Re: Accelerations-boost
Postat: 22 apr 2020 20:26
Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)
Glad för din skull, jag funderar fortfarandeJanE skrev:Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?kontakten2 skrev:Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det.
Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.fth skrev:Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?kontakten2 skrev:Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det.
/fth
Kul du svarar dig självfth skrev:Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.fth skrev:Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?kontakten2 skrev:Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det.
/fth
/fth
Jag tycker det är enklare att citera än att redigera inlägg när jag kommer på ett tillägg, man är väl lite latkontakten2 skrev:Kul du svarar dig själv![]()
Ja, på det sättet är det förstås rätt unikt, sätt ett par flaggor i mjukvara och casha in, det har iofs funnits liknande lösningar för fossilbilar med "trim kits" etc, men OTA tror jag inte så många kan leverera.kontakten2 skrev:Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal
Det kan ju bero på vad det står på din baklucka.............dbj skrev:Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).
Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.
Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Svaren på detta är enkelt.dbj skrev:
Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Nja, det är en sanning med stor modifikation. Vridmomentet ändras i varje utväxling i transmissionen. Att en BMW 320d har växellåda gör att varje gång den växlar upp sjunker vridmomentet på drivhjulen. Så det fenomen som diagrammet visar drabbas även ICE-bilen av, även om det blir lite mer komplicerat för den, i och med dess mer komplexa transmission.[JM] skrev:Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Du eller din bil fick inte regnumret på Bmw:n?dbj skrev:Kul att fler reagerar på att det inte borde vara möjligt. Jag har en LR awd med boost, ca 80% i batteriet som visserligen var kallt. Chill använder jag aldrig.
Det är möjligt att jag tyckte jag gasade max men undermedvetet fegade då det var mycket trafik och inte kändes helt rätt att blåsa max.
Jag har också klurat på om BMW hade klistrat på ett 320d emblem på en mer potent modell, fick känslan av att han gillade att testa bilen mot andra, och det kanske kan vara en kul grej att föredra andra bilar med sin ”320d”.
Känns tryggt med era kommentarer, förmodligen behöver jag inte bekymra mig för prestandan
Du har helt rätt. Ville bara visa för trådskaparen att vridmomentet inte är konstant över hela hastighetsintervallet (bara för att det är en elmotor).Niklas Z skrev:Nja, det är en sanning med stor modifikation. Vridmomentet ändras i varje utväxling i transmissionen. Att en BMW 320d har växellåda gör att varje gång den växlar upp sjunker vridmomentet på drivhjulen. Så det fenomen som diagrammet visar drabbas även ICE-bilen av, även om det blir lite mer komplicerat för den, i och med dess mer komplexa transmission.[JM] skrev:Vridmomentet från en elmotor ser ut typ så här:Dvs över en viss hastighet så blir motorn svagare och svagare ju snabbare det går eftersom Teslan inte har växellåda.
Plotta i stället ett fart-effekt diagram. Jag vet inte exakt hur det ser ut för en SR+, men för en LR AWD så visar det att bilen ligger i sitt maxeffektintervall under en sådan acceleration som dbj beskriver.
Hur var laddningsnivån i batteriet?
Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?SALVETA skrev:Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då
Tycker jag har läst lite här och var att uppgraderingar inte följer med till nästa ägare, är det inte så med FSD?frippan skrev:Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?SALVETA skrev:Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då
Det som du har läst om är när folk säljer tillbaka sin bil till Tesla så plockar de bort all mjukvara från den, så att de kan sälja den en gång till för att tjäna en extra hacka. Men säljer du den privat eller bilfirma så behåller bilen alla sina uppgraderingar.SALVETA skrev:Tycker jag har läst lite här och var att uppgraderingar inte följer med till nästa ägare, är det inte så med FSD?frippan skrev:Varför skulle det inte följa med till nästa ägare?SALVETA skrev:Är det säkert att boosten inte följer med till nästa ägare? Hade ju varit lättare att sälja in som en investering då