Re: Mackdöd
Postat: 25 feb 2021 13:33
Sist jag skulle köpa en lite udda glödlampa åkte jag runt till mackarna och var även på mekonomen. När jag lite uppgivet hamnade på OK/Q8 hävdade han direkt att han hade lampan innan han hade sett den. Och mycket riktigt, sortimentet var imponerande.Jerker skrev:Ja, OK var ju t.o.m. under en period officiell ÅF för Volvodelar. De är fortfarande den kedja som har störst biltillbehörssortiment. På de andra så har de lite bilgrejer mest för syns skull, verkar det som. Senast jag behövde köpa en vanlig glödlampa till min släpvagn på en Cirkelkaffe så utbröt det stora diskussioner bland personalen om var deras lilla låda med glödlampor hade tagit vägen.Fredrik j skrev:Jag tycker mig se att aktörer som Cirkle K har stärkt sin ställning när man lämnade det klassiska bilrelaterade sortimentet och gått över på mer kiosksortiment. Tidigare kunde man ju t.o.m. köpa reservdelar på OK-macken.
Man kan ju tänka sig att det är extra viktigt att bygga en tvätthall med godkänd rening om det är ett vattenskyddsområde.bonath skrev:
Man gör fortfarande mätningar men det är en relativt kort inslag i besiktningen. Avgjort mest tid läggs på bilens hjulupphängningar. bromsar och belysning. Den delen kommer ju inte bli mindre omfattande i framtiden.martinot skrev:Förr i tiden när jag hade en äldre bensinbil, så var det ju mätningar som skedde på avgaserna, men det kan ju ha ändrats då det var länge sedan (de senaste bilarna så har vi bara haft leasing på max 36 månader, och därmed inte direkt behövt besiktiga bilarna).
Självkörande funktioner tror jag inte är något som kommer granskas på besiktningsstationer, utan mer nationella och (i vårt fall) europeiska myndigheter som granskar funktion och mjukvara på högre nivå.
Nja, allt beror på vad du definierar som "där du bor".Fredrik j skrev:Har ni bensinmackar i villaområden fortfarande där du bor? Här försvann dom för ganska många år sedan tillsammans med närbutikerna. Kvar är i stort sett bara pizzerior.martinot skrev:Mycket bra exempel! På just en sådan ö som du beskriver så skulle iaf. jag inte vilka vara ägare/delägare i någon bensinmack. Hade sålt av och gjort en exit så fort det var möjligt. Sedan kommer dessa ställen med denna typ av villaområden medel + som snabbt går över till minst en elbil, eller fler, per hushåll att bara att bli allt fler. Lägg sedan, som du är inne på, hybriderna som tillkommer som klarar en hel del vardagspendling och vardagsärenden utan att behöva tankas (iaf. mycket mer sällan än rena ICE-bilar).
I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.
Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.
Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.
De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).
Jag tror aldrig jag har känt ett behov av att tanka bilen i närheten av bostaden.
Dom mackar som finns kvar här ligger i anslutning till genomfartsleder och skolor.
Ja det kommer nu ske förändringar. Som sagt tycker jag Cirkle K har satsat rätt. Det är den skylten jag gärna svänger in mot om jag får välja.martinot skrev:Nja, allt beror på vad du definierar som "där du bor".Fredrik j skrev:Har ni bensinmackar i villaområden fortfarande där du bor? Här försvann dom för ganska många år sedan tillsammans med närbutikerna. Kvar är i stort sett bara pizzerior.martinot skrev:Mycket bra exempel! På just en sådan ö som du beskriver så skulle iaf. jag inte vilka vara ägare/delägare i någon bensinmack. Hade sålt av och gjort en exit så fort det var möjligt. Sedan kommer dessa ställen med denna typ av villaområden medel + som snabbt går över till minst en elbil, eller fler, per hushåll att bara att bli allt fler. Lägg sedan, som du är inne på, hybriderna som tillkommer som klarar en hel del vardagspendling och vardagsärenden utan att behöva tankas (iaf. mycket mer sällan än rena ICE-bilar).
I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.
Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.
Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.
De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).
Jag tror aldrig jag har känt ett behov av att tanka bilen i närheten av bostaden.
Dom mackar som finns kvar här ligger i anslutning till genomfartsleder och skolor.
Nej, bensinmackarna ligger självklart inte mitt bland våra våra privatbostäder i vårt villaområde, utan de olika mackarna ligger just längs lokalleden in till stan (där de alltid legat).
Idag har vi en ca 5 min bort, och sedan två till ca 10 min bort var (en söder ut och en norr ut längs lokalleden).
Nu när vi får allt mer elektrifierade fordon, både BEV och hybrider, så skulle jag inte bli förvånad om kundunderlaget minskar så mycket (låt oss gissa på 30%) om ett par 3-4 år, så att minst en av mackarna kommer på sikt tvingas läggas ner.
Längs de stora europavägarna så tror jag du har helt rätt (är också de som kommer finna kvar längst), men misstänker att det inte är så många som stannar för kaffe eller toalett på de lokala bensinmackarna som ligger 5-10 minuter från hemmet.Fredrik j skrev:Hade varit intressant med statistik hur många av kunderna som verkligen tankar på dom bemannade stationerna. Givetvis varierar det säkert med vilken station man pratar om.
När man tittar på mackarna längs europavägarna skulle jag tro det finns en ganska stor grupp som bara stannar för kaffe och toaletten.
Vi har ganska gott om både närbutiker (typ mindre Hemköp med 3 min bilväg och 10 min gångväg), men även nära till mycket större Hemköp (5-6 min bilväg) och ICA Kvantum, samt lite fiskbilar, enklare restauranger (sushi, thai, pizza, italienskt, husman) och även några delikatessbutiker på olika platser/småcentrum längs vår lokalväg. Så finns väldigt gott om butiker med bra sortiment, god service och hyfsade öppettider inom 10-15 minuters bilradie. Alla dessa livsmedelsbutiker har öppet minst 07-22.Fredrik j skrev:Har ni bensinmackar i villaområden fortfarande där du bor? Här försvann dom för ganska många år sedan tillsammans med närbutikerna. Kvar är i stort sett bara pizzerior.
Jag tror aldrig jag har känt ett behov av att tanka bilen i närheten av bostaden.
Dom mackar som finns kvar här ligger i anslutning till genomfartsleder och skolor.
Ni verkar ju se en helt annan utveckling på senare år där ni pratar om mackdöd. Jag tycker mig se att aktörer som Cirkle K har stärkt sin ställning när man lämnade det klassiska bilrelaterade sortimentet och gått över på mer kiosksortiment. Tidigare kunde man ju t.o.m. köpa reservdelar på OK-macken.
Vår närmaste bensinmack, OKQ8, ligger i närheten av en stor hemköpbutik. Varför skulle jag stanna och handla mat på macken istället för i matbutiken?Fredrik j skrev:Jag tror fördelen är tillgängligheten hos mackarna. Att man kan stanna nästan precis utanför och hoppa in.
Ofta ligger ju mackarna i närheten av nån snabbmatskedja vilket iallafall här skapar något av en samlingsplats för "bilburen ungdom".
Jag tror inte du handlar mat på macken och det skriver jag inte heller.martinot skrev:Vår närmaste bensinmack, OKQ8, ligger i närheten av en stor hemköpbutik. Varför skulle jag stanna och handla mat på macken istället för i matbutiken?Fredrik j skrev:Jag tror fördelen är tillgängligheten hos mackarna. Att man kan stanna nästan precis utanför och hoppa in.
Ofta ligger ju mackarna i närheten av nån snabbmatskedja vilket iallafall här skapar något av en samlingsplats för "bilburen ungdom".
Är ju precis lika enkelt (eller ännu enklare då det finns mycket mer parkeringsplatser) att stanna vid Hemköp och hoppa in.
Vi har bott här i ca 3. år, och aldrig någonsin handlat något på någon av bensinmackarna förutom bränsle, och kanske på sin höjd lite spolarvätska (men tror inte ens det).
