsäljningen på världens tre största marknader under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

Europa: -3,1%
USA: -1,9%
Kina: -14%
Bilförsäljningen av plugin-EV under första halvåret 2019 jämfört med 2018:

USA: +19,3%
Världen: +169,2%

https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/
https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/

Går säkert att hitta uppgifter för Europa och Kina också men orkar inte leta, världssiffran säger väl allt egentligen.
Ser att det har rört på sig i tråden och att jag nu citerar ett "gammalt" inlägg, men så får det bli. :)

Min poäng var att totalförsäljningen av bilar går ner, oavsett drivlina under skalet. Att biltillverkarnas investeringar i nya press- och lackeringslinjer då går ner är inte så konstigt. Såna investeringar gör man för att ersätta gammal utrustning men framförallt för att öka produktionen. Det var därför jag tyckte att det var långsökt att härleda problem hos företag som tillverkar sådan utrustning till frågeställningen i den här tråden.
Jag tror den minskade försäljning av bilar generellt kanske beror på, att det skrikas om möjlig "finanskris" i 2020 (när det är president val i USA igen) och en del håller igen, men också på handelskriget mellan Kina och USA som ju även berör oss i Europa. I Sverige är det helt klart bonus-malus systemet som gör det samt osäkerheten på vad regeringen (läs MP) hittar på.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av LarsL »

Credde skrev:
Jag tror den minskade försäljning av bilar generellt kanske beror på, att det skrikas om möjlig "finanskris" i 2020 (när det är president val i USA igen) och en del håller igen, men också på handelskriget mellan Kina och USA som ju även berör oss i Europa. I Sverige är det helt klart bonus-malus systemet som gör det samt osäkerheten på vad regeringen (läs MP) hittar på.
Jo, orsaken kan säkert vara att det är ett otryckt läge med handelskrig och ett viktigt presidentval i USA. Men det är fortfarande så att det är små förändringar med Europa: -3,1% och USA: -1,9% som gör att vinsterna rasar för tillverkarna. Hur ska de då kunna hantera en förändring som nu händer i Kina med -14%. Siffrorna i Kina tror jag helt klart har med elektrifieringen av bilar att göra, precis som i Norge.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Credde »

LarsL skrev:
Credde skrev:
Jag tror den minskade försäljning av bilar generellt kanske beror på, att det skrikas om möjlig "finanskris" i 2020 (när det är president val i USA igen) och en del håller igen, men också på handelskriget mellan Kina och USA som ju även berör oss i Europa. I Sverige är det helt klart bonus-malus systemet som gör det samt osäkerheten på vad regeringen (läs MP) hittar på.
Jo, orsaken kan säkert vara att det är ett otryckt läge med handelskrig och ett viktigt presidentval i USA. Men det är fortfarande så att det är små förändringar med Europa: -3,1% och USA: -1,9% som gör att vinsterna rasar för tillverkarna. Hur ska de då kunna hantera en förändring som nu händer i Kina med -14%. Siffrorna i Kina tror jag helt klart har med elektrifieringen av bilar att göra, precis som i Norge.
Det kan vara så klart det. Jag på nedan för Kina (jan-jun 2019):

https://www.marklines.com/en/statistics ... china_2019

I den rapport syns det, att amerikanske bilmärker går tilbaka med 22,8% (säkert grundat handelskriget) men även kinesiske går tillbaka med 21,9% - franska bilmärken känns döda i Kina går tillbaka med 64%. Tyska märken med 5%, Koera med 13,8% (Kina och Koera är väl inte bästa kompisar heller) - dock förvånnande Japanske märken går fram med 4,4%.

Man ska inte glömma heller, att den ekonomiska växten i Kina just nu är på sitt lägsta nivå i många år.

