Sida 6 av 30

Re: Batteridag 22 september

Postat: 28 aug 2020 19:30
av vigge50
Zalman3 skrev:

Tesla Battery Day Thumbnail Hints at High-Performance Nanowire Supercapacitor


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... rcapacitor
En av anledningarna till den spekulationen är att deras huvudkontor ligger precis bredvid Tesla men ska man tro Elon så hade han ingen aning om det. Hur långt ifrån är våra spekulationer ifrån verkligheten?

https://www.teslarati.com/tesla-battery ... ll-happen/

Re: Batteridag 22 september

Postat: 28 aug 2020 19:49
av Andersen
Elon 27/8: "We were too obtuse for our own good, although I think it works esthetically. Those are folded-over current collectors at the top/bottom of the cell, which are important, but I don’t want to jump the gun on Sept 22..."

Här verkar Elon alltså bekräfta att det rör sig om" tabless" celler:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ode-patent

7 maj twittrade han "Way more important than it sounds" som kommentar till en artikel om Teslas senaste patent om "tabless electrode".

"... removing the tab not only simplifies the manufacturing process, but also reduces the ohmic resistance in the negative electrode during electrochemical cycling by 5 to 20 times."

Så, billigare och bättre batterier om ovan stämmer. Men till vad? Varför bygger Panasonic ut GF1 med mer kapacitet och utlovar 5% kapacitetsförbättring på 2170-cellerna redan i år?

" Panasonic Corp (6752.T) plans to boost the energy density of "2170" battery cells it supplies to Tesla Inc (TSLA.O) by 20% in five years and commercialize a cobalt-free version "in two to three years", the head of its U.S. EV battery business said.
https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB

Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of "2170" cells.

From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said.

To control safety risks associated with higher density and less cobalt, Panasonic is adjusting the composition and design for better thermal stability, Takamoto said."

Det som beskrivs ovan låter ju inte som något revolutionerande, plus att det låter som Panasonics egen teknologi - men vad är det egentligen man förändrar? Att bara ändra kemi i cellen kräver knappast att man bygger om alla befintliga produktionslinor I GF1. Men det ska man göra. Kan det handla om samma tabless electrode som Elon är så inne på, men utan att krångla till det med helt nya cellformat?

Tesmanian, som har Elons öra, har fått tips om vad Teslas eget batteriprojekt rör sig om:

"Tesmanian previously reported that according to information received from a person familiar with the case, the new Tesla battery will have at least 30% more capacity and will be several times cheaper to manufacture. The production process will be extremely efficient and will significantly save on capital costs for equipment. In this scenario, a 130kWh pack seems possible. It also became known that the new cell will have a diameter of approximately 1.57 inches. The new battery will have a different form factor, so most likely it will be used for Semi and/or Cybertruck. Having the data obtained from the latest patents, it seems that this information is true."

Re: Batteridag 22 september

Postat: 29 aug 2020 00:33
av [JM]
Den nya cellen lär få en 40650 eller 40700 formfaktor.
Tabless gör att cellens inre resistan minskar vilket leder till lägre värmeutveckling.
Minskad värme gör att man kan gå upp i volym på cellen trots att mantelarean då blir mindre per volymsenhet.
Slutresultatet blir en högre energidensitet i hela packen/modulen.

Kombinera detta med Maxwells torrelektrolyt så kan nya linorna säket spotta ur sig avsevärt fler kwh per dygn.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 29 aug 2020 06:19
av Zalman3

Det här vet vi om Tesla Battery Day

https://www.nyteknik.se/fordon/det-har- ... ay-7000113

Re: Batteridag 22 september

Postat: 03 sep 2020 23:55
av Zalman3

Tesla Begins Sending Battery Day Invitations

https://www.thestreet.com/tesla/news/te ... IMZw45_wps

Re: Batteridag 22 september

Postat: 07 sep 2020 20:25
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Mera snack om ny batteriteknik som Tesla kanske visar på batteridagen.




Dagens Tesla batterier ligger på ca 246 watt-hours/kg.
Så 400Wh/kg vore en rejäl förbättring.
20200825_061717.jpg
Fler tror att 400Wh/kg är möjligt!


