Fast det totala antalet pling/plong man utsätts för blir ändå oerhört mycket färre än i en Tesla, iallafall på motorväg. Den plongar ju precis varje gång man byter fil och måste deaktivera/reaktivera autopiloten. Eller det ljudet går kanske stänga av? Det blir ett gäng filbyten på väg till/från jobbet kan jag säga. Jag hade blivit galen om bilen plingade/plongade varje gång.
Ni som beställt EV6 GT 585hk
Moderator: Redaktion
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Har för mig att det går att stänga av i Tesla. Det som heter Joe mode kanske?...iAkita skrev: ↑14 sep 2023 17:37Fast det totala antalet pling/plong man utsätts för blir ändå oerhört mycket färre än i en Tesla, iallafall på motorväg. Den plongar ju precis varje gång man byter fil och måste deaktivera/reaktivera autopiloten. Eller det ljudet går kanske stänga av? Det blir ett gäng filbyten på väg till/från jobbet kan jag säga. Jag hade blivit galen om bilen plingade/plongade varje gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Nej, det går inte att stänga av. Man får strunta i AP och köra med farthållare endast.SwedishAdvocate skrev: ↑14 sep 2023 18:19Har för mig att det går att stänga av i Tesla. Det som heter Joe mode kanske?...iAkita skrev: ↑14 sep 2023 17:37Fast det totala antalet pling/plong man utsätts för blir ändå oerhört mycket färre än i en Tesla, iallafall på motorväg. Den plongar ju precis varje gång man byter fil och måste deaktivera/reaktivera autopiloten. Eller det ljudet går kanske stänga av? Det blir ett gäng filbyten på väg till/från jobbet kan jag säga. Jag hade blivit galen om bilen plingade/plongade varje gång.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Stämmer, men inte helt stänga av ljudet. Blir lägre volym på AP-plingandet (och övriga varningsljud, vilket är trevligt). Har den alltid på Joe Mode. Är fortfarande inte helt tyst, men blir acceptabelt iaf. för mig.SwedishAdvocate skrev: ↑14 sep 2023 18:19
Har för mig att det går att stänga av i Tesla. Det som heter Joe mode kanske?...
Skulle dock önska att Tesla kunde uppdatera AP så att det fungerade som hos Volvo/Polestar, där den inte stängs av, och att man inte behöver aktivera igen när man bytt fil. Hade främst blivit mycket smidigare körning då. Detta är IMO det sämsta med Tesla AP.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Håller med. Jag skulle säga att nästan alla ADAS funkar på det här sättet. Men Tesla ska ju bli Robotaxi vilket decennium som helst och då behöver man inte kollaborativ styrning...
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Går det inte att stänga av plingen och varningssystemen? Eller åtminstone de flesta? Vad går inte att stänga av?Walker skrev: ↑07 sep 2023 08:35…mycke ”pling” är det. Höll på att bli galen på min Ioniq 5.iAkita skrev: ↑06 sep 2023 18:17- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.
Har en Ioniq 5 på gång nu för att ersätta min Model 3. I Teslan blir jag galen på att den får fnatt dagligen, varnar högt, spökbromsar eller försöker styra undan för inbillade faror - vilket gör att jag aldrig tar en varning på allvar utan bara blir irriterad och störd. Med mera, som att den tvingar mig att ha ickefungerande autotorkare på för att få använda farthållare och att autopiloten vägrar köra mer än 3 km/h över skyltat på vägar utan mitträcke. Eftersom kameraavläsningen funkar så dåligt innebär det att autopiloten kör i 73 km/h på E4:an där det är 110, för bilen fattar inte att det är mitträcke och tror att det står 70 på 110-skyltarna.

