Sida 6 av 7

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 07:16
av LarsL
jbark skrev:
Tycker inte man ska räkna med fsd eller travel assist, är väll ganska få som betalar extra för det i sverige. Visst man får med travel assist i id4 men inte fsd i model y, dock är de nog inte jämförbara än. Oavsett känns det ju lite som att total självkörning ligger långt bort i eu.
Folk får väl räkna som de vill men jag vill inte ha en bil med sämre förarassistans än min Model 3 SR+ utan FSD. Om VW har valt att lägga det i extra paket så kommer jag välja till dem och därmed ingår de i priset.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 07:20
av LarsL
vigge50 skrev:
Ska vi jämföra med premiumstillverkarnas marginaler på 8-9% så ska det jämföras med Teslas förlust förra året, ej marginalen för tillverkningen av en enskild modell.
Marginalen är skillnaden mellan varans pris ut och kostnaden för att tillverka den. Detta har nödvändigtvis inget med företagets totala vinst eller förlust att göra.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 07:41
av vigge50
LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Ska vi jämföra med premiumstillverkarnas marginaler på 8-9% så ska det jämföras med Teslas förlust förra året, ej marginalen för tillverkningen av en enskild modell.
Marginalen är skillnaden mellan varans pris ut och kostnaden för att tillverka den. Detta har nödvändigtvis inget med företagets totala vinst eller förlust att göra.
Du får gärna förklara för mig hur en biltillverkare kan ha 8-9% marginal på bilarna och en total vinst för hela företaget på 9%?
Är deras kostnader för marknadsföring, administration, logistik, utveckling 0 kr men för Tesla så är det fullt förklarligt att dessa kostnader under flera år gjorde att de gjorde stora förluster trots en vinstmarginal på bilarna runt 25%?
Eller är det t ex BMWs vinster på reservdelar som täcker alla dessa bitar?

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 07:46
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Nu säljs Tesla MY
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$

Bara ca 5 % kvar till 40.000 dollar.
Enbart på den amerikanska marknaden, inte Europa eller Kina ännu. De vill nog leverera LR och P innan på dessa marknader då de troligen tjänar mer på dessa. Modell Y har ju sålts ett tag i USA redan så där kanske man nu måste nå större kundgrupper.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 07:54
av Zalman3
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Nu säljs Tesla MY
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$

Bara ca 5 % kvar till 40.000 dollar.
Enbart på den amerikanska marknaden, inte Europa eller Kina ännu. De vill nog leverera LR och P innan på dessa marknader då de troligen tjänar mer på dessa. Modell Y har ju sålts ett tag i USA redan så där kanske man nu måste nå större kundgrupper.
En orsak är nog VW ID4.
Den börjar ju säljas för under 40.000 dollar.
Dessutom får man 7.500 dollar i stöd.
32.500 dollar är billigt för en ID4.
Så Tesla hoppas väl på att Biden återinför 7.500 dollar stödet för Tesla.

Annars kan Tesla få svårt att konkurrera.
32.500 dollar=265.900kr är ett mycket bra pris för en så stor bil som VW ID4.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 08:00
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Nu säljs Tesla MY
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$

Bara ca 5 % kvar till 40.000 dollar.
Enbart på den amerikanska marknaden, inte Europa eller Kina ännu. De vill nog leverera LR och P innan på dessa marknader då de troligen tjänar mer på dessa. Modell Y har ju sålts ett tag i USA redan så där kanske man nu måste nå större kundgrupper.
En orsak är nog VW ID4.
Den börjar ju säljas för under 40.000 dollar.
Dessutom får man 7.500 dollar i stöd.
32.500 dollar är billigt för en ID4.
Så Tesla hoppas väl på att Biden återinför 7.500 dollar stödet för Tesla.