Re: Batteridag 22 september

Postat: 14 sep 2020 14:36
av Zalman3
Vissa tror att man på batteridagen även visar kondensatorlösningar.

More speculatively – it might be sensible to put a 50 kg (around 1 kWh) supercapacitor bank into the Plaid for battery/motor cooling benefits during hard track sessions. Repeated extreme acceleration and regen adds a lot of battery pack heat (and motor heat). A small supercap cache that shaves off 50% of that acceleration/regen task from the battery would make a huge different to pack temperature, and allow more cooling to go to motors and inverters. The feasibility of this is dependent on a heat tolerant supercap, since these would also get very hot during a track session, which can be pushed over a short (7.5 to 15 minute) track session without needing much active cooling.


https://pushevs.com/2020/09/13/what-to- ... ttery-day/

Re: Batteridag 22 september

Postat: 14 sep 2020 14:40
av Bjelke
Vissa tror att det visar sig... :lol: ;)
Det är nära nu iaf :)

Re: Batteridag 22 september

Postat: 14 sep 2020 14:48
av LasseTM
Onekligen spännande detta, vilken tid svensk tid drar kalaset igång?
23:30 om jag konverterar rätt?

Re: Batteridag 22 september

Postat: 14 sep 2020 15:58
av hakon18
LasseTM skrev:
Onekligen spännande detta, vilken tid svensk tid drar kalaset igång?
23:30 om jag konverterar rätt?
1:30 PM Pacific Time blir 22:30 enligt Google.
Livestream går att se här: https://www.tesla.com/sv_se/2020shareholdermeeting

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 04:59
av Zalman3
19.45 in i denna film menar dom på att Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Och använder dessa batterier bättre än någon annan. Och kan därmed betala bättre än sina konkurrenter. Och eftersom Tesla är Världens största elbilstillverkare så är det väldigt svårt för någon annan att kunna konkurrera. I bästa fall så får konkurrenterna den lilla kvot de kontrakterat sedan länge. I sämsta fall skiter batteritillverkare i detta och säljer till Tesla istället, till ett högre pris.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen.

"Redan innan tillverkningen har startat av elbilen  ID.3 har Volkswagen fått problem med batterileveranser.  Samsung drar sig ur en jättedeal och tre av fyra batterier försvinner.  Nu hotas Volkswagens hela ambitiösa satsning för elbilar, enligt Bloomberg"
https://www.bytbil.com/nyheter/batterik ... rtat-18358

19.45 in i filmen

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 08:51
av nek0
Zalman3 skrev:
19.45 in i denna film menar dom på att Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Och använder dessa batterier bättre än någon annan. Och kan därmed betala bättre än sina konkurrenter. Och eftersom Tesla är Världens största elbilstillverkare så är det väldigt svårt för någon annan att kunna konkurrera. I bästa fall så får konkurrenterna den lilla kvot de kontrakterat sedan länge. I sämsta fall skiter batteritillverkare i detta och säljer till Tesla istället, till ett högre pris.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen.

"Redan innan tillverkningen har startat av elbilen  ID.3 har Volkswagen fått problem med batterileveranser.  Samsung drar sig ur en jättedeal och tre av fyra batterier försvinner.  Nu hotas Volkswagens hela ambitiösa satsning för elbilar, enligt Bloomberg"
https://www.bytbil.com/nyheter/batterik ... rtat-18358

19.45 in i filmen
Nyheten från maj 2019? Måste vara mycket relevant idag :lol:

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 09:19
av slugger75
Ok min spaning vad som kommer presenteras:
- batterier med högre energitäthet (längre räckvidd), ökad livslängd, snabbare laddning, lägre pris
- fler samarbeten vilket säkerställer tillgång till kritiska komponenter
- lite info om de nya fabrikerna och arbete med att öka kvaliteten i bilbyggandet

Men inget av detta gör någon skillnad för oss som kör Tesla idag. Inte heller är det något som märks i år, eller nästa år. Detta är framtidssäkring.

Marknaden blir besviken då den väntat sig något konkret här och nu. Aktien dyker.

Tja, ungefär så!

