Prissänkning igen på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

TomParkering

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av TomParkering »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:

Helt rätt. Tesla kommer sälja dyrt på hajpen i början men när den avtar sänks priserna.
Varför skulle man sänka priset på Model Y redan från början om man har fler kunder i kö än antalet bilar tilldelade till sverige?
Troligtvis finns det ju ganska många som skulle vilja betala för att vara först.
Därför att antalet konkurrenter ökat på sista tiden?
Just i segmentet mindre SUV/crossover....

Teslas laddnätverk ger absolut ett mervärde, liksom låg förbrukning, men frågan är hur mycket det är värt.
Står det fler kunder i kö än vad man kommer kunna producera från Berlin-fabriken är det väl inget problem om några kunder hoppar av.
Många av dom som inte får någon bil kommer ju ändå titta efter något annat.
Eller menar du att Tesla är rädda för avbokningar på ModelY? Hur många månaders försäljning har man i back-logg tro? Rimligen Q4-Q1 om dom kommer igång till hösten.
Kunde citerat vilket som av ett tiotal liknande inlägg.

Det skulle vara helt olikt hur man hanterade det i Kina när Shanghai fabriken närmade sig leveranser. När folk förbeställde var priset på model Y där väldigt högt. Ett par månader innan man började leveranser sänktes priserna rejält. Kommer inte ihåg exakt men 10-20%. Detta innan några som helst leveranser till det högre priset gjorts. Var inte precis något problem med efterfrågan eller antalet förbeställningar innan man gjorde det.
MagnusR

Inlägg av MagnusR »

Nu kom värme i ratten också för er som inte sett det. :D
FD152568-8220-43D0-BA04-BA076AC8F786.jpeg
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

pejvic skrev:
LarsL skrev:
Bra att det går åt rätt håll, men fortfarande nästa 20 000kr mer än vad jag betalde 2019. Den höjda bonusen kompenserar ju lite för det iofs.
Dyrare dragkrok. Det är nära på skandal att ta 14000kr för en lös dragkrok.

Var hittade du en M3lrAwd för 599 2019? jag betalade 681 för min vita som en av de första 2019.
Vet inte kanske begagnat? Men jag äger och talar om en Model 3 SR+.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Beställde min M3 LR i början på 2019 och fick den i mars för 25 månader sedan. Jag betalade totalt 692’.
Idag kostar motsvarande bil 669’. (Med ”gratis” vit istället för svart) Det motsvara en prissänkning på 23’ eller 3% på drygt 2 år. Den har under större delen av tiden varit några tusen kr dyrare än jag betalade.

Jag tycker detta är inom rimlighetens prisjusteringar. Jag har räknat med ganska stor värdeminskning och betydligt större än mina dieslar. Jag fick en dock helt ny bil (i Sverige) som var något nytt och många var intresserade och ville provköra. Inte som Model S, men ändå kul. Det är dyrt med ny fin bil.

Förstår dock besvikelsen hos de som beställde precis innan prissänkningen, men så kommer det alltid vara. Priser justeras då och då. (Jättejusteringen på S/X var ju magstark dock)

Jag var sugen på att växla in min ”gamla” bil mot en ny, men det blev inte av av olika anledningar. Nu är min gamla värd mindre, men en ny är också billigare. Jag tror att det kommer fler nya och billigare familje-elbilar och ”normal”-priset för en vanlig elbil borde gå ner från 500-800’ -ish till mer ”normala” priser. För inte så längesedan kostade en normal familjebil 200-400’ kr. Nu är det lätt 500-800’ kr för en familjeelbil. Så jag räknar helt enkelt att priserna för elbilar kommer försätta att sjunka. Finns många orsaker, subventioner kommer försvinna, fler modeller i olika klasser kommer. Har många vänner idag som tar en prismässigt dyrare hybrid bara för att det är billigare totalt pga subventionerna.

Min nästa bil kommer säker också vara relativt dyr (och jag anser M3 som en dyr bil) och prissänkningar kommer med mer mogen marknad, vilket kommer göra även det till en dyr bil när den summeras.

