Mao, lyft blicken lite grann, se den större bilden.
... och bli aldrig klar?
Jo, det blir de nog, förr eller senare. Men om Tesla skulle satt som mål att ha robotaxis i ett visst antal städer och inte mycket mer än så, då hade de kunnat lösa det problemet mycket snabbare. Så på så vis har de tagit på sig ett mycket större problem än det absolut minimala.
Men med en sån lösning kan man inte heller generalisera lösningen till alla omgivningar, även de nya och icke mappade, utan får då börja om.
För min del tycker jag de gör helt rätt att de överlämnar de enklare lösningarna och PR vinsterna till mer kortsiktiga utvecklare och själva siktar på mer allmänna lösningar med mer allmän användbarhet. Tesla behöver inte snabba vinster i dagsläget och kan ta sig friheten att göra det rätta, men svårare och långsiktigare, jobbet.
Så finns det naturligtvis de som hellre ser en fungerande vindrutetorkare än en android på Mars. Vi har alla olika prioriteringar.
Det ena utesluter väl inte det andra? Ge mig en bra vindrutetorkare och en humanoidrobot på mars.
Är dock jävligt svårt att tro att Tesla löser svåra saker som FSD och Tesla bot när de inte kan lösa enkla saker som andra redan fått fungera sen länge.
Eller inte får ljud, ljus och powerpoints att fungera som tänkt på sin AI dag. Jag känner mig lite mindre dum när jag har problem med att få mina powerpoint presentationer att alltid fungera perfekt, när Tesla lider av samma problem på självaste AI dagen. Det är tydligen svårare än att utveckla FSD!
Ok. Att en PowerPoint strular måste bevisa att både du och Tesla är helt inkompetenta. Givetvis. Är ju enda slutsatsen man kan dra. Sälj aktier i Tesla direkt! Byt jobb direkt iAkita!
Eller inte får ljud, ljus och powerpoints att fungera som tänkt på sin AI dag. Jag känner mig lite mindre dum när jag har problem med att få mina powerpoint presentationer att alltid fungera perfekt, när Tesla lider av samma problem på självaste AI dagen. Det är tydligen svårare än att utveckla FSD!
Ok. Att en PowerPoint strular måste bevisa att både du och Tesla är helt inkompetenta. Givetvis. Är ju enda slutsatsen man kan dra. Sälj aktier i Tesla direkt! Byt jobb direkt iAkita!
(Jo, jag är sarkastisk här om någon missar det.)
Här var det visst någon som min skämtsamt ironiska ton flög rakt över huvudet på Och nej, jag hade inte missat att du var sarkastisk, även om du inte skrivit ut det. Men att du kände dig tvungen att skriva ut det förklarar varför du missade tonen i mitt inlägg. Jag får se till att förtydliga framöver jag också.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Eller inte får ljud, ljus och powerpoints att fungera som tänkt på sin AI dag. Jag känner mig lite mindre dum när jag har problem med att få mina powerpoint presentationer att alltid fungera perfekt, när Tesla lider av samma problem på självaste AI dagen. Det är tydligen svårare än att utveckla FSD!
Ok. Att en PowerPoint strular måste bevisa att både du och Tesla är helt inkompetenta. Givetvis. Är ju enda slutsatsen man kan dra. Sälj aktier i Tesla direkt! Byt jobb direkt iAkita!
(Jo, jag är sarkastisk här om någon missar det.)
Här var det visst någon som min skämtsamt ironiska ton flög rakt över huvudet på Och nej, jag hade inte missat att du var sarkastisk, även om du inte skrivit ut det. Men att du kände dig tvungen att skriva ut det förklarar varför du missade tonen i mitt inlägg. Jag får se till att förtydliga framöver jag också.
Lätt att dissa eventet, och lätt att skämta bort Elon (hans talfel, etc.) och företaget för att de gör missar (förseningar av presentations-start, etc.). Men tror det är mest avundsjuka. Många negativa här som helt klart inte förstått syftet med eventet.
