Embargo för presskörningarna på EV9 går ut vid midnatt så imorgon kommer det finnas en del videos/artiklar om EV9 att läsa och titta på. Vet att iallafall 2st videos kommer kolla Tesla.
Se där, bra att du testade cgullin! Verkar som det inte funkar på EV9 heller. Kom igen nu Tesla!
Kom igen nu Kia menar du? Nästan alla andra bilar funkar ju. Vill dom kunna ladda på SUC så får dom se till att vara kompatibla.
Tesla borde åtminstone kunna fixa så att det funkar lika bra som på SUC V2. Där funkar det att ladda som på andra 400V-laddare.
V3 har en annan arkitektur. Tesla designar knappast om för att några få Kia ska kunna ladda. Kan de fixa saker via OTA till SUC(tex för att gamla hjälplösa fossibilstillverkare som saknar OTA skall funka) så gör de förstås det.
Men här är det garanterat Kia som behöver fixa sin skit. Har ägarna tur så går det via verkstadsbesök, men det har ju gått några år nu sen eGMP lanserades så det är troligen för dyrt/komplext för Kia att fixa.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
Se där, bra att du testade cgullin! Verkar som det inte funkar på EV9 heller. Kom igen nu Tesla!
Kom igen nu Kia menar du? Nästan alla andra bilar funkar ju. Vill dom kunna ladda på SUC så får dom se till att vara kompatibla.
Tesla borde åtminstone kunna fixa så att det funkar lika bra som på SUC V2. Där funkar det att ladda som på andra 400V-laddare.
V3 har en annan arkitektur. Tesla designar knappast om för att några få Kia ska kunna ladda. Kan de fixa saker via OTA till SUC(tex för att gamla hjälplösa fossibilstillverkare som saknar OTA skall funka) så gör de förstås det.
Men här är det garanterat Kia som behöver fixa sin skit. Har ägarna tur så går det via verkstadsbesök, men det har ju gått några år nu sen eGMP lanserades så det är troligen för dyrt/komplext för Kia att fixa.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
SUC är ju inte 800v så det är väl rätt rimligt. Dvs funkar biltillverkarnas omvandlare till 400v illa så blir det ingen succé.
Se där, bra att du testade cgullin! Verkar som det inte funkar på EV9 heller. Kom igen nu Tesla!
Kom igen nu Kia menar du? Nästan alla andra bilar funkar ju. Vill dom kunna ladda på SUC så får dom se till att vara kompatibla.
Tesla borde åtminstone kunna fixa så att det funkar lika bra som på SUC V2. Där funkar det att ladda som på andra 400V-laddare.
V3 har en annan arkitektur. Tesla designar knappast om för att några få Kia ska kunna ladda. Kan de fixa saker via OTA till SUC(tex för att gamla hjälplösa fossibilstillverkare som saknar OTA skall funka) så gör de förstås det.
Men här är det garanterat Kia som behöver fixa sin skit. Har ägarna tur så går det via verkstadsbesök, men det har ju gått några år nu sen eGMP lanserades så det är troligen för dyrt/komplext för Kia att fixa.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
Kom igen nu Kia menar du? Nästan alla andra bilar funkar ju. Vill dom kunna ladda på SUC så får dom se till att vara kompatibla.
Tesla borde åtminstone kunna fixa så att det funkar lika bra som på SUC V2. Där funkar det att ladda som på andra 400V-laddare.
V3 har en annan arkitektur. Tesla designar knappast om för att några få Kia ska kunna ladda. Kan de fixa saker via OTA till SUC(tex för att gamla hjälplösa fossibilstillverkare som saknar OTA skall funka) så gör de förstås det.
Men här är det garanterat Kia som behöver fixa sin skit. Har ägarna tur så går det via verkstadsbesök, men det har ju gått några år nu sen eGMP lanserades så det är troligen för dyrt/komplext för Kia att fixa.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
CCS specificerar inget om att 800v ska stödjas eller inte. Dvs om det "fungerar hos andra" beror på om deras laddare stödjer just 800v. Väldigt många laddare från tex tritium, alpitronic mfl gör just det. Ofta uppåt 920v. De stödjer dock inte mer än 500A(vilket gör att Tesla laddar med max 200kw på dem..)