I Tyskland har försäljningen av personbilar än så länge i år gått up med 1,2%. I Spanien, Italien och Frankrike har försäljningen gått ner 1-3% medans i Sverige med nästan 20% !!!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 du brukar länka till allt möjligt för att bevisa det du tycker. Varför länkar du inte till sådant som motsätter sig ditt tyckande.
Här är det ett exempel som du säkert läst
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -en-elbil/
Istället är det priset som är det främsta hindret mot att byta till elbil – det svarar nästan en av fyra deltagare i den här undersökningen. Även om elbilen kan bli billigare att äga verkar det alltså som att många fortfarande tänker att inköpspriset är viktigast.
Antar att ”vanligt folk” faktiskt inte kan räkna eller inte har en aning om hur mycket effektivare en elbil är. Redan vid 1200 mil/år är det billigare med en Model 3 SR+ än med en ny Volvo S60 bensinare, men det kräver ju som sagt att man räknar.
Mycket möjligt att du har rätt men jag tror inte att vänlig folk köper V60. Vanlig folk kör mycket billigare bilar än V60.Tror att de flesta köper bilar som kostar under 300 000kr och det är svårt för de att skaka fram 2-300 000kr
till och räkna hem en sån bil oavsett hur billig i drift den är
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5500
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 du brukar länka till allt möjligt för att bevisa det du tycker. Varför länkar du inte till sådant som motsätter sig ditt tyckande.
Här är det ett exempel som du säkert läst
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -en-elbil/
Istället är det priset som är det främsta hindret mot att byta till elbil – det svarar nästan en av fyra deltagare i den här undersökningen. Även om elbilen kan bli billigare att äga verkar det alltså som att många fortfarande tänker att inköpspriset är viktigast.
Antar att ”vanligt folk” faktiskt inte kan räkna eller inte har en aning om hur mycket effektivare en elbil är. Redan vid 1200 mil/år är det billigare med en Model 3 SR+ än med en ny Volvo S60 bensinare, men det kräver ju som sagt att man räknar.
Mycket möjligt att du har rätt men jag tror inte att vänlig folk köper V60. Vanlig folk kör mycket billigare bilar än V60.Tror att de flesta köper bilar som kostar under 300 000kr och det är svårt för de att skaka fram 2-300 000kr
till och räkna hem en sån bil oavsett hur billig i drift den är
De beror väldigt mycket på vad du räknar för andrahands värde och hur länge du äger bilen. Jag kunde se en break even efter 3 år med 2500 mil per år men som sagt de som påverkar mest är hur du uppskattar andrahands värdet så de är stor osäkerhet I beräkningen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
:evil:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det var "zalman3" som kallade övriga biltillverkare för "perfekta" och antydde att dom skulle vara livsfarliga. Struntprat. Livsfarliga fel är tack och lov mycket ovanliga. Bilindustrin arbetar enligt systemsäkerhetspeinciper utvecklade av flyg och rymdindustrin. Hittills har man, med få undantag, lyckats väl med det arbetet.
Ja, jag tror det finns en påtaglig risk att teslor, nu när dom blir vanligare, blir inblandade i olyckor där förare invaggats i att bilen verkligen är självkörande. Funktionen heter ju autopilot vilket kan misstolkats.
Teslas förstödsystem är bäst på marknaden men bilen är inte autonom.
Ännu.
Nej, det var du som försökte få det till att konstruktionsfel i bilbranschen inte lett till dödsfall. När du sen motbevisades på det försökte du få det till att Tesla minsann orsakade flest dödsfall. Skrattretande.

Det heter autopilot på flygplan också.
Med din logik borde det då ske många flygolyckor pga det. Men guess what, det gör det inte. Tvärtom.
Teslas statistik visar även den att det blir FÄRRE bilolyckor när folk använder autopilot.
Liknelsen med flyget är givetvis fullt relevant på det sätt du beskriver, men slutsatsen bör således bli den helt motsatta eftersom flygindustrin särskilt lyft fram automation utan ingående och tillhörande systemutbildning som en särskild risk.

Det går såklart att alltid hävda att en Boeing 737 Max 8 trotts att dom kraschat (pg sv just detta fel) ändå är långt mycket säkrare än en helt manuell jetkärra från 60-talet men det kommer ju knappast att vare sig göra deras anhöriga eller andra för den delen sugna på att sätta sig en sån kärra ändå.
Du "utbildas" innan du slår på autosteer i en Tesla. Som standard vid leverans är det disabled. Det står klart och tydligt vad det innebär. Teslas leveranskillar/tjejer är tydliga med att man slår på autosteer på egen risk(dom gör det inte åt dig) och hänvisar till instruktionerna.

