Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Nej, det finns ju ett par steg mellan teslas klösplatta och en gammaldags knapptelefon. Jag har toush-skärm i min Volvo och jag tycker det är synnerligen oergonomiskt.
Tyvärr är de flesta plattor/infotainment rätt värdelösa och oergonomiska i de flesta bilar. Detta inkluderar enligt egen erfarenhet Volvo (och andra som Mercedes och BMW).

Går inte att jämföra med den i Tesla som är helt överlägsen dessa. Som dag och natt. Låt inte Volvos och Tyskarnas dåliga exempel överskugga bra system som Teslas.
Fredrik j skrev:
Går ju inte att jämföra med en telefon man har i handen.
Är enligt mig överlägset att använda kartor, musik och andra tjänster i en bils inbyggda infotainment (speciellt bra som Teslas och Polestars) jämfört med en mobilskärm.
Fredrik j skrev:
Youtube och Netflix är helt ointressant för mig i bilen. Jag har bägge i telefonen om behovet skulle uppstå.
Att titta på en pytteliten 6-7" telefonskärm är inte i närheten av upplevelsen att titta på en 15"-skärm. Milsvida skillnad.

Som att jämföra en frimärksstor mobilskärm med sin 70" TV hemma.

Själv skulle jag aldrig få för mig att kika på Netflix på en liten mobilskärm.

Fungerar däremot helt perfekt i Tesla, och speciellt de med horisontell skärm (nuvarande MS/MX är inte lika optimala, även om bättre än liten mobilskärm i handen).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Esterox skrev:
Nu har ju Nevs/geely köpt in sig i bolaget sen typ förra året. Så helt svenskt är det inte längre.
Vad menar du med Nevs/geely?

Jag har en teori om varför nevs äger en del av koenigsegg
Nevs har gjort en del jobb åt koenigsegg (man har ju ärvt Saabs gamla vindtunnel och krockbana). Kanske kunde inte koenigsegg betala? Företaget har ju i omgångar haft det ansträngt. Kanske fick Nevs betalt i natura? Evergrande eller vad dom heter, som äger Nevs, kanske hade pengar som brände i fickan? Kanske samlar man på biltillverkare?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Nej, det finns ju ett par steg mellan teslas klösplatta och en gammaldags knapptelefon. Jag har toush-skärm i min Volvo och jag tycker det är synnerligen oergonomiskt.
Tyvärr är de flesta plattor/infotainment rätt värdelösa och oergonomiska i de flesta bilar. Detta inkluderar enligt egen erfarenhet Volvo (och andra som Mercedes och BMW).

Går inte att jämföra med den i Tesla som är helt överlägsen dessa. Som dag och natt. Låt inte Volvos och Tyskarnas dåliga exempel överskugga bra system som Teslas.
Fredrik j skrev:
Går ju inte att jämföra med en telefon man har i handen.
Är enligt mig överlägset att använda kartor, musik och andra tjänster i en bils inbyggda infotainment (speciellt bra som Teslas och Polestars) jämfört med en mobilskärm.
Fredrik j skrev:
Youtube och Netflix är helt ointressant för mig i bilen. Jag har bägge i telefonen om behovet skulle uppstå.
Att titta på en pytteliten 6-7" telefonskärm är inte i närheten av upplevelsen att titta på en 15"-skärm. Milsvida skillnad.

Som att jämföra en frimärksstor mobilskärm med sin 70" TV hemma.

Själv skulle jag aldrig få för mig att kika på Netflix på en liten mobilskärm.

Fungerar däremot helt perfekt i Tesla, och speciellt de med horisontell skärm (nuvarande MS/MX är inte lika optimala, även om bättre än liten mobilskärm i handen).
Skärmens storlek är beroende av avståndet till ögonen. En mobil nära ansiktet ger stor bild. ;)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:

Det är ergonomin som blir kass. Att behöva svepa och trycka med utsträckt arm. Tycker inte det är någon skillnad på teslas och mitt i det avseendet. Jag pratar alltså inte om hur menyerna är upplagda utan manövreringsmetoden i sig. Jag tycker det känns billigt.
Jag kan få upp vissa menyer i huvudinstrumentet efter tryck på rattknappen. Skulle vilja kunna styra allt utan att släppa ratten.
Youtube och Netflix intresserar mig som sagt inte. Jag sitter inte så mycket i bilen när jag inte kör. Tittar inte så mycket på Netflix hemma heller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
frippe skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...
Vill helst undvika det också. Gillar inte alls biltypen! Tyvärr är det lite brist på elbilssidan gällande praktiska mellanstora sedaner/kombi/halvkombi.
Praktiska och sedaner i samma mening? :lol:

Igår var vi och handlade, jag hade med stor kasse med PET-flaskor som skulle pantas. När vi kom tillbaks till bilen efter att ha handlat upptäckte min fru att det låg två PET-flaskor längst in i bagaget. De hade ramlat ur och för att se längst in i bagaget måste jag i princip stå på knä. Praktiskt....