Tesla stödjer som sagt endast 400v, dvs försöker man ladda en bil som vill ha 800v kommer det gå långsamt, eller inte alls. Då behöver nämligen biltillverkarna ha en omvandlare i bilen, vissa av dem är ok(men forfarande långsammare än 800v), andra omvandlade är usla.
Jag var hos en Kiaförsäljare idag för att lämna in min EV6 och såg en EV9 som stod i ett hörn och dammade. Jag frågade om jag fick provsitta snabbt vilket med lite tvekan gick bra.
Jag blev faktiskt väldigt besviken. Kändes inte alls premium. Kändes budget. Enkla plaster som är hårda och lättrispiga. Lät ihåligt burkigt när jag knackade på instrumentpanelen. Ratten hade lättrepade gummiplast inlägg på 25 % (just där man håller) som de enklaste Hyundai-bilarna. Trots att denna var fullutrustad. Precis som Ioniq 5 ska man ha korta ben och långa armar.
Min EV6 känns väldigt premium inuti - ingen skillnad gentemot en Volvo (förutom EX30) eller Mercedes eller Audi. Men EV9 kändes mer amerikansk. Mer Chevrolet faktiskt.
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Jag var hos en Kiaförsäljare idag för att lämna in min EV6 och såg en EV9 som stod i ett hörn och dammade. Jag frågade om jag fick provsitta snabbt vilket med lite tvekan gick bra.
Jag blev faktiskt väldigt besviken. Kändes inte alls premium. Kändes budget. Enkla plaster som är hårda och lättrispiga. Lät ihåligt durkigt när jag knackade på instrumentpanelen. Ratten hade lättrepade gummiplast inlägg på 25 % (just där man håller) som de enklaste Hyundai-bilarna. Trots att denna var fullutrustad. Precis som Ioniq 5 ska man ha korta ben och långa armar.
Min EV6 känns väldigt premium inuti - ingen skillnad gentemot en Volvo (förutom EX30) eller Mercedes eller Audi. Men EV9 kändes mer amerikansk. Mer Chevrolet faktiskt.
Låter ju inte bra. Dom måste väl spara nånstans visserligen.
Tesla borde åtminstone kunna fixa så att det funkar lika bra som på SUC V2. Där funkar det att ladda som på andra 400V-laddare.
V3 har en annan arkitektur. Tesla designar knappast om för att några få Kia ska kunna ladda. Kan de fixa saker via OTA till SUC(tex för att gamla hjälplösa fossibilstillverkare som saknar OTA skall funka) så gör de förstås det.
Men här är det garanterat Kia som behöver fixa sin skit. Har ägarna tur så går det via verkstadsbesök, men det har ju gått några år nu sen eGMP lanserades så det är troligen för dyrt/komplext för Kia att fixa.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
CCS specificerar inget om att 800v ska stödjas eller inte. Dvs om det "fungerar hos andra" beror på om deras laddare stödjer just 800v. Väldigt många laddare från tex tritium, alpitronic mfl gör just det. Ofta uppåt 920v. De stödjer dock inte mer än 500A(vilket gör att Tesla laddar med max 200kw på dem..)
Tesla stödjer som sagt endast 400v, dvs försöker man ladda en bil som vill ha 800v kommer det gå långsamt, eller inte alls. Då behöver nämligen biltillverkarna ha en omvandlare i bilen, vissa av dem är ok(men forfarande långsammare än 800v), andra omvandlade är usla.
Nu går det ju att ladda 800V-bilar på alla andra 400V-laddare utom just Tesla V3 så den logiken köper jag inte riktigt. Däremot går V3-laddarna utanför spec för CCS så CCS säger 500A medan V3 ligger på 650A. Om det är bilarna som inte vet hur dom ska hantera det eller om det är laddarna som blir förvirrande vet jag inte men det är något som felar där.
