Sida 6 av 8

Re: Accelerations-boost

Postat: 22 apr 2020 20:26
av JanE
Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)

Re: Accelerations-boost

Postat: 23 apr 2020 09:34
av Bruno
JanE skrev:
Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)
Glad för din skull, jag funderar fortfarande :)

Re: Accelerations-boost

Postat: 23 apr 2020 10:50
av gellerstam
Tycker standard LR AWD börjar kännas normal nu så jag kikade efter denna men alternativet har försvunnit i min app och på mitt konto på webben. :-(

Bra, för jag tjänar ju 20 laxar nu.... 8-)

Re: Accelerations-boost

Postat: 23 apr 2020 11:02
av kontakten2
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)

Re: Accelerations-boost

Postat: 23 apr 2020 11:05
av fth
kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth

Re: Accelerations-boost

Postat: 23 apr 2020 11:06
av fth
fth skrev:
kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth
Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.

/fth

Re: Accelerations-boost

Postat: 23 apr 2020 11:08
av kontakten2
fth skrev:
fth skrev:
kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth
Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.

/fth
Kul du svarar dig själv :D
Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal

Re: Accelerations-boost

Postat: 23 apr 2020 11:12
av fth
kontakten2 skrev:
Kul du svarar dig själv :D
Jag tycker det är enklare att citera än att redigera inlägg när jag kommer på ett tillägg, man är väl lite lat :D
kontakten2 skrev:
Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal
Ja, på det sättet är det förstås rätt unikt, sätt ett par flaggor i mjukvara och casha in, det har iofs funnits liknande lösningar för fossilbilar med "trim kits" etc, men OTA tror jag inte så många kan leverera.

/fth

Re: Accelerations-boost

Postat: 23 apr 2020 22:54
av dbj
Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).

Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.

Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 09:51
av FlyingBlue
dbj skrev:
Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).

Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.

Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Det kan ju bero på vad det står på din baklucka.............

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 10:00
av [JM]
Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:
Screenshot_20200424-095739_Photos.jpg
Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 10:02
av ippii
Jag har blåst dörrarna av den Alpina D5 (trimmad BMW 535d) på autobahn med min LR AWD. Typ 100 - 200-ish. Det var innan jag hade acceration boost. Låter konstigt att någon Tesla (även SR+) skulle vara lika slö som en 320d GT.

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 10:17
av Magnus71
dbj skrev:

Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Svaren på detta är enkelt.
Nej, Alla Tesla 3 är ovanligt snabba 80-160 jämfört med alla ICE-bilar. Tex LR skulle spöa en 911 här.
En 320d är inte i samma liga. Kanske hade du kallt batteri och låg SOC och inte plattan i mattan?
Om BMWn kom ikapp dig med fart så blir det så klart svårare att köra ifrån.

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 10:24
av Niklas Z
[JM] skrev:
Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:
Screenshot_20200424-095739_Photos.jpg
Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Nja, det är en sanning med stor modifikation. Vridmomentet ändras i varje utväxling i transmissionen. Att en BMW 320d har växellåda gör att varje gång den växlar upp sjunker vridmomentet på drivhjulen. Så det fenomen som diagrammet visar drabbas även ICE-bilen av, även om det blir lite mer komplicerat för den, i och med dess mer komplexa transmission.
Plotta i stället ett fart-effekt diagram. Jag vet inte exakt hur det ser ut för en SR+, men för en LR AWD så visar det att bilen ligger i sitt maxeffektintervall under en sådan acceleration som dbj beskriver.
Hur var laddningsnivån i batteriet?

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 10:30
av Xeik
Vet inte om det har betydelse (har aldrig provat) men du hade inte chill-läget igång?

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 13:49
av dbj
Kul att fler reagerar på att det inte borde vara möjligt. Jag har en LR awd med boost, ca 80% i batteriet som visserligen var kallt. Chill använder jag aldrig.

Det är möjligt att jag tyckte jag gasade max men undermedvetet fegade då det var mycket trafik och inte kändes helt rätt att blåsa max.