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 09:27
av Verdi
slugger75 skrev:
Ok min spaning vad som kommer presenteras:
- batterier med högre energitäthet (längre räckvidd), ökad livslängd, snabbare laddning, lägre pris
- fler samarbeten vilket säkerställer tillgång till kritiska komponenter
- lite info om de nya fabrikerna och arbete med att öka kvaliteten i bilbyggandet

Men inget av detta gör någon skillnad för oss som kör Tesla idag. Inte heller är det något som märks i år, eller nästa år. Detta är framtidssäkring.

Marknaden blir besviken då den väntat sig något konkret här och nu. Aktien dyker.

Tja, ungefär så!
Ja, alltså. Det måste nästan bli så. Hade det varit en revolution här och nu hade Tesla aldrig kunnat väntat med batteridagen så här länge.

Får nästan ta och köpa björnar dagen innan. Finns viss risk att de säger nåt oväntat positivt men nästan allt sånt är redan inprisat i kursen.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 09:41
av fth
Verdi skrev:
slugger75 skrev:
Ok min spaning vad som kommer presenteras:
- batterier med högre energitäthet (längre räckvidd), ökad livslängd, snabbare laddning, lägre pris
- fler samarbeten vilket säkerställer tillgång till kritiska komponenter
- lite info om de nya fabrikerna och arbete med att öka kvaliteten i bilbyggandet

Men inget av detta gör någon skillnad för oss som kör Tesla idag. Inte heller är det något som märks i år, eller nästa år. Detta är framtidssäkring.

Marknaden blir besviken då den väntat sig något konkret här och nu. Aktien dyker.

Tja, ungefär så!
Ja, alltså. Det måste nästan bli så. Hade det varit en revolution här och nu hade Tesla aldrig kunnat väntat med batteridagen så här länge.

Får nästan ta och köpa björnar dagen innan. Finns viss risk att de säger nåt oväntat positivt men nästan allt sånt är redan inprisat i kursen.
Jag tror tvärtom att den stora nyheten är egen produktion av batterier med väsentligt lägre kostnad och högre kapacitet, och att marknaden kommer att reagera positivt. Något högre kapacitet i befintliga batteripack (typ 10%) tror/hoppas jag också på, men det viktigaste tror jag kommer att vara att den egna cellproduktionen kommer att visa sig vara flera steg före konkurrenterna map $/kWh.

/fth

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 09:43
av Verdi
fth skrev:
Verdi skrev:
slugger75 skrev:
Ok min spaning vad som kommer presenteras:
- batterier med högre energitäthet (längre räckvidd), ökad livslängd, snabbare laddning, lägre pris
- fler samarbeten vilket säkerställer tillgång till kritiska komponenter
- lite info om de nya fabrikerna och arbete med att öka kvaliteten i bilbyggandet

Men inget av detta gör någon skillnad för oss som kör Tesla idag. Inte heller är det något som märks i år, eller nästa år. Detta är framtidssäkring.

Marknaden blir besviken då den väntat sig något konkret här och nu. Aktien dyker.

Tja, ungefär så!
Ja, alltså. Det måste nästan bli så. Hade det varit en revolution här och nu hade Tesla aldrig kunnat väntat med batteridagen så här länge.

Får nästan ta och köpa björnar dagen innan. Finns viss risk att de säger nåt oväntat positivt men nästan allt sånt är redan inprisat i kursen.
Jag tror tvärtom att den stora nyheten är egen produktion av batterier med väsentligt lägre kostnad och högre kapacitet, och att marknaden kommer att reagera positivt. Något högre kapacitet i befintliga batteripack (typ 10%) tror/hoppas jag också på, men det viktigaste tror jag kommer att vara att den egna cellproduktionen kommer att visa sig vara flera steg före konkurrenterna map $/kWh.

/fth

Men har de gått och sugit på det i ett halvår? Kan man göra så?

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 09:46
av fth
Verdi skrev:
Men har de gått och sugit på det i ett halvår? Kan man göra så?
Menar du att det skulle definieras som undanhållande av marknadspåverkande information?