V3 har en annan arkitektur. Tesla designar knappast om för att några få Kia ska kunna ladda. Kan de fixa saker via OTA till SUC(tex för att gamla hjälplösa fossibilstillverkare som saknar OTA skall funka) så gör de förstås det.
Men här är det garanterat Kia som behöver fixa sin skit. Har ägarna tur så går det via verkstadsbesök, men det har ju gått några år nu sen eGMP lanserades så det är troligen för dyrt/komplext för Kia att fixa.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
CCS specificerar inget om att 800v ska stödjas eller inte. Dvs om det "fungerar hos andra" beror på om deras laddare stödjer just 800v. Väldigt många laddare från tex tritium, alpitronic mfl gör just det. Ofta uppåt 920v. De stödjer dock inte mer än 500A(vilket gör att Tesla laddar med max 200kw på dem..)
Tesla stödjer som sagt endast 400v, dvs försöker man ladda en bil som vill ha 800v kommer det gå långsamt, eller inte alls. Då behöver nämligen biltillverkarna ha en omvandlare i bilen, vissa av dem är ok(men forfarande långsammare än 800v), andra omvandlade är usla.
Nu går det ju att ladda 800V-bilar på alla andra 400V-laddare utom just Tesla V3 så den logiken köper jag inte riktigt. Däremot går V3-laddarna utanför spec för CCS så CCS säger 500A medan V3 ligger på 650A. Om det är bilarna som inte vet hur dom ska hantera det eller om det är laddarna som blir förvirrande vet jag inte men det är något som felar där.
Var står det att de är 400v-laddare? Titta på baksidan är mitt råd. Brukar sitta en liten metallbricka som specificerar volt och ampere. ALLA jag sett(inkl sådana benämnda 150kw etc) stödjer just 800v(som sagt 920v brukar det vara).
Att Tesla stödjer mer än 500A är knappast problem. Det är bilen som bestämmer hur många A den önskar(annars hade det rimligen varit problem med massa 400v bilar också...).
Jag var hos en Kiaförsäljare idag för att lämna in min EV6 och såg en EV9 som stod i ett hörn och dammade. Jag frågade om jag fick provsitta snabbt vilket med lite tvekan gick bra.
Jag blev faktiskt väldigt besviken. Kändes inte alls premium. Kändes budget. Enkla plaster som är hårda och lättrispiga. Lät ihåligt burkigt när jag knackade på instrumentpanelen. Ratten hade lättrepade gummiplast inlägg på 25 % (just där man håller) som de enklaste Hyundai-bilarna. Trots att denna var fullutrustad. Precis som Ioniq 5 ska man ha korta ben och långa armar.
Min EV6 känns väldigt premium inuti - ingen skillnad gentemot en Volvo (förutom EX30) eller Mercedes eller Audi. Men EV9 kändes mer amerikansk. Mer Chevrolet faktiskt.
Knackar du ofta på instrumentpanelen? Kan meddela att fler bilar än EV9 har ”ihålig” instrumentpanel. Vill minnas att den låter ihålig (vilket den är) även på min EV6a.
Smaken är som baken, men jag upplever definitivt inte min EV6a som premium jämfört med vissa andra. Jämfört med andra KIA-modeller kan jag hålla med om att EV6 känns/upplevs ”premium”.
Min uppfattning är att i princip ”alla” bilar har blivit mindre ”premium” senaste åren om man jämför med samma modell, för kanske 4-5 år sedan.
Precis som taliz skriver ovan så måste KIA spara in någonstans, inte konstigare än så.
Kom igen nu Kia menar du? Nästan alla andra bilar funkar ju. Vill dom kunna ladda på SUC så får dom se till att vara kompatibla.
Tesla borde åtminstone kunna fixa så att det funkar lika bra som på SUC V2. Där funkar det att ladda som på andra 400V-laddare.