Annars kan Tesla få svårt att konkurrera.
32.500 dollar=265.900kr är ett mycket bra pris för en så stor bil som VW ID4.
Tesla har hittills aldrig anpassat sig efter konkurrenter men någon gång ska visserligen vara den första. Tror dock inte det är orsaken nu utan just att de kan producera fler bilar än vad de har kunder och därför behöver öka antalet möjliga kunder. Försäljningen påverkas naturligtvis av konkurrensen.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 08:26
av Zalman3
Tesla har hittills aldrig anpassat sig efter konkurrenter men någon gång ska visserligen vara den första.

Tesla har visst anpassat sina priset efter konkurrens eller elbilsstöd.

I USA så prioriterade man försäljning innan stödet helt försvann.
Efter stödet försvann så sänkte man priset i viss mån för att inte tappa försäljning.

I Kanada hade man sänkt priset och drastiskt sänkt räckvidden för att få in en modell i stödsystemet.
Due to pricing restrictions, Tesla’s vehicles didn’t get access to Canada’s new $5,000 federal incentive for electric vehicles, but the automaker has now launched a new and cheaper Model 3 with a software-locked range of just 150 km (93 miles) in Canada to get access to the discount.
I Norge sänkte man priset på M3 för att klara konkurrensen från ID3 bättre.

I Kina har man sänkt priset flera gånger för att bättre klara konkurransen mot Xpeng och Nio.

I Korea tros man nu sänka priset för att få elbilsstöd.

I Tyskland lanserade man en naken bil.
Som kunde uppgraderas i efterhand.
Allt för att få elbilstöd.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 09:25
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Tesla har hittills aldrig anpassat sig efter konkurrenter men någon gång ska visserligen vara den första.

Tesla har visst anpassat sina priset efter konkurrens eller elbilsstöd.

I USA så prioriterade man försäljning innan stödet helt försvann.
Efter stödet försvann så sänkte man priset i viss mån för att inte tappa försäljning.

I Kanada hade man sänkt priset och drastiskt sänkt räckvidden för att få in en modell i stödsystemet.
Due to pricing restrictions, Tesla’s vehicles didn’t get access to Canada’s new $5,000 federal incentive for electric vehicles, but the automaker has now launched a new and cheaper Model 3 with a software-locked range of just 150 km (93 miles) in Canada to get access to the discount.
I Norge sänkte man priset på M3 för att klara konkurrensen från ID3 bättre.

I Kina har man sänkt priset flera gånger för att bättre klara konkurransen mot Xpeng och Nio.

I Korea tros man nu sänka priset för att få elbilsstöd.

I Tyskland lanserade man en naken bil.
Som kunde uppgraderas i efterhand.
Allt för att få elbilstöd.
Nämnde inte alls stöd och jag menar att de inte har anpassat pris för att matcha en specifik modell från en konkurrent. De sätter pris utifrån vad de kan tillverka och vad de kan sälja. Kan de tillverka mer än vad efterfrågan är så sänker de priset, är efterfrågan större höjer de priset. Specifika modeller från konkurrenter är inte det de tittar på utan det är större drag som t.ex. stöd som har en mer direkt påverkan på hur många som är intresserade att köpa. I Norge sänktes priset när export av Model 3 från Kina börjades, dvs antalet tillverkade bilar som kunde säljas ökades. Hade det varit pga ID.3 borde priset sänkts 3-4 månader tidigare och inte när Kina-bilarna introducerades.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 09:37
av backe
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla har hittills aldrig anpassat sig efter konkurrenter men någon gång ska visserligen vara den första.

Tesla har visst anpassat sina priset efter konkurrens eller elbilsstöd.

I USA så prioriterade man försäljning innan stödet helt försvann.
Efter stödet försvann så sänkte man priset i viss mån för att inte tappa försäljning.

I Kanada hade man sänkt priset och drastiskt sänkt räckvidden för att få in en modell i stödsystemet.
Due to pricing restrictions, Tesla’s vehicles didn’t get access to Canada’s new $5,000 federal incentive for electric vehicles, but the automaker has now launched a new and cheaper Model 3 with a software-locked range of just 150 km (93 miles) in Canada to get access to the discount.
I Norge sänkte man priset på M3 för att klara konkurrensen från ID3 bättre.

