Sida 6 av 7

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 29 mar 2024 16:53
av mikebike
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:15
mikebike skrev: 28 mar 2024 16:10
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:00
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:19
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 14:50



Jag bor dryga milen utanför Uppsala. Aldrig att jag sätter mig på en buss om jag inte är berusad. :D
Då bor du inte i stan, eller hur? :roll:

Sedan är ju en mil fortfarande cykelavstånd, särskilt på Uppsalaslätten.

Nu handlade det om köra bil i stan. Inte bo i stan. Ta det lugnt med dina rullande ögon...

i3 är som gjord för stadskörning och en Model 2 kommer inte i närheten då amerikaner skiter i vändradie.
Det jag menar är att vändradie knappast har högst prioritet vid val av bil om man mest kör landsväg.

Jag har inte heller några problem med stor vändradie när jag kör i stadsmiljö, det är bara i parkeringshus det upplevs som ett problem (och i OKQ8 GDS).

Om jag jobbar i stan då? Bor dessutom halvtid i lägenhet nu. Vändradie är a och o. Det är det som ger hela känslan. Mycket lättare att fickparkera också.
Jag jobbar i stan (Östermalm). I fjol tog jag bilen till jobbet tre gånger.
Det är ju inte speciellt trångt i stan, så jag förstår inte varför man måste ha en liten bil för att köra i stan. Det är ju bättre att bilen är anpassad för de övriga 90% man kör (på landsväg).

F.ö. fickparkerar jag alltid hemma i förorten, aldrig i stan. Där är det parkeringsfickor som kör eller backar in i.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 29 mar 2024 17:01
av Verdi_
mikebike skrev: 29 mar 2024 16:53
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:15
mikebike skrev: 28 mar 2024 16:10
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:00
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:19

Då bor du inte i stan, eller hur? :roll:

Sedan är ju en mil fortfarande cykelavstånd, särskilt på Uppsalaslätten.

Nu handlade det om köra bil i stan. Inte bo i stan. Ta det lugnt med dina rullande ögon...

i3 är som gjord för stadskörning och en Model 2 kommer inte i närheten då amerikaner skiter i vändradie.
Det jag menar är att vändradie knappast har högst prioritet vid val av bil om man mest kör landsväg.

Jag har inte heller några problem med stor vändradie när jag kör i stadsmiljö, det är bara i parkeringshus det upplevs som ett problem (och i OKQ8 GDS).

Om jag jobbar i stan då? Bor dessutom halvtid i lägenhet nu. Vändradie är a och o. Det är det som ger hela känslan. Mycket lättare att fickparkera också.
Jag jobbar i stan (Östermalm). I fjol tog jag bilen till jobbet tre gånger.
Det är ju inte speciellt trångt i stan, så jag förstår inte varför man måste ha en liten bil för att köra i stan. Det är ju bättre att bilen är anpassad för de övriga 90% man kör (på landsväg).

F.ö. fickparkerar jag alltid hemma i förorten, aldrig i stan. Där är det parkeringsfickor som kör eller backar in i.
Måste och måste. Man måste väl ingenting .Tycker mig dock ha sett en och annan parkeringsficka i innerstan också. Plus trånga parkeringsgarage. Och en lantis som jag anser nog även Solna vara "stadskörning". Det är väl inte landsvägar och rymliga garageuppfarter som är legio?

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 29 mar 2024 21:31
av fnils
mikebike skrev: 29 mar 2024 16:53
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:15
mikebike skrev: 28 mar 2024 16:10
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:00
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:19

Då bor du inte i stan, eller hur? :roll:

Sedan är ju en mil fortfarande cykelavstånd, särskilt på Uppsalaslätten.

Nu handlade det om köra bil i stan. Inte bo i stan. Ta det lugnt med dina rullande ögon...

i3 är som gjord för stadskörning och en Model 2 kommer inte i närheten då amerikaner skiter i vändradie.
Det jag menar är att vändradie knappast har högst prioritet vid val av bil om man mest kör landsväg.

Jag har inte heller några problem med stor vändradie när jag kör i stadsmiljö, det är bara i parkeringshus det upplevs som ett problem (och i OKQ8 GDS).

Om jag jobbar i stan då? Bor dessutom halvtid i lägenhet nu. Vändradie är a och o. Det är det som ger hela känslan. Mycket lättare att fickparkera också.
Jag jobbar i stan (Östermalm). I fjol tog jag bilen till jobbet tre gånger.
Det är ju inte speciellt trångt i stan, så jag förstår inte varför man måste ha en liten bil för att köra i stan. Det är ju bättre att bilen är anpassad för de övriga 90% man kör (på landsväg).

