Det nämns ju lite om helljusautomatiken i gamla bilar jämfört med nya. Jag skulle inte säga att det var bra i min Model S 85D från 2015. Det var ganska förutsägbart dåligt på vissa sträckor, särskilt de med mitträcke som delvis blockerar sikten. Ibland fungerade det väl okej på övriga sträckor men ingen kan nog säga att den var bra. När jag skaffade min Model Y december 2021 så provade jag ju automatiken ett symboliskt tag. Min uppfattning är att de egentligen var ganska lika i uppförande men med en väldigt stor skillnad och det är att i den gamla bilen var ljuset då dåligt att det var halvt okej att reagera så sent. Sett enbart ur perspektivet ljus är ju Model Yn flelra gånger bättre men med en sådan, jämfört med de gamla Teslorna, massiv strålkastare kan man inte ha på ljuset så sent. Sedan tycker jag att man får säga att det är vanligt med dålig avbländning på bilar av flera märken även om jag så klart inte kan veta med säkerhet ifall det är någon automatik eller ej. När man möter en nyare Volvo som verkligen kommer riktigt nära utan att blända av får jag dock för mig att det är automatiken som inte hänger med .
Nu har jag bara haft min nya bil i snart 8 månader och en betydande del har ju varit sommarmånader och jag är fortfarande optimist om att de faktiskt kommer aktivera matrix-belysningen vilket ju känns som den på en gång skulle lösa så mycket samtidigt som bilen även i icke ap-läge skulle bli mycket trevligare. Vi får väl se till vintern ifall jag är lika optimistisk då
Om du tycker att helljusautomatiken i din Y och din gamla AP1-bil är ganska lika i uppförande, så har du definitivt haft något fel på din gamla bil.
Min Model S har den bästa helljusautomatiken jag testat i någon bil, medan helljusautomatiken i min Y är den sämsta jag någonsin upplevt i en bil.
För övrigt har jag uppgraderat till 45W xenon på min Model S och det fungerar utmärkt med automatiken, kanske beroende på att det är den styrkan som bilen är designad för från början.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 sep 2022 18:20
av Lophornis
Finns det någon som har kollat om det ens är lagligt att stänga av funktioner man redan betalt för?
Kan köpa att ny bilar inte monteras radar på men de som redan är sålda och har radar ska väl den funka.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 sep 2022 18:47
av Nicke Nyfiken
Lophornis skrev:
Finns det någon som har kollat om det ens är lagligt att stänga av funktioner man redan betalt för?
Kan köpa att ny bilar inte monteras radar på men de som redan är sålda och har radar ska väl den funka.
Och det blir ju ännu märkligare av att vi som beställde Model Y (antagligen M3 också) när det fortfarande fanns radar i bilarna, men fått leverans efter att radarn tagits bort, har fått godkänna förändringen till Tesla Vision innan leveransen av bilen har kunnat genomföras.
Varför var det så viktigt för Tesla att informera blivande bilägare och kräva ett godkännande för införandet av Tesla Vision, när man samtidigt utan information eller godkännande inaktiverar radarn och påtvingar Tesla Vision på redan levererade bilar?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 sep 2022 20:25
av OfarligTesla
Lophornis skrev:
Finns det någon som har kollat om det ens är lagligt att stänga av funktioner man redan betalt för?
Kan köpa att ny bilar inte monteras radar på men de som redan är sålda och har radar ska väl den funka.
