Blir du provocerad av hen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Blir du provocerad av hen?

Omröstningen slutade 11 sep 2020 20:33

Ja
60
32%
Nej
129
68%

Antal röster: 189

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Blir du provocerad av hen?

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Verdi skrev:
thnis skrev:
OOhhff! Och där kom det ordet ”Värdegrund”. Jag får klåda över hela kroppen av det. Allra helst kombinationen ”Rätt värdegrund”. Jag kan slå vad om att det ordet inte används i vare sig Norge eller Danmark :lol:
"Värdegrund" är ett lite märkligt påfund. Handlar mycket om att likrikta personers åsikter utan att behöva diskutera sakfrågor. Ingen vill ju bli beskylld för att ha "fel värdegrund". Då får man svälja hela paketet med färdiga åsikter istället.
För mig är det inte konstigare än att någon som röstar på Moderaterna eller Liberalerna eller Centern har en värdegrund som skiljer sig till viss del från någon som istället röstar på Sossarna...
Gäller för grupperna i genomsnitt kanske men gäller inte alls på individnivå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Verdi skrev:
thnis skrev:
OOhhff! Och där kom det ordet ”Värdegrund”. Jag får klåda över hela kroppen av det. Allra helst kombinationen ”Rätt värdegrund”. Jag kan slå vad om att det ordet inte används i vare sig Norge eller Danmark :lol:
"Värdegrund" är ett lite märkligt påfund. Handlar mycket om att likrikta personers åsikter utan att behöva diskutera sakfrågor. Ingen vill ju bli beskylld för att ha "fel värdegrund". Då får man svälja hela paketet med färdiga åsikter istället.
För mig är det inte konstigare än att någon som röstar på Moderaterna eller Liberalerna eller Centern har en värdegrund som skiljer sig till viss del från någon som istället röstar på Sossarna...
Gäller för grupperna i genomsnitt kanske men gäller inte alls på individnivå.
Du har kanske rätt. Det kanske inte var något bra exempel...

Jag använde dock 'ursprungligen' ordet i en diskussion om det den här tråden handlar om: Ordet hen. Och där tycker jag fortfarande att det funkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Verdi

Inlägg av Verdi »

SwedishAdvocate skrev:
zyax skrev:
Han eller hon är bra som begrepp och helt befriat från provokation. Sak samma med feminism kontra jämställdhet. Det enda är ett uns av manshat och det andra är totalt befriat från detta. /...
Jag är man och 43 år gammal.

Och för mig är det fullständigt självklart att det inte finns något "uns av manshat" i ordet feminism.

Det handlar istället bland annat om att t.ex. belysa den utsatthet som kvinnor har att hantera i det offentliga rummet. En utsatthet som generellt skiljer sig från det som män behöver hantera.

Det innebär inte att alla män utgör ett problem.

Men tyvärr finns det ju en hel del män som faktiskt utgör ett gigantiskt problem.

Vidare: I Sverige har kvinnor historiskt generellt varit diskriminerade utifrån lönenivå för utfört arbete. Och sannolikt råder denna diskriminering i viss utsträckning fortfarande.

Detta är vad feminism handlar om.
femin·­ism [‑is´m] substantiv ~en ~er
rörelse för jäm­ställdhet mellan kvinnor och män [Min fetstil.]

Källa: https://svenska.se/tre/?sok=feminism&pz=1

Vissa feminister har en jäkligt skum retorik dock som alienerade och splittrar.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

TiborBlomhall skrev:
Därav min enkla fråga: blir du provocerad av att läsa "hen" i texter?
Ja, det blir jag. Kanske inte riktigt provocerad men irriterad. Jag anser det fånigt och onödigt. Just my 2c...
SwedishAdvocate

Verdi skrev:
SwedishAdvocate skrev:
zyax skrev:
Han eller hon är bra som begrepp och helt befriat från provokation. Sak samma med feminism kontra jämställdhet. Det enda är ett uns av manshat och det andra är totalt befriat från detta. /...
Jag är man och 43 år gammal.

Och för mig är det fullständigt självklart att det inte finns något "uns av manshat" i ordet feminism.

Det handlar istället bland annat om att t.ex. belysa den utsatthet som kvinnor har att hantera i det offentliga rummet. En utsatthet som generellt skiljer sig från det som män behöver hantera.

Det innebär inte att alla män utgör ett problem.

Men tyvärr finns det ju en hel del män som faktiskt utgör ett gigantiskt problem.

Vidare: I Sverige har kvinnor historiskt generellt varit diskriminerade utifrån lönenivå för utfört arbete. Och sannolikt råder denna diskriminering i viss utsträckning fortfarande.

