Okay, är tydligen inte ofta nog inne på Tesla USA dåtaliz skrev:Ja, det har dom nog haft i ett år nu.Credde skrev:Har dom andra hjul i USA? Standard på Model S är:
19'' Tempest Wheels

Moderator: Redaktion
Okay, är tydligen inte ofta nog inne på Tesla USA dåtaliz skrev:Ja, det har dom nog haft i ett år nu.Credde skrev:Har dom andra hjul i USA? Standard på Model S är:
19'' Tempest Wheels
Jo, det står en X i Norrköping som jag skrev tidigare idag.fth skrev:Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.mikebike skrev:I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.AGCF skrev:Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
Nu dj-ar blir det refresh!
/fth
Okej, jag har bara titta från bilen och förut stod det en X med öppna dörrar och en S i den stora hallen men nu står det bara 3or.Viper skrev:Jo, det står en X i Norrköping som jag skrev tidigare idag.fth skrev:Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.mikebike skrev:I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.AGCF skrev:Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
Nu dj-ar blir det refresh!
/fth
Ok, jag har inte varit där idag. Men sent igår eftermiddag så rullade dom in en vit X. Så den stod där vid stängning igårkväll iallafall.AGCF skrev:Okej, jag har bara titta från bilen och förut stod det en X med öppna dörrar och en S i den stora hallen men nu står det bara 3or.Viper skrev:Jo, det står en X i Norrköping som jag skrev tidigare idag.fth skrev:Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.mikebike skrev:I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.AGCF skrev:Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
Nu dj-ar blir det refresh!
/fth
Ja, jag tror att man helt enkelt inte haft de ekonomiska musklerna för att göra det bättre än vad man gjort. Tesla använde reglage från Mercedes i S/X men det hjälpte inte så mycket. 2016 tog man även in Anders Bell som hade varit ansvarig för att ta fram Volvos nya inredningsdesign. Inte heller det tycker jag har märkts av.fth skrev:Tesla har ju absolut inte tagit höjd för den här typen av krav hittills, framför allt inte på den europeiska marknaden.Fredrik j skrev:Jag tror att Tesla grovt underskattar kundernas behov av "klassiska" bilattribut.
Mercedes är en av dom tillverkare som traditionellt är duktiga på sånt. Jag tänker då på t.ex. dörr-tjoff, inredningsmaterial och design (även om jag personligen inte är något fan av varken mercedes eller Teslas designspråk).
Man ser kanske inte dom gamla tillverkarna som något hot för man tror att infotainment och dess mjukvara är 50% av bilen och att den elektriska drivlinan står för resten.
Jag tror dock kanske inte det är i första hand för att dom har underskattat kundernas behov, snarare tror jag det är en prioritering man har gjort, där man fokuserat på hemmamarknaden och "målkunder" som oss teknik-nördar etc.
Att detta är mycket viktigt på den här sidan Atlanten bör dom dock idag vara mycket medvetna om. Jag är helt säker på att dom löpande gör omfattande och detaljerade analyser av alla sina marknader, och framgångarna för e-tron i Norge och på andra håll har väl t.ex. till mycket stor del sin förklaring i dessa "klassiska" bilattribut.
Jag är helt säker på att även Tesla har identifierat detta.
Det skall bli mycket intressant att se vad (om något) dom gör för att adressera detta i kommande refresh av S/X (i närtid?).
/fth
Nej, att etron sålt bra i Norge beror främst på formatet, mellanstor eldriven SUV. De har ju inte haft någon konkurrens överhuvudtaget på det området.fth skrev:Tesla har ju absolut inte tagit höjd för den här typen av krav hittills, framför allt inte på den europeiska marknaden.Fredrik j skrev:Jag tror att Tesla grovt underskattar kundernas behov av "klassiska" bilattribut.
Mercedes är en av dom tillverkare som traditionellt är duktiga på sånt. Jag tänker då på t.ex. dörr-tjoff, inredningsmaterial och design (även om jag personligen inte är något fan av varken mercedes eller Teslas designspråk).
Man ser kanske inte dom gamla tillverkarna som något hot för man tror att infotainment och dess mjukvara är 50% av bilen och att den elektriska drivlinan står för resten.
Jag tror dock kanske inte det är i första hand för att dom har underskattat kundernas behov, snarare tror jag det är en prioritering man har gjort, där man fokuserat på hemmamarknaden och "målkunder" som oss teknik-nördar etc.
Att detta är mycket viktigt på den här sidan Atlanten bör dom dock idag vara mycket medvetna om. Jag är helt säker på att dom löpande gör omfattande och detaljerade analyser av alla sina marknader, och framgångarna för e-tron i Norge och på andra håll har väl t.ex. till mycket stor del sin förklaring i dessa "klassiska" bilattribut.