V3 har en annan arkitektur. Tesla designar knappast om för att några få Kia ska kunna ladda. Kan de fixa saker via OTA till SUC(tex för att gamla hjälplösa fossibilstillverkare som saknar OTA skall funka) så gör de förstås det.
Men här är det garanterat Kia som behöver fixa sin skit. Har ägarna tur så går det via verkstadsbesök, men det har ju gått några år nu sen eGMP lanserades så det är troligen för dyrt/komplext för Kia att fixa.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
Just G9 verkar inte funka alls på SuC
Den laddar med 650-680V och 460-490A när den maxar ut med 320Kw på 800V laddare.
Så att de vill ha lite Ampere är knappast problemet utan just att spänningen sjunker ner under 400V och då startar inte bilen laddningen alls.
Där verkar andra 400V laddare hantera det betydligt bättre än SuC.
Men det är för få bilar ute av dessa för att det skall finnas särskiljt mycket underlag på just andra 400V laddare tyvärr.
Kia å andra sidan verkar bara hålla typ 300A och upp mot 770V när den maxar sin laddning runt 230Kw så där är det mer troligt att just den låga spänningen håller ner laddhastighet som den gör på V2…och sen att V3 inte kan hantera detta alls.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
CCS specificerar inget om att 800v ska stödjas eller inte. Dvs om det "fungerar hos andra" beror på om deras laddare stödjer just 800v. Väldigt många laddare från tex tritium, alpitronic mfl gör just det. Ofta uppåt 920v. De stödjer dock inte mer än 500A(vilket gör att Tesla laddar med max 200kw på dem..)
Tesla stödjer som sagt endast 400v, dvs försöker man ladda en bil som vill ha 800v kommer det gå långsamt, eller inte alls. Då behöver nämligen biltillverkarna ha en omvandlare i bilen, vissa av dem är ok(men forfarande långsammare än 800v), andra omvandlade är usla.
Nu går det ju att ladda 800V-bilar på alla andra 400V-laddare utom just Tesla V3 så den logiken köper jag inte riktigt. Däremot går V3-laddarna utanför spec för CCS så CCS säger 500A medan V3 ligger på 650A. Om det är bilarna som inte vet hur dom ska hantera det eller om det är laddarna som blir förvirrande vet jag inte men det är något som felar där.
Var står det att de är 400v-laddare? Titta på baksidan är mitt råd. Brukar sitta en liten metallbricka som specificerar volt och ampere. ALLA jag sett(inkl sådana benämnda 150kw etc) stödjer just 800v(som sagt 920v brukar det vara).
Att Tesla stödjer mer än 500A är knappast problem. Det är bilen som bestämmer hur många A den önskar(annars hade det rimligen varit problem med massa 400v bilar också...).
Så du menar att alla laddare har stöd för upp till 800V utom Tesla V3? Jag tror inte det är värt att fortsätta diskussionen om man har det som utgångsläge
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
CCS specificerar inget om att 800v ska stödjas eller inte. Dvs om det "fungerar hos andra" beror på om deras laddare stödjer just 800v. Väldigt många laddare från tex tritium, alpitronic mfl gör just det. Ofta uppåt 920v. De stödjer dock inte mer än 500A(vilket gör att Tesla laddar med max 200kw på dem..)
Tesla stödjer som sagt endast 400v, dvs försöker man ladda en bil som vill ha 800v kommer det gå långsamt, eller inte alls. Då behöver nämligen biltillverkarna ha en omvandlare i bilen, vissa av dem är ok(men forfarande långsammare än 800v), andra omvandlade är usla.
Nu går det ju att ladda 800V-bilar på alla andra 400V-laddare utom just Tesla V3 så den logiken köper jag inte riktigt. Däremot går V3-laddarna utanför spec för CCS så CCS säger 500A medan V3 ligger på 650A. Om det är bilarna som inte vet hur dom ska hantera det eller om det är laddarna som blir förvirrande vet jag inte men det är något som felar där.