Jag är smidig som en panter, men många 60+ klagar över att det är svårt att ta sig (upp) ur bilen.
Det jag alltid sagt, en rejäl kombikupe är bästa varianten, som Saab 900 eller 9000 och model s.
Jo, hade gärna sett fler sådana el-bilsalternativ. Alldeles för mycket SUV:ar på elbilsmarknaden idag för min/vår smak (även min fru ogillar SUV:ar).

Gärna även någon mindre modell än MS. M3 är trevlig som komplement till en större famlijebil, men hade gärna sett att den hade haft en mer praktisk halvkombilucka som PS2 och MY har, men i övrigt inte någon högre SUV/crossover.

En praktisk sedan/halvkombi i form av en lite mindre och lättare MS helt enkelt! :)
Skulle nog säga att PS2, Y, Mach-E och I-Pace alla i praktiken är "halvkombis". De marknadsför sig som SUVar men har ju ingen hög markfrigång och allihop erbjuder fin körglädje (om man får tro testerna, har bara kört Mach-E och i-pace men båda de är i mitt tycke roligare än tex Model S).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Esterox

Inlägg av Esterox »

Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Nu har ju Nevs/geely köpt in sig i bolaget sen typ förra året. Så helt svenskt är det inte längre.
Vad menar du med Nevs/geely?

Jag har en teori om varför nevs äger en del av koenigsegg
Nevs har gjort en del jobb åt koenigsegg (man har ju ärvt Saabs gamla vindtunnel och krockbana). Kanske kunde inte koenigsegg betala? Företaget har ju i omgångar haft det ansträngt. Kanske fick Nevs betalt i natura? Evergrande eller vad dom heter, som äger Nevs, kanske hade pengar som brände i fickan? Kanske samlar man på biltillverkare?
Hade för mig att Nevs var dotterbolag till geely men så var ju inte fallet. Kinesiskt fastighetsbolag som ligger bakom.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det är ergonomin som blir kass. Att behöva svepa och trycka med utsträckt arm. Tycker inte det är någon skillnad på teslas och mitt i det avseendet. Jag pratar alltså inte om hur menyerna är upplagda utan manövreringsmetoden i sig. Jag tycker det känns billigt.
För mig är det absolut bästa användargränssnittet som jag någonsin använt för kartor i någon bil (som kanske är viktigast när man kör).

Alla andra (förutom PS2/google - är också bra som Teslas) är bara frustrerande dåliga.

Hatar kartnavigeringen hos både Mercedes och Volvo. De är så dåliga att i de fallen så använder jag hellre mobilen (trots den lilla skärmen, och trots sämre placering).
Fredrik j skrev:
Youtube och Netflix intresserar mig som sagt inte. Jag sitter inte så mycket i bilen när jag inte kör. Tittar inte så mycket på Netflix hemma heller.
Jo, detta att titta på film/video är ju inget som fungerar under tiden när man kör bil, men det är ju en rätt vettig begränsning (kan jag tycka).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Skärmens storlek är beroende av avståndet till ögonen. En mobil nära ansiktet ger stor bild. ;)
Visst; köp en pytteliten mobil med 2" skärm och tryck upp den rätt framför ögat så slipper du köpa 70" TV hemma. :lol:

Skippa även dubbla stora bildskärmar till jobbets datorer. ;)

Done! Lösningen på allt! :D
Bild
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

martinot skrev:
Håller med här men då måste också funktionerna vara tillräckligt bra.
Teslas UI är intuitivt och det är lätt att använda många funktioner.
Viktigaste för mig personligen är musik och radio och jag är väl inte helt överförtjust kanske men det mesta gör ju sitt jobb på ett bra sätt.

Men, Spotify??
Fick dom en eftermiddag på sig att knacka ihop det eller vad?
Att lyckas få ihop nåt som samtidigt är så begränsat och buggigt är nästan en bedrift om man är ett tech-bolag.
Där kan dom definitivt bättre.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Vet inte hur jag lyckats missa att 3Ps förmånsvärde sänkts med nästan 20% till 2021... Dagens raket på listan över sannolika val av ny bil :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
martinot skrev:

Koenigsegg är ju den enda svenska biltillverkaren vi har kvar. Men tror att den ligger lite utanför listan här.

För mig som är medelklass+ så är de normalt även alldeles för dyra. Kan absolut ha råd med en bättre beg. Ferrari om jag vill, men även en bättre beg. Koenigsegg ligger normalt i en prisklass som är för högt för mig (och jag skulle misstänka även majoriteten av Teslaägare).
En Koenigsegg är väl dyrare som begagnad än som ny? Att få köpa en fabriksny är som att vinna på lotto.

Ps. Kanske har en ingång. Min frus bästa kompis är släkt med Koenigsegg. Tror de har sitt ursprung i Holland eller nåt. :lol:
Jag har en f d jobbarkompis som har fått jobb hos Koenigsegg som utvecklingsingenjör. Men han säger att han inte är "betrodd" att ens provköra bilar, tyvärr. På min fråga om de inte möjligtvis kanske behöver mjukvaruarkitekter eller utvecklare fick jag ett ganska tydligt och ärligt svar. Man får nog inse sina begränsningar. :oops: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Vet inte hur jag lyckats missa att 3Ps förmånsvärde sänkts med nästan 20% till 2021... Dagens raket på listan över sannolika val av ny bil :D
Vad låg den på innan, ca 6500?

Vad är det nya förmånsvärdet på (har säkert sett det, men glömt bort)?
Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
Vad låg den på innan, ca 6500?

Vad är det nya förmånsvärdet på (har säkert sett det, men glömt bort)?
Sjukt att en helt ny är klart billigare än en begagnad som företagare:

2021: 6300:-
2020: 7800:-
2019: 9400:- (!!)

För 2020 var det 7000:- för en tillverkad 2020, men det har alltså höjts 800:- i år.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:

För 2020 var det 7000:- för en tillverkad 2020, men det har alltså höjts 800:- i år.
Vänta nu. Förmånsvärdet har alltså sänks en bra bit under den nivå som gällde förra året innan nedsättningen försvann? Vad är det för tokigheter? Befintliga bilar blir dyrare, medan nya blir billigare?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Visst; köp en pytteliten mobil med 2" skärm och tryck upp den rätt framför ögat så slipper du köpa 70" TV hemma. :lol:

Finns gränser såklart. Vet inte ens hur stor tv vi har. Men den bör vara snart 7 år gammal. :D

Jag är väl kanske "medelklass-" som har en så gammal och liten tv. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:

Finns gränser såklart. Vet inte ens hur stor tv vi har. Men den bör vara snart 7 år gammal. :D

Jag är väl kanske "medelklass-" som har en så gammal och liten tv. :lol:
Nja, var inte det som var poängen exakt hur stor TV du har hemma. Lägg ingen vikt vid storlek, eller pris (har inte ens varit uppe för diskussion).

Frågan är varför du ens har TV alls, om du kan ta en pytteliten mobilskärm och sätta rakt framför ögon (som du tycker man skall göra i en bil)? :)
Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:

Vänta nu. Förmånsvärdet har alltså sänks en bra bit under den nivå som gällde förra året innan nedsättningen försvann? Vad är det för tokigheter? Befintliga bilar blir dyrare, medan nya blir billigare?
Antar att det är jämförelseobjektet som ändrats.

3P hade ju ett helt orimligt förmånsvärde. Nu känns det rimligt imo. Är såklart fortfarande ett väldigt stort påslag mot LR dock. (45% högre förmånsvärde med 6% dyrare bil).

Även värt att notera är att det fortfarande är högre än för en E-tron GT trots att den senare kostar från 1160k jämfört med 3ans 700k.

Tråkigt dock att det bör bli omöjligt att få sålt en 2019 3P till annat företag
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
För mig är det absolut bästa användargränssnittet som jag någonsin använt för kartor i någon bil (som kanske är viktigast när man kör).

Alla andra (förutom PS2/google - är också bra som Teslas) är bara frustrerande dåliga.

Hatar kartnavigeringen hos både Mercedes och Volvo. De är så dåliga att i de fallen så använder jag hellre mobilen (trots den lilla skärmen, och trots sämre placering).
Fredrik j skrev:
Jo, detta att titta på film/video är ju inget som fungerar under tiden när man kör bil, men det är ju en rätt vettig begränsning (kan jag tycka).
Beror på. I Porschen får jag upp en pil och avstånd till nästa way-point i en display i varvräknaren. Tittar sällan på kartan faktiskt. Men zoomar man mycket på en karta är det ju smidigt även om det fortfarande är oergonomiskt.

Jag menar att jag väldigt sällan sitter i bilen om jag inte kör. Tillfällen där youtube/Netflix skulle varit användbara hade i mitt fall varit mycket få och därför oviktigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
3P hade ju ett helt orimligt förmånsvärde. Nu känns det rimligt imo. Är såklart fortfarande ett väldigt stort påslag mot LR dock. (45% högre förmånsvärde med 6% dyrare bil).

Även värt att notera är att det fortfarande är högre än för en E-tron GT trots att den senare kostar från 1160k jämfört med 3ans 700k.
Detta är ju ta mig tusan helt orimligt, helt ologiskt, och totalt inkonsekvent. Skatteverket är ju ett enda stort skämt!

Har de inga som helst principer och logik bakom sina förmånsvärden?

Känns som ett enda stort lotteri det hela! :evil:
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Legato skrev:

Detta är ju ta mig tusan helt orimligt, och helt ologiskt, och totalt inkonsekvent. Skatteverket är ju ett enda stort skämt!
Systemet med förmånsvärde behöver reformeras från grunden. Tycker förmånen skulle baseras på företagets faktiska kostnader som ju naturligtvis är kända uppgifter i bokföringen.
Sen kan man applicera diverse incitament som steg två.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:

Detta är ju ta mig tusan helt orimligt, helt ologiskt, och totalt inkonsekvent. Skatteverket är ju ett enda stort skämt!

Ja det är helt galet.

De tillverkare som är duktigast på att lura handläggarna får sälja flest bilar..

Ingen skräll att Tesla var usla på detta från början, men nu antagligen blivit lite bättre.

Men jag tror gemene man grovt underskattar hur viktig den lobbyismen är. När det gäller dyra elbilar så är säkert 80-90% företagsägda och förmånsvärdet är ju helt centralt vid valet av bil.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:

Är det först nu du har kommit fram till denna insikt? Förmånsvärdet för elbilar har ju alltid tagits fram med hjälp av en slumpgenerator. Det finns absolut ingen logik bakom detta. Skatteverket går enbart på känsla och godtycke. Det skjuts blint från höften. Och så ändras allting varje år så att det verkligen garanterat blir totalt kaos och otransparent. Det är så man gör i detta land. Framförhållning? Vad är det för nåt?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:

Ja det är helt galet.

De tillverkare som är duktigast på att lura handläggarna får sälja flest bilar..

Ingen skräll att Tesla var usla på detta från början, men nu antagligen blivit lite bättre.

Men jag tror gemene man grovt underskattar hur viktig den lobbyismen är. När det gäller dyra elbilar så är säkert 80-90% företagsägda och förmånsvärdet är ju helt centralt vid valet av bil.
Det här verkar ju fullständigt genomkorrupt.

Kan inte någon tipsa Uppdrag Granskning? En del av deras program brukar handla om någorlunda likartade ekonomiska oegentligheter. Och här är det ju Skatteverket som fifflar(!!!)

Tror faktiskt att de skulle kunna ge sig på det här...

Är som vanlig löntagare inte särskilt insatt, och har tyvärr en massa annat jag behöver prioritera högre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:

Ja det är helt galet.

Det här verkar ju fullständigt genomkorrupt.

Kan inte någon tipsa Uppdrag Granskning? En del av deras program brukar handla om någorlunda likartade ekonomiska oegentligheter. Och här är det ju Skatteverket som fifflar(!!!)

Tror faktiskt att de skulle kunna ge sig på det här...

Är som vanlig löntagare inte särskilt insatt, och har tyvärr en massa annat jag behöver prioritera högre...
Håller med här, lite läge för uppdrag granskning faktiskt, eller liknande... Verkar helt sjukt hela systemet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Regeringen med miljöparitet i spetsen, drev ju igenom att de ville ha rättvis förmånsbeskattning av förmånsbilar, men de verkar ju helt ha struntat i det totalt orättvisa och balanserade systemet. Istället för att ha kikat och löst grundproblemet (som verkar rätt slumpmässigt/korrupt) så har man bara sagt; fortsätt med samma dåliga system idag, men lägg på 25% på alla (felaktiga) förmånsvärden.

Visar ju bara ytterligare på hur inkompetent hela denna beslutsprocess varit. Inte bara att man missgynnar elbilar i stort (finns ju enskilda ologiska vinnare) med den nya förmånsbeskattningen, men man tar dessutom bort den premium på 10 000 som sedan länge gällt för supermiljöbilar (de som släpper ut 0 gram Co2).

Kan inte fatta att någon som kallar sig "miljöparitet" gör så mycket dåligt som missgynnar helt avgasfria bilar.

De menar säker väl, men tänker lite fel ibland (eller orkar inte tänka efter helt, enligt mer eller mindre egna ord).

Dock så är ju alla partier, även de borgerliga, skyldiga till denna soppa och totalt ansvarslösa och orättvisa sätt som Skatteverket opererar med idag gällande förmånsvärden på elbilar. Sanslöst sjukt system.

Detta att skaffa elbil är stora investeringar för både arbetsgivare och anställda, och är det något som både företag och privatpersoner vill ha, så är det en långsiktig och förutsägbar finansiellt kalkyl och förhållanden. Speciellt gällande så dyra kapitalvaror och utgiftsposter som bilar.

Tråkigt att ett sådant här misshandlat system skall fördärva och försvåra för de företag och anställda som vill försöka bidra till en bättre miljö och framtid med sina val.
Bild
Skriv svar