737 MAX krascherna berodde inte på autopilot utan på MCAS. Att man införde MCAS berodde i sin tur på en lång radda felaktiga beslut drivna av vinstkrav och tidspress. Dessutom lät FAA Boeing utföra sina egna säkerhetreviews...
:lol: Ha ha ja det är bra Taliz. FAA håller genomgången på Trosta som ett föredöme fortsättningsvis så kommer man även att också lämna ut samtliga trafikflygplan, rymdraketer och kärnvapen med Teslas personal på Trosta.
Men herregud vad svamlar du om egentligen? Vet du överhuvudtaget ens vad FAA är?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av GreenMachine »

Ber om ursäkt Taliz om den tillhörande ironin inte riktigt gick fram i mitt sista inlägg.

Har jobbat som pilot och för den delen även flugit ett antal versioner av 737 dessutom, så det var utifrån det som jag också kommenterade liknelsen med den genomgång som du får när du hämtar din bil, med det systematiska utbildnings och analysarbete som man bedriver inom flyget.

Nu funkar det ju inte riktigt så (tack och lov) att du i cockpit får upp en Disclaimer som säger att du förstått att du är 100% ansvarig genom att trycka ”OK” men för att återkoppla till olyckorna som skedde med MAX 8 så kan man nog säga att det var lite så det faktiskt fungerade, om än inte helt bokstavligen.

Piloterna var 100% ansvariga för systemet, men hade inte fått möjlighet och utbildning i hur systemet faktiskt fungerade.

Så vad jag skämtade med var mot den mer generella slutsatsen att ökad automation innebär ökad säkerhet samt att jag även tyckte att just beskrivning du gav om hur man ”utbildas” av Tesla ovan i detta sammanhang blev lite extra lustig eftersom det är exakt det tillvägagångssättet man jobbar så hårt inom flyget för att förhindra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
Ber om ursäkt Taliz om den tillhörande ironin inte riktigt gick fram i mitt sista inlägg.

Har jobbat som pilot och för den delen även flugit ett antal versioner av 737 dessutom, så det var utifrån det som jag också kommenterade liknelsen med den genomgång som du får när du hämtar din bil, med det systematiska utbildnings och analysarbete som man bedriver inom flyget.

Nu funkar det ju inte riktigt så (tack och lov) att du i cockpit får upp en Disclaimer som säger att du förstått att du är 100% ansvarig genom att trycka ”OK” men för att återkoppla till olyckorna som skedde med MAX 8 så kan man nog säga att det var lite så det faktiskt fungerade, om än inte helt bokstavligen.

Piloterna var 100% ansvariga för systemet, men hade inte fått möjlighet och utbildning i hur systemet faktiskt fungerade.

Så vad jag skämtade med var mot den mer generella slutsatsen att ökad automation innebär ökad säkerhet samt att jag även tyckte att just beskrivning du gav om hur man ”utbildas” av Tesla ovan i detta sammanhang blev lite extra lustig eftersom det är exakt det tillvägagångssättet man jobbar så hårt inom flyget för att undvika förhindra.
Ok.
Att ratta ett stort trafikflygplan där man ansvarar för flera hundra personers liv är ju inte riktigt i samma härad som att ratta en personbil.
Allvarliga misstag får normalt inte så stora konsekvenser i en bil.
Därför är det ju inte så konstigt att utbildningskraven skiljer väsentligt.

När det kommer till automation så är det ju bara att titta på vilka hjälpmedel en modern bil har för att inse att de hjälper betydligt mer än stjälper. Autosteer i en Tesla är en filhållningsassistent, likt det finns i många andra bilar. Skillnaden är främst att den fungerar betydligt bättre i en Tesla. Samt, återigen, Tesla informerar om att det är en "beta"-funktion. Vilken annan biltillverkare gör det? Ingen vad jag vet. I en Volvo, Audi, Mercedes, BMW, Kia, Nissan... är det bara att slå på filhållningassistenten utan någon varningsinfo. Inte sällan deaktiverar de sig utan varning dessutom.
Så återigen, den mest bäst funktion och tydligast information är Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Ber om ursäkt Taliz om den tillhörande ironin inte riktigt gick fram i mitt sista inlägg.

Har jobbat som pilot och för den delen även flugit ett antal versioner av 737 dessutom, så det var utifrån det som jag också kommenterade liknelsen med den genomgång som du får när du hämtar din bil, med det systematiska utbildnings och analysarbete som man bedriver inom flyget.

Nu funkar det ju inte riktigt så (tack och lov) att du i cockpit får upp en Disclaimer som säger att du förstått att du är 100% ansvarig genom att trycka ”OK” men för att återkoppla till olyckorna som skedde med MAX 8 så kan man nog säga att det var lite så det faktiskt fungerade, om än inte helt bokstavligen.

Piloterna var 100% ansvariga för systemet, men hade inte fått möjlighet och utbildning i hur systemet faktiskt fungerade.

Så vad jag skämtade med var mot den mer generella slutsatsen att ökad automation innebär ökad säkerhet samt att jag även tyckte att just beskrivning du gav om hur man ”utbildas” av Tesla ovan i detta sammanhang blev lite extra lustig eftersom det är exakt det tillvägagångssättet man jobbar så hårt inom flyget för att undvika förhindra.
Ok.
Att ratta ett stort trafikflygplan där man ansvarar för flera hundra personers liv är ju inte riktigt i samma härad som att ratta en personbil.
Allvarliga misstag får normalt inte så stora konsekvenser i en bil.
Därför är det ju inte så konstigt att utbildningskraven skiljer väsentligt.

När det kommer till automation så är det ju bara att titta på vilka hjälpmedel en modern bil har för att inse att de hjälper betydligt mer än stjälper. Autosteer i en Tesla är en filhållningsassistent, likt det finns i många andra bilar. Skillnaden är främst att den fungerar betydligt bättre i en Tesla. Samt, återigen, Tesla informerar om att det är en "beta"-funktion. Vilken annan biltillverkare gör det? Ingen vad jag vet. I en Volvo, Audi, Mercedes, BMW, Kia, Nissan... är det bara att slå på filhållningassistenten utan någon varningsinfo. Inte sällan deaktiverar de sig utan varning dessutom.
Så återigen, den mest bäst funktion och tydligast information är Tesla.
Inget av det jag skrev innebar eller uteslöt att automatiska system kan förbättra säkerheten. Det har visats både inom flyg, bli och många andra områden men då det inte känns som att du är särkilt intresserad av att ens förstå själva resonemanget utan mest bara verkar prata om hur fantastik Tesla är, så är det kanske bättre att vi slutar här

Har förstått av andra trådar att det ofta blir så om man inte ser saker på exakt samma sätt som dig.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5500
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Ber om ursäkt Taliz om den tillhörande ironin inte riktigt gick fram i mitt sista inlägg.

Har jobbat som pilot och för den delen även flugit ett antal versioner av 737 dessutom, så det var utifrån det som jag också kommenterade liknelsen med den genomgång som du får när du hämtar din bil, med det systematiska utbildnings och analysarbete som man bedriver inom flyget.

Nu funkar det ju inte riktigt så (tack och lov) att du i cockpit får upp en Disclaimer som säger att du förstått att du är 100% ansvarig genom att trycka ”OK” men för att återkoppla till olyckorna som skedde med MAX 8 så kan man nog säga att det var lite så det faktiskt fungerade, om än inte helt bokstavligen.

Piloterna var 100% ansvariga för systemet, men hade inte fått möjlighet och utbildning i hur systemet faktiskt fungerade.

Så vad jag skämtade med var mot den mer generella slutsatsen att ökad automation innebär ökad säkerhet samt att jag även tyckte att just beskrivning du gav om hur man ”utbildas” av Tesla ovan i detta sammanhang blev lite extra lustig eftersom det är exakt det tillvägagångssättet man jobbar så hårt inom flyget för att undvika förhindra.
Ok.
Att ratta ett stort trafikflygplan där man ansvarar för flera hundra personers liv är ju inte riktigt i samma härad som att ratta en personbil.
Allvarliga misstag får normalt inte så stora konsekvenser i en bil.
Därför är det ju inte så konstigt att utbildningskraven skiljer väsentligt.

När det kommer till automation så är det ju bara att titta på vilka hjälpmedel en modern bil har för att inse att de hjälper betydligt mer än stjälper. Autosteer i en Tesla är en filhållningsassistent, likt det finns i många andra bilar. Skillnaden är främst att den fungerar betydligt bättre i en Tesla. Samt, återigen, Tesla informerar om att det är en "beta"-funktion. Vilken annan biltillverkare gör det? Ingen vad jag vet. I en Volvo, Audi, Mercedes, BMW, Kia, Nissan... är det bara att slå på filhållningassistenten utan någon varningsinfo. Inte sällan deaktiverar de sig utan varning dessutom.
Så återigen, den mest bäst funktion och tydligast information är Tesla.
Inget av det jag skrev innebar eller uteslöt att automatiska system kan förbättra säkerheten. Det har visats både inom flyg, bli och många andra områden men då det inte känns som att du är särkilt intresserad av att ens förstå själva resonemanget utan mest bara verkar prata om hur fantastik Tesla är, så är det kanske bättre att vi slutar här

Har förstått av andra trådar att det ofta blir så om man inte ser saker på exakt samma sätt som dig.
Tack då är de inte bara jag som upplever de på de sättet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Ber om ursäkt Taliz om den tillhörande ironin inte riktigt gick fram i mitt sista inlägg.

Har jobbat som pilot och för den delen även flugit ett antal versioner av 737 dessutom, så det var utifrån det som jag också kommenterade liknelsen med den genomgång som du får när du hämtar din bil, med det systematiska utbildnings och analysarbete som man bedriver inom flyget.

Nu funkar det ju inte riktigt så (tack och lov) att du i cockpit får upp en Disclaimer som säger att du förstått att du är 100% ansvarig genom att trycka ”OK” men för att återkoppla till olyckorna som skedde med MAX 8 så kan man nog säga att det var lite så det faktiskt fungerade, om än inte helt bokstavligen.

Piloterna var 100% ansvariga för systemet, men hade inte fått möjlighet och utbildning i hur systemet faktiskt fungerade.

Så vad jag skämtade med var mot den mer generella slutsatsen att ökad automation innebär ökad säkerhet samt att jag även tyckte att just beskrivning du gav om hur man ”utbildas” av Tesla ovan i detta sammanhang blev lite extra lustig eftersom det är exakt det tillvägagångssättet man jobbar så hårt inom flyget för att undvika förhindra.
Ok.
Att ratta ett stort trafikflygplan där man ansvarar för flera hundra personers liv är ju inte riktigt i samma härad som att ratta en personbil.
Allvarliga misstag får normalt inte så stora konsekvenser i en bil.
Därför är det ju inte så konstigt att utbildningskraven skiljer väsentligt.

När det kommer till automation så är det ju bara att titta på vilka hjälpmedel en modern bil har för att inse att de hjälper betydligt mer än stjälper. Autosteer i en Tesla är en filhållningsassistent, likt det finns i många andra bilar. Skillnaden är främst att den fungerar betydligt bättre i en Tesla. Samt, återigen, Tesla informerar om att det är en "beta"-funktion. Vilken annan biltillverkare gör det? Ingen vad jag vet. I en Volvo, Audi, Mercedes, BMW, Kia, Nissan... är det bara att slå på filhållningassistenten utan någon varningsinfo. Inte sällan deaktiverar de sig utan varning dessutom.
Så återigen, den mest bäst funktion och tydligast information är Tesla.
Inget av det jag skrev innebar eller uteslöt att automatiska system kan förbättra säkerheten. Det har visats både inom flyg, bli och många andra områden men då det inte känns som att du är särkilt intresserad av att ens förstå själva resonemanget utan mest bara verkar prata om hur fantastik Tesla är, så är det kanske bättre att vi slutar här

Har förstått av andra trådar att det ofta blir så om man inte ser saker på exakt samma sätt som dig.
Jag tolkade dina inlägg som du sedan hävdade vara "skämt" som något annat.
Det är ingen brist på gnäll och skitsnack om Tesla på detta forumet tyvärr. Försöker man motbevisa och exemplifiera så blir man ifrågasatt och idiotförklarad.
Det börjar bli tröttsamt faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Foluke »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Ber om ursäkt Taliz om den tillhörande ironin inte riktigt gick fram i mitt sista inlägg.

