Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Tillbaka på ruta ett. Nästan.
Gick bet på dealen Macki hade fått. Gick inte att ordna liknande för mig. Hoppas någon annan lyckades.
Nu har jag dock blivit lite biten av Mach-E. En bil som jag knappt visste fanns innan jag började skriva denna tråd. En bil jag dömt ut helt pga dess bagagevolym när jag läste på om den. En bil som jag efter provkörning och förhoppning om att få bra deal nu väckt habegär. Fan va lättpåverkad man är.
Knappt sett bilen innan, nu ser jag flera stycken varje dag på gatan. Ha Ford krängt många eller är det psykologiskt att man letar efter dem? Nå väl.
449’ för en 2021 AWD LR är mastig dock. Vagnskadegarantin har upphört. Många av bilarna har inte långt till 8000 mil och då upphör batterigaranti.
Rent generellt, hur viktig är batterigaratin tror ni?
Vagnskadegaratin är väl mer bara att man måste helförsäkra och få högre självrisker? Annars är väl egentligen riskerna detsamma där? Eller hur ska man tänka?
Ser ni hur jag försöker resonera mig fram till att lägga 449 för en 2021 nu haha. Hjälp.
Gick bet på dealen Macki hade fått. Gick inte att ordna liknande för mig. Hoppas någon annan lyckades.
Nu har jag dock blivit lite biten av Mach-E. En bil som jag knappt visste fanns innan jag började skriva denna tråd. En bil jag dömt ut helt pga dess bagagevolym när jag läste på om den. En bil som jag efter provkörning och förhoppning om att få bra deal nu väckt habegär. Fan va lättpåverkad man är.
Knappt sett bilen innan, nu ser jag flera stycken varje dag på gatan. Ha Ford krängt många eller är det psykologiskt att man letar efter dem? Nå väl.
449’ för en 2021 AWD LR är mastig dock. Vagnskadegarantin har upphört. Många av bilarna har inte långt till 8000 mil och då upphör batterigaranti.
Vagnskadegaratin är väl mer bara att man måste helförsäkra och få högre självrisker? Annars är väl egentligen riskerna detsamma där? Eller hur ska man tänka?
Ser ni hur jag försöker resonera mig fram till att lägga 449 för en 2021 nu haha. Hjälp.
Självrisken går väl ned när det blir helförsäkring? Teslas vagnskadegaranti krämar ut runt 13tkr i självrisk, på helförsäkring kan du välja mellan vilket belopp du vill ha, för oss går det att välja 3 eller 5tkr. Så med en högre premie på försäkringen får du en lägre självrisk.Carlsson skrev: ↑26 nov 2024 15:29Tillbaka på ruta ett. Nästan.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Det är inte 8 år/16000 mil som på andra märken?Carlsson skrev: ↑26 nov 2024 15:29Tillbaka på ruta ett. Nästan.
Stämmer. Jag som snurrar till det. Då behöver man kanske inte vara så orolig för just det i alla fall.-AG- skrev: ↑26 nov 2024 17:00Det är inte 8 år/16000 mil som på andra märken?Carlsson skrev: ↑26 nov 2024 15:29Tillbaka på ruta ett. Nästan.
Vad är mest prisvärt?
En mach-E 2021 AWD LR som gått 1500 mil (uttagen 22/01/01 eller en mach-E RWD LR -22 som gått 3000 men som är uttagen 2023/05/01? Vilken bil tror ni håller bäst i andrahandsvärde? Eller kommer de säljas för ungefär samma pris om 3-5 år?
En mach-E 2021 AWD LR som gått 1500 mil (uttagen 22/01/01 eller en mach-E RWD LR -22 som gått 3000 men som är uttagen 2023/05/01? Vilken bil tror ni håller bäst i andrahandsvärde? Eller kommer de säljas för ungefär samma pris om 3-5 år?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
För mig är inte 2WD inte längre något alternativ efter mer än 24 med AWD.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Definitivt AWD. Färre mil, trevligare med AWD under tiden Du äger den och sannolikt står sig värdet av AWD bättre än skillnaden i modellår den dagen Du ska sälja den.
Tänker och tror jag

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Samtidigt så är det helförsäkring på AWD från dag ett och halvförsäkring på RWD i över ett år till. Svårt.
Nu insåg jag dock precis att maximalt kultryck på en Mach-E är 30 kilo dock. Innan modellår 2023. Så bakbox är ju helt uteslutet på de bilarna och det är verkligen jättesynd.
Nu insåg jag dock precis att maximalt kultryck på en Mach-E är 30 kilo dock. Innan modellår 2023. Så bakbox är ju helt uteslutet på de bilarna och det är verkligen jättesynd.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Kul tråd! Tack för att du pallar kötta och vrida och vända på alla detaljer.
Säljarna på Hedin håller inte med dig

Inte heller min fru, alla mina beslut i livet ser ungefär ut så här. Älta, vrida, vända, ångest. Men det leder oftast till ganska hållbara beslut i slutändan. Vilket är tråkigt när man vill ha något nytt igen

Nåja, mailat sakkunniga om kultrycket - får se vad svaret blir.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Funkar också på ett liknande sätt. Ofta undviker jag att köpa något bara för att jag vet att jag kommer att behöva lägga en massa energi på det, vilket nog är en bra sak. Ibland går jag och trycker på köpknappen för att jag inte orkar gå och klura mer

