Sida 6 av 9
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 11:39
av taliz
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:28
Hej,
Har lite av ett akut problem. Frugan kör just nu mellan Jönköping och Norrköping på E4. Hon säger att bilen är livsfarlig och får köra 60-70km/h.
Det är en MYP med Conti 7 odubbade däck på. Jag har försökt att guida henne genom att dra ner regen till 0 via track mode. Jag har bett henne dra igång trängassistens. Inget hjälper. Gasar hon så glider bilen, bromsar hon så glider bilen.
Är det vanligt beteende? Finns några tips och tricks man kan ta till. För det känns ju livsfarligt att en be henne köra hem hela vägen från Norrköping till Helsingborg under dessa förhållanden.
Snabba svar uppskattas!
Var lite mer försiktig med pedalerna? Kanske aktivera chill mode?
Är det blankis och odubbat är det inte mkt annat att göra.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 11:41
av Almba
Chill mode är igång! Hennes pappa fick och sätta sig bakom ratten och säger att den är livsfarlig. Börjar ju undra om det är något fel på däcken eller om inställningarna inte är korrekt. Man kanske inte ska dra ner regen och ha trängassistans på samtidigt? Jag vet inte

Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 11:45
av taliz
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:41
Chill mode är igång! Hennes pappa fick och sätta sig bakom ratten och säger att den är livsfarlig. Börjar ju undra om det är något fel på däcken eller om inställningarna inte är korrekt. Man kanske inte ska dra ner regen och ha trängassistans på samtidigt? Jag vet inte
Terrängassistans är nog inte så klokt. Det kopplar ju typ ur antispinn AFAIK.
Det är tänkt för när man kör offroad.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... DF2C3.html
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 11:46
av Nicke Nyfiken
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:28
Hej,
Har lite av ett akut problem. Frugan kör just nu mellan Jönköping och Norrköping på E4. Hon säger att bilen är livsfarlig och får köra 60-70km/h.
Det är en MYP med Conti 7 odubbade däck på. Jag har försökt att guida henne genom att dra ner regen till 0 via track mode. Jag har bett henne dra igång trängassistens. Inget hjälper. Gasar hon så glider bilen, bromsar hon så glider bilen.
Är det vanligt beteende? Finns några tips och tricks man kan ta till. För det känns ju livsfarligt att en be henne köra hem hela vägen från Norrköping till Helsingborg under dessa förhållanden.
Snabba svar uppskattas!
Jag vet inte vad det är för väglag hon kör på men jag har kört med dubbfritt på underkylt regn så det var som en skridskobana och jag känner inte igen problemet.
Jag körde med helt vanliga inställningar. Chill mode och vanlig regen till stopp. Alltså enpedalskörning fullt ut. Det var inga problem. Det gäller bara att vara försiktig när man accelererar och bromsar.
Jag hade inte vågat experimentera med Track mode vid det tillfället ska jag säga, och absolut inte terängassistans heller.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 11:50
av Almba
Nicke Nyfiken skrev: ↑07 dec 2023 11:46
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:28
Hej,
Har lite av ett akut problem. Frugan kör just nu mellan Jönköping och Norrköping på E4. Hon säger att bilen är livsfarlig och får köra 60-70km/h.
Det är en MYP med Conti 7 odubbade däck på. Jag har försökt att guida henne genom att dra ner regen till 0 via track mode. Jag har bett henne dra igång trängassistens. Inget hjälper. Gasar hon så glider bilen, bromsar hon så glider bilen.
Är det vanligt beteende? Finns några tips och tricks man kan ta till. För det känns ju livsfarligt att en be henne köra hem hela vägen från Norrköping till Helsingborg under dessa förhållanden.
Snabba svar uppskattas!
Jag vet inte vad det är för väglag hon kör på men jag har kört med dubbfritt på underkylt regn så det var som en skridskobana och jag känner inte igen problemet.
Jag körde med helt vanliga inställningar. Chill mode och vanlig regen till stopp. Alltså enpedalskörning fullt ut. Det var inga problem. Det gäller bara att vara försiktig när man accelererar och bromsar.
Jag hade inte vågat experimentera med Track mode vid det tillfället ska jag säga, och absolut inte terängassistans heller.
Det är snö och is på vägen. Hennes far som körde bilen tyckte det var jobbigt att den bromsade varje gång man lyfte lite på pedalen och de i sin tur ledde till att bilen gled som Bambi på hal is. Så har läst om att man kan stänga av regen och låta bilen ”glida”.