Var står det att de är 400v-laddare? Titta på baksidan är mitt råd. Brukar sitta en liten metallbricka som specificerar volt och ampere. ALLA jag sett(inkl sådana benämnda 150kw etc) stödjer just 800v(som sagt 920v brukar det vara).
Att Tesla stödjer mer än 500A är knappast problem. Det är bilen som bestämmer hur många A den önskar(annars hade det rimligen varit problem med massa 400v bilar också...).
Så du menar att alla laddare har stöd för upp till 800V utom Tesla V3? Jag tror inte det är värt att fortsätta diskussionen om man har det som utgångsläge
Så gott som alla som klarar 150kw och uppåt ja. Som sagt titta på baksidan.
Varför har du fått för dig att de endast är 400v? Det är vad jag vet ingen av laddnätverken specificerar volt uttryckligen. Man pratar endast om kW.
Tex Ionity som levererar 350kw i sina tritium är exakt samma laddare som circle ks 175kw, bara att de har 2 moduler istället för 4. Båda levererar upp till 920v.
Läser man på fler ställen än här så är trenden ganska tydligt att merparten om inte typ alla 800v bilar har liknande problem med SuC.
Om det startar så är det smärtsamt långsamt för vad dessa bilar kan ladda.
Nu blir problemet med att inte kunna ladda hos tesla iofs mindre då priserna i tex södra sverige inte längre är fördelaktiga gentemot konkurrenterna.
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
CCS specificerar inget om att 800v ska stödjas eller inte. Dvs om det "fungerar hos andra" beror på om deras laddare stödjer just 800v. Väldigt många laddare från tex tritium, alpitronic mfl gör just det. Ofta uppåt 920v. De stödjer dock inte mer än 500A(vilket gör att Tesla laddar med max 200kw på dem..)
Tesla stödjer som sagt endast 400v, dvs försöker man ladda en bil som vill ha 800v kommer det gå långsamt, eller inte alls. Då behöver nämligen biltillverkarna ha en omvandlare i bilen, vissa av dem är ok(men forfarande långsammare än 800v), andra omvandlade är usla.
Nu går det ju att ladda 800V-bilar på alla andra 400V-laddare utom just Tesla V3 så den logiken köper jag inte riktigt. Däremot går V3-laddarna utanför spec för CCS så CCS säger 500A medan V3 ligger på 650A. Om det är bilarna som inte vet hur dom ska hantera det eller om det är laddarna som blir förvirrande vet jag inte men det är något som felar där.
Var står det att de är 400v-laddare? Titta på baksidan är mitt råd. Brukar sitta en liten metallbricka som specificerar volt och ampere. ALLA jag sett(inkl sådana benämnda 150kw etc) stödjer just 800v(som sagt 920v brukar det vara).
Att Tesla stödjer mer än 500A är knappast problem. Det är bilen som bestämmer hur många A den önskar(annars hade det rimligen varit problem med massa 400v bilar också...).
Exakt, nästan alla laddare förutom 50 kW laddarna stödjer mer än 400V. Recharge har börjat sätta upp en del KemPower-laddare som är konfigurerade till 400V, och där laddar EV6 med max 98 kW precis som på Telsa v2. Frågan är vad det är som gör att effekten på v3 begränsas till 42 kW, och vem som äger problemet. I vilket fall så är det enklast att hålla sig borta från 400V laddare om man kör en 800V bil. Det finns massor med alternativ som passar bättre och jag ser ingen anledning att långsamladda på en SuC när man kan ladda snabbt på något annat ställe.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Så du menar att alla laddare har stöd för upp till 800V utom Tesla V3? Jag tror inte det är värt att fortsätta diskussionen om man har det som utgångsläge
Taliz har faktiskt rätt i det här fallet. Kia EV6 och EV9 kan ta emot som mest knappt 100 kW på en 400V laddare, alldeles avsett om det är SuC eller någon annan 400V laddare.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jupp, hört att även Xpeng G9 har problem med sitt 800V-system. Dessa bilar saknar ju omvandlare till 400V, bara Porsche Taycan och Audi e-tron GT som har det. Att det fungerar hos andra laddare är för att dom följer CCS-standarden men även där kan det vara så att man inte kommer upp i max vad laddaren säger med ett 800V-system, för att bilen inte kan ta emot alla ampere som behövs.