Detta är vad feminism handlar om.
femin·­ism [‑is´m] substantiv ~en ~er
rörelse för jäm­ställdhet mellan kvinnor och män [Min fetstil.]

Källa: https://svenska.se/tre/?sok=feminism&pz=1

Vissa feminister har en jäkligt skum retorik dock som alienerade och splittrar.
Finns det inte en varierande stor andel extremister inom de flesta ideologier/rörelser?

När det gäller feminismen som helhet tycker jag att det är rätt uppenbart att en mycket stor majoritet av alla feminister vill ha en bättre värld – en väldigt mycket bättre värld(!)...

Och för mig är det väldigt viktigt och väldigt värt att stödja.

Sen finns det en liten minoritet av extremister. Dessa extremister avgränsar jag bara bort.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag kan tycka det blir märkligt när hen används om en person som är en han, både enligt egen och andras åsikt. Som om hen är det enda pronomen. Dock ju då ofta syftet att provocera.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Verdi skrev:
Bernando skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag diskuterade ordet med mina arbetskamrater idag och de var förvånade av resultaten av min lilla undersökning, de trodde runt 80% skulle vara provocerade av ordet "hen".
Det hänger nog mycket ihop med vilka grupperingar man umgås med. Både privat och på jobbet träffar jag primärt 80- och 90-talister som alla bor i storstad och har universitetsexamen. Försvinnande få, om ens någon, av dessa skulle bli provocerade av "hen" (särskilt som ersättning för "han eller hon").

Självgodheten i detta inlägg blir jag dock lite provocerad av eftersom det antyder att unga välutbildade i storstad är bättre än andra människor.

Att en del inte gillar ordet hen är nog kanske snarare en reaktion mot den självgodheten än innebörden av ordet i sig? Bara en tanke.
Var var självgodheten? Var påstod jag att man var en bättre människa om man inte blev provocerad? Eller att man var en sämre människa om man blev det?

Det är väl knappast något nytt att unga högutbildade storstadsbor oftare brukar ha en viss uppsättning åsikter? Därmed inte sagt att de åsikterna är "bättre".

Inlägget är snarare för att visa att jag inser att i min relativt snäva, homogena och likriktade umgängeskrets är det helt okontroversiellt med ordet "hen", och att det inte är representativt för befolkningen i helhet. Annars är det lätt att man häver ur sig att "alla tycker som jag" fast man med "alla" omedvetet menar "alla som är ungefär som jag".

Men uppenbarligen trampade jag på någon öm tå med mitt konstaterande. Och uppenbarligen lägger du själv en värdering i kombinationen ung storstadsbo med universitetsutbildning.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Finns det inte en varierande stor andel extremister inom de flesta ideologier/rörelser?

När det gäller feminismen som helhet tycker jag att det är rätt uppenbart att en mycket stor majoritet av alla feminister vill ha en bättre värld – en väldigt mycket bättre värld(!)...

Sen finns det en liten minoritet av extremister. Dessa extremister avgränsar jag bara bort.
För mig är ordet "feminist" politiskt laddat. Om nån skulle fråga mig om jag är feminist skulle jag svara med ett bestämt nej. Men om någon frågar mig om jag är för jämställdhet skulle jag självklart svara ja och undra hur man inte kan vara för jämställdhet. Så även om den ursprungliga betydelsen kanske är samma så anser jag inte att feminism och jämdställdhet är synonyma begrepp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Sedan kan man också tycka att samhället skall vara rättvist.(equity) jmrf med jämställt (equallity). (finns en bild med folk vid ett plank som förklara skillnaden)
Så folk når lika långt oavsett förutsättning.jämf med samma förutsättningar.
SwedishAdvocate

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:

För mig är ordet "feminist" politiskt laddat. Om nån skulle fråga mig om jag är feminist skulle jag svara med ett bestämt nej. Men om någon frågar mig om jag är för jämställdhet skulle jag självklart svara ja och undra hur man inte kan vara för jämställdhet. Så även om den ursprungliga betydelsen kanske är samma så anser jag inte att feminism och jämställdhet är synonyma begrepp.
ALLT är politiskt på något sätt.

Det finns ingen 'perfekt' politisk rörelse.

Om du vill åstadkomma någon slags förändring genom att organisera dig ihop med andra människor, men vill göra det med 'den perfekta politiska rörelsen', så kommer du inte kunna göra någonting.

Allt organiserat arbete inom politik innebär kompromisser.

Om någon frågar mig om jag är feminist svarar jag med ett bestämt JA!
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev:
ALLT är politiskt på något sätt.