Jag är helt säker på att även Tesla har identifierat detta.
Det skall bli mycket intressant att se vad (om något) dom gör för att adressera detta i kommande refresh av S/X (i närtid?).
/fth
I Norge är E-Tron faktisk än så länge den bäst säljande elbil i januari (kan ändras så klart) så försäljningen har i alla fal inte dött helt i Norge.taliz skrev:
Nej, att etron sålt bra i Norge beror främst på formatet, mellanstor eldriven SUV. De har ju inte haft någon konkurrens överhuvudtaget på det området.
Nu i år kommer såväl Model Y som ID4, Enyaq mfl.
Det är väldigt tydligt att många nu väntar på dem då försäljningen av etron i det närmaste tvärdog under hösten.
E-Tron är en väldigt bra bil. Lagom storlek för en vanlig familj, snabb laddning osv. Helt klart mitt andraval efter Model S.Credde skrev:I Norge är E-Tron faktisk än så länge den bäst säljande elbil i januari (kan ändras så klart) så försäljningen har i alla fal inte dött helt i Norge.taliz skrev:
Nej, att etron sålt bra i Norge beror främst på formatet, mellanstor eldriven SUV. De har ju inte haft någon konkurrens överhuvudtaget på det området.
Nu i år kommer såväl Model Y som ID4, Enyaq mfl.
Det är väldigt tydligt att många nu väntar på dem då försäljningen av etron i det närmaste tvärdog under hösten.
Zalman3 skrev:Facelift kommer mars 2021?
Det blir svårt att sälja de äldre Modell S/X när alla vet att det kommer en ny om några månader. De vill alltså sälja slut på alla äldre Model S/X till så högt pris som möjligt innan de går ut med nyheten. Så har det varit för varje refresh/facelift/uppdatering. De kommer dock även vilja visa för aktieägarna vad de har lyckats med senaste kvartalet så därför lär vi få officiell info från Tesla senast 27/1. Troligen före det då bilar som ska skickas över pölen transporteras från fabriken.MWall skrev:Zalman3 skrev:Facelift kommer mars 2021?
1 februari för Model S tydligen. Men vad? Hur kan de hålla det hemligt? Och varför? Nu kanske många köper andra elbilar istället för S/X eftersom de tycker att de är gamla och tråkiga.
Svenssons skrev:Det blir svårt att sälja de äldre Modell S/X när alla vet att det kommer en ny om några månader. De vill alltså sälja slut på alla äldre Model S/X till så högt pris som möjligt innan de går ut med nyheten. Så har det varit för varje refresh/facelift/uppdatering. De kommer dock även vilja visa för aktieägarna vad de har lyckats med senaste kvartalet så därför lär vi få officiell info från Tesla senast 27/1. Troligen före det då bilar som ska skickas över pölen transporteras från fabriken.MWall skrev:Zalman3 skrev:Facelift kommer mars 2021?
1 februari för Model S tydligen. Men vad? Hur kan de hålla det hemligt? Och varför? Nu kanske många köper andra elbilar istället för S/X eftersom de tycker att de är gamla och tråkiga.
Lurar? I så fall lurar samtliga företag samtliga kunder. Tesla är oftast tydligare och snabbare med vad som finns än andra biltillverkare. Det finns inte ett företag som går ut med alla planer och uppdateringar långt innan den går att köpa. Lägre pris blir det sedan på äldre version när väl nya versionen finns på plats. Du vet ju vad för pris du betalar och vad du får, kanske får du till och med en uppdaterad bil.MWall skrev:Svenssons skrev:Det blir svårt att sälja de äldre Modell S/X när alla vet att det kommer en ny om några månader. De vill alltså sälja slut på alla äldre Model S/X till så högt pris som möjligt innan de går ut med nyheten. Så har det varit för varje refresh/facelift/uppdatering. De kommer dock även vilja visa för aktieägarna vad de har lyckats med senaste kvartalet så därför lär vi få officiell info från Tesla senast 27/1. Troligen före det då bilar som ska skickas över pölen transporteras från fabriken.MWall skrev:Zalman3 skrev:Facelift kommer mars 2021?
1 februari för Model S tydligen. Men vad? Hur kan de hålla det hemligt? Och varför? Nu kanske många köper andra elbilar istället för S/X eftersom de tycker att de är gamla och tråkiga.
Finns ju knappt några äldre kvar att sälja väl? Om det nu blir en refresh. Tycker det är jäkligt knepigt och fult att man hellre lurar folk att köpa gamla modellen till fullpris än att locka med den nya och sänka priset på den gamla som de allra flesta biltillverkare gör.
Svenssons skrev:Lurar? I så fall lurar samtliga företag samtliga kunder. Tesla är oftast tydligare och snabbare med vad som finns än andra biltillverkare. Det finns inte ett företag som går ut med alla planer och uppdateringar långt innan den går att köpa. Lägre pris blir det sedan på äldre version när väl nya versionen finns på plats. Du vet ju vad för pris du betalar och vad du får, kanske får du till och med en uppdaterad bil.
Och givetvis är det därför folk hänger här på TCS för att ha koll.MWall skrev:Svenssons skrev:Lurar? I så fall lurar samtliga företag samtliga kunder. Tesla är oftast tydligare och snabbare med vad som finns än andra biltillverkare. Det finns inte ett företag som går ut med alla planer och uppdateringar långt innan den går att köpa. Lägre pris blir det sedan på äldre version när väl nya versionen finns på plats. Du vet ju vad för pris du betalar och vad du får, kanske får du till och med en uppdaterad bil.
Jag visste att du skulle försvara Tesla på det där sättet.
Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
Zalman3 skrev:Och givetvis är det därför folk hänger här på TCS för att ha koll.MWall skrev:Svenssons skrev:Lurar? I så fall lurar samtliga företag samtliga kunder. Tesla är oftast tydligare och snabbare med vad som finns än andra biltillverkare. Det finns inte ett företag som går ut med alla planer och uppdateringar långt innan den går att köpa. Lägre pris blir det sedan på äldre version när väl nya versionen finns på plats. Du vet ju vad för pris du betalar och vad du får, kanske får du till och med en uppdaterad bil.
Jag visste att du skulle försvara Tesla på det där sättet.
Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
Skillnaden är väl att när man beställer en Mercedes eller BMW t.ex. så byggs bilen till dig, då vet man exakt när den byggs och vad den kommer innehålla. Tesla har samma princip som asiatiska bilar haft i många år, man bygger några konfigurationer och skickar dom till alla länder som bokat bilar, sen får man välja en av dessa. Då blir det såklart lite svårare att garantera vad som är i den bilen om man dessutom inte har modellår på traditionellt vis, och inte bokar undan en bil helt säkert till en kund utan det är viktigare att den går ut till någon kund innan kvartalsskifte.MWall skrev:Svenssons skrev:Lurar? I så fall lurar samtliga företag samtliga kunder. Tesla är oftast tydligare och snabbare med vad som finns än andra biltillverkare. Det finns inte ett företag som går ut med alla planer och uppdateringar långt innan den går att köpa. Lägre pris blir det sedan på äldre version när väl nya versionen finns på plats. Du vet ju vad för pris du betalar och vad du får, kanske får du till och med en uppdaterad bil.
Jag visste att du skulle försvara Tesla på det där sättet.
Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
Rent generellt får man ju tillgång till nyare saker som genomsnitt med Teslas approach kontra hårda brytgränser, så kunderna får alltså i genomsnitt en nyare variant vilket är svårt att klaga på. Enda gången det kan bli problem är väl om man tycker uppdateringen är sämre än den gamla varianten men då kan man ju helt enkelt inte ta leverans.MWall skrev:
Jag visste att du skulle försvara Tesla på det där sättet.
Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
OfarligTesla skrev:Rent generellt får man ju tillgång till nyare saker som genomsnitt med Teslas approach kontra hårda brytgränser, så kunderna får alltså i genomsnitt en nyare variant vilket är svårt att klaga på. Enda gången det kan bli problem är väl om man tycker uppdateringen är sämre än den gamla varianten men då kan man ju helt enkelt inte ta leverans.MWall skrev:
Jag visste att du skulle försvara Tesla på det där sättet.
Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
I övrigt får man ju hålla sig uppdaterad om rykten och vad som verkar komma snart innan man köper ifall man inte vill missa något stort.
Ja det kan inträffa oavsett metod som används men i genomsnitt kommer bilen du köper hos Tesla vara nyare iom att de inte sparar på nyheterna så det är ju bättre för kunderna i allmänhet. Vill man inte ha bilen man tycker är gammal vid leverans är det bara att inte ta leverans.MWall skrev:Eller att man har otur och får en bil som redan är "gammal" vid leverans och alltså får en liten smäll både emotionellt (har man beställt en ny bil vill man ju ha det senaste) och ekonomiskt (högre värdetapp från start).
Man är alltid lurad som bilköpare.MWall skrev:OfarligTesla skrev:Rent generellt får man ju tillgång till nyare saker som genomsnitt med Teslas approach kontra hårda brytgränser, så kunderna får alltså i genomsnitt en nyare variant vilket är svårt att klaga på. Enda gången det kan bli problem är väl om man tycker uppdateringen är sämre än den gamla varianten men då kan man ju helt enkelt inte ta leverans.MWall skrev:
Jag visste att du skulle försvara Tesla på det där sättet.
Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
I övrigt får man ju hålla sig uppdaterad om rykten och vad som verkar komma snart innan man köper ifall man inte vill missa något stort.
Eller att man har otur och får en bil som redan är "gammal" vid leverans och alltså får en liten smäll både emotionellt (har man beställt en ny bil vill man ju ha det senaste) och ekonomiskt (högre värdetapp från start).
Du skulle ha hängt på något Toyota-forum då kanske? Lyssnat på vad Toyotaentusiasterna sa.Zalman3 skrev:Man är alltid lurad som bilköpare.MWall skrev:OfarligTesla skrev:Rent generellt får man ju tillgång till nyare saker som genomsnitt med Teslas approach kontra hårda brytgränser, så kunderna får alltså i genomsnitt en nyare variant vilket är svårt att klaga på. Enda gången det kan bli problem är väl om man tycker uppdateringen är sämre än den gamla varianten men då kan man ju helt enkelt inte ta leverans.MWall skrev:
Jag visste att du skulle försvara Tesla på det där sättet.
Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
I övrigt får man ju hålla sig uppdaterad om rykten och vad som verkar komma snart innan man köper ifall man inte vill missa något stort.
Eller att man har otur och får en bil som redan är "gammal" vid leverans och alltså får en liten smäll både emotionellt (har man beställt en ny bil vill man ju ha det senaste) och ekonomiskt (högre värdetapp från start).
När jag köpte min Toyota så sa säljaren när jag bestämt mig för en Auris.
Att han minsann snabbt kunde fixa en lagerbil åt mig för snabb leverans.
Det han visste med inte jag var att lagerbilen var 11 månader gammal och att Toyota kort efter mitt köp startade en 40-års kampanj med stora rabatter.
Hade jag väntat 3 månader med mitt köp så hade jag dels fått en helt ny bil, dels fått ett bättre pris.
Så vad är det för nyheter i Mercedes E-klass för 2022 år modell? Det finns ju otal med bilder på maskerade bilar från andra tillverkare, de vill också "luras" kanske? Det handlar ju om en version som ännu inte släppts.MWall skrev:Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
Svenssons skrev:Så vad är det för nyheter i Mercedes E-klass för 2022 år modell? Det finns ju otal med bilder på maskerade bilar från andra tillverkare, de vill också "luras" kanske? Det handlar ju om en version som ännu inte släppts.MWall skrev:Köper du en annan bil, t ex en Mercedes E-klass, så vet du exakt när en ny generation kommer, du vet exakt när en facelift kommer, du vet exakt vad du köper. Hos Tesla kanske du missar värmepump med en vecka eller nya strålkastare med tre veckor. Du har inte en aning vad du får när du trycker på beställ-knappen. Transparensen är nästan noll.
När det gäller värmepump eller nya strålkastare för Tesla så går det visst veta om man ska få det eller ej när dessa väl har annonserats. Tesla ringde till och med runt till presumtiva kunder och upplyste om dessa saker för att kolla om man ville beställa. Det kan visserligen även vara så att en del får det utan att veta om eftersom delade en beställning innan nyheten hade offentliggjorts men vad är det för problem att få förbättringar utan att känna till det?
Du kan kanske inte veta innan den är officiell eller färdigpaketerad, men jag är helt säker att i mars eller liknande så kan du gå in till din handlare och få veta vad det är för nyheter och exakt vad din bil kommer innehålla vid leverans i juli eller vad det nu blir. Du behöver inte beställa och hoppas att du får nyheter eller inte.Så vad är det för nyheter i Mercedes E-klass för 2022 år modell?
Det behöver du inte nu heller, du kan vänta till Tesla går ut med det officiellt också. Säljarna brukar få information om vad som hänt innan bilarna anländer i EU så du kan lägga din beställning då och ändå få leverans i samma kvartal om du kan matchas mot en bil.backe skrev:Du kan kanske inte veta innan den är officiell eller färdigpaketerad, men jag är helt säker att i mars eller liknande så kan du gå in till din handlare och få veta vad det är för nyheter och exakt vad din bil kommer innehålla vid leverans i juli eller vad det nu blir. Du behöver inte beställa och hoppas att du får nyheter eller inte.