Jag har också klurat på om BMW hade klistrat på ett 320d emblem på en mer potent modell, fick känslan av att han gillade att testa bilen mot andra, och det kanske kan vara en kul grej att föredra andra bilar med sin ”320d”.

Känns tryggt med era kommentarer, förmodligen behöver jag inte bekymra mig för prestandan :)

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 14:06
av dd88
Ta bilen till banan istället så behöver du inte riskera andra trafikanters hälsa, där finns det gott om bilar att mäta sig med (sannolikt även en och annan 320d)

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 16:09
av Bruno
dbj skrev:
Kul att fler reagerar på att det inte borde vara möjligt. Jag har en LR awd med boost, ca 80% i batteriet som visserligen var kallt. Chill använder jag aldrig.

Det är möjligt att jag tyckte jag gasade max men undermedvetet fegade då det var mycket trafik och inte kändes helt rätt att blåsa max.

Jag har också klurat på om BMW hade klistrat på ett 320d emblem på en mer potent modell, fick känslan av att han gillade att testa bilen mot andra, och det kanske kan vara en kul grej att föredra andra bilar med sin ”320d”.

Känns tryggt med era kommentarer, förmodligen behöver jag inte bekymra mig för prestandan :)
Du eller din bil fick inte regnumret på Bmw:n?

Klart den inte ska ha ngn chans, jag och frugan brukar racea, Tesla LR3 AWD (no boost) mot Bmw Z4 35iS drive, tror du att Bmw:n har ngn chans? :lol: Hade det inte varit för att det är en cab så hade jag sålt den eftersom min dotter älskar nedcabbat...

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 16:25
av taliz
Hade det varit från 180+ kanske BMWn, pga växellåda, haft en chans att haka på.

Min lilla 650 streetfighter-hoj har jag dragit Ferraris med i vanliga "gaturejs".
Men i 220+ har jag blivit avhängd av en Honda Accord.
Luftmotstånd och utväxling gör en hel del....

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 20:36
av [JM]
Niklas Z skrev:
[JM] skrev:
Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:
Screenshot_20200424-095739_Photos.jpg
Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Nja, det är en sanning med stor modifikation. Vridmomentet ändras i varje utväxling i transmissionen. Att en BMW 320d har växellåda gör att varje gång den växlar upp sjunker vridmomentet på drivhjulen. Så det fenomen som diagrammet visar drabbas även ICE-bilen av, även om det blir lite mer komplicerat för den, i och med dess mer komplexa transmission.
Plotta i stället ett fart-effekt diagram. Jag vet inte exakt hur det ser ut för en SR+, men för en LR AWD så visar det att bilen ligger i sitt maxeffektintervall under en sådan acceleration som dbj beskriver.
Hur var laddningsnivån i batteriet?
Du har helt rätt. Ville bara visa för trådskaparen att vridmomentet inte är konstant över hela hastighetsintervallet (bara för att det är en elmotor).

Det är, som andra redan påpekat, något annat i detta fall som är orsaken till bristande acceleration.

Hittade f.ö. den här artikeln som visar det du syftar på.

https://cleantechnica.com/2019/08/22/dy ... 5-mph/amp/

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 21:17
av SALVETA
Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 21:53
av frippan
SALVETA skrev:
Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då Bild
Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 22:23
av SALVETA
frippan skrev:
SALVETA skrev:
Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då Bild
Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?
Tycker jag har läst lite här och var att uppgraderingar inte följer med till nästa ägare, är det inte så med FSD?

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 22:25
av frippan
SALVETA skrev:
frippan skrev:
SALVETA skrev:
Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då Bild
Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?
Tycker jag har läst lite här och var att uppgraderingar inte följer med till nästa ägare, är det inte så med FSD?
Det som du har läst om är när folk säljer tillbaka sin bil till Tesla så plockar de bort all mjukvara från den, så att de kan sälja den en gång till för att tjäna en extra hacka. Men säljer du den privat eller bilfirma så behåller bilen alla sina uppgraderingar.

Re: Accelerations-boost

Postat: 24 apr 2020 22:39
av SALVETA
Ja det låter ju mer rimligt, tack för upplysningen