Nej det bör inte vara lagligt att ta betalt för något och sedan ta bort det via en uppdatering, sen har ju Tesla helt slutat bry sig om konsumentlagar nu för tiden när de tar bort lånebilar (även deras "inga lånebilar under 4 timmar" är egentligen inte okej), struntar i ARNs beslut osv. Så jag gissar på att detta är samma sak, skit i om det är olagligt om det kan spara pengar.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 sep 2022 21:26
av Franz
Nicke Nyfiken skrev:
Franz skrev:
Det nämns ju lite om helljusautomatiken i gamla bilar jämfört med nya. Jag skulle inte säga att det var bra i min Model S 85D från 2015. Det var ganska förutsägbart dåligt på vissa sträckor, särskilt de med mitträcke som delvis blockerar sikten. Ibland fungerade det väl okej på övriga sträckor men ingen kan nog säga att den var bra. När jag skaffade min Model Y december 2021 så provade jag ju automatiken ett symboliskt tag. Min uppfattning är att de egentligen var ganska lika i uppförande men med en väldigt stor skillnad och det är att i den gamla bilen var ljuset då dåligt att det var halvt okej att reagera så sent. Sett enbart ur perspektivet ljus är ju Model Yn flelra gånger bättre men med en sådan, jämfört med de gamla Teslorna, massiv strålkastare kan man inte ha på ljuset så sent. Sedan tycker jag att man får säga att det är vanligt med dålig avbländning på bilar av flera märken även om jag så klart inte kan veta med säkerhet ifall det är någon automatik eller ej. När man möter en nyare Volvo som verkligen kommer riktigt nära utan att blända av får jag dock för mig att det är automatiken som inte hänger med .
Nu har jag bara haft min nya bil i snart 8 månader och en betydande del har ju varit sommarmånader och jag är fortfarande optimist om att de faktiskt kommer aktivera matrix-belysningen vilket ju känns som den på en gång skulle lösa så mycket samtidigt som bilen även i icke ap-läge skulle bli mycket trevligare. Vi får väl se till vintern ifall jag är lika optimistisk då
Om du tycker att helljusautomatiken i din Y och din gamla AP1-bil är ganska lika i uppförande, så har du definitivt haft något fel på din gamla bil.
Min Model S har den bästa helljusautomatiken jag testat i någon bil, medan helljusautomatiken i min Y är den sämsta jag någonsin upplevt i en bil.
För övrigt har jag uppgraderat till 45W xenon på min Model S och det fungerar utmärkt med automatiken, kanske beroende på att det är den styrkan som bilen är designad för från början.
Jag upplevde avbländningen som sen i min Model S och att min Y bländade av ungefär samtidigt. I det senare fallet är dock mötande bilist mycket mer bländad än i det tidigare. Läste du mitt inlägg ordentligt bör du nog ha sett att jag nämnde att jag inte testade det så mycket i nuvarande bil. I annat fall kanske du övertolkar det hela?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 10:01
av Nicke Nyfiken
Franz skrev:
Jag upplevde avbländningen som sen i min Model S och att min Y bländade av ungefär samtidigt. I det senare fallet är dock mötande bilist mycket mer bländad än i det tidigare. Läste du mitt inlägg ordentligt bör du nog ha sett att jag nämnde att jag inte testade det så mycket i nuvarande bil. I annat fall kanske du övertolkar det hela?
Vi vet att de gamla bilarna på individ nivå kan skilja sig i beteende ganska mycket på flera funktioner. Kanske samma sak här. För jag har aldrig upplevt att min AP1-bil bländat av sent. Snarare lite tidigt när den hade 25W xenon lampor. När jag bytte till 35W (som Model S har utanför Europa) så blev avbländningen hur bra som helst. Båden vid möte och när man ligger bakom en bil. Väldigt konsekvent i sitt beteende.
Visst är ljuset mycket bättre i de nya bilarna, men sen avbländning är långt ifrån enda problemet med Tesla Vision.
Det händer att bilen först bländar av för mötande för att sedan tända helljuset igen när bilen är 100-150 meter framför. Helt jäkla livsfarligt.
Och det är mer regel än undantag att bilen tänder helljuset när man ligger bakom en bil som är en bit framför. Den är väldigt inkonsekvent i sitt beteende. Ibland gör den rätt men oftast fel.
Som sagt, från bästa helljusautomatiken till sämsta, för min del. Och det handlar väldigt lite om ljusstyrka.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 10:20
av [JM]
Sen har ju avbländnigen ingenting med radarn att göra....