F.ö. fickparkerar jag alltid hemma i förorten, aldrig i stan. Där är det parkeringsfickor som kör eller backar in i.
Där jag bor finns inga parkeringsplatser i föreningen så jag får stå på gatan. Det är många föreningar runt omkring som har samma förutsättningar. Det gör att när jag hade en Lexus is 250 så kunde jag ibland få snurra runt 20-30 minuter för att hitta en parkering.
Nu har jag en Mini Cooper SE och den klämmer sig in på platser som inte "vanliga" bilar klarar vilket gör att jag nu inte behövt leta mer än 5-10 minuter för att hitta en parkeringsplats. Så en mindre bil i stan är inte så dumt.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 30 mar 2024 10:19
av mikebike
fnils skrev: 29 mar 2024 21:31
mikebike skrev: 29 mar 2024 16:53
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:15
mikebike skrev: 28 mar 2024 16:10
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:00



Nu handlade det om köra bil i stan. Inte bo i stan. Ta det lugnt med dina rullande ögon...

i3 är som gjord för stadskörning och en Model 2 kommer inte i närheten då amerikaner skiter i vändradie.
Det jag menar är att vändradie knappast har högst prioritet vid val av bil om man mest kör landsväg.

Jag har inte heller några problem med stor vändradie när jag kör i stadsmiljö, det är bara i parkeringshus det upplevs som ett problem (och i OKQ8 GDS).

Om jag jobbar i stan då? Bor dessutom halvtid i lägenhet nu. Vändradie är a och o. Det är det som ger hela känslan. Mycket lättare att fickparkera också.
Jag jobbar i stan (Östermalm). I fjol tog jag bilen till jobbet tre gånger.
Det är ju inte speciellt trångt i stan, så jag förstår inte varför man måste ha en liten bil för att köra i stan. Det är ju bättre att bilen är anpassad för de övriga 90% man kör (på landsväg).

F.ö. fickparkerar jag alltid hemma i förorten, aldrig i stan. Där är det parkeringsfickor som kör eller backar in i.
Där jag bor finns inga parkeringsplatser i föreningen så jag får stå på gatan. Det är många föreningar runt omkring som har samma förutsättningar. Det gör att när jag hade en Lexus is 250 så kunde jag ibland få snurra runt 20-30 minuter för att hitta en parkering.
Nu har jag en Mini Cooper SE och den klämmer sig in på platser som inte "vanliga" bilar klarar vilket gör att jag nu inte behövt leta mer än 5-10 minuter för att hitta en parkeringsplats. Så en mindre bil i stan är inte så dumt.
Samma här, och det är anledningen till att jag alltid har cyklarna på taket, och inte på dragkroken. 😉

Dock skulle jag aldrig välja en (för) liten bil av den anledningen.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 30 mar 2024 17:38
av fnils
mikebike skrev: 30 mar 2024 10:19
fnils skrev: 29 mar 2024 21:31
mikebike skrev: 29 mar 2024 16:53
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:15
mikebike skrev: 28 mar 2024 16:10

Det jag menar är att vändradie knappast har högst prioritet vid val av bil om man mest kör landsväg.

Jag har inte heller några problem med stor vändradie när jag kör i stadsmiljö, det är bara i parkeringshus det upplevs som ett problem (och i OKQ8 GDS).

Om jag jobbar i stan då? Bor dessutom halvtid i lägenhet nu. Vändradie är a och o. Det är det som ger hela känslan. Mycket lättare att fickparkera också.
Jag jobbar i stan (Östermalm). I fjol tog jag bilen till jobbet tre gånger.
Det är ju inte speciellt trångt i stan, så jag förstår inte varför man måste ha en liten bil för att köra i stan. Det är ju bättre att bilen är anpassad för de övriga 90% man kör (på landsväg).