Tror detta varit extremt lyckat och framgångsrikt för sitt syfte. Även om jag inte är rätt publik (är för gammal för att flytta och söka jobb där), så tycker jag det var grymt fascinerande och kul att se hur grymt vertikalt integrerade de är även på IT-sidan. Fantastiskt vad de satsar på in-house resurser gällande både mjukvara och hårdvara. Tyckte det var fantastiskt att att ta del av detta!
Ni som inte uppskattar det, är nog inte rätt publik oavsett.
Eller inte får ljud, ljus och powerpoints att fungera som tänkt på sin AI dag. Jag känner mig lite mindre dum när jag har problem med att få mina powerpoint presentationer att alltid fungera perfekt, när Tesla lider av samma problem på självaste AI dagen. Det är tydligen svårare än att utveckla FSD!
Ok. Att en PowerPoint strular måste bevisa att både du och Tesla är helt inkompetenta. Givetvis. Är ju enda slutsatsen man kan dra. Sälj aktier i Tesla direkt! Byt jobb direkt iAkita!
(Jo, jag är sarkastisk här om någon missar det.)
Här var det visst någon som min skämtsamt ironiska ton flög rakt över huvudet på Och nej, jag hade inte missat att du var sarkastisk, även om du inte skrivit ut det. Men att du kände dig tvungen att skriva ut det förklarar varför du missade tonen i mitt inlägg. Jag får se till att förtydliga framöver jag också.
Lätt att dissa eventet, och lätt att skämta bort Elon (hans talfel, etc.) och företaget för att de gör missar (förseningar av presentations-start, etc.). Men tror det är mest avundsjuka. Många negativa här som helt klart inte förstått syftet med eventet.
Tror detta varit extremt lyckat och framgångsrikt för sitt syfte. Även om jag inte är rätt publik (är för gammal för att flytta och söka jobb där), så tycker jag det var grymt fascinerande och kul att se hur grymt vertikalt integrerade de är även på IT-sidan. Fantastiskt vad de satsar på in-house resurser gällande både mjukvara och hårdvara. Tyckte det var fantastiskt att att ta del av detta!
Ni som inte uppskattar det, är nog inte rätt publik oavsett.
Att skämtsamt antyda att det är svårare att få en Powerpoint presentation att fungera felfritt än vad det är att lösa komplexa problem relaterade till självkörande bilar, till och med för Tesla, är inte en diss av Tesla. Det är en skämtsam diss av Microsoft. Nu ska jag inte förstöra denna intressanta tråd med mer OT.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ja Tesla är de enda som använder hårdvara som kan skapa så detaljerad vector space i realtid. Det finns ingen annan utvecklare som har en så specialiserad processor som är kapabel till det.
Men du menar alltså HW3 här? Eller vad?
Tror du att det här är ett on-car-hårdvaruproblem? Är det HW3 som är Teslas USP? Tror du att Tesla har mer compute än Waymo på sina bilar?
Ja Tesla har helt andra möjligheter tack vare FSD-computer men deras strategi kräver ju också det. Vad Waymo har idag vet ingen men man började med Intel Xeon och Waymos strategi har inte förändrats så man fortsätter antagligen med det kanske i kombination med andra mer specialiserade processorer. Intel Xeon räcker inte till för stora NNs av den typen Tesla använder men Waymo förlitar sig till HD-kartor, lidar och massa programmerade funktioner och då är den säkert perfekt.
Mobileye kör troligen med Eyeq5 nu. Det verkar vara en enklare processor skapad för den visiontunga strategi som Mobileye har. Programmerade funktioner och HD-kartor gör att de inte använder stora NNs som Tesla och därför klarar de sig säkert med en hel hög Eyeq5 vilket verkar vara deras plan.
Andra utvecklare använder väl mycket Nvidia. De har bara strömhungriga och icke optimerade prototyper hittils men offrar man typ 1kW så kan man nog få den lösning som närmast kan liknas vid Teslas när det kommer till prestanda.