Men jag ingen aning. Första vintern med bilen och har aldrig själv fått köra på sån snö. Försöker guida dom fram. Det som är anmärkningsvärt är att många bilar flyger förbi dem på E4 medan de ligger i 60-70.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 11:59
av Nicke Nyfiken
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:50
Nicke Nyfiken skrev: ↑07 dec 2023 11:46
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:28
Hej,
Har lite av ett akut problem. Frugan kör just nu mellan Jönköping och Norrköping på E4. Hon säger att bilen är livsfarlig och får köra 60-70km/h.
Det är en MYP med Conti 7 odubbade däck på. Jag har försökt att guida henne genom att dra ner regen till 0 via track mode. Jag har bett henne dra igång trängassistens. Inget hjälper. Gasar hon så glider bilen, bromsar hon så glider bilen.
Är det vanligt beteende? Finns några tips och tricks man kan ta till. För det känns ju livsfarligt att en be henne köra hem hela vägen från Norrköping till Helsingborg under dessa förhållanden.
Snabba svar uppskattas!
Jag vet inte vad det är för väglag hon kör på men jag har kört med dubbfritt på underkylt regn så det var som en skridskobana och jag känner inte igen problemet.
Jag körde med helt vanliga inställningar. Chill mode och vanlig regen till stopp. Alltså enpedalskörning fullt ut. Det var inga problem. Det gäller bara att vara försiktig när man accelererar och bromsar.
Jag hade inte vågat experimentera med Track mode vid det tillfället ska jag säga, och absolut inte terängassistans heller.
Det är snö och is på vägen. Hennes far som körde bilen tyckte det var jobbigt att den bromsade varje gång man lyfte lite på pedalen och de i sin tur ledde till att bilen gled som Bambi på hal is. Så har läst om att man kan stänga av regen och låta bilen ”glida”.
Men jag ingen aning. Första vintern med bilen och har aldrig själv fått köra på sån snö. Försöker guida dom fram. Det som är anmärkningsvärt är att många bilar flyger förbi dem på E4 medan de ligger i 60-70.
Att bilen regenererar när man släpper gasen är ju en vanesak. Är man inte van vid det så är det fel läge att börja när det är halt. När man är van är det inga problem att köra vid halka.
Jag skulle föreslå av med Track mode, av med Terängassisyans, på med chill mode och regen i "rulla fritt". Sedan är det bara att tuta och köra. Och vara försiktig med gaspedalen båda vägarna.
Sedan är ju inte dubbfritt något vidare när underlaget är isigt. Men så är det på alla bilar.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 12:17
av renes
Jaegaern skrev: ↑07 dec 2023 11:08
Ja du kan öppna med appen, men du löser det enkelt genom förvärmning eller att knacka till på handtaget.
Egendomligt nog hittar jag inte den funktionen att öppna dörren i appen för min MS, bara för M3.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 12:56
av velig
ErikHallq skrev: ↑30 nov 2023 10:01
Men gemensamma problemet är att folk slår på defrost, innan man sopar av. Testa göra tvärtom
Nu har det ju inte snöat nämnvärt mycket den senaste tiden, men den lilla snön som kommit har jag sopat bort typ samtidigt som jag slår på avfrostningen. Har funkat klockrent. Inte haft några problem sedan dess!
Bilen ligger på plus igen.
Tack för tipset!
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 13:20
av jonasl
Är man ovan och kör one pedal driving första gången kommer det kännas oerhört obehagligt när det är halt ute, det förstår jag.
Terrängassistansen är inte uttryckligen tänkt att användas på vintern men det står inte heller något om att den bara är till för "off road" utan för svårare underlag.
Bilen blir markant stadigare då det blir mera likt en permanent 4wd-bil med 50/50 fördelning, men eftersom det regleras med bromsarna (inga diffbromsar i våra bilar) så tappar man antispinn. Övriga assistanssystem fungerar och (enligt manualen) är gaspedalen lite mindre känlig. Brukar inte köra det på motorväg direkt men på oplogade vintervägar är det som natt och dag.
Min fru som är fulkomligt ointresserad av bilar älskar dock att köra Teslan på vintern, inga problem alls. Enda gången jag själv upplevt det som vanskligt var med riktig svartis i flera mil under mellandagarna förra året mellan Sala och Borlänge. Då hade det bara hjälpt med dubbdäck, och det hjälper bara delvis.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 14:52
av Transportsoren
Har de fått snö i fälgarna?
