Sida 6 av 14
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 14:09
av ChristerP2
Snålt av Polestar att inte inkludera Plus-paketet vid introduktionen. Verkar ingå på en del andra marknader.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 14:19
av Remuz
Känns som ett skämtpris. Hade det varit i nivå med Y hade den varit intressant men 860k utan vinterhjul, omg
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 14:22
av Legato
mikebike skrev: ↑31 jan 2024 12:44
904 000 i mitt fall, utan vinterhjul.
Du beställde också alltså?
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 14:31
av Donk
ChristerP2 skrev: ↑31 jan 2024 14:09
Snålt av Polestar att inte inkludera Plus-paketet vid introduktionen. Verkar ingå på en del andra marknader.
Jag trodde också att både Plus och Pilot skulle ingå, precis som för PS3. Gissar att de flesta vill ha båda de paketen, och med annan färg, drag och vinterhjul hamnar man på 914. Tror inte det kommer bli en storsäljare, finns en del annat att välja på runt miljonen och det kommer väl lite andra intressanta alternativ snart med.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 15:03
av mikebike
Legato skrev: ↑31 jan 2024 14:22
mikebike skrev: ↑31 jan 2024 12:44
904 000 i mitt fall, utan vinterhjul.
Du beställde också alltså?
Nej...
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 15:14
av Legato
Det hade absolut varit trevligt med något paket inkluderat vid lansering, dyker det upp erbjudande så får man vaska de 1500 kronorna.
Jag håller dock inte med om att priset var oväntat högt. Jag tycker det var precis som väntat och helt i linje med Polestar 2, samt i linje med de indikativa internationella priserna.
Fullmatad PS2a kostar ca 900k som ordinariepris och det är en avsevärt mindre bil, med betydligt mindre batteri och sämre prestanda (bortsett från alla nyheter i PS4), så att PS4 kostar ca 10% mer tycker jag är väldigt rimligt.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 16:03
av jonasperh
Är det olika batterier i Kina och här?
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 16:48
av toppo
Legato skrev: ↑31 jan 2024 15:14
Det hade absolut varit trevligt med något paket inkluderat vid lansering, dyker det upp erbjudande så får man vaska de 1500 kronorna.
Jag håller dock inte med om att priset var oväntat högt. Jag tycker det var precis som väntat och helt i linje med Polestar 2, samt i linje med de indikativa internationella priserna.
Fullmatad PS2a kostar ca 900k som ordinariepris och det är en avsevärt mindre bil, med betydligt mindre batteri och sämre prestanda (bortsett från alla nyheter i PS4), så att PS4 kostar ca 10% mer tycker jag är väldigt rimligt.
Håller med om att priset var ungefär som väntat men bara för att paketen är inkluderade på PS3 så är de ju inte gratis, i ett senare skede kan man ju beställa utan paket. Så var det i alla fall första årsmodellen av PS2.
Om man beställer som privatperson får man även tillbaka de 1500kr, så det är ju bara beställa och avbeställa om man ångrar sig i augusti!
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 16:50
av roffe_s
jonasperh skrev: ↑31 jan 2024 16:03
Är det olika batterier i Kina och här?
Screenshot 2024-01-31 at 15.58.11.png
Screenshot 2024-01-31 at 15.57.40.png
Snyggt fångat! Tror det handlar om hur mycket man vågar använda. Zeekr säger 100 kWh i sitt material, bilen byggd på samma plattform.
Legato skrev: ↑31 jan 2024 12:13
PS4.jpg
860k landade kalaset på ungefär. Plus, Pilot och dragkrok.
Snygg bil Du fått ihop där, grattis

Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 17:02
av Legato
roffe_s skrev: ↑31 jan 2024 16:50
Legato skrev: ↑31 jan 2024 12:13
PS4.jpg
860k landade kalaset på ungefär. Plus, Pilot och dragkrok.
Snygg bil Du fått ihop där, grattis
Tack
Tycker den verkar väldigt lovande! Ska dock erkännas att en stor faktor är frugans kärlek till Polestar. Efter alla bilar som roterat här är det fortfarande PS2an hon gillat bäst.
"Happy wife, happy life

