Vikten håller jag med dig om, det är sorgligt att de inte lyckats göra bilen lättare. Den är ju helt Off The Charts.tesla newbie skrev:Fast varför måste en stor solid säker bil slösa med energi? Model X är både stor och säker men är både lättare och mer aerodynamisk. Varför är det "coolt" att göra en bil som slösar med elektricitet och råmaterial helt i onödan? Är det också coolt att ha ett dåligt isolerat hus med direktverkande el, istället för ett välisolerat dito med värmepump? Varför gör Volvo stora ansträngningar för att ha hållbara material i interiören och ha blockkedjor för att säkerställa att batterierna är "fair trade", men ignorerar sedan de två viktigaste parameterarna för en elbil: vikt och aerodynamik? För mig är det helt obegripligt.backe skrev:tesla newbie skrev:Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/martinot skrev:Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show
Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
Här är bilen för dig, så kan de som vill ha en stor solid säker bil välja en sån. Det är det som är det fina att vi alla kan välja fritt så länge vi har råd.
https://aptera.us/
Ett lägre luftmotstånd hade varit oerhört enkelt att skapa, men där tror jag inte det handlar om ett misslyckande utan om att det aldrig var ett mål. Något har vi ju lärt oss om aerodynamik sedan 1934, då denna Tatra hade ett Cd på 0.25. se wiki artikel https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77 Med dess Cd 0.25 som jämförelse mot EX90:s 0.29 inser man att Volvo inte prioriterat aerodynamik. Det är tydligt att den precis som sin föregångare vill se SUV-ikonisk och maffig ut med platt front, upprätta linjer och stora hjul. Det har man ju lyckades med, väl medveten om att det i princip antitesen till aerodynamik. Däremot är det tråkigt att Volvo inte vågade säga det utan istället dansade runt ämnet när frågorna kom. Tror man vunnit mer på att bara säga att den är menad som en fet jävla bil helt enkelt, inte än snålbil. Som man pratade nu låter det ju bara som att man missat målet. Tycker Elon svarade bra om cybertruck designen: “Ok, who’s got the most badass truck? Well, ours is not even a truck. It’s a freaking tank from the future” och det verkade han ju inte förlora några beställningar på.