Jag har varit nöjd med min M3 i 7500 mil oavsett dagens prisjustering. (Förutom ljudnivåer på svenska vägar). Fast jag insåg inte då Teslas storhet. Jag tänkte köpa aktier, men det blev inte av. En liten investering hade betalt mer än en helt ny bil idag med 12 gånger pengarna på samma tid. Jag har iallafall fall fått köra ett kul Tesla elbil i drygt 2 år. :)
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

Elix747 skrev:
Beställde min M3 LR i början på 2019 och fick den i mars för 25 månader sedan. Jag betalade totalt 692’.
Idag kostar motsvarande bil 669’. (Med ”gratis” vit istället för svart) Det motsvara en prissänkning på 23’ eller 3% på drygt 2 år. Den har under större delen av tiden varit några tusen kr dyrare än jag betalade.

Jag tycker detta är inom rimlighetens prisjusteringar. Jag har räknat med ganska stor värdeminskning och betydligt större än mina dieslar. Jag fick en dock helt ny bil (i Sverige) som var något nytt och många var intresserade och ville provköra. Inte som Model S, men ändå kul. Det är dyrt med ny fin bil.

Förstår dock besvikelsen hos de som beställde precis innan prissänkningen, men så kommer det alltid vara. Priser justeras då och då. (Jättejusteringen på S/X var ju magstark dock)

Jag var sugen på att växla in min ”gamla” bil mot en ny, men det blev inte av av olika anledningar. Nu är min gamla värd mindre, men en ny är också billigare. Jag tror att det kommer fler nya och billigare familje-elbilar och ”normal”-priset för en vanlig elbil borde gå ner från 500-800’ -ish till mer ”normala” priser. För inte så längesedan kostade en normal familjebil 200-400’ kr. Nu är det lätt 500-800’ kr för en familjeelbil. Så jag räknar helt enkelt att priserna för elbilar kommer försätta att sjunka. Finns många orsaker, subventioner kommer försvinna, fler modeller i olika klasser kommer. Har många vänner idag som tar en prismässigt dyrare hybrid bara för att det är billigare totalt pga subventionerna.

Min nästa bil kommer säker också vara relativt dyr (och jag anser M3 som en dyr bil) och prissänkningar kommer med mer mogen marknad, vilket kommer göra även det till en dyr bil när den summeras.

Jag har varit nöjd med min M3 i 7500 mil oavsett dagens prisjustering. (Förutom ljudnivåer på svenska vägar). Fast jag insåg inte då Teslas storhet. Jag tänkte köpa aktier, men det blev inte av. En liten investering hade betalt mer än en helt ny bil idag med 12 gånger pengarna på samma tid. Jag har iallafall fall fått köra ett kul Tesla elbil i drygt 2 år. :)
Precis, priser på bilarna höjer o sänks med tiden. Det är nästan omöjligt o veta när man ska slå till för bästa pris, framför allt när det kommer till Tesla. Men tid är också pengar och hade jag haft möjlighet hade jag utan tvekan betalt lite mer för att få köra bilen tidigare. Nu hade jag möjlighet först för några månader senare. Nu äger jag en 2021 M3P, den bästa bil jag haft. Ett bilköp är ofta den sämsta investering du kan göra. Ja, min bil kommer säkerligen förlora mycket i värde snabbt, men förhoppningsvis om 3 år finns det bra o bättre kanske billigare elbilar. Då gör det inte så mycket om bilen skulle gått ner något i pris. Då har jag precis som du skriver i alla fall fått njuta flera år innan i min Tesla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Varför sänkte man så mycket mera i Norge än i Sverige?

Tesla har också sänkt priset på sin basmodell avsevärt i det viktiga elbillandet Norge. Model 3 Standard Range plus (det står tydligen fortfarande) kostar nu 349 990 norska kronor, enligt en skärmdump på Reddit . Det är 50 000 kronor eller 12,5 procent mindre än tidigare och motsvarar cirka 35 000 euro.

EDIT:
I Norge så kostar en Tesla SR+ och en ID4 52kWh samma ca 350.000Nok.

