Ursäkta har bara missat varför, är det vridmomentet som ställer till det? Övergick från RWD till FWD -79 och var nöjd. Kört AWD sen -00 och varit än nöjdare men förstått att dagen hjälpsystem gör att även RWD (och FWD) fungerar bra i halka.Legato skrev:Finns inga fördelar med det på en elbil.LarsaR skrev:Varför väljer du bort framhjulsdrift?HelectriC skrev:Renaulten är väl framhjulsdriven? Den går ju helt bort!taliz skrev:Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Men Taliz har faktiskt redan kommenterat det som största nackdel med bilen. Personligen håller jag nog med HelectriC att det tom är en dealbreaker dock, har svårt att se att jag någonsin ska äga en framhjusdriven bil igen.
Cupra Born
Moderator: Redaktion
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Cupra Born
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
FWD funkar bra på bensinbilar och skapligt på diesel, men inte bra alls på elbil. Som du säger så är det det direkta momentet som gör att man väldigt lätt släpper och inte får ner kraften i backen. Detta är samma oavsett om VW eGolf, Hyundai Kona eller Polestar FWD, det blir helt enkelt inte bra. Nu har jag inte kört just Renaulten men jag är ganska säker på att upplevelsen blir den samma där.LarsaR skrev:Ursäkta har bara missat varför, är det vridmomentet som ställer till det? Övergick från RWD till FWD -79 och var nöjd. Kört AWD sen -00 och varit än nöjdare men förstått att dagen hjälpsystem gör att även RWD (och FWD) fungerar bra i halka.Legato skrev:Finns inga fördelar med det på en elbil.LarsaR skrev:Varför väljer du bort framhjulsdrift?HelectriC skrev:Renaulten är väl framhjulsdriven? Den går ju helt bort!taliz skrev:Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Men Taliz har faktiskt redan kommenterat det som största nackdel med bilen. Personligen håller jag nog med HelectriC att det tom är en dealbreaker dock, har svårt att se att jag någonsin ska äga en framhjusdriven bil igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I fossilen blir FWD också delvis hjälpt av att motorn (oftast) sitter fram. Motorn bidrar ju med avsevärd vikt i en fossilbil.
I elbilen är motorn dels avsevärt lättare och dels placerad vid drivande axel. Därmed försvinner en av få fördelar med FWD.
I elbilen är motorn dels avsevärt lättare och dels placerad vid drivande axel. Därmed försvinner en av få fördelar med FWD.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Tack, då var det som jag trodde 

Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Fick äntligen tid att åka kolla/testa en Cupra Born idag. Har gillat designen hårt sen jag såg den första gången. Tog en ordentlig provkörning inkl. lite motorväg. Har tidigare provat id3 när den kom ut.
Bilen skall om det blir affär användas som skubb bil lokalt runt stockholm när jag är och kollar på jobb och andra ärenden. Bara jag i bilen.
Lev tid på fabriksbeställning var ca 7 månader vilket känns rimligt. Däremot hade de flera förspecade bilar utan kunder som är på ingång innan årsskiftet. De var redan byggda.
Tyckte en av dem skulle passa mig. En svart metallic som de kallar för Quasar Gray. Se spec och pris på den nedan. Lite snålt utrustad kanske men känner att jag inte behöver inte så mycket i denna.. Vad tycker ni saknas? Har aldrig haft tanken på en Seat förut.
Intryck från provkörning:
Plus:
Sköna snygga stolar (textil) som passar bilen
Jäkligt snygg inredning. Blev överraskad
Skön att köra runt i stadstrafik.
Jäkligt snygg utv design. Trodde aldrig jag skulle säga det om en Seat. Hot hatch!
Ok display, lite seg men jag kör alltid carplay ändå och det var rappt.
Okej utvändig design igen. Första elbilen som inte ser ut som en Nissan Leaf clone förutom Model S.
Får miljöbonus om jag tar en av bilarna som är på ingång.
Minus:
Ljuddämpning?
åkte ut på E4 norr om Sth i 110km/h som har grov asfalt. Alltså det bara dånade. Längesen jag körde en sån bullrig bil. Potentiell dealbreaker för mig. 20” på provbilen. borde va inkörda 344mil.
Lite slö. Prestandan matchar inte riktigt utseendet. Bilen kändes tung så då är ju inte 200hk så mycket. Ingen dealbreaker dock.