Upplevde min MYP lite orolig i helgen när jag kört ut från en parkering med några dm lössnö, visade sig att snö packat sig i fälgarna och bromsade hjulen lite ojämt.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 16:05
av Oscar11
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:28
Hej,
Har lite av ett akut problem. Frugan kör just nu mellan Jönköping och Norrköping på E4. Hon säger att bilen är livsfarlig och får köra 60-70km/h.
Det är en MYP med Conti 7 odubbade däck på. Jag har försökt att guida henne genom att dra ner regen till 0 via track mode. Jag har bett henne dra igång trängassistens. Inget hjälper. Gasar hon så glider bilen, bromsar hon så glider bilen.
Är det vanligt beteende? Finns några tips och tricks man kan ta till. För det känns ju livsfarligt att en be henne köra hem hela vägen från Norrköping till Helsingborg under dessa förhållanden.
Snabba svar uppskattas!
Det var sjukt halt mellan Linköping och Norrköping idag.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 07 dec 2023 18:02
av Gustafsson
Bara att köra sakta som gäller, Är det riktigt halt med varningsblinkers vb.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 07:31
av Oscar11
Beror inte mkt av problemet att folk upplever Tesla som nervösa att de kommer från en seg Volvo V70 till en bil med prestanda som en Porsche? De är inte vana vid den snabba gasresponsen och grymma effekten.
Körde som sagt själv E4 från Norrköping söderut och det var inte långt från glansis. Saltbilar ute och många låg i 80 liksom jag själv. Testade trycka till på gasen lite hårdare och då spann det direkt men esp givk in direkt och korrigerade.
Tror de flesta måste leka lite mer med bilen och lära sig hur den reagerar. Det är väl ca 400hk i en MYLR vilket många nog inte tänker på.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 07:48
av ReNewAble
JockeSund skrev: ↑07 dec 2023 10:53
Lite tankar så här innan jag plockar upp min bil.
Ang is på framlyktorna. Man vill ju helst att dessa ska vara isfria så man får rätt ljusbild och ser bra framåt i mörker.
Att skrapa lyktorna känns vanskligt. Så hur löser ni detta? De-Ice spray?
Dörrhandtag som fryser fast. Detta har väl en lösning att man kan öppna dörren med appen?
Jag brukar bara dra av snö/is på lyktorna med handen med handskar på. Skulle det vara extremt islager får man nog köra ngn de-icing. Det blir väl nästa sak som tillverkare måste införa - uppvärmda framlyktor.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 08:14
av Thed75
MYLR är som ett strykjärn på vägen. Kan lätt hålla 120 på 100 väg även om det är hårdpackad polerad snö. Goodyear dubbat
Köra om i vänsterfilen där det ligger 10-15cm snö är som att åka tåg, inga tendenser till ostabilt beteende
Satte dock en kartong över större delen av luftintaget i fronten då det blev packat med snö
Räckvidden i full vinter är inte super, ca 30mil i -20 och snö
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 08:18
av Arctic Drifter
Oscar11 skrev: ↑08 dec 2023 07:31
Beror inte mkt av problemet att folk upplever Tesla som nervösa att de kommer från en seg Volvo V70 till en bil med prestanda som en Porsche? De är inte vana vid den snabba gasresponsen och grymma effekten.
Körde som sagt själv E4 från Norrköping söderut och det var inte långt från glansis. Saltbilar ute och många låg i 80 liksom jag själv. Testade trycka till på gasen lite hårdare och då spann det direkt men esp givk in direkt och korrigerade.
Tror de flesta måste leka lite mer med bilen och lära sig hur den reagerar. Det är väl ca 400hk i en MYLR vilket många nog inte tänker på.
Effekten är lätt att ta till som kort i sådana här diskussioner men jag vill mena att det inte spelar någon roll. Våran 2-liters diesel orkar dra loss i alla hastigheter om det är halt++. Likaså har jag en +400 hk bensinare som är betydligt lugnare än Teslan i halka (DSC-läge). Det handlar om kalibreringen av antisladdsystemet.
Att Tesla endast erbjuder ett läge är en kompromiss, system som erbjuder fler lägen kommer närmre hur användaren vill ha det.
Jag har svårt att inte hylla BMW i dessa sammanhang. Med tre lägen kommer man närmare hur man vill ha det, t.ex.
- DSC (standard) - Bilen tillåts ingenting, man kan med bakhjulsdrift ligga på fullgas ut ur rondeller och den tappar inte filen (här flyttar MYP'en sig en halvmeter i sida innan systemet fått ordning på detta)
- DTC - Bilen tillåts vifta lite, kanske 20 grader jämfört mot färdriktningen, ett läge som tillåter mer hjulspinn och lite lätt sladd.