Men är lite orolig för att jag sammantaget bara byter Teslans plingplong mot Ioniq's. Får iaf bättre komfort och utrymmen, vilket är huvudsaken.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag upplever inte I5 som mycket plingplong på motorväg utan mer när man hoppar in öppnar bagageluckan då är det mycket plingplong.
Ska du köpa ny eller begagnad ioniq 5, jag ska sälja min awd om du är intresserad?
Ska du köpa ny eller begagnad ioniq 5, jag ska sälja min awd om du är intresserad?
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Det var nog faktiskt inget alls som överraskade negativt

Det som jag dock upplevde negativt men som allt var ganska väntat:
* Fruktansvärt irriterande som du nämnde med att man måste stänga av med knapp. Att det inte ens går att låsa bilen med fjärr utan att man tvingas gå in och stänga av.
* Irriterande också med pianolack, men det visste jag ju också sedan innan.
* Väldigt hög förbrukning jämfört med min 3P. Givetvis väldigt begränsat med "data" efter bara ett par mils körning, men ändå. Dock inget större problem för mig då denna skulle agera andra/bus-bil.
* OK HiFi men inte på samma nivå som i Model 3.
* Lite rörigt infotainment. Alltid svårt att avgöra vad som bara är vanesak dock.
Positiva överraskningar
* Jag (liksom du) satt utmärkt i stolarna och frånvaron av elreglage är inget problem för mig (frugan och jag är nästan lika långa, precis över 180 cm).
* Jag upplevde inte bilen som tung! Detta var nog det som förvånade mig mest. Jag tyckte den kändes väldigt fin på vägen.
* Väldigt "skön" filhållningsassistent.
Positivt men ändå mer eller mindre väntat
* Bra kvalitetskänsla.
* Den kändes snäppet snabbare än min 3P.
Tyvärr var HUDen avaktiverad när jag provkörde. Trodde det var något fel på den och letade inte efter inställningen men säljaren konstaterade att den nog bara var avstängd. Hade gärna sett navigation osv i action på HUDen.
Summa summarum... Om inte Highland P hade stått för dörren så hade jag slagit till direkt. Nu får det funderas lite, men jag är absolut intresserad av köp!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Kul att höra att vi upplever ungefär samma saker som positivt och negativt. Då måste det ju vara rätt!Legato skrev: ↑15 sep 2023 14:32Det var nog faktiskt inget alls som överraskade negativt![]()
Det som jag dock upplevde negativt men som allt var ganska väntat:
* Fruktansvärt irriterande som du nämnde med att man måste stänga av med knapp. Att det inte ens går att låsa bilen med fjärr utan att man tvingas gå in och stänga av.
* Irriterande också med pianolack, men det visste jag ju också sedan innan.
* Väldigt hög förbrukning jämfört med min 3P. Givetvis väldigt begränsat med "data" efter bara ett par mils körning, men ändå. Dock inget större problem för mig då denna skulle agera andra/bus-bil.
* OK HiFi men inte på samma nivå som i Model 3.
* Lite rörigt infotainment. Alltid svårt att avgöra vad som bara är vanesak dock.
Positiva överraskningar
* Jag (liksom du) satt utmärkt i stolarna och frånvaron av elreglage är inget problem för mig (frugan och jag är nästan lika långa, precis över 180 cm).
* Jag upplevde inte bilen som tung! Detta var nog det som förvånade mig mest. Jag tyckte den kändes väldigt fin på vägen.
* Väldigt "skön" filhållningsassistent.
Positivt men ändå mer eller mindre väntat
* Bra kvalitetskänsla.
* Den kändes snäppet snabbare än min 3P.
Tyvärr var HUDen avaktiverad när jag provkörde. Trodde det var något fel på den och letade inte efter inställningen men säljaren konstaterade att den nog bara var avstängd. Hade gärna sett navigation osv i action på HUDen.
Summa summarum... Om inte Highland P hade stått för dörren så hade jag slagit till direkt. Nu får det funderas lite, men jag är absolut intresserad av köp!

