Vaxa bilen själv?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

3-4 varv?!
Jag har aldrig gått mer än ett varv.
Antingen gör du något fel med avfettning & högtryck, eller så slarvar du med svampen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Arn skrev:
En del tar med sig egen svamp eftersom man är rädd borsten där ska repa. Det luriga är dock att det inte är säkert bilen blir ren av att dra svampen en gång. I gds hall behöver jag ofta gå 3-4 varv.
Minimum debitering blir 3 poletter
1. Avfetning/skumbehandlimg
2. högtryck samt schampoonera bilen
Sedan egen svamp
3. Avspolning +ev vax

Alltså minimum 75kr, dock förutsatt det blir rent med 1 varv med svampen, annars tickar räkningen på....
Se till att testa kallavfettning också. Att behöva gå mer än 1 gång med svampen känns konstigt.
Efter avfettning ska du spola med högtryck så bilen i princip ser ren ut, våga gå nära med högtryckstvätten. Du ska inte skölja av bilen, utan högtryckstvätten ska trycka bort skiten.

Oftast så ser bilen helt ren ut efter högtryckstvätt så länge bilen är blöt, det svampen gör är att få av trafikfilmen som man brukar kalla det och den syns oftast bara när bilen är utomhus och torr.

Har du nu någon svart fläck som envisas med att vara kvar, ta lite kallavfettning igen och gnugga lite med svampen, då borde den försvinna. Sen kan du schamponera bilen och gå 1 varv med svampen.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är det några prickar kvar efter högtryck, vilket det extremt sällan är för mig, så brukar jag spraya asfalt/tjärborttagare/prickbort på dem, vänta några minuter och sen blåsa bort med högtryck. Gnuggar aldrig på dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Det är en ganska konstigt högtryck i gds hallen med rund smak högtrycks stråle, lite som en trädgårdsslang....är på Preem.

Tycker högtryckstvätten i "snabbtvätten" som tog slut efter 3 min var betydligt effektivare med bred stråle.

Men i fortsättningen blir det alltid avfettning före i gps hallen

I snabbtvätten kommer jag testa mig fram mellan avfettning +högtryck (2 poletter) eller ovanstående plus svamp samt vax för 3 poletter alt enbart högtryck för 1 polett beroende på hur smutsig bilen är

Är undersökning nödvändigt någon gång om året?
Skriv svar