Tesla V3 kan ju köra upp till 650A och det är så man kommer upp i 250 kW med 400V-system. När det kommer bilar som vill ha mycket volt och lite ampere så krockar det med teslas sätt att göra det på.
Det är så jag fått förklarat till mig Vem fel det är kan man alltid diskutera
CCS specificerar inget om att 800v ska stödjas eller inte. Dvs om det "fungerar hos andra" beror på om deras laddare stödjer just 800v. Väldigt många laddare från tex tritium, alpitronic mfl gör just det. Ofta uppåt 920v. De stödjer dock inte mer än 500A(vilket gör att Tesla laddar med max 200kw på dem..)
Tesla stödjer som sagt endast 400v, dvs försöker man ladda en bil som vill ha 800v kommer det gå långsamt, eller inte alls. Då behöver nämligen biltillverkarna ha en omvandlare i bilen, vissa av dem är ok(men forfarande långsammare än 800v), andra omvandlade är usla.
Nu går det ju att ladda 800V-bilar på alla andra 400V-laddare utom just Tesla V3 så den logiken köper jag inte riktigt. Däremot går V3-laddarna utanför spec för CCS så CCS säger 500A medan V3 ligger på 650A. Om det är bilarna som inte vet hur dom ska hantera det eller om det är laddarna som blir förvirrande vet jag inte men det är något som felar där.
Var står det att de är 400v-laddare? Titta på baksidan är mitt råd. Brukar sitta en liten metallbricka som specificerar volt och ampere. ALLA jag sett(inkl sådana benämnda 150kw etc) stödjer just 800v(som sagt 920v brukar det vara).
Att Tesla stödjer mer än 500A är knappast problem. Det är bilen som bestämmer hur många A den önskar(annars hade det rimligen varit problem med massa 400v bilar också...).
Exakt, nästan alla laddare förutom 50 kW laddarna stödjer mer än 400V. Recharge har börjat sätta upp en del KemPower-laddare som är konfigurerade till 400V, och där laddar EV6 med max 98 kW precis som på Telsa v2. Frågan är vad det är som gör att effekten på v3 begränsas till 42 kW, och vem som äger problemet. I vilket fall så är det enklast att hålla sig borta från 400V laddare om man kör en 800V bil. Det finns massor med alternativ som passar bättre och jag ser ingen anledning att långsamladda på en SuC när man kan ladda snabbt på något annat ställe.
Det var lite hit jag ville komma, Kempowers 150 kW-laddare är inte 800V och dom är rätt vanliga, ofta specade för 375Ax500V. Däremot är vi fortfarande uppe i 100 kW och laddarna startar alltid medan hos V3 så startar dom många gånger inte ens eller laddar väldigt lågt. Taliz menade på att Tesla V3 är 400V och därför kommer det gå långsamt eller så kommer dom inte starta alls men eftersom det är symptom som inte dyker upp på andra 400V-laddare så tror jag inte att det är det som är problemet. Som du säger själv, frågan är varför det inte fungerar på V3-laddarna, är svaret för att det är 400V-laddare? Jag har svårt att tror det.
Det var lite hit jag ville komma, Kempowers 150 kW-laddare är inte 800V och dom är rätt vanliga, ofta specade för 375Ax500V. Däremot är vi fortfarande uppe i 100 kW och laddarna startar alltid medan hos V3 så startar dom många gånger inte ens eller laddar väldigt lågt. Taliz menade på att Tesla V3 är 400V och därför kommer det gå långsamt eller så kommer dom inte starta alls men eftersom det är symptom som inte dyker upp på andra 400V-laddare så tror jag inte att det är det som är problemet. Som du säger själv, frågan är varför det inte fungerar på V3-laddarna, är svaret för att det är 400V-laddare? Jag har svårt att tror det.