Jag är lite lite orolig att jag kommer uppleva i4 M50 som tung och inte lika körglad i jämförelse. Samtidigt byter jag (bland annat) bil för att få bättre komfort på motorväg, lägre ljudnivå i kupén och lägre förbrukning, så det är en kompromiss jag är villig att leva med. Däremot är inte filhållningsassistenten på alls samma nivå i iX3:an (som jag kör nu) som i EV6, och en bra filhållningsassistent är viktigt för mig. Håller tummarna för att den funkar bättre i i4. Men EV6 har inte en uppvärmd radar till skillnad mot i4, så vid snö/snömodd lägger assistanssystemen av. Bara så du är medveten om det.
I vilket fall, det känns som om du väljer mellan två bra bilar för dina syften, så förhoppningsvis blir du nöjd med vad det än blir!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Som Macki skrev nedan så är det inte mycket plingande vid körning, förutom när bilen tror att man håller på att lämna filen. Men det går att stänga av. Däremot vibrerar ratten obehagligt kraftigt vid motsvarande situationer om man stängt av ljudet, och personligen upplever jag det som ännu värre. Det finns naturligtvis ett alternativ att stänga av filhållningsassistenten helt, vilket jag brukade göra när jag körde mer aktivt på kurviga vägar med med linje i mitten/vägrenen. Då blir den helt tyst vid färd.juristen skrev: ↑15 sep 2023 09:26Går det inte att stänga av plingen och varningssystemen? Eller åtminstone de flesta? Vad går inte att stänga av?Walker skrev: ↑07 sep 2023 08:35…mycke ”pling” är det. Höll på att bli galen på min Ioniq 5.iAkita skrev: ↑06 sep 2023 18:17- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.
Det mest irriterande plingandet är när man startar bilen. Då plingar den aggressivt sex gånger. Efter ett tag kom jag på att det är bältesvarnaren. Inte många känner till detta, och att man slipper plingen om man sätter på bältet innan man startar bilen. Oerhört dåligt implementerad bältesvarnare i mitt tycke, men det finns iallafall en workaround och man vänjer sig vid proceduren efter ett tag. Just nu kämpar jag med att vänja mig av med den igen

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag slår alltid av filhållningen vid start, så har aldrig upplevt plingandet på den. Har dock upplevt ett ettrigt plingande när bilen tror att man ska krocka och hela HUD:en visar en stor röd triangel.iAkita skrev: ↑15 sep 2023 17:42Som Macki skrev nedan så är det inte mycket plingande vid körning, förutom när bilen tror att man håller på att lämna filen. Men det går att stänga av. Däremot vibrerar ratten obehagligt kraftigt vid motsvarande situationer om man stängt av ljudet, och personligen upplever jag det som ännu värre. Det finns naturligtvis ett alternativ att stänga av filhållningsassistenten helt, vilket jag brukade göra när jag körde mer aktivt på kurviga vägar med med linje i mitten/vägrenen. Då blir den helt tyst vid färd.juristen skrev: ↑15 sep 2023 09:26Går det inte att stänga av plingen och varningssystemen? Eller åtminstone de flesta? Vad går inte att stänga av?Walker skrev: ↑07 sep 2023 08:35…mycke ”pling” är det. Höll på att bli galen på min Ioniq 5.iAkita skrev: ↑06 sep 2023 18:17- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.
Det mest irriterande plingandet är när man startar bilen. Då plingar den aggressivt sex gånger. Efter ett tag kom jag på att det är bältesvarnaren. Inte många känner till detta, och att man slipper plingen om man sätter på bältet innan man startar bilen. Oerhört dåligt implementerad bältesvarnare i mitt tycke, men det finns iallafall en workaround och man vänjer sig vid proceduren efter ett tag. Just nu kämpar jag med att vänja mig av med den igen![]()
Jag har aldrig haft ett plingande när jag startar bilen, men testade idag att inte sätta på mig bältet och då hörde jag plötsligt detta plingande det pratats om

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Tack för era svar om plingandets vara och inte vara.
Det låter som att Ioniq 5 kan bli en trevligare upplevelse än Model 3 även på den fronten, får bara lära mig att ta på bältet innan jag tycker på startknappen.
Sen att det ens finns en startknapp... 

Det låter som att Ioniq 5 kan bli en trevligare upplevelse än Model 3 även på den fronten, får bara lära mig att ta på bältet innan jag tycker på startknappen.


Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jo, det var nog inte bara bältesplingande som störde mig enormt. Var en massa plingande att man inte stängt av "tändningen" med start/stopp-knapp, och även plingande att jag glömt stänga av ljuset, etc. Störde mig på att hela bilen plingade en massa. Men det kanske går att stänga av förhoppningsvis (hann inte förstå infotainment på den timme som jag testkörde, då jag upplevde den som rörig och svårnavigerad). Hatade även detta med att behöva trycka på startknappar, ljusknappar, etc. Mycket tryckande och plingande. Andades ut i lugn och ro när jag åkte ifrån Holmgrens i min egen Tesla.
Jag kanske bara hade otur, eller var färgad av hur mycket enklare det är i Tesla (förutom av/på av AP vid filbyte). Men testkör och avgör själv innan du beställer är mitt tips.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag testkörde i samband med min beställning för drygt ett år sedan. Det var ju också bara ca en timme, men jag hade en så positiv upplevelse av bilen att jag lade en beställning. Det positiva var framför allt utrymmen, komfort, körupplevelse och design, samt att bilen har alla funktioner jag vill ha. Då förutsatte jag att man skulle kunna stänga av och kringgå en del plingplong. Sen får jag väl helt enkelt lära mig att slå på och av bilen med knappen, låsa med fjärren och ta på mig bältet innan jag startar. Men lite synd är det när för många irritationsmoment sitter i ett UI från tillverkaren som bara skulle kunna programmeras till att fungera på ett smidigare och bättre sätt.martinot skrev: ↑18 sep 2023 16:44Jo, det var nog inte bara bältesplingande som störde mig enormt. Var en massa plingande att man inte stängt av "tändningen" med start/stopp-knapp, och även plingande att jag glömt stänga av ljuset, etc. Störde mig på att hela bilen plingade en massa. Men det kanske går att stänga av förhoppningsvis (hann inte förstå infotainment på den timme som jag testkörde, då jag upplevde den som rörig och svårnavigerad). Hatade även detta med att behöva trycka på startknappar, ljusknappar, etc. Mycket tryckande och plingande. Andades ut i lugn och ro när jag åkte ifrån Holmgrens i min egen Tesla.
Jag kanske bara hade otur, eller var färgad av hur mycket enklare det är i Tesla (förutom av/på av AP vid filbyte). Men testkör och avgör själv innan du beställer är mitt tips.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Det resultatet Björn visar är fel, din erfarenhet är mer rätt. Med 19" fälgar drar den 1,8-1,9. Söndagskörning 1,5 cirkusiAkita skrev: ↑11 jun 2023 20:59Jag har svårt att förstå det här resultatet. Jag kör ca 10 mil motorväg om dagen i de hastigheterna och ligger på knappt 2,3 kWh/10 km i den hastigheten. Inte så snålt det heller, men skillnaden borde inte vara så stor. Undrar vad han körde med för däckstryck, den rullade ju även otroligt dåligt i nedförsbacke.
Eftermarknadsfälgar med bra A-klassade däck, standard däckstryck
Edt Söndagskörning = hålla hastighetsgränsen
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
1,5 i 110 km/h kan väl ändå inte stämma ens med 19"?? Knappt man kommer ner i det i en M3LR ens.wheels skrev: ↑19 sep 2023 10:53Det resultatet Björn visar är fel, din erfarenhet är mer rätt. Med 19" fälgar drar den 1,8-1,9. Söndagskörning 1,5 cirkusiAkita skrev: ↑11 jun 2023 20:59Jag har svårt att förstå det här resultatet. Jag kör ca 10 mil motorväg om dagen i de hastigheterna och ligger på knappt 2,3 kWh/10 km i den hastigheten. Inte så snålt det heller, men skillnaden borde inte vara så stor. Undrar vad han körde med för däckstryck, den rullade ju även otroligt dåligt i nedförsbacke.
Eftermarknadsfälgar med bra A-klassade däck, standard däckstryck
Edt Söndagskörning = hålla hastighetsgränsen
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag skrev inte att det är motorväg. Det är blandad körning med lite motorväg samt hålla fartgränserna som jag sa
Edit igen. Tydligen lite missförstånd angående mitt inlägg. Det är inte enbart motorväg jag skriver om.
Har inte ren koll på vad enbart motorväg drar, men skulle gissa på 2-2,1 kWh/mil med 19"
Edit igen. Tydligen lite missförstånd angående mitt inlägg. Det är inte enbart motorväg jag skriver om.
Har inte ren koll på vad enbart motorväg drar, men skulle gissa på 2-2,1 kWh/mil med 19"
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag är lite besviken på filhållningsassistenterna hos några bilmärken. Varför stannar inte bilarna om man släpper ratten?iAkita skrev: ↑15 sep 2023 17:29Kul att höra att vi upplever ungefär samma saker som positivt och negativt. Då måste det ju vara rätt!Legato skrev: ↑15 sep 2023 14:32Det var nog faktiskt inget alls som överraskade negativt![]()
Det som jag dock upplevde negativt men som allt var ganska väntat:
* Fruktansvärt irriterande som du nämnde med att man måste stänga av med knapp. Att det inte ens går att låsa bilen med fjärr utan att man tvingas gå in och stänga av.
* Irriterande också med pianolack, men det visste jag ju också sedan innan.
* Väldigt hög förbrukning jämfört med min 3P. Givetvis väldigt begränsat med "data" efter bara ett par mils körning, men ändå. Dock inget större problem för mig då denna skulle agera andra/bus-bil.
* OK HiFi men inte på samma nivå som i Model 3.
* Lite rörigt infotainment. Alltid svårt att avgöra vad som bara är vanesak dock.
Positiva överraskningar
* Jag (liksom du) satt utmärkt i stolarna och frånvaron av elreglage är inget problem för mig (frugan och jag är nästan lika långa, precis över 180 cm).
* Jag upplevde inte bilen som tung! Detta var nog det som förvånade mig mest. Jag tyckte den kändes väldigt fin på vägen.
* Väldigt "skön" filhållningsassistent.
Positivt men ändå mer eller mindre väntat
* Bra kvalitetskänsla.
* Den kändes snäppet snabbare än min 3P.
Tyvärr var HUDen avaktiverad när jag provkörde. Trodde det var något fel på den och letade inte efter inställningen men säljaren konstaterade att den nog bara var avstängd. Hade gärna sett navigation osv i action på HUDen.
Summa summarum... Om inte Highland P hade stått för dörren så hade jag slagit till direkt. Nu får det funderas lite, men jag är absolut intresserad av köp!
Jag är lite lite orolig att jag kommer uppleva i4 M50 som tung och inte lika körglad i jämförelse. Samtidigt byter jag (bland annat) bil för att få bättre komfort på motorväg, lägre ljudnivå i kupén och lägre förbrukning, så det är en kompromiss jag är villig att leva med. Däremot är inte filhållningsassistenten på alls samma nivå i iX3:an (som jag kör nu) som i EV6, och en bra filhållningsassistent är viktigt för mig. Håller tummarna för att den funkar bättre i i4. Men EV6 har inte en uppvärmd radar till skillnad mot i4, så vid snö/snömodd lägger assistanssystemen av. Bara så du är medveten om det.
I vilket fall, det känns som om du väljer mellan två bra bilar för dina syften, så förhoppningsvis blir du nöjd med vad det än blir!
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Gott så. Man kan troligen konfigurera bort en hel del, en annan del kan man som du är inne på säkert undvika genom att göra alla saker i rätt ordning (jag gjorde troligen väldigt mycket fel i förhållande till hur biltillverkaren vill att man gör), och en annan del kanske redan har rättats till i mjukvara eller kommer i framtiden (det var ca 1,5+ år sedan jag testkörde Iq5).juristen skrev: ↑19 sep 2023 08:36Jag testkörde i samband med min beställning för drygt ett år sedan. Det var ju också bara ca en timme, men jag hade en så positiv upplevelse av bilen att jag lade en beställning. Det positiva var framför allt utrymmen, komfort, körupplevelse och design, samt att bilen har alla funktioner jag vill ha. Då förutsatte jag att man skulle kunna stänga av och kringgå en del plingplong. Sen får jag väl helt enkelt lära mig att slå på och av bilen med knappen, låsa med fjärren och ta på mig bältet innan jag startar. Men lite synd är det när för många irritationsmoment sitter i ett UI från tillverkaren som bara skulle kunna programmeras till att fungera på ett smidigare och bättre sätt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Utklassning

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Vore konstigt annars med över 100hk mer. Kommer nog en Y Ludicrous nästa år.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Brukar inte du påstå att myp/m3p har 600 hk?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Väldigt jämt mot en M3P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Trots att Model 3 performance är nästan 200 kg lättare? Det verkar inte som att m3p harr 600 hk som du alltid påstår

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Eller så har Kia mer än 585hk.

M3P har uppmätt över 440kw, så jo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.