Kanske kommer en R version? 300hk skulle göra bilen mer rätt.
Bilen skall om det blir affär användas som skubb bil lokalt runt stockholm när jag är och kollar på jobb och andra ärenden. Bara jag i bilen.
Lev tid på fabriksbeställning var ca 7 månader vilket känns rimligt. Däremot hade de flera förspecade bilar utan kunder som är på ingång innan årsskiftet. De var redan byggda.
Tyckte en av dem skulle passa mig. En svart metallic som de kallar för Quasar Gray. Se spec och pris på den nedan. Lite snålt utrustad kanske men känner att jag inte behöver inte så mycket i denna.. Vad tycker ni saknas? Har aldrig haft tanken på en Seat förut.
Plus:
Jäkligt snygg utv design. Trodde aldrig jag skulle säga det om en Seat. Hot hatch!
Okej utvändig design igen. Första elbilen som inte ser ut som en Nissan Leaf clone förutom Model S.
Minus:
Ljuddämpning?

Lite slö. Prestandan matchar inte riktigt utseendet. Bilen kändes tung så då är ju inte 200hk så mycket. Ingen dealbreaker dock.
Håller med om allt utom ljudnivå. Den är inte tyst men inte bullrig heller imo. Tystare än min gamla trea, samma nivå som min Honda E och lite bullrigare än min e-tron. Sen är den såklart tystare nu när jag fått på 19" Conti 7or än på 20" sommar.LarsOJ skrev:Fick äntligen tid att åka kolla/testa en Cupra Born idag. Har gillat designen hårt sen jag såg den första gången. Tog en ordentlig provkörning inkl. lite motorväg. Har tidigare provat id3 när den kom ut.
Plus:
Minus:
Ljuddämpning?åkte ut på E4 norr om Sth i 110km/h som har grov asfalt. Alltså det bara dånade. Längesen jag körde en sån bullrig bil. Potentiell dealbreaker för mig. 20” på provbilen. borde va inkörda 344mil.
Gällande utrustning så skulle jag i din config sakna:
* DCC.
* HUD.
Att den saknar Beats hade jag dock inte haft problem med.
Tror R-version kommer då det verkar komma en ID3 GTX. Helt enig om att fyrhjulsdrift och 300 hästar skulle göra den mycket gott.
Btw, personligen hade jag valt stora batteriet. Fanns inte när jag köpte min, men prisskillnaden är för liten för att inte ta det imo. Om man inte måste ha tre platser bak förstås.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tack för input!Legato skrev:
Håller med om allt utom ljudnivå. Den är inte tyst men inte bullrig heller imo. Tystare än min gamla trea, samma nivå som min Honda E och lite bullrigare än min e-tron. Sen är den såklart tystare nu när jag fått på 19" Conti 7or än på 20" sommar.
* DCC.
* HUD.
Jag är ganska känslig för buller, särskilt däckljud och åker den här jäkla E4:an flera gånger om dan. Håller dock med om att den är tystare än Model 3 som är helt hopplös på den här punkten.
Det var HUD i demobilen. Jag gillar det generellt och har haft i flera bilar men vad jag förstår kan Cupran inte visa Carplay där. Är det rätt uppfattat? Hann inte pilla så mycket.
Glömde kolla om demobilen hade DCC. Märker du nån skillnad på ljudnivån i Comfort? Jag kommer inte va ute och busa med den här på småvägar så känns inte jätteviktigt (om det inte påverkar ljudnivån). Kanske köra 19” dubbfria året runt. Dom är ju tysta men förstör väghållningen.
Upplever den inte som bullrig med 19”, så skippa 20”. Kolla om du kan hitta en e-boost, då får du en del utrustning och 230-ngt hästar. Lite snygga fysiska knappar på ratten för att ställa in körläge också. Jag upplever den som rätt pigg i cupra-läget.
Själv skulle jag inte betalat upp för 77-batteriet. Tyngre och segare bil samt att den ju dc-laddar så segt. Möjligen om jag hade en sträcka på 35 mil jag körde ofta som då skulle klaras utan laddstopp.
Ovan uitfrån mitt use-case som en bra vardagsbil och vetskapen att jag än så länge kommer ha en till större bil också. Har man den som förstabil är väl stora batteriet givet.
För mig har bilen endast en rejäl akilleshäl och det är dc-laddningen. Är väl bortskämd med e-tron. Men nu vet jag vikten av platt och pålitlig laddkurva.
Själv skulle jag inte betalat upp för 77-batteriet. Tyngre och segare bil samt att den ju dc-laddar så segt. Möjligen om jag hade en sträcka på 35 mil jag körde ofta som då skulle klaras utan laddstopp.
Ovan uitfrån mitt use-case som en bra vardagsbil och vetskapen att jag än så länge kommer ha en till större bil också. Har man den som förstabil är väl stora batteriet givet.
För mig har bilen endast en rejäl akilleshäl och det är dc-laddningen. Är väl bortskämd med e-tron. Men nu vet jag vikten av platt och pålitlig laddkurva.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Sänk däcktrycket så blir den betydligt tystare.
Är väl snarare förvärmning av batteriet som saknas. Platt laddkurva finns det inga fördelar med. Allt handlar om räckvidd/minut.macky skrev:För mig har bilen endast en akilleshäl och det är dc-laddningen. Är väl bortskämd med e-tron. Men nu vet jag vikten av platt och pålitlig laddkurva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Finns flera fördelar, man får mycket lättare att planera de stopp man vill göra istället för att att SOC bestämmer. Man kan destinationsladda DC med vettig effekt. Det senare gör jag nu med ovettig effekt. Men den här diskussionen har vi haft tidigare.taliz skrev:Sänk däcktrycket så blir den betydligt tystare.
Är väl snarare förvärmning av batteriet som saknas. Platt laddkurva finns det inga fördelar med. Allt handlar om räckvidd/minut.macky skrev:För mig har bilen endast en akilleshäl och det är dc-laddningen. Är väl bortskämd med e-tron. Men nu vet jag vikten av platt och pålitlig laddkurva.
Kunde man förvärma batteriet hade det varit bra håller jag med om.
Finns fördelar fast du int elbil inse det, alla vill inte ladda vid soc på under 10%.En platt laddkurva ger bra räckvidd/ även vid hög soc.taliz skrev:Sänk däcktrycket så blir den betydligt tystare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Den visar navigationspilar i Hud med Android Auto, men inte lika detaljerat som med inbyggda naven. Tycker dock info om hastighet farthållare och väglinjer är riktigt bra.LarsOJ skrev:Tack för input!Legato skrev:
Håller med om allt utom ljudnivå. Den är inte tyst men inte bullrig heller imo. Tystare än min gamla trea, samma nivå som min Honda E och lite bullrigare än min e-tron. Sen är den såklart tystare nu när jag fått på 19" Conti 7or än på 20" sommar.
* DCC.
* HUD.
Jag är ganska känslig för buller, särskilt däckljud och åker den här jäkla E4:an flera gånger om dan. Håller dock med om att den är tystare än Model 3 som är helt hopplös på den här punkten.
Det var HUD i demobilen. Jag gillar det generellt och har haft i flera bilar men vad jag förstår kan Cupran inte visa Carplay där. Är det rätt uppfattat? Hann inte pilla så mycket.
Glömde kolla om demobilen hade DCC. Märker du nån skillnad på ljudnivån i Comfort? Jag kommer inte va ute och busa med den här på småvägar så känns inte jätteviktigt (om det inte påverkar ljudnivån). Kanske köra 19” dubbfria året runt. Dom är ju tysta men förstör väghållningen.
Tror inte DCC påverkar ljudnivån men bilen blir dramatiskt roligare att köra imo. Kör ett individuellt läge som ligger nära Performance till vardags men aningen "snällare".
Skulle personligen aldrig köra året runt däck, däremot hade jag nog valt 19" även för sommardäcken nu i efterhand.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vikten är bra poäng, visste inte att de skiljde så mycket faktiskt. Personligen tror jag dock TCOn är lägre med 77 kWh-batteriet. Ger även något bättre laddkurva.macky skrev:Upplever den inte som bullrig med 19”, så skippa 20”. Kolla om du kan hitta en e-boost, då får du en del utrustning och 230-ngt hästar. Lite snygga fysiska knappar på ratten för att ställa in körläge också. Jag upplever den som rätt pigg i cupra-läget.
Platt laddkurva är verkligen överlägset i praktiken. Tror få/ingen föredrar att ladda så extremt ofta att tex Model 3s kurva blir optimal.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Varför skulle man behöva optimera? Du får lika mkt räckvidd med halva effekten om bilen drar hälften så mkt.Legato skrev:Platt laddkurva är verkligen överlägset i praktiken. Tror få/ingen föredrar att ladda så extremt ofta att tex Model 3s kurva blir optimal.
Förbrukningen har inget med laddkurvans derivata att göra.taliz skrev:Varför skulle man behöva optimera? Du får lika mkt räckvidd med halva effekten om bilen drar hälften så mkt.Legato skrev:Platt laddkurva är verkligen överlägset i praktiken. Tror få/ingen föredrar att ladda så extremt ofta att tex Model 3s kurva blir optimal.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Köp en Prius den laddar hela tidentaliz skrev:Varför skulle man behöva optimera? Du får lika mkt räckvidd med halva effekten om bilen drar hälften så mkt.Legato skrev:Platt laddkurva är verkligen överlägset i praktiken. Tror få/ingen föredrar att ladda så extremt ofta att tex Model 3s kurva blir optimal.

Well, det var du som tog upp Model 3.Legato skrev:Förbrukningen har inget med laddkurvans derivata att göra.taliz skrev:Varför skulle man behöva optimera? Du får lika mkt räckvidd med halva effekten om bilen drar hälften så mkt.Legato skrev:Platt laddkurva är verkligen överlägset i praktiken. Tror få/ingen föredrar att ladda så extremt ofta att tex Model 3s kurva blir optimal.
Man kan ladda en sådan vid nästan vilken SOC som helst och ändå komma fram snabbare än etron.
Håller nog med Taliz här.
Tycker personligen, allt annat lika mellan två elbilar, så är det bättre att ha en lutande laddkurva. Dvs. om jag kan välja mellan två elbilar, där bägge laddar samma mängd energi på samma tid tex. mellan 10-90% SoC (dvs. arean under laddkurvan är lika stora, men olika utformade), så är det för mig bättre att ladda extremt snabbt i början. Precis som jag gillar att jag snabbt kan ladda min mobil 50% på några få minuter, och sedan är OK med att det tar längre tid, så vill jag inte heller ha en flat laddkurva (allt annat som sagt lika med energimängd på totala tidsenheten).
Detta med en laddkurva som laddar extremt snabbt i början gör att många färder endast behöver ett väldigt kort stopp. Väldigt bra när jag åker tex. Sthlm-GBG; räcker med ett snabbt stopp på 5-8 minuters laddning så kan jag köra vidare. Perfekt för en kisspaus och/eller the/kaffe-köp att ta med.
Tycker personligen, allt annat lika mellan två elbilar, så är det bättre att ha en lutande laddkurva. Dvs. om jag kan välja mellan två elbilar, där bägge laddar samma mängd energi på samma tid tex. mellan 10-90% SoC (dvs. arean under laddkurvan är lika stora, men olika utformade), så är det för mig bättre att ladda extremt snabbt i början. Precis som jag gillar att jag snabbt kan ladda min mobil 50% på några få minuter, och sedan är OK med att det tar längre tid, så vill jag inte heller ha en flat laddkurva (allt annat som sagt lika med energimängd på totala tidsenheten).
Detta med en laddkurva som laddar extremt snabbt i början gör att många färder endast behöver ett väldigt kort stopp. Väldigt bra när jag åker tex. Sthlm-GBG; räcker med ett snabbt stopp på 5-8 minuters laddning så kan jag köra vidare. Perfekt för en kisspaus och/eller the/kaffe-köp att ta med.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ska försöka ta en provtur i veckan och sänka däckstrycket men har låga förhoppningar att det gör någon skillnad. Vi provade det på polarens Model 3 med noll skillnad som resultat.taliz skrev:Sänk däcktrycket så blir den betydligt tystare.
Billigt byggd = högt däcksbuller om det inte är en rambyggd bil. Dom är lättare att slippa däcksbuller på.
Det gjorde enorm skillnad på min Model 3 att gå från 3,1 till 2,6 bar.LarsOJ skrev:Ska försöka ta en provtur i veckan och sänka däckstrycket men har låga förhoppningar att det gör någon skillnad. Vi provade det på polarens Model 3 med noll skillnad som resultat.taliz skrev:Sänk däcktrycket så blir den betydligt tystare.
Billigt byggd = högt däcksbuller om det inte är en rambyggd bil. Dom är lättare att slippa däcksbuller på.
Från att åka runt på en tvättbräda där allt dånade och vibrerade till att bli fullt acceptabelt.
Ingen har påstått något annat. Det var inte diskussionenen överhuvudtaget. Diskussionen rörde laddkurvans lutning inget annat.taliz skrev:Well, det var du som tog upp Model 3.Legato skrev:Förbrukningen har inget med laddkurvans derivata att göra.taliz skrev:Varför skulle man behöva optimera? Du får lika mkt räckvidd med halva effekten om bilen drar hälften så mkt.Legato skrev:Platt laddkurva är verkligen överlägset i praktiken. Tror få/ingen föredrar att ladda så extremt ofta att tex Model 3s kurva blir optimal.
Man kan ladda en sådan vid nästan vilken SOC som helst och ändå komma fram snabbare än etron.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nu ska jag inte förstöra en cupra tråd. Men detta funkar ju bra om man har en lämpligt laddare när man ligger på låg procent och att ingen blir toanödig eller hungrig innan dess. Jag stannar helst nör jag har behov ön när bilen har det… Jag kommer nog sakna E-trons laddkurva nör jag får min IX men förhoppningsvis inte så ofta med tanke på den mycket bättre räckvidden.martinot skrev:Håller nog med Taliz här.
Ang cupra bron så tycker jag den är riktigt cool jämfört med tex leaf som vi har. Hade jag haft fortsatt behov av en andrabil så skulle det vara en solklar kandidat.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ja Leaf är ju inte så cool men den upplevdes betydligt tystare än Cupran för mig. Kanske man ska glömma fåfängan och skaffa en LeafDafro skrev:Nu ska jag inte förstöra en cupra tråd. Men detta funkar ju bra om man har en lämpligt laddare när man ligger på låg procent och att ingen blir toanödig eller hungrig innan dess. Jag stannar helst nör jag har behov ön när bilen har det… Jag kommer nog sakna E-trons laddkurva nör jag får min IX men förhoppningsvis inte så ofta med tanke på den mycket bättre räckvidden.martinot skrev:Håller nog med Taliz här.
Ang cupra bron så tycker jag den är riktigt cool jämfört med tex leaf som vi har. Hade jag haft fortsatt behov av en andrabil så skulle det vara en solklar kandidat.

Är det så illa? Får kanske provköra en born. Leaf är skapligt tyst men tråkig.LarsOJ skrev:Ja Leaf är ju inte så cool men den upplevdes betydligt tystare än Cupran för mig. Kanske man ska glömma fåfängan och skaffa en LeafDafro skrev:Nu ska jag inte förstöra en cupra tråd. Men detta funkar ju bra om man har en lämpligt laddare när man ligger på låg procent och att ingen blir toanödig eller hungrig innan dess. Jag stannar helst nör jag har behov ön när bilen har det… Jag kommer nog sakna E-trons laddkurva nör jag får min IX men förhoppningsvis inte så ofta med tanke på den mycket bättre räckvidden.martinot skrev:Håller nog med Taliz här.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ja fan jag tyckte det bullrade satan från däcken på E4 igår när jag provade. Är som sagt känslig för just däcksbuller. Men andra här tycker inte att den bullrar så lyssna inte på mig. Testa själv.Dafro skrev:Är det så illa? Får kanske provköra en born. Leaf är skapligt tyst men tråkig.LarsOJ skrev:Ja Leaf är ju inte så cool men den upplevdes betydligt tystare än Cupran för mig. Kanske man ska glömma fåfängan och skaffa en LeafDafro skrev:Nu ska jag inte förstöra en cupra tråd. Men detta funkar ju bra om man har en lämpligt laddare när man ligger på låg procent och att ingen blir toanödig eller hungrig innan dess. Jag stannar helst nör jag har behov ön när bilen har det… Jag kommer nog sakna E-trons laddkurva nör jag får min IX men förhoppningsvis inte så ofta med tanke på den mycket bättre räckvidden.martinot skrev:Håller nog med Taliz här.
Den är ju sjukt snygg så väger upp en del. Den som vill va fin får lida pin..