Det finns ingen 'perfekt' politisk rörelse.

Om du vill åstadkomma någon slags förändring genom att organisera dig ihop med andra människor, men vill göra det med 'den perfekta politiska rörelsen', så kommer du inte kunna göra någonting.

Allt organiserat arbete inom politik innebär kompromisser.

Om någon frågar mig om jag är feminist svarar jag med ett bestämt JA!
Förtydligande:

Jag har aldrig röstat på Feministiskt initiativ (Jag samlade dock in namnunderskrifter för dem en gång i tiden när de ville registrera sig som politiskt parti...).

I sista valet röstade jag på Sossarna.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bernando skrev:
Men uppenbarligen trampade jag på någon öm tå med mitt konstaterande. Och uppenbarligen lägger du själv en värdering i kombinationen ung storstadsbo med universitetsutbildning.

Ja det är klart jag gör. Det gör du också.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:

För mig är ordet "feminist" politiskt laddat. Om nån skulle fråga mig om jag är feminist skulle jag svara med ett bestämt nej. Men om någon frågar mig om jag är för jämställdhet skulle jag självklart svara ja och undra hur man inte kan vara för jämställdhet. Så även om den ursprungliga betydelsen kanske är samma så anser jag inte att feminism och jämdställdhet är synonyma begrepp.
+1

Det vokala drev av manshatande ”män är svin” FI-anhängare har förvrängt betydelsen av ”feminist” till något lika rumsrent som ”fascist”. Jag är stark anhängare för jämställdhet (och tycker det är rimligt med ett neutralt begrepp för övrigt, ”feminism” som ord i sig signalerar ju att man inte vill ha status quo - ingen hade ju tyckt att det hypotetiska partiet ”maskulint initiativ” lät som något särskilt fräscht...). Fram för jämställdhet.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Fredrik j skrev:
Jag kan tycka det blir märkligt när hen används om en person som är en han, både enligt egen och andras åsikt. Som om hen är det enda pronomen. Dock ju då ofta syftet att provocera.
Det finns många ord som kan användas provocerande, som i ditt exempel rörande hen. Dock är väl syftet med ordet främst att göra det lättare i situationer när man talar om personer i allmänhet och inte vet om det gäller en man, kvinna eller något annat, så man slipper skriva "han eller hon" eller "vederbörande".

Detta sagt - själv är jag lite motvillig till att använda hen, främst eftersom jag är en bakåsträvande jävel som ogillar förändring och dessutom tycker det ligger fel i munnen, särskilt när det ska skrivas i possessiv form motsvarande hans eller hennes och man tydligen behöver skriva hens. Så jag försöker formulera mig så att jag slipper använda pronomen i sådana fall, det går ofta, annars får det blir "vederbörande" ;)
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Verdi skrev:
Bernando skrev:

Ja det är klart jag gör. Det gör du också.
Njae, jag vet faktiskt inte om jag lägger någon större värdering i det. Går väl lite hand i hand med att jag inte fattar varför folk håller på ett visst fotbollslag, och där man tillskriver andra lags supportrar vissa (negativa) egenskaper. Varför skulle det andra laget vara sämre att heja på liksom? Men jag försöker vara medveten om att vad som är självklarheter i min umgängeskrets inte är några generella självklarheter i befolkningen i stort.

Alldeles oavsett är det tråkigt att bli beskylld för att vara självgod bara för att jag konstaterar att jag tillhör ett visst "fack" som någon kallade det, och att folk inom det "facket" oftare brukar ha en viss uppsättning åsikter. Och ännu tråkigare blir när folk stämmer in i den kören. Sen när är det självgodhet att konstatera fakta?
MS P85 2014
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

StefL skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns många ord som kan användas provocerande, som i ditt exempel rörande hen. Dock är väl syftet med ordet främst att göra det lättare i situationer när man talar om personer i allmänhet och inte vet om det gäller en man, kvinna eller något annat, så man slipper skriva "han eller hon" eller "vederbörande".

Detta sagt - själv är jag lite motvillig till att använda hen, främst eftersom jag är en bakåsträvande jävel som ogillar förändring och dessutom tycker det ligger fel i munnen, särskilt när det ska skrivas i possessiv form motsvarande hans eller hennes och man tydligen behöver skriva hens. Så jag försöker formulera mig så att jag slipper använda pronomen i sådana fall, det går ofta, annars får det blir "vederbörande" ;)
Det jag syftade på är att jag en gång fick lyssna på en person som sa "Jag har en son. Hen är 5år gammal"
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Uppe i 32% nu som inte gillar hen-eriet.
Låst