Nej, att v3 är på 400V är såklart inte problemet. Själv undvek jag SuC den tiden jag körde EV6, även SuC v2. Det går långsamt att starta laddningen, det är inte billigt och det tar upp platser för folk som kan utnyttja den fulla effekten. Numera finns det dessutom tillräckligt med 800V laddare för att man ska klara sig alldeles utmärkt utan SuC.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Så du menar att alla laddare har stöd för upp till 800V utom Tesla V3? Jag tror inte det är värt att fortsätta diskussionen om man har det som utgångsläge
Taliz har faktiskt rätt i det här fallet. Kia EV6 och EV9 kan ta emot som mest knappt 100 kW på en 400V laddare, alldeles avsett om det är SuC eller någon annan 400V laddare.
Nej nej, jag har alltid fel. Även när jag har rätt.
Nu har alltså cgullin snöat in på kempower och att de minsann är ”vanliga”.
Är väl typ bara Recharge som kör med dem, och bara några få installationer.
Förövrigt skrev han själv att de var specade till 500v… hint hint
Så du menar att alla laddare har stöd för upp till 800V utom Tesla V3? Jag tror inte det är värt att fortsätta diskussionen om man har det som utgångsläge
Taliz har faktiskt rätt i det här fallet. Kia EV6 och EV9 kan ta emot som mest knappt 100 kW på en 400V laddare, alldeles avsett om det är SuC eller någon annan 400V laddare.
Nej nej, jag har alltid fel. Även när jag har rätt.
Nu har alltså cgullin snöat in på kempower och att de minsann är ”vanliga”.
Är väl typ bara Recharge som kör med dem, och bara några få installationer.
Nja, jag tror faktiskt att jag har erkännt att du haft rätt iallafall en gång tidigare under de 8-9 år vi tjafsat Jag misstänker att jag kommer få vänta 7-8 år till innan du returnerar tjänsten
Men tro det eller ej, jag håller även med om att KemPowers 400V installationer inte är särskilt vanliga. Mig veterligen är det bara Recharge som satt upp några stycken nyligen. De allra flesta KemPower stationerna är på 1000V.
Tyvärr är det ett vanligt missförstånd att 150 kW och 175 kW laddare bara ger 400V. Jag trodde själv att så var fallet till jag lärde mig motsatsen här på forumet, och sen även i realiteten när jag skaffade en EV6:a.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Så du menar att alla laddare har stöd för upp till 800V utom Tesla V3? Jag tror inte det är värt att fortsätta diskussionen om man har det som utgångsläge
Taliz har faktiskt rätt i det här fallet. Kia EV6 och EV9 kan ta emot som mest knappt 100 kW på en 400V laddare, alldeles avsett om det är SuC eller någon annan 400V laddare.
Nej nej, jag har alltid fel. Även när jag har rätt.
Nu har alltså cgullin snöat in på kempower och att de minsann är ”vanliga”.
Är väl typ bara Recharge som kör med dem, och bara några få installationer.
Förövrigt skrev han själv att de var specade till 500v… hint hint
Bara att gratulera om du har rätt, du är först med att förstå varför 800V-bilar inte kan ladda på Tesla V3. Som sagt, det går att starta laddningar på andra 400V-laddare men inte hos Tesla V3...
Nja, jag tror faktiskt att jag har erkännt att du haft rätt iallafall en gång tidigare under de 8-9 år vi tjafsat Jag misstänker att jag kommer få vänta 7-8 år till innan du returnerar tjänsten
Men tro det eller ej, jag håller även med om att KemPowers 400V installationer inte är särskilt vanliga. Mig veterligen är det bara Recharge som satt upp några stycken nyligen. De allra flesta KemPower stationerna är på 1000V.