Vad är det som är fördelen med "tillgängligheten" då?Fredrik j skrev:Jag tror inte du handlar mat på macken och det skriver jag inte heller.martinot skrev:Vår närmaste bensinmack, OKQ8, ligger i närheten av en stor hemköpbutik. Varför skulle jag stanna och handla mat på macken istället för i matbutiken?Fredrik j skrev:Jag tror fördelen är tillgängligheten hos mackarna. Att man kan stanna nästan precis utanför och hoppa in.
Ofta ligger ju mackarna i närheten av nån snabbmatskedja vilket iallafall här skapar något av en samlingsplats för "bilburen ungdom".
Är ju precis lika enkelt (eller ännu enklare då det finns mycket mer parkeringsplatser) att stanna vid Hemköp och hoppa in.
Vi har bott här i ca 3. år, och aldrig någonsin handlat något på någon av bensinmackarna förutom bränsle, och kanske på sin höjd lite spolarvätska (men tror inte ens det).
Skillnaden gällande hamburgerhak är att de inte haft samma stora förändringar på marknaden som elektrifieringen av fordonsflottan har, och kommer fortsatt ha på drivmedelsförsäljningen.Fredrik j skrev:Man ska kanske inte alltid använda sig själv som indikation. Jag har t.ex. inte besökt någon av hamburgerrestaurangerna på flera år men tydligen klarar dom sig ganska bra ändå.
Det är inte endast de bemannade som försvinner, det är samtliga mackar som kommer försvinna ifrån tätort, dvs även utanför villakvarter. Det kommer bli för dyrt pga säkerhet och miljö plus att marken kan nyttjas effektivare och därmed mer lönsamt av andra. Det som kanske gör att det går trögt är motviljan att ta kostnaden för rening av marken.Fredrik j skrev:Att bemannade bensinmackar i villakvarter kommer försvinna tror jag också. Trodde redan dom var borta ärligt talat.
Ja att automatmackarna flyttas tycker jag är självklart.Svenssons skrev:Det är inte endast de bemannade som försvinner, det är samtliga mackar som kommer försvinna ifrån tätort, dvs även utanför villakvarter. Det kommer bli för dyrt pga säkerhet och miljö plus att marken kan nyttjas effektivare och därmed mer lönsamt av andra. Det som kanske gör att det går trögt är motviljan att ta kostnaden för rening av marken.Fredrik j skrev:Att bemannade bensinmackar i villakvarter kommer försvinna tror jag också. Trodde redan dom var borta ärligt talat.
Nyfiken; om du har 5-8 minuter från macken till hemmet, varför håller du dig inte en så liten stund och tar kaffen hemma istället?Fredrik j skrev:Ser ju på hur jag själv gör. Tankar sällan på bemannade mackar men stannar ibland för att köpa kaffe eller spolarvätska. Det brukar ju ofta vara bra med folk hos Cirkle K. Man verkar dessutom sälja många tvättar. Uthyrning av diverse fordon/släp verkar också vara en bra inkomstkälla.
Nej, jag stannar inte på bemannade mackar i staden där jag bor utan i andra städer. Antar att andra människor använder macken hemma på liknande sätt.martinot skrev:Nyfiken; om du har 5-8 minuter från macken till hemmet, varför håller du dig inte en så liten stund och tar kaffen hemma istället?Fredrik j skrev:Ser ju på hur jag själv gör. Tankar sällan på bemannade mackar men stannar ibland för att köpa kaffe eller spolarvätska. Det brukar ju ofta vara bra med folk hos Cirkle K. Man verkar dessutom sälja många tvättar. Uthyrning av diverse fordon/släp verkar också vara en bra inkomstkälla.
Tar ju säkert minst 5 min att åka förbi mack, parkera, in och hälla upp kaffe, gå till kassan och betala. På den tiden är ju redan hemma om du skippar det stoppet helt!
Är det inte bra mycket enklare?
Tvätt ser jag absolut en nytta med, men själv så tvättar jag på en renodlad tvätthall som ligger lika nära som närmaste macken (också ca. 5-7 min bort från hemmet, och 1 min från macken). De tvättar bilen helt för hand och gör ett mycket bättre jobb än automattvättarna.
Bjuder dessutom på gratis kaffe/te medans man väntar.
Nu avsåg jag mackarna hemma hos oss vid vår lokala villaled. Tror några av de kommer behöva lägga ner på sikt. De lever inte på någon genomfartstrafik, utan på att vi småhusägare i närområdet åker dit för att tanka våra ICE-bilar.Fredrik j skrev:Nej, jag stannar inte på bemannade mackar i staden där jag bor utan i andra städer.
Att vi inom 3-4 år troligen kommer att få se början på mackdöden.Fredrik j skrev:Vart vill du egentligen komma?
Fullt möjligt. På samma sätt som matbutiker i villakvarter har fått lägga ner.martinot skrev:
Nu avsåg jag mackarna hemma hos oss vid vår lokala villaled. Tror några av de kommer behöva lägga ner på sikt. De lever inte på någon genomfartstrafik.
Här har som sagt inga matbutiker fått lägga ner. De ser tvärt om ut att gå alldeles lysande (märkligt nog även nu i Corona-tider).Fredrik j skrev:Fullt möjligt. På samma sätt som matbutiker i villakvarter har fått lägga ner.martinot skrev:
Nu avsåg jag mackarna hemma hos oss vid vår lokala villaled. Tror några av de kommer behöva lägga ner på sikt. De lever inte på någon genomfartstrafik.
Men det beror ju i så fall bara marginellt på att bilarna går på el.
Tror det kan se lite olika ut i olika städer. Människor rör väl sig inte helt lika. Här hemma fanns det tidigare (15-20år sedan) ett par matbutiker av det mindre slaget ute i villaområden som nu är borta. Människor tar bilen till köpcentrum utanför stan. Visst finns det undantag. En av dom största ICA-handlarna ligger mitt inne i ett villaområde men har en ganska stor parkering vilket jag tror är förklaringen.martinot skrev:Här har som sagt inga matbutiker fått lägga ner. De ser tvärt om ut att gå alldeles lysande (märkligt nog även nu i Corona-tider).Fredrik j skrev:Fullt möjligt. På samma sätt som matbutiker i villakvarter har fått lägga ner.martinot skrev:
Nu avsåg jag mackarna hemma hos oss vid vår lokala villaled. Tror några av de kommer behöva lägga ner på sikt. De lever inte på någon genomfartstrafik.
Men det beror ju i så fall bara marginellt på att bilarna går på el.
Men de har ju ingen bäring på drivmedel som bilar använder sig av.
Till skillnad från bensinmackarna så går ju de lokala matbutikerna lika bra oavsett om man tar ICE-bilen till affären, eller elbilen dit. De påverkas (till skillnad från mackarna) inte av den omställningen. Förutom att vissa har underlättat för oss elbilister genom att sätta upp 22kW AC-stolpar utanför (mindre kostnad hos Hemköp, gratis utanför ICA).
Förstår inte riktigt var du vill komma här, eller vilken poäng du vill göra?
Att bensinmackar kommer läggas ner har ju däremot en direkt koppling till allt fler elbilar. Där är det verkligen ingen marginell koppling.
Hur mycket vill jag påskina det då? Vilken statistik är det som du vänder dig emot?Fredrik j skrev:Jag tror inte verksamheterna är så beroende av försäljning av drivmedel som du vill påskina.
Det är andra saker som avgör. Läget är ett.
Absolut. Men då är det ju ingen "mack" längre, utan har då gått över till att bli en vanlig kiosk eller matbutik.Vasp skrev:Angående att använda mackar utan att tanka så har jag ingen bil men är ändå Circle K medlem. Ligger bra till för mig och enda stället som är öppet efter 22. Så typ efter jobbet när man har jobbat sent eller om man är ute och går nattetid så är det enkelt att gå in där om man är sugen på nått. Man ser att många andra inte kommer till macken i bil utan går istället. Den macken skulle nog kunna ta bort bensinpumparna helt och ändå klara sig.