"
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 17:53
av HelectriC
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 17:56
av HelectriC
Känns dessutom rätt riskabelt att köpa till detta höga intropris. När de upptäcker att väldigt få köper bilen, så blir det nog en ordentlig prisreduktion nästa år typ.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 19:13
av Bjelke
HelectriC skrev: ↑31 jan 2024 17:56
Känns dessutom rätt riskabelt att köpa till detta höga intropris. När de upptäcker att väldigt få köper bilen, så blir det nog en ordentlig prisreduktion nästa år typ.
Plus osäkerheten kring bolaget i stort också.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 19:37
av Legato
HelectriC skrev: ↑31 jan 2024 17:53
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 19:38
av lawe
Legato skrev: ↑31 jan 2024 17:02
.....Tycker den verkar väldigt lovande! Ska dock erkännas att en stor faktor är frugans kärlek till Polestar. Efter alla bilar som roterat här är det fortfarande PS2an hon gillat bäst......
Samma här. Om vovven fått lite bättre space där bak hade jag redan beställt en som ersättare till 2:an. Nu avvaktar vi Q6 och ser om det kan vara nåt. Vi är väldigt nöjda efter 3½ år med 2:an så ett byte blir inte jättelätt...
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 22:25
av Elof
Finns det någon fördel med ogenomskinlig bakruta? Jag skulle nog rentav hellre vara utan blinkersspak.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 23:33
av Donk
Legato skrev: ↑31 jan 2024 19:37
HelectriC skrev: ↑31 jan 2024 17:53
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
En PS4 LR Dual Motor med både pilot och plus, annan färg, drag och v-hjul hamnar på 904’. En LR Dual Motor PS2 med motsvarande paket, drag och v-hjul hamnar på 699’ (nuv erbjudande på PS2 blir nog permanent). Så viss skillnad är det, säkert också med all rätt då 4:an är rätt mycket större och sannolikt en bättre/lyxigare bil med större batteri etc. Men med den här prissättningen, särskilt på utrustningen, tror jag den kommer vara för dyr för många (bla som tjänstebil) och att den därför inte kommer att bli någon storsäljare. Om jag specar den som jag vill ha den, med utrustning enligt ovan samt skinn, finare fälgar och nedlackeringen, så hamnar den på 994’.
Jag gillar verkligen Polestar, har varit och kollat på 3:an flera gånger, men jag är lite fundersam till deras framtid iom att både 4:an och 3:an så pass dyra samtidigt som den nu hyfsat prisvärda 2:an börjar kännas lite gammal i konkurrensen med allt annat nytt som kommer.
Re: Polestar 4
Postat: 31 jan 2024 23:56
av roffe_s
Elof skrev: ↑31 jan 2024 22:25
Finns det någon fördel med ogenomskinlig bakruta? Jag skulle nog rentav hellre vara utan blinkersspak.
Bättre med huvudutrymme för baksätespassagerarna då Du kan flytta bak balken. Tror inte det ska störa nämnvärt, ”backspegeln” med kameran ska vara riktigt bra. Det går nog bra att vänja sig, sikten genom bakrutan är ju ytterst begränsad i de flesta bilarna av idag.
Så jag väljer nog hellre blinkersspaken. Våra jyckar däremot…

Re: Polestar 4
Postat: 01 feb 2024 00:05
av Eldsig
toppo skrev: ↑31 jan 2024 16:48
Om man beställer som privatperson får man även tillbaka de 1500kr, så det är ju bara beställa och avbeställa om man ångrar sig i augusti!
Försökte läsa villkoren men ser inte detta. 14 dagar men inte mer än så. Var hittar man den infon?
Re: Polestar 4
Postat: 01 feb 2024 00:16
av Elof
roffe_s skrev: ↑31 jan 2024 23:56
Elof skrev: ↑31 jan 2024 22:25
Finns det någon fördel med ogenomskinlig bakruta? Jag skulle nog rentav hellre vara utan blinkersspak.
Bättre med huvudutrymme för baksätespassagerarna då Du kan flytta bak balken. Tror inte det ska störa nämnvärt, ”backspegeln” med kameran ska vara riktigt bra. Det går nog bra att vänja sig, sikten genom bakrutan är ju ytterst begränsad i de flesta bilarna av idag.
Så jag väljer nog hellre blinkersspaken. Våra jyckar däremot…
Ah! Smart!
Går visserligen att lösa ändå,
men bakluckeöppningen blir begränsad.
Re: Polestar 4
Postat: 01 feb 2024 06:51
av HelectriC
Legato skrev: ↑31 jan 2024 19:37
HelectriC skrev: ↑31 jan 2024 17:53
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Re: Polestar 4
Postat: 01 feb 2024 06:53
av cgullin
Elof skrev: ↑01 feb 2024 00:16
roffe_s skrev: ↑31 jan 2024 23:56
Elof skrev: ↑31 jan 2024 22:25
Finns det någon fördel med ogenomskinlig bakruta? Jag skulle nog rentav hellre vara utan blinkersspak.
Bättre med huvudutrymme för baksätespassagerarna då Du kan flytta bak balken. Tror inte det ska störa nämnvärt, ”backspegeln” med kameran ska vara riktigt bra. Det går nog bra att vänja sig, sikten genom bakrutan är ju ytterst begränsad i de flesta bilarna av idag.
Så jag väljer nog hellre blinkersspaken. Våra jyckar däremot…
Ah! Smart!
Går visserligen att lösa ändå,
3B0DC38B-923F-4E18-8464-881FE519C222.jpeg
men bakluckeöppningen blir begränsad.
Väljer hellre vettig baklucka än en bakruta helt ärligt. Det är inte så att skåpbilar där man inte ser bakåt aldrig funnits