Tyvärr är det ett vanligt missförstånd att 150 kW och 175 kW laddare bara ger 400V. Jag trodde själv att så var fallet till jag lärde mig motsatsen här på forumet, och sen även i realiteten när jag skaffade en EV6:a.
Kempowers icke-800V-laddare skulle jag säga är rätt vanliga ja, dom används mycket av Incharge, Recharge och många mindre kedjor så som t.ex. Elmacken. Man kan såklart alltid diskutera vad som är vanligt men jag tycker man ser dom rätt ofta. Har laddaren stöd för 800V så ser man det i displayen då Kempower visar max för 400V och för 800V.
CCS specificerar inget om att 800v ska stödjas eller inte. Dvs om det "fungerar hos andra" beror på om deras laddare stödjer just 800v. Väldigt många laddare från tex tritium, alpitronic mfl gör just det. Ofta uppåt 920v. De stödjer dock inte mer än 500A(vilket gör att Tesla laddar med max 200kw på dem..)
Tesla stödjer som sagt endast 400v, dvs försöker man ladda en bil som vill ha 800v kommer det gå långsamt, eller inte alls. Då behöver nämligen biltillverkarna ha en omvandlare i bilen, vissa av dem är ok(men forfarande långsammare än 800v), andra omvandlade är usla.
Nu går det ju att ladda 800V-bilar på alla andra 400V-laddare utom just Tesla V3 så den logiken köper jag inte riktigt. Däremot går V3-laddarna utanför spec för CCS så CCS säger 500A medan V3 ligger på 650A. Om det är bilarna som inte vet hur dom ska hantera det eller om det är laddarna som blir förvirrande vet jag inte men det är något som felar där.
Var står det att de är 400v-laddare? Titta på baksidan är mitt råd. Brukar sitta en liten metallbricka som specificerar volt och ampere. ALLA jag sett(inkl sådana benämnda 150kw etc) stödjer just 800v(som sagt 920v brukar det vara).
Att Tesla stödjer mer än 500A är knappast problem. Det är bilen som bestämmer hur många A den önskar(annars hade det rimligen varit problem med massa 400v bilar också...).
Så du menar att alla laddare har stöd för upp till 800V utom Tesla V3? Jag tror inte det är värt att fortsätta diskussionen om man har det som utgångsläge
Så gott som alla som klarar 150kw och uppåt ja. Som sagt titta på baksidan.
Varför har du fått för dig att de endast är 400v? Det är vad jag vet ingen av laddnätverken specificerar volt uttryckligen. Man pratar endast om kW. Tex Ionity som levererar 350kw i sina tritium är exakt samma laddare som circle ks 175kw, bara att de har 2 moduler istället för 4. Båda levererar upp till 920v.
Petig jag vet men det är 10x35 kW på Ionity och 5x35 kW på CK inte 2 vs 4.
I början använde man till och med Power Units med alla 10 likriktare installerade men drog kabel som bara klarade 175 kW och begränsade hastigheten i mjukvaran.
Angående diskussionen runt spänningen så ser man det lätt genom att se vilken bokstav laddaren är märkt med.
Ionity är märkta med "L" vilket betyder ett spänningsområde mellan 200 V - 920 V.
Ni kan läsa mer om EU märkningen här https://www.fuel-identifiers.eu/
Som cgullin säger så är det inte alls ovanligt längre med 150kW-laddare som är 400V och som sagt är Recharge och deras Kempower-laddare ett exempel. Bara å filtrera på Chargefinder och kolla på lite foton.
Och som sagt, på dessa och på V2 så laddas E-GMP stabilt med knappa 100kW. Men av någon anledning lyckas inte Tesla (! ) med det på sina V3-laddare.
Sen kan det ju vara så att det krävs ett samarbete mellan Tesla-Hyundai för att få till V3-laddningen bättre. Jag tror iaf inte att Hyundai ensamt kan lösa detta utan det ligger mer på Tesla.