F.ö. fickparkerar jag alltid hemma i förorten, aldrig i stan. Där är det parkeringsfickor som kör eller backar in i.
Där jag bor finns inga parkeringsplatser i föreningen så jag får stå på gatan. Det är många föreningar runt omkring som har samma förutsättningar. Det gör att när jag hade en Lexus is 250 så kunde jag ibland få snurra runt 20-30 minuter för att hitta en parkering.
Nu har jag en Mini Cooper SE och den klämmer sig in på platser som inte "vanliga" bilar klarar vilket gör att jag nu inte behövt leta mer än 5-10 minuter för att hitta en parkeringsplats. Så en mindre bil i stan är inte så dumt.
Samma här, och det är anledningen till att jag alltid har cyklarna på taket, och inte på dragkroken. 😉

Dock skulle jag aldrig välja en (för) liten bil av den anledningen.
Menar du M2? Vet vi längd och bredd på den?

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 30 mar 2024 18:37
av mikebike
fnils skrev: 30 mar 2024 17:38
mikebike skrev: 30 mar 2024 10:19
fnils skrev: 29 mar 2024 21:31
mikebike skrev: 29 mar 2024 16:53
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:15



Om jag jobbar i stan då? Bor dessutom halvtid i lägenhet nu. Vändradie är a och o. Det är det som ger hela känslan. Mycket lättare att fickparkera också.
Jag jobbar i stan (Östermalm). I fjol tog jag bilen till jobbet tre gånger.
Det är ju inte speciellt trångt i stan, så jag förstår inte varför man måste ha en liten bil för att köra i stan. Det är ju bättre att bilen är anpassad för de övriga 90% man kör (på landsväg).

F.ö. fickparkerar jag alltid hemma i förorten, aldrig i stan. Där är det parkeringsfickor som kör eller backar in i.
Där jag bor finns inga parkeringsplatser i föreningen så jag får stå på gatan. Det är många föreningar runt omkring som har samma förutsättningar. Det gör att när jag hade en Lexus is 250 så kunde jag ibland få snurra runt 20-30 minuter för att hitta en parkering.
Nu har jag en Mini Cooper SE och den klämmer sig in på platser som inte "vanliga" bilar klarar vilket gör att jag nu inte behövt leta mer än 5-10 minuter för att hitta en parkeringsplats. Så en mindre bil i stan är inte så dumt.
Samma här, och det är anledningen till att jag alltid har cyklarna på taket, och inte på dragkroken. 😉

Dock skulle jag aldrig välja en (för) liten bil av den anledningen.
Menar du M2? Vet vi längd och bredd på den?
Nej, men jag utgår från att den blir mindre än M3 (som är i minsta laget), jag gissar på ungefär samma storlek som EX30.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 01 apr 2024 20:40
av NiklasTesla
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04
MY_piraya skrev: 28 mar 2024 09:23
Dags för en ny forum del för M2:an? Ser ut att bli en riktigt storsäljare, ska bli intressant hur priskollapsen på M3 och MY kommer att se ut... :lol:
Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Samma här. Så sjukt osmidigt med stor bil inte bara i stan utan även på landsbygden om man gillar att köra med till Medelhavet. Sedan ökar ju förbrukning med stora bilar också. Dessutom mer roligt att köra små (gärna låga) bilar också.

MVH

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 05:35
av taliz
Tesla has canceled the long-promised inexpensive car that investors have been counting on to drive its growth into a mass-market automaker, according to three sources familiar with the matter and company messages seen by Reuters.
The automaker will continue developing self-driving robotaxis on the same small-vehicle platform, the sources said.
The decision represents an abandonment of a longstanding goal that Tesla(TSLA.O), opens new tab chief Elon Musk has often characterized as its primary mission: affordable electric cars for the masses. His first “master plan”, opens new tab for the company in 2006 called for manufacturing luxury models first, then using the profits to finance a “low cost family car.”
Musk has since repeatedly promised such a vehicle to investors and consumers. As recently as January, Musk told investors that Tesla planned to start production of the affordable model at its Texas factory in the second half of 2025, following an exclusive Reuters report detailing those plans.
Tesla’s cheapest current model, the Model 3 sedan, retails for about $39,000 in the United States. The now-defunct entry-level vehicle, sometimes described as the Model 2, was expected to start at about $25,000.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-04-05/

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 07:56
av SkipperO
Elon dementerade ganska snabbt att ”Model 2” lagts ner och kallade Reuters lögnare. Jag Hoppas på någon form av presentation senare i år av en värdig bil i en lägre prisklass och som kan stå för sig själv som ”förarkörd” bil.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 09:19
av Sportbilsentusiasten
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04
MY_piraya skrev: 28 mar 2024 09:23
Dags för en ny forum del för M2:an? Ser ut att bli en riktigt storsäljare, ska bli intressant hur priskollapsen på M3 och MY kommer att se ut... :lol:
Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Även jag vill ha en liten bil !
Trevligare att ratta en liten lätt låg bil.
SUV är inte min grej så MY är inte aktuellt.
M3 är däremot nice

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 10:17
av Niklas Z
Sportbilsentusiasten skrev: 06 apr 2024 09:19
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04
MY_piraya skrev: 28 mar 2024 09:23
Dags för en ny forum del för M2:an? Ser ut att bli en riktigt storsäljare, ska bli intressant hur priskollapsen på M3 och MY kommer att se ut... :lol:
Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Även jag vill ha en liten bil !
Trevligare att ratta en liten lätt låg bil.
SUV är inte min grej så MY är inte aktuellt.
M3 är däremot nice
Samma här. Jag kör inte så mycket i stadstrafik, utan majoriteten av all min körning sker på landsväg eller motorväg, men även då är en mindre bil roligare att köra. En SUV vill jag absolut inte ha. Ser ingen fördel med en stor bil, eftersom jag inte behöver stora utrymmen. Mycket hellre en bil som är rolig att köra.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 10:19
av Brages
SkipperO skrev: 06 apr 2024 07:56
Elon dementerade ganska snabbt att ”Model 2” lagts ner och kallade Reuters lögnare. Jag Hoppas på någon form av presentation senare i år av en värdig bil i en lägre prisklass och som kan stå för sig själv som ”förarkörd” bil.
Jag tror Reuters källor var äkta men artiklarna tillspetsade. Elon och MSM är ju trots allt i krig. Model 2 nedprioriterad till förmån för robotaxi verkar ju stämma, ”unveil” 8/8. Undrar vad spacecoin har att säga om detta :lol:

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 10:41
av spacecoin
Brages skrev: 06 apr 2024 10:19
Jag tror Reuters källor var äkta men artiklarna tillspetsade. Elon och MSM är ju trots allt i krig. Model 2 nedprioriterad till förmån för robotaxi verkar ju stämma, ”unveil” 8/8. Undrar vad spacecoin har att säga om detta :lol:
Förutom Roboten, 4680 vaporware så är det väl 2300+ dagar (and counting) sedan Roadster 2 och Semi-eventet? Ingen av dem är i massproduktion. CT tog 1500 dagar... Autonomy day 2019 skulle ju robotaxi inte behövas utan M3 skulle ju tjäna pengar åt en när man sover? Under 2020. Kommentarer?

Ovanpå detta: Det tog Waymo ca 8-10 år från att man kunde köra långa sträckor utan ingripanden till där man är idag. Håll inte andan.

Om Tesla går all-in på Lidar och radar i en robotaxi-modell så kommer de i alla fall inte att kunna ha den på vägarna i "rider-only" före 2030 tippar jag. Då finns Waymo i alla större amerikanska städer.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 10:50
av Brages
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse :roll:

Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 10:55
av spacecoin
Brages skrev: 06 apr 2024 10:50
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse :roll:

Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Ja, man har dragit ned på tillverkningen av både MY och M3 och tillverkar fortfarande fler bilar varje kvartal än vad man säljer. Så har det varit i flera år och alla Tesla-bulls försöker förklara för mig att det är så för att bilarna är på båtar...

Var är alla båtar med dessa tiotusentals fordon undrar jag då :lol:

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 11:40
av martinsson
Brages skrev: 06 apr 2024 10:50
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse :roll:

Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Den blev till slut 2 S3XY :-)

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 11:43
av Fredrik j
Brages skrev: 06 apr 2024 10:19
SkipperO skrev: 06 apr 2024 07:56
Elon dementerade ganska snabbt att ”Model 2” lagts ner och kallade Reuters lögnare. Jag Hoppas på någon form av presentation senare i år av en värdig bil i en lägre prisklass och som kan stå för sig själv som ”förarkörd” bil.
Jag tror Reuters källor var äkta men artiklarna tillspetsade. Elon och MSM är ju trots allt i krig. Model 2 nedprioriterad till förmån för robotaxi verkar ju stämma, ”unveil” 8/8. Undrar vad spacecoin har att säga om detta :lol:
”Unveil” kan ju betyda vad som helst. Om det är ett fordon som inte går att köpa kommer det ju inte påverka försäljningen av dom andra modellerna även om utrullningen sker om några år. Att man 8/8 plötsligt erbjuder förarlösa bilar ute på gatan är ju inte direkt troligt om man säger så.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 13:22
av Pontus
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04
MY_piraya skrev: 28 mar 2024 09:23
Dags för en ny forum del för M2:an? Ser ut att bli en riktigt storsäljare, ska bli intressant hur priskollapsen på M3 och MY kommer att se ut... :lol:
Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Roadstern kommer vilket år som helst... ;)

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 13:38
av martinot
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04
MY_piraya skrev: 28 mar 2024 09:23
Dags för en ny forum del för M2:an? Ser ut att bli en riktigt storsäljare, ska bli intressant hur priskollapsen på M3 och MY kommer att se ut... :lol:
Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Prisskillnaden är rätt liten mellan MY och M3. Så man väljer nog främst efter preferenser (typ utrymme vs körkänsla), och inte efter pris där. Själv gillar jag personligen inte alls körkänslan i MY, och är därmed ingen bil för just mig.

Men som tredjebil så är priset viktigare. Har en Mini BEV i dag (kikade även på Fiat 500e och Honda E), och till den så skulle eventuellt en M2 kanske kunna bli ett framtida alternativ. Lite beroende på storlek och pris. Och med storlek så avser jag att M2 inte får vara för stor. Hellre i storlek som småbilsklassen som Mini/500 än i Golf-klass/ID3-storlek (blir för stor som liten kul vardagsbil).

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 13:40
av martinot
mikebike skrev: 28 mar 2024 13:34
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04
MY_piraya skrev: 28 mar 2024 09:23
Dags för en ny forum del för M2:an? Ser ut att bli en riktigt storsäljare, ska bli intressant hur priskollapsen på M3 och MY kommer att se ut... :lol:
Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Naturligtvis kommer en billigare bil ha kortare räckvidd.
För mig personligen så är det helt OK om M2 har en kortare räckvidd.

Alla bilar i en familj måste inte ha lika stor storlek och lika lång räckvidd.

Vill jag åka långt på el så tar jag vår M3 LR.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 13:56
av martinot
fnils skrev: 29 mar 2024 21:31
mikebike skrev: 29 mar 2024 16:53
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:15
mikebike skrev: 28 mar 2024 16:10
Verdi_ skrev: 28 mar 2024 16:00



Nu handlade det om köra bil i stan. Inte bo i stan. Ta det lugnt med dina rullande ögon...

i3 är som gjord för stadskörning och en Model 2 kommer inte i närheten då amerikaner skiter i vändradie.
Det jag menar är att vändradie knappast har högst prioritet vid val av bil om man mest kör landsväg.

Jag har inte heller några problem med stor vändradie när jag kör i stadsmiljö, det är bara i parkeringshus det upplevs som ett problem (och i OKQ8 GDS).

Om jag jobbar i stan då? Bor dessutom halvtid i lägenhet nu. Vändradie är a och o. Det är det som ger hela känslan. Mycket lättare att fickparkera också.
Jag jobbar i stan (Östermalm). I fjol tog jag bilen till jobbet tre gånger.
Det är ju inte speciellt trångt i stan, så jag förstår inte varför man måste ha en liten bil för att köra i stan. Det är ju bättre att bilen är anpassad för de övriga 90% man kör (på landsväg).

F.ö. fickparkerar jag alltid hemma i förorten, aldrig i stan. Där är det parkeringsfickor som kör eller backar in i.
Där jag bor finns inga parkeringsplatser i föreningen så jag får stå på gatan. Det är många föreningar runt omkring som har samma förutsättningar. Det gör att när jag hade en Lexus is 250 så kunde jag ibland få snurra runt 20-30 minuter för att hitta en parkering.
Nu har jag en Mini Cooper SE och den klämmer sig in på platser som inte "vanliga" bilar klarar vilket gör att jag nu inte behövt leta mer än 5-10 minuter för att hitta en parkeringsplats. Så en mindre bil i stan är inte så dumt.
Har också en Mini Cooper SE och tycker det är en oerhört smidig liten bil att köra kortare ärenden och vardagsresor i. Föredrar den många gånger framför vår M3 tack vare att den är så lite och smidig.

Är dessutom kul att köra en liten pigg Mini och andra små elektriska hothatches! :)

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 15:28
av vigge50
spacecoin skrev: 06 apr 2024 10:55
Brages skrev: 06 apr 2024 10:50
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse :roll:

Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Ja, man har dragit ned på tillverkningen av både MY och M3 och tillverkar fortfarande fler bilar varje kvartal än vad man säljer. Så har det varit i flera år och alla Tesla-bulls försöker förklara för mig att det är så för att bilarna är på båtar...