- Avaktiverat - Inget ingrepp alls.
Med ovanstående upplägg kan jag utifrån humör välja hur jag vill att bilen ska bete sig, exemplariskt!
Skulle Tesla erbjuda mer valfrihet så hade detta varit löst, man har andra driving modes så som Chill/Sport etc...
Sportbilar då? Kolla på Ferrari, där kan du på flera modeller ställa in hur bilen ska bete sig beroende på om det är torrt, blött eller snö:
https://www.ferrarilakeforest.com/ skrev:
The specific names of your driving modes will depend on the Ferrari you have, but you can expect a Ferrari manettino dial to rotate you through options like:
- Snow / Ice Mode for maximum stability and traction control.
- Low Grip / Wet Mode for increased stability on wet and dry surfaces — a comfortable ride without impacting handling.
- Sport Mode is the default setting, balancing safety, stability, and performance.
- Race Mode is optimized for the track, with enhanced shifting times and minimal influence from stability and traction control.
- Comfort Mode is engineered for the smoothest driving experience, though at the expense of peak performance.
- ESC-OFF is for expert drivers, disabling the entire electronic stability control system
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 08:46
av xms67
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:28
Hej,
Har lite av ett akut problem. Frugan kör just nu mellan Jönköping och Norrköping på E4. Hon säger att bilen är livsfarlig och får köra 60-70km/h.
Det är en MYP med Conti 7 odubbade däck på. Jag har försökt att guida henne genom att dra ner regen till 0 via track mode. Jag har bett henne dra igång trängassistens. Inget hjälper. Gasar hon så glider bilen, bromsar hon så glider bilen.
Är det vanligt beteende? Finns några tips och tricks man kan ta till. För det känns ju livsfarligt att en be henne köra hem hela vägen från Norrköping till Helsingborg under dessa förhållanden.
Snabba svar uppskattas!
Är det inte bara snorhalt där just nu? Oavsett bil?
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 08:52
av Tellus
Thed75 skrev: ↑08 dec 2023 08:14
MYLR är som ett strykjärn på vägen. Kan lätt hålla 120 på 100 väg även om det är hårdpackad polerad snö. Goodyear dubbat
Köra om i vänsterfilen där det ligger 10-15cm snö är som att åka tåg, inga tendenser till ostabilt beteende
Satte dock en kartong över större delen av luftintaget i fronten då det blev packat med snö
Räckvidden i full vinter är inte super, ca 30mil i -20 och snö
Samma med vår gamla MYP, med europeiska vinterdäck.
Kan sladda till minimalt vid acceleration eller deceleration, det är nog det som vissa upplever obehagligt. Bara styra och köra.
Sen jag började med elbil för 11år sedan har jag inte behövt använda isskrapa!
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 09:29
av MarkusL
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:50
Nicke Nyfiken skrev: ↑07 dec 2023 11:46
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:28
Hej,
Har lite av ett akut problem. Frugan kör just nu mellan Jönköping och Norrköping på E4. Hon säger att bilen är livsfarlig och får köra 60-70km/h.
Det är en MYP med Conti 7 odubbade däck på. Jag har försökt att guida henne genom att dra ner regen till 0 via track mode. Jag har bett henne dra igång trängassistens. Inget hjälper. Gasar hon så glider bilen, bromsar hon så glider bilen.
Är det vanligt beteende? Finns några tips och tricks man kan ta till. För det känns ju livsfarligt att en be henne köra hem hela vägen från Norrköping till Helsingborg under dessa förhållanden.
Snabba svar uppskattas!
Jag vet inte vad det är för väglag hon kör på men jag har kört med dubbfritt på underkylt regn så det var som en skridskobana och jag känner inte igen problemet.
Jag körde med helt vanliga inställningar. Chill mode och vanlig regen till stopp. Alltså enpedalskörning fullt ut. Det var inga problem. Det gäller bara att vara försiktig när man accelererar och bromsar.
Jag hade inte vågat experimentera med Track mode vid det tillfället ska jag säga, och absolut inte terängassistans heller.
Det är snö och is på vägen. Hennes far som körde bilen tyckte det var jobbigt att den bromsade varje gång man lyfte lite på pedalen och de i sin tur ledde till att bilen gled som Bambi på hal is. Så har läst om att man kan stänga av regen och låta bilen ”glida”.
