Sida 6 av 7

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 15:00
av fth
Nu skriver även Ny Teknik om "LastviktsGate", låst artikel, men inte så svårt att gissa vad som står.

https://www.nyteknik.se/premium/listan- ... re-7021418
lastvikt.jpg
/fth

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 15:25
av Jordad
Senaste podden från Rika Tillsammans hade Erik Naessén som gäst och de tog upp det här med lastvikt. Hans åsikt verkade mest vara att polisen var övernitisk kring det här och reglerna var samma för lastbilar och personbilar. Att en lastbil är lastad 10% över maximal lastvikt kan vara riktigt farligt och böterna reflekterar det. Men när man applicerar samma regler på en personbil som lätt klarar 10% över maximal lastvikt så blir det fel.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 15:33
av jonasl
Men om bilarna klarar det utan problem så är det ju rimligt att det också står en 10% högre siffra i registreringsbeviset.

Någonstans är ändå en hund begraven.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 15:58
av Jordad
jonasl skrev:
Men om bilarna klarar det utan problem så är det ju rimligt att det också står en 10% högre siffra i registreringsbeviset.

Någonstans är ändå en hund begraven.
Ja det hade varit intressant att veta varför de sätter så låg siffra. Är det krocksäkerhet eller förbrukningssiffror eller något annat?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 16:52
av Skyltspurtaren
SR+ 2021

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1713 kg

Max lastvikt
301 kg

Totalvikt
2014 kg

Den får alltså med Exakt en person á 75 kg på varje bältad plats. Utan packning då förstås… Men har ändå slutat att ha med mig startkablar o extra glödlampor i bakluckan.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 18:27
av Mats79
Skyltspurtaren skrev:
SR+ 2021

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1713 kg

Max lastvikt
301 kg

Totalvikt
2014 kg

Den får alltså med Exakt en person á 75 kg på varje bältad plats. Utan packning då förstås… Men har ändå slutat att ha med mig startkablar o extra glödlampor i bakluckan.
Ändå märkligt det här. Det känns som en begränsning som ytterst få känner till eller kollar upp. Man så att säga förutsätter att bilen klarar fem passagerare samt bagage. Konstigt vore väl annars. Och givetvis klarar bilen av det men varför är den då i teorin begränsad?

Samma med dragkroksbelastningen. Vi kör 3 cyklar på Thules cykelhållare utan några som helst problem.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 18:35
av stefank
themax skrev:
Klintan skrev:
Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Jo, det vet jag. Men det blir 390 kg. Och i videon säger de 416, och det står på skylten vid dörren. Alltså finns det något som inte stämmer och jag trodde han försökte reda ut det i videon (men som sagt – min tyska är haltande).

Ok, bara 26 kg skillnad, men det är ändå 4 lådor champagne … Bild
Tjänstevikt är bilens egen vikt + förare (75kg) + reservhjul + verktyg (+ 90% full tank, men det är ju inte relevant för en elbil). 26 kg låter väl rimligt för reservhjul + verktyg

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 18:38
av Johlei
Kan begränsningen hänga ihop med däcken och maxhastighet?

Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?

Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.

Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….

Bara en tanke.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 18:53
av Jordad
Johlei skrev:
Kan begränsningen hänga ihop med däcken och maxhastighet?

Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?

Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.

Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….

Bara en tanke.
Originaldäcken på Model 3 är 98Y och det innebär 3 ton och 300 km/t så det är nog inte problemet.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 19:02
av LarsL
Mickep skrev:
Är lite av elbilars förbannelse att de är så tunga. (men också fördel då de är "säkra"(lätta småbilar drar kortaste strået vid krock) och har bastant tyngdpunkt).
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)
Fast elbilar är inte särskilt tunga och det är inte för att de når 3500kg som de har låg lastvikt. Min Model 3 SR+ vägde lika mycket som min tidigare MB E-klass tex. Bilarna var ivrigt lika stora inne i kupén och bagaget.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 19:15
av LarsL
jonasl skrev:
Men om bilarna klarar det utan problem så är det ju rimligt att det också står en 10% högre siffra i registreringsbeviset.

Någonstans är ändå en hund begraven.
Ja, det är något skumt som gör att elbilar har låg lastvikt.

1. Det beror inte på att batterierna är tunga eftersom bilarna ofta väger långt ifrån 3500kg.
2. Det beror inte på krocktester eftersom bilarna testas utan last.
3. Det beror inte på däcken, de tål mer än väl vikten.
4. Det är inte en konspiration för att få elbilar eftersom alla har det inklusive Tesla.
5…. Räckviddstester?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 19:24
av Johlei
Jordad skrev:
Johlei skrev:
Kan begränsningen hänga ihop med däcken och maxhastighet?

Däcken måste vara specade att klara bilens totalvikt vid bilens maxfart, typ?

Och om bilen KAN köra i 250 knyck så böor det EXTREM belastning på däcken. Men om du kör i ”bara” 160 knyck så tål däcken MYCKET högre totalvikt.