I Sverige kostar en Tesla SR+ 559.170kr.
ID4 52kWh kostar 446.900kr.

Tycker att Tesla gott kunde sänka priset på SR+ i Sverige till 450.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Varför sänkte man så mycket mera i Norge än i Sverige?

Tesla har också sänkt priset på sin basmodell avsevärt i det viktiga elbillandet Norge. Model 3 Standard Range plus (det står tydligen fortfarande) kostar nu 349 990 norska kronor, enligt en skärmdump på Reddit . Det är 50 000 kronor eller 12,5 procent mindre än tidigare och motsvarar cirka 35 000 euro.

EDIT:
I Norge så kostar en Tesla SR+ och en ID4 52kWh samma ca 350.000Nok.

I Sverige kostar en Tesla SR+ 559.170kr.
ID4 52kWh kostar 446.900kr.

Tycker att Tesla gott kunde sänka priset på SR+ i Sverige till 450.000kr.
För att dom har mer konkurrens där och Teslas USPs värderas inte lika högt.
I Sverige har vi större avstånd, högre hastigheter, sämre laddnätverk.... dvs vi premierar bilar med mer räckvidd och snabb och tillgänglig laddning - såsom Tesla.
Vi köper dessutom nya bilar främst främst som juridisk person, dvs förmånsvärdet är inte sällan viktigare än priset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

MagnusR skrev:
Äntligen!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

NEO skrev:
MarkusL skrev:
NEO skrev:
Välkommen magsår, Model 3 LR kostar nu 550.000kr efter SMBP*

Lider med alla som har Model 3 från 2019 ...

teslaiettnötskal.png
* Plus destinationsavgift osv osv osv
Varför lider du med oss? Tror rätt få av oss hellre hade cyklat runt i två år för att spara några tusenlappar.
Läs hela tråden :)

Lider mer med de som nyligen hämtat ut sina bilar och får en 30000kr sänkning dagen efter, har skett så ofantligt många gånger sedan 2019 med just Model 3 att det är lite skrattretande att så många ändå är positiva. Jag valde att lämna tillbaks min Model 3 performance sommaren 2019 när de sänkte priset med 40000kr direkt efter leverans och gjorde pearl white gratis. Då betalade jag 703980kr för en vit Model 3 performance, idag kostar bilen 629080kr: 74900kr i skillnad och då är en 2021 utrustad med mycket mycket mer. Jag cyklar gärna i två år för att få bättre kondition och spara 74900kr + värdeminskningen. Den bilen jag lämnade tillbaka lär man ju inte få mer än 480 för idag.

För mig är det en principsak, noll kundvård och prissänkningar utan dess like. Remuz lär ju fortfarande behöva gå på terapi för sin XP100DL morgon.
För mig är det inte en principsak, köpte en Volvo för många år sedan, ett halvår senare var den modellen utgående och man slängde på en massa utrustning som jag betalade extra för. Köpte en båt för två år sedan för 1,5. Nu kostar den 1,8. Tack Corona. Ett vaccin och en nedgång på börsen så är den värd 1 miljon. Inga konstigheter utan något som kallas marknadsekonomi. Att vara early adopter är kostsamt. Du menar alltså att kundvård är att inte följa marknaden utan gå i konkurs i kundvårdens namn? Är väl inte svårt att räkna ut att om Tesla om ett par år bygger 2 miljoner bilar i Berlin så behöver de sänka sina priser rejält. Att välja att vänta på det är väl lite som att vänta med att köpa den senaste mobiltelefonen, tills de blir billigare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MarkusL skrev:
NEO skrev:
MarkusL skrev:
NEO skrev:
Välkommen magsår, Model 3 LR kostar nu 550.000kr efter SMBP*

Lider med alla som har Model 3 från 2019 ...

teslaiettnötskal.png
* Plus destinationsavgift osv osv osv
Varför lider du med oss? Tror rätt få av oss hellre hade cyklat runt i två år för att spara några tusenlappar.
Läs hela tråden :)

Lider mer med de som nyligen hämtat ut sina bilar och får en 30000kr sänkning dagen efter, har skett så ofantligt många gånger sedan 2019 med just Model 3 att det är lite skrattretande att så många ändå är positiva. Jag valde att lämna tillbaks min Model 3 performance sommaren 2019 när de sänkte priset med 40000kr direkt efter leverans och gjorde pearl white gratis. Då betalade jag 703980kr för en vit Model 3 performance, idag kostar bilen 629080kr: 74900kr i skillnad och då är en 2021 utrustad med mycket mycket mer. Jag cyklar gärna i två år för att få bättre kondition och spara 74900kr + värdeminskningen. Den bilen jag lämnade tillbaka lär man ju inte få mer än 480 för idag.

För mig är det en principsak, noll kundvård och prissänkningar utan dess like. Remuz lär ju fortfarande behöva gå på terapi för sin XP100DL morgon.
För mig är det inte en principsak, köpte en Volvo för många år sedan, ett halvår senare var den modellen utgående och man slängde på en massa utrustning som jag betalade extra för. Köpte en båt för två år sedan för 1,5. Nu kostar den 1,8. Tack Corona. Ett vaccin och en nedgång på börsen så är den värd 1 miljon. Inga konstigheter utan något som kallas marknadsekonomi. Att vara early adopter är kostsamt. Du menar alltså att kundvård är att inte följa marknaden utan gå i konkurs i kundvårdens namn? Är väl inte svårt att räkna ut att om Tesla om ett par år bygger 2 miljoner bilar i Berlin så behöver de sänka sina priser rejält. Att välja att vänta på det är väl lite som att vänta med att köpa den senaste mobiltelefonen, tills de blir billigare.
Finns dom som gjort sämre affärer.
På 1990-talet så sålde jag en dator och en massa annan utrustning till en kund just innan semestern.
Bara datorn gick på 40.000kr.
Levererade all utrustning, så jag kunde fakturera, men sa att jag kommer i augusti och installerar allt.
Kunden var nöjd med detta eftersom han ändå skulle ha semester.
När jag då kom i augusti och packade upp allt så hade datorns pris sjunkit till 20.000kr!
En halvering av priset innan man ens öppnat förpackningen!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag ser attt uppvärmd ratt inte är med på SR+, då gick den bort ja :cry: funderade seriöst på att beställa en och byta ut EGolfen med en SR+, men har lovat min fru att inte beställa en bil utan uppvärmd ratt mer. Och att betala 100.000 enbart för uppvärmd ratt är oaktuelt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Den större frågan är kommer det påverka andra?
Kan man förhandla till sig saker hos ex VW eller skrattar de en rätt upp i ansiktet?
Jag ser att det finns skäl att tro att det finns utrymme för fler sänkningar.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Förstår inte snacket om att de inte skulle få sänka priserna. Är inte det vad vi alla vill?

Svettigt blir det för konkurrenterna som givetvis har kalkyler även de och normerar sina priser helt efter Tesla 3 som dominerar marknaden.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Förstår inte snacket om att de inte skulle få sänka priserna. Är inte det vad vi alla vill?

Svettigt blir det för konkurrenterna som givetvis har kalkyler även de och normerar sina priser helt efter Tesla 3 som dominerar marknaden.
Självklart kommer Tesla sänka sina priser.
Initialt kommer ju Tesla Berlin tillverkade ca 500.000 bilar och på sikt upp mot 2 miljoner bilar per år.
Givetvis måste man ha konkurrenskraftiga priser, annars lyckas man inte sälja 2 miljoner bilar per år.
Tesla och VAG med sin plattform har mycket luft i sina priser och kan sänka priset rejält och ändå tjäna pengar.
Diess pratade ju om att en ID3 skulle kosta ca 40% mindre än en e-Golf att tillverka.

Tror att VAG, Tesla och Kia/Hyundai är seriösa och kan hänga med i priskriget mot kineserna.
Hur andra ska klara sig är mera osäkert.
Tesla dammsuger ju batterimarknaden, så det är inte lätt att få tag på billiga och bra batterier i stora volymer.

I Norge kostar idag en Tesla 3 "35.000 dollars bilen" 350.000Nok.
Utgår ifrån att man i Norge nästa år kan köpa en Tesla 2 "25.000 dollars bilen" för 250.000Nok.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Jag ser attt uppvärmd ratt inte är med på SR+, då gick den bort ja :cry: funderade seriöst på att beställa en och byta ut EGolfen med en SR+, men har lovat min fru att inte beställa en bil utan uppvärmd ratt mer. Och att betala 100.000 enbart för uppvärmd ratt är oaktuelt.
Det lär ju vara samma hårdvara.
I början fanns ju ingen värme i baksätena på SR+. Några SW updates senare var det där.
I Norge är SR+ verkligen en no brainer IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elektroniskt justerbart baksäte?
04F248E2-C252-4B72-B831-4F4EF56C774E.jpeg
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

HelectriC skrev:
Som en annan skrev så kommer högst troligtvis SR+ i framtiden få möjlighet att för typ 3000 kr i appen att ”lösa upp” möjlighet till rattvärme. Precis som du idag kan göra med sätesvärmen i bak.

Utöver det skiljer det inte 100.000. Det skiljer 70.000 kr emellan dem och för de 70k så får du även längre räckvidd, uppgraderat ljud med subwoofer, LED-dimljus, sätesvärme i bak, rattvärme, premium connect i ett år, fyrhjulsdrift, högre maxhastighet och snabbare acceleration. Ganska mycket som följer med de där 70k. Sen är det ju fortfarande en betydande summa, men du får rejält mycket mer än rattvärme för det priset.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Polestar har gjort något liknande när man placerat uppvärmd ratt i Plus-paketet för 45 000kr.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

eizzmar skrev:
HelectriC skrev:
Som en annan skrev så kommer högst troligtvis SR+ i framtiden få möjlighet att för typ 3000 kr i appen att ”lösa upp” möjlighet till rattvärme. Precis som du idag kan göra med sätesvärmen i bak.

Utöver det skiljer det inte 100.000. Det skiljer 70.000 kr emellan dem och för de 70k så får du även längre räckvidd, uppgraderat ljud med subwoofer, LED-dimljus, sätesvärme i bak, rattvärme, premium connect i ett år, fyrhjulsdrift, högre maxhastighet och snabbare acceleration. Ganska mycket som följer med de där 70k. Sen är det ju fortfarande en betydande summa, men du får rejält mycket mer än rattvärme för det priset.
Det skiljer exakt 100 000 NOK i Norge. I Norge kostar en SR+ 350 000 NOK. Väldigt billigt!
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

thnis skrev:
eizzmar skrev:
HelectriC skrev:

Det skiljer exakt 100 000 NOK i Norge. I Norge kostar en SR+ 350 000 NOK. Väldigt billigt!
Jag tar för givet att det handlar om ett köp i Sverige såvida man inte skriver att det handlar om Norge. Vi skriver trots allt i en klubb för Tesla-intresserade i Sverige. Och i Sverige skiljer det 70.000 kr mellan SR+ och LR, LR är det som krävs i dagsläget om du ska få med rattvärme. Vad det skiljer mellan andra länder då är ointressant. Om det nu gäller ett köp i Norge så är det rätt med 100.000 :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

MagnusR skrev:
Är det där verkligen Model 3? Elektriskt justerbara baksäten vore ju en stor nyhet.

Var hittade du den sidan?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
MagnusR skrev:
Är det där verkligen Model 3? Elektriskt justerbara baksäten vore ju en stor nyhet.

https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#overview
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
renes skrev:
MagnusR skrev:

Jag ser inte den panelen med rattvärme och elektroniska stolar där. Gör du?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
MagnusR skrev:

Jo, nu hittar jag den och där står ingenting om rattvärme eller elektriska stolar bak:
Screenshot 2021-04-17 at 11.53.08.png
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
MagnusR skrev:

Jo, nu hittar jag den och där står ingenting om rattvärme eller elektriska stolar bak:
Kolla på LR....
6D61AB60-6713-4E3F-A03C-E89C7DECEF0F.png
Skriv svar