Men jag ingen aning. Första vintern med bilen och har aldrig själv fått köra på sån snö. Försöker guida dom fram. Det som är anmärkningsvärt är att många bilar flyger förbi dem på E4 medan de ligger i 60-70.
Troligen har du ”europeiska” dubbfria däck, du behöver byta till nodiska. Har också råkat ut för det misstaget.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 09:34
av jonasl
Conti 7 är ett av de bästa nordiska dubbfria.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 09:51
av Niklas Z
Arctic Drifter skrev: ↑08 dec 2023 08:18
Jag har svårt att inte hylla BMW i dessa sammanhang. Med tre lägen kommer man närmare hur man vill ha det, t.ex.
- DSC (standard) - Bilen tillåts ingenting, man kan med bakhjulsdrift ligga på fullgas ut ur rondeller och den tappar inte filen (här flyttar MYP'en sig en halvmeter i sida innan systemet fått ordning på detta)
- DTC - Bilen tillåts vifta lite, kanske 20 grader jämfört mot färdriktningen, ett läge som tillåter mer hjulspinn och lite lätt sladd.
- Avaktiverat - Inget ingrepp alls.
Håller med. Det fungerade utmärkt på de BMW jag haft. Problemet med Teslan är dock inte alls att den skulle vara dålig eller farlig så länge anti-allt systemen är aktiva, utan just att de inte går att koppla ur, helt eller delvis, när man vill köra mer aktivt.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 09:54
av Pontus
Arctic Drifter skrev: ↑08 dec 2023 08:18
Oscar11 skrev: ↑08 dec 2023 07:31
Beror inte mkt av problemet att folk upplever Tesla som nervösa att de kommer från en seg Volvo V70 till en bil med prestanda som en Porsche? De är inte vana vid den snabba gasresponsen och grymma effekten.
Körde som sagt själv E4 från Norrköping söderut och det var inte långt från glansis. Saltbilar ute och många låg i 80 liksom jag själv. Testade trycka till på gasen lite hårdare och då spann det direkt men esp givk in direkt och korrigerade.
Tror de flesta måste leka lite mer med bilen och lära sig hur den reagerar. Det är väl ca 400hk i en MYLR vilket många nog inte tänker på.
Effekten är lätt att ta till som kort i sådana här diskussioner men jag vill mena att det inte spelar någon roll. Våran 2-liters diesel orkar dra loss i alla hastigheter om det är halt++. Likaså har jag en +400 hk bensinare som är betydligt lugnare än Teslan i halka (DSC-läge). Det handlar om kalibreringen av antisladdsystemet.
Att Tesla endast erbjuder ett läge är en kompromiss, system som erbjuder fler lägen kommer närmre hur användaren vill ha det.
Jag har svårt att inte hylla BMW i dessa sammanhang. Med tre lägen kommer man närmare hur man vill ha det, t.ex.
- DSC (standard) - Bilen tillåts ingenting, man kan med bakhjulsdrift ligga på fullgas ut ur rondeller och den tappar inte filen (här flyttar MYP'en sig en halvmeter i sida innan systemet fått ordning på detta)
- DTC - Bilen tillåts vifta lite, kanske 20 grader jämfört mot färdriktningen, ett läge som tillåter mer hjulspinn och lite lätt sladd.
- Avaktiverat - Inget ingrepp alls.
Med ovanstående upplägg kan jag utifrån humör välja hur jag vill att bilen ska bete sig, exemplariskt!
Skulle Tesla erbjuda mer valfrihet så hade detta varit löst, man har andra driving modes så som Chill/Sport etc...
Sportbilar då? Kolla på Ferrari, där kan du på flera modeller ställa in hur bilen ska bete sig beroende på om det är torrt, blött eller snö:
https://www.ferrarilakeforest.com/ skrev:
The specific names of your driving modes will depend on the Ferrari you have, but you can expect a Ferrari manettino dial to rotate you through options like:
- Snow / Ice Mode for maximum stability and traction control.
- Low Grip / Wet Mode for increased stability on wet and dry surfaces — a comfortable ride without impacting handling.
- Sport Mode is the default setting, balancing safety, stability, and performance.
- Race Mode is optimized for the track, with enhanced shifting times and minimal influence from stability and traction control.
- Comfort Mode is engineered for the smoothest driving experience, though at the expense of peak performance.
- ESC-OFF is for expert drivers, disabling the entire electronic stability control system
Men du kan ju ställa hur mycket drivning du vill ha RWD vs FWD i 21 lägen och även antispinnen går att ställa i 21 lägen om man vill. Samt regen går att ställa 0% - 100% i steg om 1%. Så vill man går det.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 09:55
av tor-ake
Almba skrev: ↑07 dec 2023 11:28
Hej,
Har lite av ett akut problem. Frugan kör just nu mellan Jönköping och Norrköping på E4. Hon säger att bilen är livsfarlig och får köra 60-70km/h.
Det är en MYP med Conti 7 odubbade däck på. Jag har försökt att guida henne genom att dra ner regen till 0 via track mode. Jag har bett henne dra igång trängassistens. Inget hjälper. Gasar hon så glider bilen, bromsar hon så glider bilen.
Är det vanligt beteende? Finns några tips och tricks man kan ta till. För det känns ju livsfarligt att en be henne köra hem hela vägen från Norrköping till Helsingborg under dessa förhållanden.
Snabba svar uppskattas!
Är det för halt så är det för halt. Man får använda sitt omdöme som bilförare och vända om eller vänta in trafikverkets halkbekämpning. Om man ändå pressar på ska man ju veta att man tar en mycket stor risk att skada sig själv och bilen. Att ligga i 60 på E4 om resterande trafik dundrar på i 110 (de gjorde de säkert inte i detta fall, då det är många som inte har dubbdäck) är i sig en mkt hög risk.
Detta gäller alla bilar, inte bara model Y.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 10:18
av Arctic Drifter
Pontus skrev: ↑08 dec 2023 09:54
Men du kan ju ställa hur mycket drivning du vill ha RWD vs FWD i 21 lägen och även antispinnen går att ställa i 21 lägen om man vill. Samt regen går att ställa 0% - 100% i steg om 1%. Så vill man går det.
Men mitt inlägg handlade ju inte om kraftfördelningen fram/bak eller regen...?
Hur ändrar jag så att antisladdsystemet blir mer restriktivt än vad det är default? Alltså att det griper in tidigare så att den inte viftar och upplevs instabil. Den håller mig på vägen default, absolut! Men den håller mig inte nödvändigtvis i rätt fil i rondellen om jag gasar mer än greppet tillåter, hur ställer jag in så detta blir så som t.ex. BMW löst det?
Re: Tesla på vintern ett skämt
Postat: 08 dec 2023 11:06
av Pontus
Arctic Drifter skrev: ↑08 dec 2023 10:18
Pontus skrev: ↑08 dec 2023 09:54
Men du kan ju ställa hur mycket drivning du vill ha RWD vs FWD i 21 lägen och även antispinnen går att ställa i 21 lägen om man vill. Samt regen går att ställa 0% - 100% i steg om 1%. Så vill man går det.
Men mitt inlägg handlade ju inte om kraftfördelningen fram/bak eller regen...?
Hur ändrar jag så att antisladdsystemet blir mer restriktivt än vad det är default? Alltså att det griper in tidigare så att den inte viftar och upplevs instabil. Den håller mig på vägen default, absolut! Men den håller mig inte nödvändigtvis i rätt fil i rondellen om jag gasar mer än greppet tillåter, hur ställer jag in så detta blir så som t.ex. BMW löst det?
Den sista BMW jag hade som jag körde på vintern kastade hej vilt med baken om man inte var försiktig med gasen. Så jag kan tyvärr inte jämföra med dom.
Du kan ju ha en poäng att det vore kanske önskvärt för vissa att kunna ställa antisladden till extremt läge.
Annars tänker jag att man får välja att dra ner effekten via något av de lägen som finns, kanske manuellt med höger foten om inte Chill räcker?
Själv upplever jag inte att bilen släpper mer på vintern än sommaren utan antispinnen fungerar bra, men gasar man oavsett årstid så släpper det lite lite grann innan bilen tar kontroll över situationen. Jag skulle bara av att ha läst din beskrivning säga att normalläget i bilen är väldigt nära DSC i BMW.
Vad jag menade i första inlägget är att det ju faktiskt finns en massa inställningar man kan göra, dvs Tesla har inte bara ett läge. Sedan kanske inget av inställningarna gör dig till freds.
Vet inte om det är stor skillnad mellan de olika modellerna i hur antispinnen är kalibrerad, kanske?
OT men ändå lite elbil, rondeller och sladd
https://youtu.be/U4FAqwkn-pc?si=FbeC5QhIPpmzpnBb
väldigt synd med hans allt för tidiga bortgång, det lilla jag sett bakom kamerorna så verkade han vara en väldigt trevlig och kul kille.