Gillar kamera i backspegeln, Renault Megane E-Tech och Kia EV9 har gjort det bra, så ser inte riktigt det som en dealbreaker. Inga blinkersspakar eller brevinkast hade varit dealbreakers…

Re: Polestar 4
Postat: 01 feb 2024 07:12
av toppo
Eldsig skrev: ↑01 feb 2024 00:05
toppo skrev: ↑31 jan 2024 16:48
Om man beställer som privatperson får man även tillbaka de 1500kr, så det är ju bara beställa och avbeställa om man ångrar sig i augusti!
Försökte läsa villkoren men ser inte detta. 14 dagar men inte mer än så. Var hittar man den infon?
Under 5.2 i avtalet framgår att bilen kan avbeställas fram till leverans. De 1500kr får man också tillbaka, har själv testat vid avbeställning av en Polestar 2 i somras.
Re: Polestar 4
Postat: 01 feb 2024 08:47
av HelectriC
I Norge
Polestar 2 long range awd med plus och pilot 534k
Polestar 4 long range awd med plus och pilot 734k
Polestar 3 long range awd med plus och pilot 826k
Model 3 long range awd 501k
Model Y long range awd 508k
Re: Polestar 4
Postat: 01 feb 2024 08:57
av Legato
Donk skrev: ↑31 jan 2024 23:33
Legato skrev: ↑31 jan 2024 19:37
HelectriC skrev: ↑31 jan 2024 17:53
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
En PS4 LR Dual Motor med både pilot och plus, annan färg, drag och v-hjul hamnar på 904’. En LR Dual Motor PS2 med motsvarande paket, drag och v-hjul hamnar på 699’ (nuv erbjudande på PS2 blir nog permanent). Så viss skillnad är det, säkert också med all rätt då 4:an är rätt mycket större och sannolikt en bättre/lyxigare bil med större batteri etc. Men med den här prissättningen, särskilt på utrustningen, tror jag den kommer vara för dyr för många (bla som tjänstebil) och att den därför inte kommer att bli någon storsäljare. Om jag specar den som jag vill ha den, med utrustning enligt ovan samt skinn, finare fälgar och nedlackeringen, så hamnar den på 994’.
Jag gillar verkligen Polestar, har varit och kollat på 3:an flera gånger, men jag är lite fundersam till deras framtid iom att både 4:an och 3:an så pass dyra samtidigt som den nu hyfsat prisvärda 2:an börjar kännas lite gammal i konkurrensen med allt annat nytt som kommer.
Kampanjer kommer alltid finnas, särskilt för att bli av med "gamla" modeller. Precis som man nu gör med räntekampanjen på Model Y.
Det relevanta imo är att jämföra ordinariepris på respektive modell och då skiljer det som sagt ganska exakt 10% på bilarna. "Din" PS2a kostar då över 800k och oavsett kampanj så är det det pris den förmånsbeskattas utifrån. Det är också priset som gällt i ett par år på PS2. Den stora rabatten kom ju för bara några dagar sedan (kanske insåg man hur svår PS2 skulle bli att sälja med PS4 på plats?).
Rabatten gäller dessutom bara LR, på SR är priset bara marginellt rabatterat.