I Kina har man sänkt priset flera gånger för att bättre klara konkurransen mot Xpeng och Nio.

I Korea tros man nu sänka priset för att få elbilsstöd.

I Tyskland lanserade man en naken bil.
Som kunde uppgraderas i efterhand.
Allt för att få elbilstöd.
Nämnde inte alls stöd och jag menar att de inte har anpassat pris för att matcha en specifik modell från en konkurrent. De sätter pris utifrån vad de kan tillverka och vad de kan sälja. Kan de tillverka mer än vad efterfrågan är så sänker de priset, är efterfrågan större höjer de priset. Specifika modeller från konkurrenter är inte det de tittar på utan det är större drag som t.ex. stöd som har en mer direkt påverkan på hur många som är intresserade att köpa. I Norge sänktes priset när export av Model 3 från Kina börjades, dvs antalet tillverkade bilar som kunde säljas ökades. Hade det varit pga ID.3 borde priset sänkts 3-4 månader tidigare och inte när Kina-bilarna introducerades.

Tror dock att priset på MS sänktes samma dag som Lucid släppte sin billigaste model och la sig några dollar under deras pris.
Nu kommer du såklart säga att det inte hade med varandra att göra vilket jag inte kan bevisa...

https://alltomelbil.se/tesla-och-lucid- ... l-s-i-usa/

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 12:28
av vigge50
Zalman3 skrev:
Tesla har hittills aldrig anpassat sig efter konkurrenter men någon gång ska visserligen vara den första.

Tesla har visst anpassat sina priset efter konkurrens eller elbilsstöd.

I USA så prioriterade man försäljning innan stödet helt försvann.
Efter stödet försvann så sänkte man priset i viss mån för att inte tappa försäljning.

I Kanada hade man sänkt priset och drastiskt sänkt räckvidden för att få in en modell i stödsystemet.
Due to pricing restrictions, Tesla’s vehicles didn’t get access to Canada’s new $5,000 federal incentive for electric vehicles, but the automaker has now launched a new and cheaper Model 3 with a software-locked range of just 150 km (93 miles) in Canada to get access to the discount.
I Norge sänkte man priset på M3 för att klara konkurrensen från ID3 bättre.

I Kina har man sänkt priset flera gånger för att bättre klara konkurransen mot Xpeng och Nio.

I Korea tros man nu sänka priset för att få elbilsstöd.

I Tyskland lanserade man en naken bil.
Som kunde uppgraderas i efterhand.
Allt för att få elbilstöd.
Så i Norge sänkte de priset för att klara konkurrensen mot ID3 bättre men i Sverige ansåg de sig tillräckligt överlägsna så att de kunde höja priset eller?

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 12:42
av backe
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla har hittills aldrig anpassat sig efter konkurrenter men någon gång ska visserligen vara den första.

Tesla har visst anpassat sina priset efter konkurrens eller elbilsstöd.

I USA så prioriterade man försäljning innan stödet helt försvann.
Efter stödet försvann så sänkte man priset i viss mån för att inte tappa försäljning.

I Kanada hade man sänkt priset och drastiskt sänkt räckvidden för att få in en modell i stödsystemet.
Due to pricing restrictions, Tesla’s vehicles didn’t get access to Canada’s new $5,000 federal incentive for electric vehicles, but the automaker has now launched a new and cheaper Model 3 with a software-locked range of just 150 km (93 miles) in Canada to get access to the discount.
I Norge sänkte man priset på M3 för att klara konkurrensen från ID3 bättre.

I Kina har man sänkt priset flera gånger för att bättre klara konkurransen mot Xpeng och Nio.

I Korea tros man nu sänka priset för att få elbilsstöd.

I Tyskland lanserade man en naken bil.
Som kunde uppgraderas i efterhand.
Allt för att få elbilstöd.
Så i Norge sänkte de priset för att klara konkurrensen mot ID3 bättre men i Sverige ansåg de sig tillräckligt överlägsna så att de kunde höja priset eller?

Varför tror du att man sänkte priset i Norge? Att man hatar pengar?

I Norge så har man tappat marknadsandelar till t.ex. E-tron men även VW svävar upp som en stor konkurrent, så därför sänker man priset(enligt min teori), i Sverige så har man fortfarande ingen större konkurrens då priserna ser lite annorlunda ut här men under 2021 så kommer det säkert sättas press från t.ex. id.4, så prissänkningar kanske kommer ske även här?

Att MY SR lanserades i USA kan mycket väl ha med lanseringen av id.4, kommer åtminstone lägligt med introduktionen och Elon sa i juli att man inte skulle lansera en SR RWD...

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 15:56
av chaffis75
Har inte Elon sagt att de inte skulle komma någon MY sr? Visst skulle de bara komma en LR med rwd för att sänka priset men ingen modell med mindre batteri..

Sedan ska man aldrig säga aldrig men detta är väl ändå ganska nyligen?

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 16:01
av backe
chaffis75 skrev:
Har inte Elon sagt att de inte skulle komma någon MY sr? Visst skulle de bara komma en LR med rwd för att sänka priset men ingen modell med mindre batteri..

Sedan ska man aldrig säga aldrig men detta är väl ändå ganska nyligen?

Den går att beställa nu som jag skrev.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 16:08
av chaffis75
backe skrev:
chaffis75 skrev:
Har inte Elon sagt att de inte skulle komma någon MY sr? Visst skulle de bara komma en LR med rwd för att sänka priset men ingen modell med mindre batteri..

Sedan ska man aldrig säga aldrig men detta är väl ändå ganska nyligen?

Den går att beställa nu som jag skrev.
Du missuppfattade nog min fråga, de är mer en fråga om vad som plötsligt hände, Elon har ju sagt de blir för kort range på en sr för modell y men ändå lanserar man en nu helt plötsligt.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 16:10
av backe
chaffis75 skrev:
backe skrev:
chaffis75 skrev:
Har inte Elon sagt att de inte skulle komma någon MY sr? Visst skulle de bara komma en LR med rwd för att sänka priset men ingen modell med mindre batteri..

Sedan ska man aldrig säga aldrig men detta är väl ändå ganska nyligen?

Den går att beställa nu som jag skrev.
Du missuppfattade nog min fråga, de är mer en fråga om vad som plötsligt hände, Elon har ju sagt de blir för kort range på en sr för modell y men ändå lanserar man en nu helt plötsligt.

Aha, trodde du hade läst mitt inlägg som var precis innan ditt, där gissade jag på att SR kom p.g.a. att id.4 lanseras i USA nu och kostar ca 40 000 $ och har rätt till 7500 $ statligt stöd.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 17:54
av taliz
backe skrev:
chaffis75 skrev:
backe skrev:
chaffis75 skrev:
Har inte Elon sagt att de inte skulle komma någon MY sr? Visst skulle de bara komma en LR med rwd för att sänka priset men ingen modell med mindre batteri..

Sedan ska man aldrig säga aldrig men detta är väl ändå ganska nyligen?

Den går att beställa nu som jag skrev.
Du missuppfattade nog min fråga, de är mer en fråga om vad som plötsligt hände, Elon har ju sagt de blir för kort range på en sr för modell y men ändå lanserar man en nu helt plötsligt.

Aha, trodde du hade läst mitt inlägg som var precis innan ditt, där gissade jag på att SR kom p.g.a. att id.4 lanseras i USA nu och kostar ca 40 000 $ och har rätt till 7500 $ statligt stöd.
ID4 kommer inte levereras i någon mängd att tala om innan 2022 i USA. De skickar ett par tusen bilar i år, som är byggda i Tyskland.
Det motsvarar några dagars produktion för Tesla.
Det är också långa avstånd och väldigt dåligt med laddare utanför Teslas SUC, särskilt om man jämför med EU. Dessutom är det för dem en relativt liten bil, mindre än Y och saknar 7-platser som Y nu levererar. Så den kommer knappast göra mycket avtryck där närmsta tiden.
VW sätter ett lågt pris och skickar med 3 års gratis laddning i USA av en anledning. Dom vet att de inte kommer rå på Tesla där. De vet också att dieselgate skadat deras rykte rejält där, dvs de måste göra allt de kan för att förbättra det.

Tesla lanserar Y SR eftersom man nu har mer produktionskapacitet och alla inte har råd med en LR eller P. Precis som man gjorde med 3 SR. Det var ingen konkurrent som tvingande fram 3 SR heller.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 18:04
av iAkita
taliz skrev:
ID4 kommer inte levereras i någon mängd att tala om innan 2022 i USA. De skickar ett par tusen bilar i år, som är byggda i Tyskland.
Det motsvarar några dagars produktion för Tesla.
Det är också långa avstånd och väldigt dåligt med laddare utanför Teslas SUC, särskilt om man jämför med EU. Dessutom är det för dem en relativt liten bil, mindre än Y och saknar 7-platser som Y nu levererar. Så den kommer knappast göra mycket avtryck där närmsta tiden.
VW sätter ett lågt pris och skickar med 3 års gratis laddning i USA av en anledning. Dom vet att de inte kommer rå på Tesla där. De vet också att dieselgate skadat deras rykte rejält där, dvs de måste göra allt de kan för att förbättra det.

Tesla lanserar Y SR eftersom man nu har mer produktionskapacitet och alla inte har råd med en LR eller P. Precis som man gjorde med 3 SR. Det var ingen konkurrent som tvingande fram 3 SR heller.
Jag tycker det verkar fungera rätt bra att köra elbil även utanför SuC i USA:
https://insideevs.com/news/464763/porsc ... ll-record/

Sen är väl skillnaden mellan Mode 3 SR och Model Y SR att Elon sa att det inte skulle tillverkas några Model Y SR, på grund av oacceptabelt kort räckvidd, för bara ett halvår sen. Mig veterligen sa han aldrig något liknande om Model 3. Så något måste ha hänt som fått honom att ändra sig.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 19:04
av Laban
Det är sjukt hög växelkurs nu på Tesla Sverige vs USA. Med ungefär samma dollarkurs har det varit just över 12 för några år sedan. Nu är det 15.2 på en Model 3 SR+. På en Model S är det 13.42. Så utrymmet finns definitivt. Jag tror på hyfsat rejäla prissänkningar detta år.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 19:10
av NiklasTesla
Laban skrev:
Det är sjukt hög växelkurs nu på Tesla Sverige vs USA. Med ungefär samma dollarkurs har det varit just över 12 för några år sedan. Nu är det 15.2 på en Model 3 SR+. På en Model S är det 13.42. Så utrymmet finns definitivt. Jag tror på hyfsat rejäla prissänkningar detta år.
Samma här!

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 19:27
av hakon18
Laban skrev:
Det är sjukt hög växelkurs nu på Tesla Sverige vs USA. Med ungefär samma dollarkurs har det varit just över 12 för några år sedan. Nu är det 15.2 på en Model 3 SR+. På en Model S är det 13.42. Så utrymmet finns definitivt. Jag tror på hyfsat rejäla prissänkningar detta år.
OM vi säger att det kommer en prissänkning i år, är det rimligast att den i så fall kommer före eller efter att de börjat leveranserna från Giga Berlin? Dvs. betar de av förhandsbokningarna och sedan sänker?

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 21:13
av Erxon
OM det skulle bli så att en MY skulle hamna på USD 40000 och OM man skulle räkna på följande sätt

USD 40000 x 10 SEK ger 400000 SEK + frakt 20000 = 420000 x 1,25 (moms) = 525000 + vagnskada 20000 = 545000 avrundat till 549 500 SEK

Skulle en MY hamna på detta belopp tror jag att det kommer bli 2 scenarier

Scenario 1 är att någon eller några övriga biltillverkare kommer behöva ta ner skylten då MY kommer att sälja oerhörda mängder bilar.
Scenario 2 är att det kommer bli trångt på SuC över hela Europa...