Var är alla båtar med dessa tiotusentals fordon undrar jag då :lol:
Så sent som tredje kvartalet 2023 sålde de fler bilar än de producerade.
Att ett företag producerar mer än vad de säljer är kanske inte så konstigt, de ska ha bilar för interna tester, till provkörningar, visningsbilar mm och även om en del av dessa säljs som demobilar senare så leder det till en viss förskjutning av försäljningen.

Här är Teslas produktion och leveranser de senaste åren.
Tesla produktion och leverans.PNG

Så under 2019 så levererade de fler bilar än vad de producerade.
2020 så hade de ett överskott på 10 000 bilar
2021 så levererade de 6 000 bilar mer än de producerade
2022 och 2023 så hade de ett större underskott

Detta beror såklart till viss del av minskad försäljning men jag antar att bara när de skulle ta fram Model 3 highland så har de byggt många prototyper som aldrig kommer säljas och sen tillkommer även Cybertruck och nya Model S och X till detta.

Men sen så ska man sätta det i perspektiv med andra tillverkare.

Här är hur det ser ut för Volvo
Volvo produktion och leverans.PNG

Volvo verkar ha haft ett underskott när det kommer till leveranser jämfört med försäljning på ungefär 17 000 bilar under 2022 och 34 000 bilar under 2023.

Är detta riktigt dåligt för Volvo då kunderna inte vill ha deras bilar eller är detta kanske normalt i branschen att produktion och leveranser inte är exakt detsamma?

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 15:45
av Maw
vigge50 skrev: 06 apr 2024 15:28
spacecoin skrev: 06 apr 2024 10:55
Brages skrev: 06 apr 2024 10:50
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse :roll:

Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Ja, man har dragit ned på tillverkningen av både MY och M3 och tillverkar fortfarande fler bilar varje kvartal än vad man säljer. Så har det varit i flera år och alla Tesla-bulls försöker förklara för mig att det är så för att bilarna är på båtar...

Var är alla båtar med dessa tiotusentals fordon undrar jag då :lol:
Så sent som tredje kvartalet 2023 sålde de fler bilar än de producerade.
Att ett företag producerar mer än vad de säljer är kanske inte så konstigt, de ska ha bilar för interna tester, till provkörningar, visningsbilar mm och även om en del av dessa säljs som demobilar senare så leder det till en viss förskjutning av försäljningen.

Här är Teslas produktion och leveranser de senaste åren.

Tesla produktion och leverans.PNG

Så under 2019 så levererade de fler bilar än vad de producerade.
2020 så hade de ett överskott på 10 000 bilar
2021 så levererade de 6 000 bilar mer än de producerade
2022 och 2023 så hade de ett större underskott

Detta beror såklart till viss del av minskad försäljning men jag antar att bara när de skulle ta fram Model 3 highland så har de byggt många prototyper som aldrig kommer säljas och sen tillkommer även Cybertruck och nya Model S och X till detta.

Men sen så ska man sätta det i perspektiv med andra tillverkare.

Här är hur det ser ut för Volvo

Volvo produktion och leverans.PNG

Volvo verkar ha haft ett underskott när det kommer till leveranser jämfört med försäljning på ungefär 17 000 bilar under 2022 och 34 000 bilar under 2023.

Är detta riktigt dåligt för Volvo då kunderna inte vill ha deras bilar eller är detta kanske normalt i branschen att produktion och leveranser inte är exakt detsamma?
En viktig skillnad är dock att Volvos försäljning är ökande medan Teslas försäljning är minskande.

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 15:51
av backe
vigge50 skrev: 06 apr 2024 15:28
spacecoin skrev: 06 apr 2024 10:55
Brages skrev: 06 apr 2024 10:50
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse :roll:

Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Ja, man har dragit ned på tillverkningen av både MY och M3 och tillverkar fortfarande fler bilar varje kvartal än vad man säljer. Så har det varit i flera år och alla Tesla-bulls försöker förklara för mig att det är så för att bilarna är på båtar...

Var är alla båtar med dessa tiotusentals fordon undrar jag då :lol:
Så sent som tredje kvartalet 2023 sålde de fler bilar än de producerade.
Att ett företag producerar mer än vad de säljer är kanske inte så konstigt, de ska ha bilar för interna tester, till provkörningar, visningsbilar mm och även om en del av dessa säljs som demobilar senare så leder det till en viss förskjutning av försäljningen.