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 10:25
av Nicke Nyfiken
[JM] skrev:
Sen har ju avbländnigen ingenting med radarn att göra....
Ha ha ha...
Du menar att vi för en gång skull har hamnat lite OT på detta forum.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 10:30
av Franz
[JM] skrev:
Sen har ju avbländnigen ingenting med radarn att göra....
Så om alla hade varit nöjda med avbländningen hade folk fortfarande stört sig på kravet om automatisk avbländning vid användning av Tesla Vision?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 10:34
av MWall
[JM] skrev:
Sen har ju avbländnigen ingenting med radarn att göra....
Den får ju det via de nya reglerna för aktivering av ap.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 10:47
av Nicke Nyfiken
MWall skrev:
[JM] skrev:
Sen har ju avbländnigen ingenting med radarn att göra....
Den får ju det via de nya reglerna för aktivering av ap.
JM vill bara spela besserwisser och påpeka att det inte är radarn som sköter avbländningen, fast han vet att diskussionen handlar om att när radarn försvinner så påtvingas man autoavbländning som inte fungerar.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 21:04
av Jaegaern
Bjelke skrev:
malmer skrev:
Tesla vision har dock blivit markant bättre med introduktionen av den nya voxelrepresentationen, som används i senaste FSD-betan. Mycket bättre än radar. Förhoppningsvis körs samma version även här. Dock inte säkert. Kan vara en äldre version.
Sen är radarn inte immun mot problem heller, exvis när det fastnar snö i fronten.
Problemet med Tesla vision ligger främst vid mörkerkörning dock. Frågan är om de nu tvingar autohelljus på dessa bilar. Skulle även gissa att bilar med AP2.5 kommer fortsätta köra på gamla stacken också.
Troligen tvingas man på autohelljus ”skitkul”
Radarn är ff bäst på att bedöma avstånd till och hastighet på fordon framför, bävar inför borttagen radar…
Det här stämmer inte alls. Tesla Vision var bättre på att avgöra hastighet till framvarande bil redan för ett år sedan. Speciellt under kraftig inbromsning. Även dimma och kraftigt regn är något bilen lär sig att se genom. Du behöver inte fysiskt se bilden för att en sensor ska se photonerna och därav kunna tolka.
Kolla igenom denna video så förstår ni bättre, grymt rekommenderat.
Det enda Tesla Vision är sämre på, vad jag vet, är att den fortfarande tror att det finns hinder vid vissa broar, eller när skuggor bredvid lastbilar blir konstiga/stora. Då kan den bromsa lätt, s.k. phantom brake. Men detta tränas nästan helt bort redan i beta-stacken.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 21:08
av Jaegaern
Lophornis skrev:
Finns det någon som har kollat om det ens är lagligt att stänga av funktioner man redan betalt för?
Kan köpa att ny bilar inte monteras radar på men de som redan är sålda och har radar ska väl den funka.
Det enda positiva som kan hända om du mot all förmodan skulle få rätt, vilket jag absolut inte tror, är att Tesla helt enkelt blockerar din bil från att få fler uppdateringar. Du kommer vara fast på samma programvara för evigt. Problemet löst för dem.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 21:53
av themax
Jaegaern skrev:
Det enda positiva som kan hända om du mot all förmodan skulle få rätt, vilket jag absolut inte tror, är att Tesla helt enkelt blockerar din bil från att få fler uppdateringar. Du kommer vara fast på samma programvara för evigt. Problemet löst för dem.
Med tanke på hur uruselt automatiskt helljus fungerar (och som jag nu tvingas till) så måste jag ändå fundera på om det inte är värt att gå tillbaka till tiden före 2022.24.6 och nöja mig med det.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 22:20
av spacecoin
Jaegaern skrev:
Det här stämmer inte alls. Tesla Vision var bättre på att avgöra hastighet till framvarande bil redan för ett år sedan. Speciellt under kraftig inbromsning. Även dimma och kraftigt regn är något bilen lär sig att se genom. Du behöver inte fysiskt se bilden för att en sensor ska se photonerna och därav kunna tolka.
