Efter offerter från Segeltorp och ett besök på showroom i Kungsträdgården är en EX30 beställd nu. Inte av mig, men en närstående, som har en V60 med 20000 mil på mätaren att byta ut. Prel leverans årsskiftet. Var själv förbi häromdagen och kikade på den delvis handbyggda bilen de visar upp där, ser mycket fin ut!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Efter offerter från Segeltorp och ett besök på showroom i Kungsträdgården är en EX30 beställd nu. Inte av mig, men en närstående, som har en V60 med 20000 mil på mätaren att byta ut. Prel leverans årsskiftet.
Priset för en performance är väldigt lite skillnad mot rwd. (bara 30 kkr).
är det rimligt att betala lite mer för att få awd och 3 sekunder 0-100? några nackdelar
jämför man med model y så är de ganska lika prismässigt på standard variantenom man lägger på allt. men y är en större bil.
räckvidden är ca 50 km mellan prestanda varianterna men 180 kkr dyrare om man jämför ex30 och y.
ex30 är en mindre bil, men alla behöver inte en stor (eller vill ha).
finns det något argument att inte ta awd?
Lite svårt utan att provsitta och klämma mer än man nu får. Men den har väl samma hjulbas och axelavstånd så känslan är att den inte är mycket mindre. Tycker den känns mer modern i många detaljer, men det får väl visa sig. Tror de tog 2wd och pluspaket.
Ja det är en liten frunk, som rymmer laddkabeln och inget mer. Men det är inte så dumt faktiskt.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Priset för en performance är väldigt lite skillnad mot rwd. (bara 30 kkr).
är det rimligt att betala lite mer för att få awd och 3 sekunder 0-100? några nackdelar
jämför man med model y så är de ganska lika prismässigt på standard variantenom man lägger på allt. men y är en större bil.
räckvidden är ca 50 km mellan prestanda varianterna men 180 kkr dyrare om man jämför ex30 och y.
ex30 är en mindre bil, men alla behöver inte en stor (eller vill ha).
finns det något argument att inte ta awd?
Främst argumentet är dyrare försäkring. Försök kolla upp det så du tar ett medvetet beslut. Motorstarkare elbilar är ofta dyra i försäkring.
Priset för en performance är väldigt lite skillnad mot rwd. (bara 30 kkr).
är det rimligt att betala lite mer för att få awd och 3 sekunder 0-100? några nackdelar
jämför man med model y så är de ganska lika prismässigt på standard variantenom man lägger på allt. men y är en större bil.
räckvidden är ca 50 km mellan prestanda varianterna men 180 kkr dyrare om man jämför ex30 och y.
ex30 är en mindre bil, men alla behöver inte en stor (eller vill ha).
finns det något argument att inte ta awd?
Jag tycker man antingen bör välja single motor och i princip nöja sig med standardutrustningen (för att hålla ner priset), eller gå på en rikligt utrustad performance. Extended range, som du verkar jämföra med, har enligt min uppfattning inget direkt syfte. Mycket dyrare än enklaste varianten till tveksam nytta för den genomsnittlige föraren skulle jag säga. Är man ändå uppe och nosar i de prisklasserna kan man lika gärna ta steget fullt ut just för att få fyrhjulsdriften och den rejält tilltagna prestandaökningen.
Volvo är ju fortfarande ett klassiskt svenskt varumärke även om det numera har kinesiska ägare. Klart geely använder det. Volvo är ett positivt varumärke på många marknader.
Då kan ju Kina-MG lika gärna sy fast en Union Jack i klädseln på sina bilar. MG4 är väl lika mycket engelsk som EX30 är svensk.
Inte riktigt men kanske inte så långt bort. Volvo har ju kontor och utveckling i Sverige, än så länge vilket jag gissar MG inte har i Storbritannien.
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer. De rent kinesiska märkena har inte slagit ännu för att de inte bemästrat vad Europa vill ha. Nio ET5 Touring är kanske undantag men där var det en svensk ingenjör på Nio som pushade för den varianten!
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
Ja, det skulle jag säga. Dels bagageutrymmet som är märkbart mycket mindre. Jag gjorde en jämförelse med att ta golvet från EX30 och lägga i XC40 och då vart det tydligt hur mycket mindre det är. Även baksätet är väldigt litet, jag är 180 och tyckte inte jag kunde sitta bakom mig själv efter att ha ställt in försrstolen som jag ville. Frunken är på 7 liter med egen lucka som var svår att stänga om inte laddkabeln låg rätt då den tog emot annars. Tror dock låsmekanismen blir bättre i produktion, den var märkbart flimsig.
Helt ärligt, överlag inte superimponerad. Jag har beställt en Twin Ultra som har en annan inredning, hoppas verkligen att den känns bättre. Tagit CbV med 3 månaders uppsägningstid så tycker jag inte om den kan jag snabby byta (vilket kanske är tanken i vilket fall i slutändan men handlar det om 4 månader eller 8 månader liksom..)
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
”Gamla Volvo”?
Kanske klumpigt formulerat men jag menar att det finns en kontinuitet genom Volvos historia som märks i designen även efter Geely tog över och produktionen sker i Kina som för EX30.
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
”Gamla Volvo”?
Kanske klumpigt formulerat men jag menar att det finns en kontinuitet genom Volvos historia som märks i designen även efter Geely tog över och produktionen sker i Kina som för EX30.
Ja, jag har fått uppfattningen att Volvo har friare tyglar nu än under Ford-eran
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det lär ju vara Adient Torslanda som tillverkar sätena som vanligt och de har ju fabriken i Göteborg.
”Adient is a global leader in automotive seating, supporting all major automakers in differentiating their vehicles through superior quality, technology and performance. ”
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.
Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Gjorde ett besök på Volvo Showroom för att titta. Bilen är verkligen riktigt fin och står kvar där över helgen för er som vill se. Man får egentligen inte provsitta men jag fick ett undantag, för mig som är ganska kort (173) rymdes jag väldigt bra i framsätet, hade dock önskat man kunde höja stolen i framkant.
Bagaget är fortfarande bilens akilleshäl för mig, annars hade jag beställt en direkt. Den är ganska lik ID3 i storlek även om baksätet i ID3 nog är lite större.
En intressant sak jag noterade är att nya blinkersspaken är likadan som i Tesla, dvs när man slår på blinkers så stannar den inte kvar i blinkersläget utan åker tillbaka till mittläget. Man får därefter själv dutta till den åt motsatt håll mot det man blinkar för att stänga av blinkersen.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.
Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.
Knappast id3, ja möjligen bagaget (utan att veta) men benutrymmet i id3 är riktigt bra, ja bättre än vår v60 också.
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.
Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.
Knappast id3, ja möjligen bagaget (utan att veta) men benutrymmet i id3 är riktigt bra, ja bättre än vår v60 också.
Kanske det även om det låter lite konstigt att ID3 skulle vara mycket större
Den lär väl jämföras med ID3 på alla tänkbara sätt när den väl finns för testning så får vi se. Vid presentationen verkade många imponerade över hur rymlig EX30 är med tanke på de kompakta yttermåtten.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)