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 08 jan 2021 22:55
av NiklasTesla
Erxon skrev:
OM det skulle bli så att en MY skulle hamna på USD 40000 och OM man skulle räkna på följande sätt

USD 40000 x 10 SEK ger 400000 SEK + frakt 20000 = 420000 x 1,25 (moms) = 525000 + vagnskada 20000 = 545000 avrundat till 549 500 SEK

Skulle en MY hamna på detta belopp tror jag att det kommer bli 2 scenarier

Scenario 1 är att någon eller några övriga biltillverkare kommer behöva ta ner skylten då MY kommer att sälja oerhörda mängder bilar.
Scenario 2 är att det kommer bli trångt på SuC över hela Europa...
Mina pengar på scenario 1

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 09 jan 2021 00:39
av Legato
Laban skrev:
Det är sjukt hög växelkurs nu på Tesla Sverige vs USA. Med ungefär samma dollarkurs har det varit just över 12 för några år sedan. Nu är det 15.2 på en Model 3 SR+. På en Model S är det 13.42. Så utrymmet finns definitivt. Jag tror på hyfsat rejäla prissänkningar detta år.
Ja SR+ är extremt dyr i Sverige. Tycker det är lite intressant att min Honda E kostar nästan exakt lika mycket som SR+ i Schweiz, medan det i Sverige diffar ca 150.000:-...

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 09 jan 2021 00:46
av Legato
Erxon skrev:
OM det skulle bli så att en MY skulle hamna på USD 40000 och OM man skulle räkna på följande sätt

USD 40000 x 10 SEK ger 400000 SEK + frakt 20000 = 420000 x 1,25 (moms) = 525000 + vagnskada 20000 = 545000 avrundat till 549 500 SEK

Skulle en MY hamna på detta belopp tror jag att det kommer bli 2 scenarier

Scenario 1 är att någon eller några övriga biltillverkare kommer behöva ta ner skylten då MY kommer att sälja oerhörda mängder bilar.
Scenario 2 är att det kommer bli trångt på SuC över hela Europa...
Kommer säkert sälja bra isf men tror inte på några "oerhörda mängder" i Europa. En ID4 har ju lägre pris och bättre räckvidd. Tror den tilltalar minst lika mycket européer. I USA kommer Y givetvis dominera totalt dock.

Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?

Postat: 09 jan 2021 09:43
av kikat
Erxon skrev:
OM det skulle bli så att en MY skulle hamna på USD 40000 och OM man skulle räkna på följande sätt

USD 40000 x 10 SEK ger 400000 SEK + frakt 20000 = 420000 x 1,25 (moms) = 525000 + vagnskada 20000 = 545000 avrundat till 549 500 SEK

Skulle en MY hamna på detta belopp tror jag att det kommer bli 2 scenarier

Scenario 1 är att någon eller några övriga biltillverkare kommer behöva ta ner skylten då MY kommer att sälja oerhörda mängder bilar.
Scenario 2 är att det kommer bli trångt på SuC över hela Europa...
Scenario 1 är jag övertygad om på längre sikt, men det lär inte enbart vara MY som är orsaken. Lätt att tro på detta forum att alla vill ha en Tesla så länge de får den billigt men verkligheten ser annorlunda ut. När man köpt en elbil från ett för européer välkänt märke är steget lägre att gå till en annan elbil, t.ex. en Tesla eller något idag för oss okänt kinesiskt bilmärke men det ligger ju minst ~5 år framåt i tiden.

Scenario 2 är jag också övertygad om för att det kommer finnas fler Teslor på vägarna om 1 år än vad det gör idag är fakta, men Tesla bygger ut SuC kraftigt detta år för att minimera problemet.