Kolla igenom denna video så förstår ni bättre, grymt rekommenderat.
Det enda Tesla Vision är sämre på, vad jag vet, är att den fortfarande tror att det finns hinder vid vissa broar, eller när skuggor bredvid lastbilar blir konstiga/stora. Då kan den bromsa lätt, s.k. phantom brake. Men detta tränas nästan helt bort redan i beta-stacken.
Bromsa lätt? Dagens underdrift. Teslas argument för att ta bort radarn var att få bort phantom breaking, och nu säger du att det är det enda den är sämre på.
Det är bättre med flera sensorer, så enkelt är det. Radar kompletterar kamerorna i motljus, dimma, snörök och mörker.
Varför klarar inte Vision 150 km/h på AP om den är bättre? Eller är 140km/h bättre än 150km/h enligt Karpathy? Varför klarar Vision inte av att kär i mörket utan helljus? Det är ju bättre på allt?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 23:09
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Lophornis skrev:
Finns det någon som har kollat om det ens är lagligt att stänga av funktioner man redan betalt för?
Kan köpa att ny bilar inte monteras radar på men de som redan är sålda och har radar ska väl den funka.
Nej det bör inte vara lagligt att ta betalt för något och sedan ta bort det via en uppdatering, sen har ju Tesla helt slutat bry sig om konsumentlagar nu för tiden när de tar bort lånebilar (även deras "inga lånebilar under 4 timmar" är egentligen inte okej), struntar i ARNs beslut osv. Så jag gissar på att detta är samma sak, skit i om det är olagligt om det kan spara pengar.
Jag tycker frågan är intressant inte bara när det gäller tesla. Nu när det vanligare och vanligare med uppdateringar OTA av bilar kan man undra hur konsumenternas rättigheter ser ut. Kan en biltillverkare trycka på en kund vilken förändring som helst? Rimligen ska bilen fungerar som den gjorde när kunden köpte bilen.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 sep 2022 23:57
av Curik
Jaegaern skrev:
Det här stämmer inte alls. Tesla Vision var bättre på att avgöra hastighet till framvarande bil redan för ett år sedan. Speciellt under kraftig inbromsning. Även dimma och kraftigt regn är något bilen lär sig att se genom. Du behöver inte fysiskt se bilden för att en sensor ska se photonerna och därav kunna tolka.
Kolla igenom denna video så förstår ni bättre, grymt rekommenderat.
Det enda Tesla Vision är sämre på, vad jag vet, är att den fortfarande tror att det finns hinder vid vissa broar, eller när skuggor bredvid lastbilar blir konstiga/stora. Då kan den bromsa lätt, s.k. phantom brake. Men detta tränas nästan helt bort redan i beta-stacken.
Såklart att du är övertygad.
Förklara gärna vad man vinner på att tolka rådata (photons) istället för pixel-data. Hur kommer voxlar in i detta och vad hjälper det att man representerar geometri som voxlar?
Hur "tränar man bort" phantom-brakes i beta-stacken? Genom att träna om flera gånger kanske?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 04 sep 2022 09:26
av RagWal
Testat 2022.24.6 på m3 lr 2019 hw3 m fsd i mörker på belysta vägar.
Slår man på autopiloten får man direkt autohelljus. Kan stängas av genom att föra fram blinkersspaken. Ingrt gnäll då. Automatiken misslyckades flera ggr att blända av. Skulle inte varit tända i första läget då vägarna hade gatubelysning.
Körningen funkade som vanligt dock utan att göra någon direkt jämförelse.
Vid ett tillfälle i en mindre rondell (utan autopilot) tyckte den jag körde nära en trottoarkant och trottoarkanten kom då upp som rödmarkerad i displayen. Tror inte det var ultraljudsradarn utan att det istället kom från vision.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 04 sep 2022 11:17
av tigermann
RagWal skrev:
Testat 2022.24.6 på m3 lr 2019 hw3 m fsd i mörker på belysta vägar.