Det beror väl på hur långt fram man är i utvecklingen, skulle man redan ha produktionen i full gång så ja, men om det fortfarande kan definieras som R&D så nej.

/fth

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 10:00
av 12man
Dagen blev försenad pga corona, kanske behövde de trycka ur bilar och bildelar ur systemet,

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 10:02
av Verdi
fth skrev:
Verdi skrev:
Men har de gått och sugit på det i ett halvår? Kan man göra så?
Menar du att det skulle definieras som undanhållande av marknadspåverkande information?

Det beror väl på hur långt fram man är i utvecklingen, skulle man redan ha produktionen i full gång så ja, men om det fortfarande kan definieras som R&D så nej.

/fth

Tesla har väl en historia av att aldrig avslöja kommande ändringar eftersom de är rädda att undergräva efterfrågan på nuvarande produkter? Skulle då Tesla gå ut och säga "vi har bättre och billigare batterier på gång" så är det väl nästan underförstått att de även säger att alla bilar som beställs från och med nu får de bättre batterierna? Vad ska de annars säga? Att de kommer nästa år? Om 3 år? Vad gör det med efterfrågan?

Så antingen säger Tesla något som går emot hur de brukar kommunicera eller så har de fördröjt produktionen med de kraftigt förbättrade batterierna i ett halvår. Jag tycker båda alternativen känns långsökta.

Ett alternativ är såklart att de fördröjt batteridagen på grund av problem att bli klara i tid snarare än Corona-epidemin. Är det på det viset så stämmer inte min spaning. :)

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 10:18
av Zalman3
Jag tror givetvis att Tesla har mycket att berätta den 22 september.

Om det kan leva upp till dagens mycket höga aktiekurs är dock inte alls självklart.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 10:33
av Dream99
Jag tror att de kommer presentera egen utveckling av batterier. De kommer kunna tillverka mycket batterier då de har en ny tillverkningsprocess som innefattar bättre material och är mer skalbar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 10:36
av slugger75
Zalman3 skrev:
Jag tror givetvis att Tesla har mycket att berätta den 22 september.
Klart du tror. Du är den obotlige optimisten! :)

(Hoppas du har rätt).

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 10:49
av [JM]
Men om dom säger att de nya batterierna enkom skall gå till Semi och/eller CT så borde det inte påverka det S3XY försäljningen.
Dvs det finns ingen anledning att vänta med ett köp för de nya batterierna kommer ändå inte till befintliga modeller.

Sen om nåt år när dom fått upp produktionstakten så kommer det hux flux nya varianter av S3XY med mer räckvidd...

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 10:55
av taliz
[JM] skrev:
Men om dom säger att de nya batterierna enkom skall gå till Semi och/eller CT så borde det inte påverka det S3XY försäljningen.
Dvs det finns ingen anledning att vänta med ett köp för de nya batterierna kommer ändå inte till befintliga modeller.

Sen om nåt år när dom fått upp produktionstakten så kommer det hux flux nya varianter av S3XY med mer räckvidd...
Ungefär så. Fast S/X Plaid får dom redan nu. ;)
3 och Y lär dock dröja till nästa generation(2025?) skulle jag gissa på, då volymerna är så pass stora.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 15 sep 2020 11:08
av Zalman3
[JM] skrev:
Men om dom säger att de nya batterierna enkom skall gå till Semi och/eller CT så borde det inte påverka det S3XY försäljningen.
Dvs det finns ingen anledning att vänta med ett köp för de nya batterierna kommer ändå inte till befintliga modeller.

Sen om nåt år när dom fått upp produktionstakten så kommer det hux flux nya varianter av S3XY med mer räckvidd...
Panasonic lovar ca 5% bättre batterier.
2170’ CELLS

Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of “2170” cells.

From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said.

To control safety risks associated with higher density and less cobalt, Panasonic is adjusting the composition and design for better thermal stability, Takamoto said.

He also noted there will be various battery requirements coming into play as EV usage diversifies.

Tesla’s Musk has promised to reveal significant battery advances during a “Battery Day” presentation scheduled for Sept 22. Tesla plans to introduce an EV battery that will last one million miles later this year or early next, which it jointly developed with CATL.

https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB