Re: Audi e-tron GT
Postat: 09 feb 2021 20:17
Det är en sån där bil som jag tycker helt byter skepnad beroende på färg.
Mycket lyckad design.
Mycket lyckad design.
Håller med. Dessutom klart snyggar än allt som Audi lyckats släppa de senaste 5-8 åren.Front242 skrev:Skönt och se att faktiskt går att göra en elbil utan en meter hög grill.
Jag känner precis samma (och har känt sen första bilderna och specsen släpptes).OfarligTesla skrev:Riktigt snygg faktiskt men de där specsen imponerade inte direkt för det priset.
Tror inte de publicerats ännu. Men har väl pratats om 1,1-1,2 för vanliga quattro och runt 1,5 för RS.Bjelke skrev:Vart hittar man pris i Sverige egentligen? (minne som en kakadua)
Legato skrev:Tror inte de publicerats ännu. Men har väl pratats om 1,1-1,2 för vanliga quattro och runt 1,5 för RS.Bjelke skrev:Vart hittar man pris i Sverige egentligen? (minne som en kakadua)
Ja just ja, så var det juLegato skrev:Tror inte de publicerats ännu. Men har väl pratats om 1,1-1,2 för vanliga quattro och runt 1,5 för RS.Bjelke skrev:Vart hittar man pris i Sverige egentligen? (minne som en kakadua)
Låter billigt? Hade inte varit helt fel med samma aggressiva prissättning i Sverige.HelectriC skrev:Från 899kNOK i Norge
Mitt problem är med den vanliga fyrhjulsdrivna som kommer nu. Blir för mycket för vad man får helt enkelt, kommer behöva lasta på åtminstone 100k i utrustning och då är den ju över 200k dyrare än den S LR jag har på beställning. Kortare räckvidd, sämre acceleration, mindre mittskärm osv. Löser Tesla CCS laddar den också långsammare än S enligt de uppgivna siffrorna.Legato skrev:Jag känner precis samma (och har känt sen första bilderna och specsen släpptes).
Väldigt snygg (i mina ögon solklart snyggare än Taycan). Troligen riktigt fin kvalitetskänsla och bra köregenskaper. Men alldeles för dåliga specs för en RS-version jämfört med S och S Plaid.
Kommer det en framtida "billig" bakhjulsdriven för 800-900k med bra leasingerbjudanden som "vanliga" e-tron så kan den bli aktuell för mig, men förutsatt att RS hamnar runt 1,5 mille så känns den för dyr relativt vad man får imo.
Ingen moms på elbilar i Norge. För femtioelftegångendd88 skrev:Låter billigt? Hade inte varit helt fel med samma aggressiva prissättning i Sverige.HelectriC skrev:Från 899kNOK i Norge
OK, då var spekulationerna rätt exaktahelix skrev:Legato skrev:Tror inte de publicerats ännu. Men har väl pratats om 1,1-1,2 för vanliga quattro och runt 1,5 för RS.Bjelke skrev:Vart hittar man pris i Sverige egentligen? (minne som en kakadua)
Från 1.158.000 om man kan lita på den här källan.
Edit: 1.573.000 för RS
https://feber.se/bil/audi-presenterar-e-tron-gt/421255/
Då tror jag du får vänta väldigt länge.Ric skrev:Bra förarmiljö med mekaniska knappar. Men jag väntar tills Skoda gör en modell på samma plattform strypt till 300 kilowatt med pris på 500 000 kronor.
Nej, det är ytterst tveksamt om den plattformen blir använd till annat än Porsche och Audi. Jag tvivlar starkt på det!Legato skrev:Då tror jag du får vänta väldigt länge.Ric skrev:Bra förarmiljö med mekaniska knappar. Men jag väntar tills Skoda gör en modell på samma plattform strypt till 300 kilowatt med pris på 500 000 kronor.![]()
Finns väl ingen Skoda med ens 200 kW på marknaden idag? Tror typ 250 kW och 700k skulle vara närmare sanningen, men troligast tror jag är att det varken blir VW, Seat eller Skoda av denna GT-modell.
Jag har ju lärt mig av Zalman att förutsäga framtida produkter och priser.Legato skrev:Då tror jag du får vänta väldigt länge.Ric skrev:Bra förarmiljö med mekaniska knappar. Men jag väntar tills Skoda gör en modell på samma plattform strypt till 300 kilowatt med pris på 500 000 kronor.![]()
Fast den bygger ju på Taycan, blir ingen annan bagagelucka då. Däremot kommer det antagligen en Avant som bygger på Taycan Cross Turismo så småningom.Lystico skrev:Jag såg verkligen fram mot GT, tänkte mig en "hatchback" baklucka liknande A7 för att konkurrera mer med MS, men magplask.
Den är för dyr, för trång och "tråkig". Men i dagsläget är det den absolut snyggaste elbilen.
Kan kanske ha att göra med om man valt kolfibertak eller inte.MEL skrev:På bilderna ser det ut som vanliga GT har fästen för takräcke men inte RS. Kanske bara en slump eller olika konfiguration - vore lite märkligt om det är så..