Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 25 sep 2020 19:37
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -escalades
Tesla Giga Berlin Seeking 8,000 Employees as Plant Construction Speed Escalates.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -escalades
Tesla Giga Berlin Seeking 8,000 Employees as Plant Construction Speed Escalates.
https://teslamag.de/news/tesla-deutschl ... umen-30224
Personal för ny Tesla-personal Enligt Teslas representanter vid ett Gigafactory-besök på plats strax efter Musk-besöket kommer de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
Nach offiziellen Angaben im Juli 2021 und nach aktuellen Aussagen von Gigafactory-Chef Evan Horetsky schon etwas früher soll die im Bau befindliche neue Tesla-Fabrik in Grünheide bei Berlin die ersten Model Y produzieren. Für die derzeit beantragte erste Phase des Projekts ist eine Kapazität von 500.000 Elektroautos pro Jahr vorgesehen.
Lite tidigare än juli..Enligt officiell information i juli 2021 och enligt nuvarande uttalanden från Gigafactory-chefen Evan Horetsky, lite tidigare bör den nya Tesla-fabriken under uppförande i Grünheide nära Berlin producera den första Model Y. En kapacitet på 500 000 elbilar per år planeras för den första fasen av projektet, som för närvarande söks.
de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställdaZalman3 skrev:...de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställdawilfried skrev:de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställdaZalman3 skrev:...de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
Och jag som trodde det gick åt 1 anställd för varje 42 bilar. Folk som förbrukningsmaterial, alltså.wilfried skrev:de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställdaZalman3 skrev:...de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?mikebike skrev:Det ser ut att vara en del jobb kvar....
Är glaset halvfullt eller halvtomt?Credde skrev:Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?mikebike skrev:Det ser ut att vara en del jobb kvar....
https://electrek.co/2020/10/15/tesla-wa ... -pay-bill/HelectriC skrev:Hörde precis på tysk radio att byggandet av Giga Berlin har stoppat pga att det lokala vattenverket har stängt av vattnet. Tesla har fått påminnelser flera gånger att betala vattenräkningen, men har i sann Teslabetalningstradition struntat idet.
I går var det väl halvtomt, när dom stängde för vattnetLarofo skrev:Är glaset halvfullt eller halvtomt?Credde skrev:Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?mikebike skrev:Det ser ut att vara en del jobb kvar....![]()
Vilket fantastiskt tempo dom håller! Har dom redan kommit så långt.
Credde skrev:I går var det väl halvtomt, när dom stängde för vattnetLarofo skrev:Är glaset halvfullt eller halvtomt?Credde skrev:Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?mikebike skrev:Det ser ut att vara en del jobb kvar....![]()
Vilket fantastiskt tempo dom håller! Har dom redan kommit så långt.
Positiva nyheter om Giga Berlin.Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun
Alltså helt enligt plan från det att Model Y kom upp på Teslas hemsida. En plan som visserligen inte många trott på.hakon18 skrev:Positiva nyheter om Giga Berlin.Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ress-31-10
Ja, precis.Svenssons skrev:Alltså helt enligt plan från det att Model Y kom upp på Teslas hemsida. En plan som visserligen inte många trott på.hakon18 skrev:Positiva nyheter om Giga Berlin.Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ress-31-10
Sant men det är inte så att de väntar med installation av utrustning tills hela byggnaden är klar. Det har redan setts maskiner för den nya paintshop lyftas in i fabriken.mikebike skrev:Från att själva huset är klart lär det ju ta ett tag innan all produktionsutrustning finns på plats. Dessutom skall det finnas kompetent personal som kan bygga bilar....
Har man parallellt rekryterat och utbildat tillräckligt mycket personal?
De har sökt personal sedan i februari i alla fall. Gissar att en del personer som var med och startade upp Giga Shanghai är på plats eller kommer vara på plats snart i att utbilda de som ska jobba på Giga Berlin-Brandenburg. Maskiner har som sagt var redan börjat lyftas in i byggnaderna. Tror också att utbildning pågår både i USA och Kina för personer som senare ska jobba i Tyskland. Går det enligt samma hastighet som Giga Shanghai så är de viktigaste byggnaderna med utrustning på plats i januari. Därefter är det ett antal månader med jobb att få maskinerna att fungera som de ska.mikebike skrev:Från att själva huset är klart lär det ju ta ett tag innan all produktionsutrustning finns på plats. Dessutom skall det finnas kompetent personal som kan bygga bilar....
Har man parallellt rekryterat och utbildat tillräckligt mycket personal?
Elon Musk @elonmusk Oct 7, 2020
Replying to @WholeMarsBlog
Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.
Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.
According to Musk, the European Model Y will use the 4680 cells, but not only that. It will also have the structural battery pack, the mega castings for the front and rear parts of the body, and also the innovative paint process Geico Taikisha offers.
https://insideevs.com/news/447771/musk- ... hnologies/However, that is not the most important part of the message. Musk also said Giga Berlin would test all these technologies, “which means significant production risk.” If they prove to be worth it, Fremont and Giga Shanghai will follow two years later. The reasoning behind that is interesting, but also risky.
Considering the US and China are Tesla’s biggest markets, Musk does not want to take any chances in them. Production will continue the way it currently is to ensure both of them receive the vehicles they want.
Giga Berlin will not have that urgency. Although Europe is important, it can be supplied by China or by the US in case anything goes wrong. In other words, it is the safest location to test these new technologies.
However, that strategy can backfire if Tesla is not able to ensure quality levels that will keep European customers interested. If the structural battery increases insurance costs, that could be a problem.
https://teslamag.de/news/tesla-chef-wie ... ndet-30812Tesla-chef tillbaka i Tyskland: vill anställa toppingenjörer för Giga Berlin själv.
Det var först i september som Teslas VD Elon Musk besökte Tyskland i ungefär en vecka och meddelade vid detta tillfälle att han kanske skulle ses där oftare från och med nu.
Och mindre än två månader senare är han uppenbarligen redan tillbaka: På torsdag morgon rapporterade Twitter-observatörer landningen av det privata planet som
Musk använde vid den nya flygplatsen Berlin-Schönefeld. Det öppnade bara under helgen och ligger inte långt från Teslas tyska Gigafactory i Grünheide.
Anledningarna till att besöka Tesla var ursprungligen öppna
Till skillnad från i slutet av augusti hade Tesla-chefen inte meddelat sitt flyg till Tyskland i förväg.
Men Berliner Tagesspiegel rapporterade att det skulle besöka Gigafactory byggarbetsplats igen.
Det verkade gå mindre smidigt där nyligen än under de första månaderna: Chefen för det tyska projektet avskedades oväntat i oktober,
och en preliminär ansökan om ytterligare arbete på fabriken har varit under granskning sedan åtminstone i mitten av september (tidigare hade tillstånden mest bara några dagar framåt).
Vad exakt Tesla-chefen vill ha i Tyskland den här gången var fortfarande öppet först. Restiden från den nya huvudstaden till Grünheide är cirka en halvtimme. Efter att landningen rapporterades på Twitter med några minuters försening skulle lokala fans (och journalister) ha tillräckligt med tid för att posta sig på byggarbetsplatsen och vänta på hans ankomst, som i september.
VD själv var aktiv på Twitter på morgonen, men gav ingen information om orsaken till sitt besök eller den planerade varaktigheten. Han borde åtminstone prata med efterträdaren till sin tidigare "Mister Gigafactory" Horetsky på byggarbetsplatsen . Enligt Tagesspiegel-rapporten är detta Tristan Tremolieres, som tidigare arbetat för Daimler.
Musk ger skäl för att besöka på Twitter
Uppdatering: Och ungefär 45 minuter efter landning meddelade Tesla-chefen oss vad som driver honom så snabbt tillbaka till Tyskland: Han hade kommit för att rekrytera toppingenjörer (essingenjörer) till Giga Berlin och ville åka på fredag prata med kandidater där personligen, skrev han på Twitter . Vissa datum tycktes fortfarande vara öppna då Musk publicerade e-postadressen 25Guns@tesla.com för ytterligare applikationer.
https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... jobs-catl/
CATL is providing lithium-iron-phosphate (LFP) cells for Giga Shanghai’s Model 3 SR+. Tesla estimated that Giga Berlin will start Model Y production in 2021. Model 3s will also be built in Germany, but the EV automaker has not yet announced when production of the all-electric sedan will start.
The company’s Shanghai Gigafactory has begun exporting Model 3 vehicles to Europe recently. Given CATL’s imminent arrival to Germany, perhaps the company may provide LFP batteries for Giga Berlin’s Model 3 SR+ production line in the future as well.