När jag säger att Tesla inte presenterade något nytt eller unikt på AI-dagen, förutom Roboten, så säger alltså Jordad att "nej det är fel, för HW3 är bäst". HW3 det var på autonomy day, va? Nu pratar vi om AI-day.
Zalman3 säger att Tesla är bäst på marknadsföring, andra säger att det var ett "lågmält rekryteringsevent". En del verkar tro att Roboten är på riktigt, med de flesta verkar tycka att det var en gimmick för att skapa rubriker.
Tesla har en gimmick (eller "moonshot") på varje "dag" för att skapa rubriker och intresse kring bolaget. Robotaxi, Torrelektrod, Robot. Det som är gemensamt för de här "produkterna" är att Tesla inte vet hur man ska kunna leverera dom i dagsläget. Det finns fler ju exempel bakåt i tiden. Semi, Roadster 2 et.c.
Är det någon som vill diskutera det faktiska innehållet i AI-dagen och varför Teslas AI/ML, superdatorplaner, eller simulator inte är bäst eller "mind-blowing" så finns jag här, det är bara att fråga eller ta ett område och börja argumentera.
Är det någon som vill diskutera det faktiska innehållet i AI-dagen och varför Teslas AI/ML, superdatorplaner, eller simulator inte är bäst eller "mind-blowing" så finns jag här, det är bara att fråga eller ta ett område och börja argumentera.
Svar nej.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Är det någon som vill diskutera det faktiska innehållet i AI-dagen och varför Teslas AI/ML, superdatorplaner, eller simulator inte är bäst eller "mind-blowing" så finns jag här, det är bara att fråga eller ta ett område och börja argumentera.
Vi här på forumet är ju inte kapabla att argumentera effektivt mot dig, men det har du väl redan insett. Vad som skulle vara väldigt informativt skulle ju vara om du punkt för punkt gick igenom vad Lex Fridman sade och pekade ut var han har fel, är ofullständig, eller har missförstått var AI idag egentligen befinner sig.
Jag tror det skulle vara väldigt lärorikt för alla inblandade.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag orkar ärligt talat inte. Jag tycker du kan be Lex jämföra med konkurrenterna istället. Det skulle vara intressant. Så man kan säga VARFÖR han är så imponerad.
Som det första exemplet han tar är hur Tesla skapar en 3D-scene av kameror och hur dom använder video i stället för stillbilder. Om vi delar upp det i två delar:
1) 3D-scene. Detta är inte ett svårt problem med vision och Tesla var inte först. Problemet behöver inte lösas över huvud taget om man använder 360 Lidar.
2) Videoträning. Det här är heller inget nytt. Det finns open source-dataset, t ex : https://bdd-data.berkeley.edu/ som har videoklipp sedan länge.
Ska man ta något som Lex säger som jag håller med om istället, så är det att Tesla gör saker "rätt" enligt vad som är current best-practice. Min enda synpunkt är att inte är något revolutionerande approach eller någon unik IP för Tesla.
Det är min poäng. Jag tycker inte att Tesla "gör fel". Dom är bara inte unika. Sedan tror jag att deras mål (Level 5 med kameror och lite compute) är ouppnåeligt i närtid, vilket Lex också tror. Det är det första han säger.
Detta är ungefär samma argument som att Apple inte gjorde något unikt när den tog fram IPod och Iphone. Ändå blev slut produkten fantastisk. Det är väl det som gör skillnaden, många har tekniken men bara ett fåtal kan omsätta den till något som kunden vill ha.
Detta är ungefär samma argument som att Apple inte gjorde något unikt när den tog fram IPod och Iphone. Ändå blev slut produkten fantastisk. Det är väl det som gör skillnaden, många har tekniken men bara ett fåtal kan omsätta den till något som kunden vill ha.
Apple har aldrig vad jag vet annonserat produkt som inte skeppar inom några månader? Eller tagit betalt i förskott? Tesla tar betalt för och säljer saker som inte dom ens vet om/hur/när dom ska leverera.