Här är Teslas produktion och leveranser de senaste åren.

Tesla produktion och leverans.PNG

Så under 2019 så levererade de fler bilar än vad de producerade.
2020 så hade de ett överskott på 10 000 bilar
2021 så levererade de 6 000 bilar mer än de producerade
2022 och 2023 så hade de ett större underskott

Detta beror såklart till viss del av minskad försäljning men jag antar att bara när de skulle ta fram Model 3 highland så har de byggt många prototyper som aldrig kommer säljas och sen tillkommer även Cybertruck och nya Model S och X till detta.

Men sen så ska man sätta det i perspektiv med andra tillverkare.

Här är hur det ser ut för Volvo

Volvo produktion och leverans.PNG

Volvo verkar ha haft ett underskott när det kommer till leveranser jämfört med försäljning på ungefär 17 000 bilar under 2022 och 34 000 bilar under 2023.

Är detta riktigt dåligt för Volvo då kunderna inte vill ha deras bilar eller är detta kanske normalt i branschen att produktion och leveranser inte är exakt detsamma?
Normala är nog att man inte räknar in prototyper och förseriebilar(för krocktester m.m.) i den normala produktionen.

Volvo "säljer" sina bilar till handlarna som sen sitter med huvudparten av lagren, så det blir lite fel allmänt att jämföra Tesla som måste öka sin produktion till varje pris oavsett då man satt sig i det läget man är medan övriga tillverkare historiskt har rättat sig efter konjunkturen och kunnat ligga med mer lager istället för att döda värdet på sin egen produkt.

Tror vi kommer få se att Tesla gjorde fel i slutändan, men den som lever får se :)

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Postat: 06 apr 2024 15:58
av vigge50
Maw skrev: 06 apr 2024 15:45
vigge50 skrev: 06 apr 2024 15:28
spacecoin skrev: 06 apr 2024 10:55
Brages skrev: 06 apr 2024 10:50
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse :roll:

Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Ja, man har dragit ned på tillverkningen av både MY och M3 och tillverkar fortfarande fler bilar varje kvartal än vad man säljer. Så har det varit i flera år och alla Tesla-bulls försöker förklara för mig att det är så för att bilarna är på båtar...

Var är alla båtar med dessa tiotusentals fordon undrar jag då :lol:
Så sent som tredje kvartalet 2023 sålde de fler bilar än de producerade.
Att ett företag producerar mer än vad de säljer är kanske inte så konstigt, de ska ha bilar för interna tester, till provkörningar, visningsbilar mm och även om en del av dessa säljs som demobilar senare så leder det till en viss förskjutning av försäljningen.

Här är Teslas produktion och leveranser de senaste åren.

Tesla produktion och leverans.PNG

Så under 2019 så levererade de fler bilar än vad de producerade.
2020 så hade de ett överskott på 10 000 bilar
2021 så levererade de 6 000 bilar mer än de producerade
2022 och 2023 så hade de ett större underskott

Detta beror såklart till viss del av minskad försäljning men jag antar att bara när de skulle ta fram Model 3 highland så har de byggt många prototyper som aldrig kommer säljas och sen tillkommer även Cybertruck och nya Model S och X till detta.

Men sen så ska man sätta det i perspektiv med andra tillverkare.

Här är hur det ser ut för Volvo

Volvo produktion och leverans.PNG

Volvo verkar ha haft ett underskott när det kommer till leveranser jämfört med försäljning på ungefär 17 000 bilar under 2022 och 34 000 bilar under 2023.

Är detta riktigt dåligt för Volvo då kunderna inte vill ha deras bilar eller är detta kanske normalt i branschen att produktion och leveranser inte är exakt detsamma?
En viktig skillnad är dock att Volvos försäljning är ökande medan Teslas försäljning är minskande.
Senaste kvartalet ja, men så sent som sista kvartalet 2023 så slog Tesla nytt rekord när det kom till leveranser och Spacecoin skrev om att så har det varit flera år. Inte heller första gången som Spacecoin och andra lyfter upp frågan om att Tesla producerar mer bilar än de levererar.

Om nu Volvo säljer mer bilar än någonsin så kan man ju fråga sig varför de förra året producerade 34 000 bilar som de inte sålde?