Så vi betalar med larvigt låg lastvikt för att ha en bil som kan köra dubbelt så fort som vi nånsin kommer göra i praktiken, i alla fall inte med full last….

Bara en tanke.
Originaldäcken på Model 3 är 98Y och det innebär 3 ton och 300 km/t så det är nog inte problemet.
Belstningsindex 98 = 750 kg på däcket. Y anger max 300 km/h.

Min Model 3 LR har 2305 kg totalvikt. Om jag från maxfart 233 km/h gör en tvärbromsning med full last. Då kommer väl en förhållandevis stor del av bilens vikt på framaxeln, så att belastningen på den kan närma sig 1500 kg från den stillastående belastningen om hälften av totalvikten; 1153 kg?

Det enda som krävs är ju att 350 kg vikt förflyttas från bakaxeln till framaxeln.

Äh jag vet inte!

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 20:31
av Maw
LarsL skrev:
Ja, det är något skumt som gör att elbilar har låg lastvikt.
Fast det verkar väl inte gälla alla elbilar, det är väl främst Tesla M3 och MY som är dåliga? Även om t ex min Polestar 2 tyvärr också har ganska låg lastvikt med 375 kg...

T ex Enyaq och ID4 har väl däremot helt rimliga lastvikter med 500 - 600 kg?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 21:13
av Maw
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 24 sep 2021 23:35
av Johlei
Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligt :-)

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 25 sep 2021 07:23
av Maw
Johlei skrev:
Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligt :-)
Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 25 sep 2021 07:46
av Johlei
Maw skrev:
Johlei skrev:
Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligt :-)
Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?
M3LR AWD -19 totalvikt 2305, tjänstevikt 1932.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 25 sep 2021 07:50
av Esterox
Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
295 kg ?! Aouch.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 25 sep 2021 21:55
av Credde
Maw skrev:
Johlei skrev:
Maw skrev:
Enligt NyTekniks artikel så är Tesla M3 och My i gott sällskap även om de är "högst" på topplistan över låg lastvilt. Så det verkar som att det ändå är ett problem som gäller många elbilar om än inte alla:
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
Det här borde vara skäl till högre andrahamdsvärde för äldre M3LR jämfört med 21:an som jag antar avses i tabellen. Min M3LR från 2019 har lastvikt på 373 kg! Lite äldre men man kan åka fyra pers med bagage lagligt :-)
Konstigt att Tesla sänkt lastvikten på M3. Eller är det så att totalvikten är samma men tjänstevikten har krupit upp och tagit en del av lastvikten?
Hur är det i sammanhang med att Tesla har ökat räckvidden på Model 3? Gissar att det hänger ihop på nåt sätt.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 25 sep 2021 22:22
av MrRun
Olof Tenghoff skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))
klippt från: https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf

Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Om ni tittar tillbaka lite i tråden så har Olof hittat något intressant.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 25 sep 2021 22:35
av mastodontfilmsmats
Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg
Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg
Nissan Leaf: 345 kg
MG ZS: 359 kg
Mercedes EQC: 372 kg
Kia E-Soul: 373 kg
Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg
VW ID.3: 379 kg
Hyundai Ioniq 5: 382 kg
418kg på min e-Niro. Fossil i grunden kanske?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 25 sep 2021 23:34
av Off Grid Byggaren
MrRun skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))
klippt från: https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf

Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Om ni tittar tillbaka lite i tråden så har Olof hittat något intressant.
Hur mycket kortare skulle då WLTP räckvidden bli på en MY om totalvikten höjs 150kg?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 25 sep 2021 23:56
av LarsL
Den här räckviddsångesten har gått alldeles för långt. Har man typ 25-30 mil på riktigt så räcker det eftersom man har Superchargers. Folk måste börja spänna av.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 26 sep 2021 07:30
av Maw
Off Grid Byggaren skrev:
MrRun skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))
klippt från: https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf

Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Om ni tittar tillbaka lite i tråden så har Olof hittat något intressant.
Hur mycket kortare skulle då WLTP räckvidden bli på en MY om totalvikten höjs 150kg?
De sista km är nog ändå rätt viktiga. Det räcker kanske med att WLTP hamnar något under ID4 i räckvidd för att det ska se illa ut för Tesla?

Killgissar att om MY hade haft samma höga lastvikt som ID4 så hade kanske ID4 haft 20-30 km bättre WLTP än MY trots att ID4 har högre luftmotstånd. För Tesla är det nog viktigt att ge sken av att deras drivlina är överlägsen alla andra elbilars.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 26 sep 2021 10:20
av LarsL
De kan ju erbjuda två varianter då, en LR med löjlig lastvikt och en MR med högre lastvikt och lite kortare range. Kan ju vara ett bra intelligenstest också…

Att Tesla har en överlägsen drivlina jämfört med ID4/Enyaq räcker det ju med en provkörning för att bevisa.

Edit: Kan vi inte få en bakdörr hos alla leverantörer där vi som kört elbil under många år kan köpa våra bilar. Jag behöver intåga fejkljud, ingen startknapp och inga fejkade WLTP siffror.