Har jobbat som pilot och för den delen även flugit ett antal versioner av 737 dessutom, så det var utifrån det som jag också kommenterade liknelsen med den genomgång som du får när du hämtar din bil, med det systematiska utbildnings och analysarbete som man bedriver inom flyget.

Nu funkar det ju inte riktigt så (tack och lov) att du i cockpit får upp en Disclaimer som säger att du förstått att du är 100% ansvarig genom att trycka ”OK” men för att återkoppla till olyckorna som skedde med MAX 8 så kan man nog säga att det var lite så det faktiskt fungerade, om än inte helt bokstavligen.

Piloterna var 100% ansvariga för systemet, men hade inte fått möjlighet och utbildning i hur systemet faktiskt fungerade.

Så vad jag skämtade med var mot den mer generella slutsatsen att ökad automation innebär ökad säkerhet samt att jag även tyckte att just beskrivning du gav om hur man ”utbildas” av Tesla ovan i detta sammanhang blev lite extra lustig eftersom det är exakt det tillvägagångssättet man jobbar så hårt inom flyget för att undvika förhindra.
Ok.
Att ratta ett stort trafikflygplan där man ansvarar för flera hundra personers liv är ju inte riktigt i samma härad som att ratta en personbil.
Allvarliga misstag får normalt inte så stora konsekvenser i en bil.
Därför är det ju inte så konstigt att utbildningskraven skiljer väsentligt.

När det kommer till automation så är det ju bara att titta på vilka hjälpmedel en modern bil har för att inse att de hjälper betydligt mer än stjälper. Autosteer i en Tesla är en filhållningsassistent, likt det finns i många andra bilar. Skillnaden är främst att den fungerar betydligt bättre i en Tesla. Samt, återigen, Tesla informerar om att det är en "beta"-funktion. Vilken annan biltillverkare gör det? Ingen vad jag vet. I en Volvo, Audi, Mercedes, BMW, Kia, Nissan... är det bara att slå på filhållningassistenten utan någon varningsinfo. Inte sällan deaktiverar de sig utan varning dessutom.
Så återigen, den mest bäst funktion och tydligast information är Tesla.
Inget av det jag skrev innebar eller uteslöt att automatiska system kan förbättra säkerheten. Det har visats både inom flyg, bli och många andra områden men då det inte känns som att du är särkilt intresserad av att ens förstå själva resonemanget utan mest bara verkar prata om hur fantastik Tesla är, så är det kanske bättre att vi slutar här

Har förstått av andra trådar att det ofta blir så om man inte ser saker på exakt samma sätt som dig.
Jag tolkade dina inlägg som du sedan hävdade vara "skämt" som något annat.
Det är ingen brist på gnäll och skitsnack om Tesla på detta forumet tyvärr. Försöker man motbevisa och exemplifiera så blir man ifrågasatt och idiotförklarad.
Det börjar bli tröttsamt faktiskt.
Ju mindre erfarenhet och kunskap man har i ett ämne desto friare blir man i sina åsikter har jag märkt för egen del i alla fall. Det kanske är generellt. Jag har inte rattat någon 737 och kan inte drömma om att vars tvärsäker om det. Däremot har ja kört min bil 9000 mil +, varav bortåt 7000 mil med AP1 (s.k. Autopilot). Jag vet dess förtjänster och dess begränsningar! Bilen talade om för mig när jag aktiverade AP1 att den hade begränsningar och att jag hela tiden måste vara observant. Det funkar suveränt. Det vill jag inte vara utan. Har man inte använt en Tesla med AP så vet man egentligen inte vad man talar om. Då kan man vara vidlyftig i sina åsikter.
Model S P85D,
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12714
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Ju bättre man upplever att självkörande funktionerna fungerar, ju mer litar man på den. Plötsligt sysslar man med annat än att vara uppmärksam på körningen.
Vill minnas att flyget t.o.m. har ett namn på fenomenet att pilotens reaktionstid blir längre om autopilot används när något går snett.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Foluke »