Slår man på autopiloten får man direkt autohelljus. Kan stängas av genom att föra fram blinkersspaken. Ingrt gnäll då. Automatiken misslyckades flera ggr att blända av. Skulle inte varit tända i första läget då vägarna hade gatubelysning.
Körningen funkade som vanligt dock utan att göra någon direkt jämförelse.
Vid ett tillfälle i en mindre rondell (utan autopilot) tyckte den jag körde nära en trottoarkant och trottoarkanten kom då upp som rödmarkerad i displayen. Tror inte det var ultraljudsradarn utan att det istället kom från vision.
Kan du blända av/på själv med spaken också eller växlar den mellan helljus av/autohelljus på om du för fram och tillbaka spaken?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 04 sep 2022 11:29
av Elix747
Står i tråden att 2022.20.9 är ”Vision only”.
Min m3 har 2022.20.8, men väntar på 2022.24.5.
2022.24.6 ju också ”vision only”.
Vad gäller för 24.5, är det också vision only?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 04 sep 2022 11:40
av spacecoin
RagWal skrev:
Testat 2022.24.6 på m3 lr 2019 hw3 m fsd i mörker på belysta vägar.
Slår man på autopiloten får man direkt autohelljus. Kan stängas av genom att föra fram blinkersspaken. Ingrt gnäll då. Automatiken misslyckades flera ggr att blända av. Skulle inte varit tända i första läget då vägarna hade gatubelysning.
Körningen funkade som vanligt dock utan att göra någon direkt jämförelse.
Vid ett tillfälle i en mindre rondell (utan autopilot) tyckte den jag körde nära en trottoarkant och trottoarkanten kom då upp som rödmarkerad i displayen. Tror inte det var ultraljudsradarn utan att det istället kom från vision.
Jag tror inte att det är en bra idé att stänga av helljuset om Tesla anser att det behövs för att köra med AP. En bra kamera ser bättre än en människa på natten under vissa omständigheter om man tar bort ir-filtret, men helljuskravet finns ju där av en anledning.
Se t ex denna:
Riktigt otäck. Bättre sensorer (ex Lidar, imaging radar) hade tagit den lätt. Aktiva sensorer är en säkerhetshöjande funktion. Tesla kommer ju att lägga till en imaging radar i hw4, det är 99% säkert. Antagligen en Arbe Robotics Phoenix.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 04 sep 2022 12:01
av spacecoin
Elix747 skrev:
Vad gäller för 24.5, är det också vision only?
Det verkar inte som att 24.5 är vision. 20.6 och 24.6 är vision däremot.
Bra video som förklarar varför det är bra att fysiskt MÄTA avstånd istället för att bara gissa med computer-vision:
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 04 sep 2022 14:54
av Jerker
spacecoin skrev:
Jag tror inte att det är en bra idé att stänga av helljuset om Tesla anser att det behövs för att köra med AP.2
Jag tror inte att det är en så bra idé att blända mötande trafik bara för att AP anser sig behöva ha helljuset påslaget.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 04 sep 2022 15:08
av [JM]
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
[JM] skrev:
Sen har ju avbländnigen ingenting med radarn att göra....
Den får ju det via de nya reglerna för aktivering av ap.
JM vill bara spela besserwisser och påpeka att det inte är radarn som sköter avbländningen, fast han vet att diskussionen handlar om att när radarn försvinner så påtvingas man autoavbländning som inte fungerar.
Bara för att det kommer i samma uppdatering betyder ibte per automagi att det har med varandra att göra.
Radar kan omöjligt se ljusen från mötande trafik.
Det är kamerornas roll.
Således har det inget alls med den här tråden att göra.
Det är tillräckligt med feluppfattningar om tesla ändå så det räcker och blir över.
Men fortsätt gärna för all del sprida dessinformation ifall det behagar dig.