Jag tycker Tesla borde vara lite tydligare där. Både ur ett marknadsperspektiv och konsumentperspektiv.
Detta är ungefär samma argument som att Apple inte gjorde något unikt när den tog fram IPod och Iphone. Ändå blev slut produkten fantastisk. Det är väl det som gör skillnaden, många har tekniken men bara ett fåtal kan omsätta den till något som kunden vill ha.
Apple har aldrig vad jag vet annonserat produkt som inte skeppar inom några månader? Eller tagit betalt i förskott? Tesla tar betalt för och säljer saker som inte dom ens vet om/hur/när dom ska leverera.
Jag tycker Tesla borde vara lite tydligare där. Både ur ett marknadsperspektiv och konsumentperspektiv.
Sa någon "AirPower".....
Annars har du rätt om att Tesla definitivt kan förbättra sig på leverans i tid, men det är en annan fråga.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Detta är ungefär samma argument som att Apple inte gjorde något unikt när den tog fram IPod och Iphone. Ändå blev slut produkten fantastisk. Det är väl det som gör skillnaden, många har tekniken men bara ett fåtal kan omsätta den till något som kunden vill ha.
Apple har aldrig vad jag vet annonserat produkt som inte skeppar inom några månader? Eller tagit betalt i förskott? Tesla tar betalt för och säljer saker som inte dom ens vet om/hur/när dom ska leverera.
Jag tycker Tesla borde vara lite tydligare där. Både ur ett marknadsperspektiv och konsumentperspektiv.
Sa någon "AirPower".....
Annars har du rätt om att Tesla definitivt kan förbättra sig på leverans i tid, men det är en annan fråga.
Det får vara undantaget som bekräftar regeln då över 30-40 års tid.
Det handlar inte om att "definitivt kan förbättra sig på leverans i tid". Det handlar om att sluta sälja luft. Annars är det precis som Thalanos. Hur menar du att Tesla bot eller Robotaxi med endast kameror skiljer sig från "en bloddroppe"-lådan? Båda är ouppnåeliga med känd teknik och båda missleder investerare som jag ser det.
Detta är ungefär samma argument som att Apple inte gjorde något unikt när den tog fram IPod och Iphone. Ändå blev slut produkten fantastisk. Det är väl det som gör skillnaden, många har tekniken men bara ett fåtal kan omsätta den till något som kunden vill ha.
Apple har aldrig vad jag vet annonserat produkt som inte skeppar inom några månader? Eller tagit betalt i förskott? Tesla tar betalt för och säljer saker som inte dom ens vet om/hur/när dom ska leverera.
Jag tycker Tesla borde vara lite tydligare där. Både ur ett marknadsperspektiv och konsumentperspektiv.
Sa någon "AirPower".....
Annars har du rätt om att Tesla definitivt kan förbättra sig på leverans i tid, men det är en annan fråga.
Det får vara undantaget som bekräftar regeln då över 30-40 års tid.
Det handlar inte om att "definitivt kan förbättra sig på leverans i tid". Det handlar om att sluta sälja luft. Annars är det precis som Thalanos. Hur menar du att Tesla bot eller Robotaxi med endast kameror skiljer sig från "en bloddroppe"-lådan? Båda är ouppnåeliga med känd teknik och båda missleder investerare som jag ser det.
Jag tänkte väl mer på Semi, Roadster, etc. Sen är det väl inte avgjort än vad de kan leverera angående FSD. Betan gör ju framsteg och är väl närmare FSD än vad Theranos någonsin var jämfört med vad de utlovade? Där fanns det väl ingen substans alls?
Tesla har flera gånger leverat över det man trodde var möjligt, fram till de faktiskt gjort det. Sen återstår det många "löften" att leverera på.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Apple har aldrig vad jag vet annonserat produkt som inte skeppar inom några månader? Eller tagit betalt i förskott? Tesla tar betalt för och säljer saker som inte dom ens vet om/hur/när dom ska leverera.
Jag tycker Tesla borde vara lite tydligare där. Både ur ett marknadsperspektiv och konsumentperspektiv.
Tvärtom tycker jag att Apple när de introducerar nya produkter under levererar och oftast kommer med en ny version innan den når en massmarknad. Nu var det ju många år sedan som Apple kom med något nytt så i dags läget är det ju inte så svårt att leverera direkt.
Precis som det var frivilligt att köpa en HomePod eller något liknande innan den fungerade så är det ju frivilligt att köpa FSD, jag har valt att inte göra det.
Jag tänkte väl mer på Semi, Roadster, etc. Sen är det väl inte avgjort än vad de kan leverera angående FSD. Betan gör ju framsteg och är väl närmare FSD än vad Theranos någonsin var jämfört med vad de utlovade? Där fanns det väl ingen substans alls?
Tesla har flera gånger leverat över det man trodde var möjligt, fram till de faktiskt gjort det. Sen återstår det många "löften" att leverera på.
Det fanns heller ingen substans i Robotaxi 2020 år 2019. Det finns ingen teknisk känd framkomlig väg ens, på flera områden. Tycker du att FSD-betan ser ut att göra framsteg i en takt som gör att Robotaxi blir verklighet före 2040? Detsamma gäller roboten.
Finns det någon tidsgräns för dig då du tycker att det är omoraliskt? Jag kan säga att i framtiden kommer alla bilar att köra själva. Det mesta blir realiserbart till slut. Att säga att det händer "nästa år" är en ren och skär lögn.
Precis som det var frivilligt att köpa en HomePod eller något liknande innan den fungerade så är det ju frivilligt att köpa FSD, jag har valt att inte göra det.
Är du säker på att du inte skulle ha gjorde det även om Apple skulle hetsa dig att höja priset varje kvartal och säga att den definitivt snart funkar?
Precis som det var frivilligt att köpa en HomePod eller något liknande innan den fungerade så är det ju frivilligt att köpa FSD, jag har valt att inte göra det.
Är du säker på att du inte skulle ha gjorde det även om Apple skulle hetsa dig att höja priset varje kvartal och säga att den definitivt snart funkar?
Nej, verkligen inte. Precis som med Teslas FSD så avskräcker det nästan. 100 000kr för FSD är ju löjligt, bara vänta 3 år så kan jag köpa en begagnad bil och få FSD på köpet.
Precis som det var frivilligt att köpa en HomePod eller något liknande innan den fungerade så är det ju frivilligt att köpa FSD, jag har valt att inte göra det.
Är du säker på att du inte skulle ha gjorde det även om Apple skulle hetsa dig att höja priset varje kvartal och säga att den definitivt snart funkar?
Nej, verkligen inte. Precis som med Teslas FSD så avskräcker det nästan. 100 000kr för FSD är ju löjligt, bara vänta 3 år så kan jag köpa en begagnad bil och få FSD på köpet.
Du kanske förstår att vissa inte är lite kloka och pålästa som du, och problematiken som det medför. Jag är, som många andra Teslakunder, teknikromanitiker, och köpte FSD innan jag visste bättre. Det perfekta offret.
Precis som det var frivilligt att köpa en HomePod eller något liknande innan den fungerade så är det ju frivilligt att köpa FSD, jag har valt att inte göra det.
Är du säker på att du inte skulle ha gjorde det även om Apple skulle hetsa dig att höja priset varje kvartal och säga att den definitivt snart funkar?
Nej, verkligen inte. Precis som med Teslas FSD så avskräcker det nästan. 100 000kr för FSD är ju löjligt, bara vänta 3 år så kan jag köpa en begagnad bil och få FSD på köpet.
Det är inte bara löjligt, men potentiellt kriminellt. FSD kostar ju "bara" 77.000 idag och 55.000 när jag köpte den. Om jag betalat 100.000 skulle jag bli riktigt sur. Vem känner du som betalat sånt överpris? Du själv? Hur är det ens möjligt via Tesla? Eller var det ett privatköp på något vis?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"