Fredrik j skrev:
Ju bättre man upplever att självkörande funktionerna fungerar, ju mer litar man på den. Plötsligt sysslar man med annat än att vara uppmärksam på körningen.
Vill minnas att flyget t.o.m. har ett namn på fenomenet att pilotens reaktionstid blir längre om autopilot används när något går snett.
Då frågar jag. Vet du vad du talar om? Har du kört en Tesla med AP någon längre sträcka?
Model S P85D,
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12714
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Foluke skrev:
Fredrik j skrev:
Ju bättre man upplever att självkörande funktionerna fungerar, ju mer litar man på den. Plötsligt sysslar man med annat än att vara uppmärksam på körningen.
Vill minnas att flyget t.o.m. har ett namn på fenomenet att pilotens reaktionstid blir längre om autopilot används när något går snett.
Då frågar jag. Vet du vad du talar om? Har du kört en Tesla med AP någon längre sträcka?
Provkört en model3. Provat AP kortare sträcka.
Men vad har det med saken att göra?
Tesla har ju den bästa AP på marknaden. Den fungerar så bra att det rimligen finns kunder som tror att det är en autopilot på riktigt, d.v.s. att man kan syssla med annat än att köra bilen.
Volvos system, som ju visserligen inte en kallas autopilot, är det uppenbarligen inte och ingen vettig människa litar blint på det.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 441
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av kikat »

Fredrik j skrev:
Foluke skrev:
Fredrik j skrev:
Ju bättre man upplever att självkörande funktionerna fungerar, ju mer litar man på den. Plötsligt sysslar man med annat än att vara uppmärksam på körningen.
Vill minnas att flyget t.o.m. har ett namn på fenomenet att pilotens reaktionstid blir längre om autopilot används när något går snett.
Då frågar jag. Vet du vad du talar om? Har du kört en Tesla med AP någon längre sträcka?
Provkört en model3. Provat AP kortare sträcka.
Men vad har det med saken att göra?
Tesla har ju den bästa AP på marknaden. Den fungerar så bra att det rimligen finns kunder som tror att det är en autopilot på riktigt, d.v.s. att man kan syssla med annat än att köra bilen.
Volvos system, som ju visserligen inte en kallas autopilot, är det uppenbarligen inte och ingen vettig människa litar blint på det.
Tesla har bäst förutsättningar för att få bäst AP på marknaden, men än tycker jag den är rätt medioker efter att ha haft min 3:a i några månader. Bromsar plötsligt utan anledning, styr undan saker som inte finns och håller sig väldigt ofta inte sig i mitten av filen, glider nästan över mittlinjen ibland. Tycker man det är den bästa på marknaden har man inte provat många "AP".

Hade förut en tråkig Kia Ceed med adaptiv farthållare och aktivt filövervakningssystem och den var ju betydligt tryggare för mig som förare att använda men förmodligen farligare eftersom man behövde inte vara så uppmärksam på sin körning. Den gjorde inga plötsliga oförutsedda manövers som Teslan gör, man behövde inte heller hålla så noga i ratten och det gick att korrigera styrningen med ratten utan att filövervakningen inaktiverades med ett ryck.

Nu lät jag kanske som nån promoter för Kia här men Teslas AP är förmodligen den säkraste på marknaden och förbättras hela tiden för varje uppdatering som släpps, men den borde vara bättre med 8 kameror mot Kians 1 kamera. Den kommer nog bli den bästa AP med tiden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Att tro att Europeisk bilindustri ska kunna fortsätta att sälja fossilbilar och kunna konkurrera med asiatiska elbilar är dödsdömt.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv behöver oljepriset ner mot 9-10 dollar per fat, för att kunna konkurrera med elbilar som drivs med sol/vindel.
Screenshot_20190806-101635_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar