Sida 6 av 10

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 08:37
av Jerker
Fredrik j skrev:
Lite märkligt att man kör testbilar för egen maskin genom sverige. Biltransport känns ju enklare. Särskilt som chafförerna ju ska ha lön...
Som jag skrev igår:
Jerker skrev:
Jag såg en hel trailer fullastad mercor med den folieringen och som var smutsiga efter att ha körts i trafik på väg söderut i höjd med Norrköping idag. Tydligen var det slut på testkörningarna.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 09:28
av Off Grid Byggaren
Det var nog en del av testkörningen. Satt en stor testdator uppriggad i bilen och så gjorde han anteckningar i ett protokoll som snabbt lades in i bilen när jag kom fram. Det låg upp och ner när jag kikade in genom rutan.

En annan kommentar var att han själv skulle rekommendera dieselbilar i Norrland tills vidare.

Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.

Problemen han upplevde var ju kort räckvidd, inästan ingen laddinfrastruktur och så tyckte han elbilen var alldeles för tung på de dåliga vägarna. En E-klass diesel har betydligt bättre komfort.

Fast SUV bilar är ju sämre generellt på tjälskade vägar.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 09:35
av Xeik
Off Grid Byggaren skrev:
Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.
Tur att inte Tesla tänkte likadant....

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 10:05
av Jerker
Xeik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.
Tur att inte Tesla tänkte likadant....
Eller hur? Återigen ett tecken på att gammelbilsföretagen egentligen inte vill att elbilarna ska slå igenom.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 10:10
av LarsL
Det beror på politikerna?!?! Så om politikerna inte fixar laddningen så kommer de bara lägga sig på rygg och låta Tesla ta hela marknaden?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 10:13
av bonath
Jerker skrev:
Xeik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.
Tur att inte Tesla tänkte likadant....
Eller hur? Återigen ett tecken på att gammelbilsföretagen egentligen inte vill att elbilarna ska slå igenom.

Det gamla vanliga... "nån annan".....

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 10:25
av Jerker
bonath skrev:
Jerker skrev:
Xeik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.
Tur att inte Tesla tänkte likadant....
Eller hur? Återigen ett tecken på att gammelbilsföretagen egentligen inte vill att elbilarna ska slå igenom.

Det gamla vanliga... "nån annan".....
Ja, det är en intressant inställning. Hur var det nu med marknadskrafterna? Är de helt okänsliga för dem i det här fallet? Men "the Nokia moment" rycker alt närmare...

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 10:35
av bonath
Jerker skrev:
bonath skrev:
Jerker skrev:
Xeik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.
Tur att inte Tesla tänkte likadant....
Eller hur? Återigen ett tecken på att gammelbilsföretagen egentligen inte vill att elbilarna ska slå igenom.

Det gamla vanliga... "nån annan".....
Ja, det är en intressant inställning. Hur var det nu med marknadskrafterna? Är de helt okänsliga för dem i det här fallet? Men "the Nokia moment" rycker alt närmare...

Sitter en skylt på jobbet, "nån annan har slutat, du får diska själv".
Blir kanske, "nån annan bygger inte, du får bygga själv".... och då é de försent... :roll:

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 10:42
av Remuz
Jag förstår inte att man inte ser trenden.

För att lyckas idag måste man ge kunden ett ekosystem. Apple, Google, amazon, alibaba osv har alla ekosystem. Tittar man i betalning där jag jobbar har Klarna extrem framgång på topline med ett ekosystem.

Varför skulle fordon vara annorlunda? Du måste erbjuda allt som har med transporten att så som amazon erbjuder allt som har med handel att göra eller klarna erbjuder allt som har med betalning att göra.

Sist jag kollade användes bil för att ta sig från A till B. Är det långt mellan punkterna får man se till att det finns laddning där annars har man ju inte en komplett produkt.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 10:52
av mati
Off Grid Byggaren skrev:
.... En E-klass diesel har betydligt bättre komfort....
Ähh? På vilket sätt menar han då?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 10:59
av Off Grid Byggaren
Testföraren pratade rätt bra engelska, tror han menade att om elbilarna ska slå igenom stort beror på politiska beslut.

Vi diskuterade inte vem som skulle bygga upp laddinfrastrukturen, men han var imponerad över Teslas laddnätverk och frågade om jag trodde de kommer behålla försprånget. Minst fem år tror jag.

Han frågade mycket om e-tron, Sveriges miljöbilspremie och om det var gynnsamt skattemässigt med elbil.

Ville inte berätta något om EQA testbilen, fick bara kolla i laddluckan.

Svarade inte på om den kommer med dragkrok.

En kommentar var att Teslan som stod och laddade med chademoadaptern kunde väl ha laddat på Tesla SuC i Gävle istället.

Nu hade han kört från tidig morgon och skulle övernatta i Stockholm, men klockan var 15.00 och jag var klar 15.40 så han väntade kvar. Det var väl betald arbetstid, han var inte det minsta bekymrad.
20200308_110924.jpg

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 13:01
av KnightRider
Den där Mercedesen ser mer ut som en EQB än en EQA.

https://teknikensvarld.se/mercedes-eqa- ... -norrland/

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 13:56
av LarsL
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
.... En E-klass diesel har betydligt bättre komfort....
Ähh? På vilket sätt menar han då?
Att välja just E-klass blir ju riktigt konstigt. Den kostar ju ungefär som en Model 3 SR+ och är ungefär lika stor och betydligt billigare att kör.

Edit: så det testaren rapporterar tillbaka är att elbilar funkar inte för politikerna har inte byggt laddare, fortsätt med dieselbilar?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 15:41
av Zalman3
Att åka Umeå-Stockholm med nån annan elbil än Tesla är en utmaning.
20200308_154402.jpg

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 16:12
av LarsL
Hur lång tid kommer det ta innan folk förstår skillnaden mellan Tesla och andra elbilar? För mig och oss börjar det bli klart nu när Ionity skrotade sin satsning. Men ”vanligt folk” är enormt naiva ibland och verkar inte riktig greppa. Har ett exempel på en farbror som köper en Nissan Leaf och undrar varför den laddar så långsamt hemma, den skulle ju ladda med 50 kW. Sedan återkommer han och undrar om det finns en adapter för att ladda på Superchargers. Hur långt är det kvar innan farbrorn inser att Superchargers är en del av system man köper med bilen och att ingen annan har något liknande.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 16:23
av bonath
Jag brukar säga att det är tre delar...
Bilen, Suc och TCS.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 16:28
av Zalman3
Har nu kört knappt 10.000 mil i Norrland med min Tesla.
Har ALDRIG misslyckats med att kunna ladda på SuC.
Kan inte ladda hemma så jag laddar till +95% på SuC.
Nån enstaka gång så har en kabel varit trasig.
Men då ha jag bytt plats och har därmed kunnat ladda.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 16:30
av LarsL
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 17:17
av Zalman3
LarsL skrev:
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Visst är Servicecenter viktigt.
Och ett Servicecenter är på gång i Umeå enligt Teslas hemsida.
Men sista gången jag servade min Tesla, då åkte dom med servicebussen upp till Umeå och servade på plats.
Perfekt om du frågar mig.

Det finns ju konkurrenter som har service i Umeå.
Vissa är dock så dåliga att folk bojkottar dom och åker på Mekonomen istället och servar sin bil.

Så bara för att man har ett Servicecenter på en ort är det inte säkert att det är bra.

Dessutom så är det problem med kompetensen att repa elbilar.
Jobbets Audi plugin har stått många veckor på verkstaden, först när DSG-lådan rasade, sedan skulle Tyska specialister åka upp till Umeå och fixa batteriet.

Så det tog låååång tid innan vi fick tillbaka bilen.

Tyvärr får man lite känslan från fossilbilsföretaget, man ska straffas lite för att man "krånglat till det" och köpt en laddbar bil.

Hade man bara köpt en fossilbil, hade man fått snabbare hjälp.

Om chefen för ett fossilbilsföretag tex PSA Carlos Tavares, säger att det är bara "green addicts" som köper elbilar, då genomsyrar det hela organisationen.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 17:25
av LarsL
Är man entusiast köper man bil utanför servicenätverket. Men när Tesla vill etablera sig i norra Sverige så bör de bygga verkstäder, vilket de nu gör.

Sen går det ju att bygga en bil som Nissan Leaf som inte behöver lagas. Bromsar och däcksbyte kan ju vem som helst fixa.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 17:37
av nek0
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Visst är Servicecenter viktigt.
Och ett Servicecenter är på gång i Umeå enligt Teslas hemsida.
Men sista gången jag servade min Tesla, då åkte dom med servicebussen upp till Umeå och servade på plats.
Perfekt om du frågar mig.

Det finns ju konkurrenter som har service i Umeå.
Vissa är dock så dåliga att folk bojkottar dom och åker på Mekonomen istället och servar sin bil.

Så bara för att man har ett Servicecenter på en ort är det inte säkert att det är bra.

Dessutom så är det problem med kompetensen att repa elbilar.
Jobbets Audi plugin har stått många veckor på verkstaden, först när DSG-lådan rasade, sedan skulle Tyska specialister åka upp till Umeå och fixa batteriet.

Så det tog låååång tid innan vi fick tillbaka bilen.

Tyvärr får man lite känslan från fossilbilsföretaget, man ska straffas lite för att man "krånglat till det" och köpt en laddbar bil.

Hade man bara köpt en fossilbil, hade man fått snabbare hjälp.

Om chefen för ett fossilbilsföretag tex PSA Carlos Tavares, säger att det är bara "green addicts" som köper elbilar, då genomsyrar det hela organisationen.
Att du hatar Audi vet vi sedan tidigare du behöver inte ta Audi i varje inlägg där du ska försvara Tesla med " ja det finns de som är sämre" Det finns många Tesla bilar som fått vänta i månader på delar och kompetens. Var det inte nu i veckan någons Tesla som fick vänta i flera månader på att man ska byta en säkring? Dåliga exempel har vi haft i åratal det är inget nytt. Vill Tesla sälja många bilar i Norrland måste de ha någonstans att laga bilarna. Alla vill inte köra till Stockholm för att få bilen lagad.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 17:47
av Zalman3
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Visst är Servicecenter viktigt.
Och ett Servicecenter är på gång i Umeå enligt Teslas hemsida.
Men sista gången jag servade min Tesla, då åkte dom med servicebussen upp till Umeå och servade på plats.
Perfekt om du frågar mig.

Det finns ju konkurrenter som har service i Umeå.
Vissa är dock så dåliga att folk bojkottar dom och åker på Mekonomen istället och servar sin bil.

Så bara för att man har ett Servicecenter på en ort är det inte säkert att det är bra.

Dessutom så är det problem med kompetensen att repa elbilar.
Jobbets Audi plugin har stått många veckor på verkstaden, först när DSG-lådan rasade, sedan skulle Tyska specialister åka upp till Umeå och fixa batteriet.

Så det tog låååång tid innan vi fick tillbaka bilen.

Tyvärr får man lite känslan från fossilbilsföretaget, man ska straffas lite för att man "krånglat till det" och köpt en laddbar bil.

Hade man bara köpt en fossilbil, hade man fått snabbare hjälp.

Om chefen för ett fossilbilsföretag tex PSA Carlos Tavares, säger att det är bara "green addicts" som köper elbilar, då genomsyrar det hela organisationen.
Att du hatar Audi vet vi sedan tidigare du behöver inte ta Audi i varje inlägg där du ska försvara Tesla med " ja det finns de som är sämre" Det finns många Tesla bilar som fått vänta i månader på delar och kompetens. Var det inte nu i veckan någons Tesla som fick vänta i flera månader på att man ska byta en säkring? Dåliga exempel har vi haft i åratal det är inget nytt. Vill Tesla sälja många bilar i Norrland måste de ha någonstans att laga bilarna. Alla vill inte köra till Stockholm för att få bilen lagad.
Jag säger inte att Tesla är perfekt. Det finns dom som fått måndags exemplar och är missnöjda.
Men ur min synvikel så har en servicebuss i Umeå gjort ett lika bra jobb som om det fanns ett Servicecenter i Umeå.

Har tidigare hävdat att Toyota i Umeå har överlägset bästa servicen i denna stad.

Att Tesla med växtvärk inte hinner med att fixa nya Servicecenter är möjligtvis en förklaring, men ingen ursäkt.

Att etablerade bilföretag men +50 år i branschen inte håller Toyotaklass, det är bara dåligt!

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 18:10
av nek0
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Visst är Servicecenter viktigt.
Och ett Servicecenter är på gång i Umeå enligt Teslas hemsida.
Men sista gången jag servade min Tesla, då åkte dom med servicebussen upp till Umeå och servade på plats.
Perfekt om du frågar mig.

Det finns ju konkurrenter som har service i Umeå.
Vissa är dock så dåliga att folk bojkottar dom och åker på Mekonomen istället och servar sin bil.

Så bara för att man har ett Servicecenter på en ort är det inte säkert att det är bra.

Dessutom så är det problem med kompetensen att repa elbilar.
Jobbets Audi plugin har stått många veckor på verkstaden, först när DSG-lådan rasade, sedan skulle Tyska specialister åka upp till Umeå och fixa batteriet.

Så det tog låååång tid innan vi fick tillbaka bilen.

Tyvärr får man lite känslan från fossilbilsföretaget, man ska straffas lite för att man "krånglat till det" och köpt en laddbar bil.

Hade man bara köpt en fossilbil, hade man fått snabbare hjälp.

Om chefen för ett fossilbilsföretag tex PSA Carlos Tavares, säger att det är bara "green addicts" som köper elbilar, då genomsyrar det hela organisationen.
Att du hatar Audi vet vi sedan tidigare du behöver inte ta Audi i varje inlägg där du ska försvara Tesla med " ja det finns de som är sämre" Det finns många Tesla bilar som fått vänta i månader på delar och kompetens. Var det inte nu i veckan någons Tesla som fick vänta i flera månader på att man ska byta en säkring? Dåliga exempel har vi haft i åratal det är inget nytt. Vill Tesla sälja många bilar i Norrland måste de ha någonstans att laga bilarna. Alla vill inte köra till Stockholm för att få bilen lagad.
Jag säger inte att Tesla är perfekt. Det finns dom som fått måndags exemplar och är missnöjda.
Men ur min synvikel så har en servicebuss i Umeå gjort ett lika bra jobb som om det fanns ett Servicecenter i Umeå.

Har tidigare hävdat att Toyota i Umeå har överlägset bästa servicen i denna stad.

Att Tesla med växtvärk inte hinner med att fixa nya Servicecenter är möjligtvis en förklaring, men ingen ursäkt.

Att etablerade bilföretag men +50 år i branschen inte håller Toyotaklass, det är bara dåligt!
Jag vet inte om en service buss räcker om man ska byta ett batteri eller göra något större på bilarna men jag skulle inte vara nöjd med en buss som kanske kommer då och då.
"Att etablerade bilföretag men +50 år i branschen inte håller Toyotaklass, det är bara dåligt!" Det här tycker jag med är inte bara dåligt, det är skandal.

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 08 mar 2020 22:34
av taliz
Mötte just en som försökte koppla in en Model S med typ2-kabel på en HPC(som bara har CCS).
Tydligen lånebil från Tesla.
Jag hänvisade till närmaste SUC(10 min bort).

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 09 mar 2020 07:57
av mati
taliz skrev:
Mötte just en som försökte koppla in en Model S med typ2-kabel på en HPC(som bara har CCS).
Tydligen lånebil från Tesla.
Bättre så är tvärtom. Det misstaget är ju fullt begripligt i alla fall. De som försöker ladda en icke-Tesla på SuC har ju ett betydligt större problem. :)