Model S Standard Range Raven
Mailade en säljare på Hedin bil med frågor om dragvikt osv. 750 kilo gäller på alla svarade han. Nej det stämmer väl inte svarade jag. Jo rå, sa han. Nä, men jag vet ju att bilar tillverkade efter 2023 får dra 1500. Nej nej, vi har jättebra deal på 21or svarade han. Officiella återförsäljare för Ford? Kan inte ens svara på fråga om dragvikt. Tröttsamt.
-
Om du har ett reg.nr. på en bil tillverkad efter 2023 – funkar det inte att söka på reg.nr (annat fordon) i Transportstyrelsens databas?…Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:42Mailade en säljare på Hedin bil med frågor om dragvikt osv. 750 kilo gäller på alla svarade han. Nej det stämmer väl inte svarade jag. Jo rå, sa han. Nä, men jag vet ju att bilar tillverkade efter 2023 får dra 1500. Nej nej, vi har jättebra deal på 21or svarade han. Officiella återförsäljare för Ford? Kan inte ens svara på fråga om dragvikt. Tröttsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jo, absolut! Men ändå, borde inte säljarna ha koll haha. Att jag ska behöva slå regnummer på alla bilar för att se det känns segt.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 14:47Om du har ett reg.nr. på en bil tillverkad efter 2023 – funkar det inte att söka på reg.nr (annat fordon) i Transportstyrelsens databas?…Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:42Mailade en säljare på Hedin bil med frågor om dragvikt osv. 750 kilo gäller på alla svarade han. Nej det stämmer väl inte svarade jag. Jo rå, sa han. Nä, men jag vet ju att bilar tillverkade efter 2023 får dra 1500. Nej nej, vi har jättebra deal på 21or svarade han. Officiella återförsäljare för Ford? Kan inte ens svara på fråga om dragvikt. Tröttsamt.
-
Fast gäller väl kanske att man har lite koll… En del har ju tolkat Transportstyrelsen uppgifter som att det skulle gå att eftermontera dragkrok som man får dra lagligt med på Model 3 pre-Highland eller Model S pre-Palladium. Men det går ju inte*. Vet inte om det kan finnas någon dylik 'fälla' när det gäller Mach-e…SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 14:47Om du har ett reg.nr. på en bil tillverkad efter 2023 – funkar det inte att söka på reg.nr (annat fordon) i Transportstyrelsens databas?…Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:42Mailade en säljare på Hedin bil med frågor om dragvikt osv. 750 kilo gäller på alla svarade han. Nej det stämmer väl inte svarade jag. Jo rå, sa han. Nä, men jag vet ju att bilar tillverkade efter 2023 får dra 1500. Nej nej, vi har jättebra deal på 21or svarade han. Officiella återförsäljare för Ford? Kan inte ens svara på fråga om dragvikt. Tröttsamt.
*Det gick att göra på Model S under några månader. Men tyvärr inte längre… Mer info t.ex. här:
viewtopic.php?p=721369#p721369
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bil tillverkad efter 2022-05 har enligt transportstyrelsen 1000 kilo dragvikt och 40 kilo Största belastning koppling fordon.
Innan dess har de 750 kilo dragvikt och 30 kilo största belastning (kultryck). Jag slår på en bil tillverkad sent 2023 och får att den har 1500 kg dragvikt och 60 kilo största belastning.
Men säljaren jag pratade med hävdade tydligt att det är 750 dragvikt på alla modeller... tråkigt när de har så dålig koll.
Oavsett, bakbox går ju bort på Mach-E tillverkade innan 2023 då. 300 liter bakbok väger 17 kilo + 9 kilo platform = 26 kilo. Då har man fyra härliga kilo att packa i en 2021a. 13 kilo i en 2022/05. Det blir inte mycket det...
Innan dess har de 750 kilo dragvikt och 30 kilo största belastning (kultryck). Jag slår på en bil tillverkad sent 2023 och får att den har 1500 kg dragvikt och 60 kilo största belastning.
Men säljaren jag pratade med hävdade tydligt att det är 750 dragvikt på alla modeller... tråkigt när de har så dålig koll.
Oavsett, bakbox går ju bort på Mach-E tillverkade innan 2023 då. 300 liter bakbok väger 17 kilo + 9 kilo platform = 26 kilo. Då har man fyra härliga kilo att packa i en 2021a. 13 kilo i en 2022/05. Det blir inte mycket det...
Är i samma sits som dig. Vill ha något, gärna lite roligt (men ändå rymligt) utan att bli helt rånad.
Står just nu mellan EV6 lanseringserbjudanden på nya faceliften (RWD) för 540’, en bättre begagnad EV6 gt-line i samma prisklass eller en bättre begagnad mach-e LR. Budget cirka 450’-550’ beroende på skick och mil. Nollränta ett stort +.
Frågan är ju om man inte ska ha lite is i magen till efter nyår… känns som många vill byta till nya MY juniper när den släpps och det kommer strömma ut många köpvärda begagnatbilar. Var först sugen på MY LR men tappat mycket av suget (Elon, krånglande farthållare, krånglande automatik för vindrutetorkare, fastfrusna handtag etc.)
Står just nu mellan EV6 lanseringserbjudanden på nya faceliften (RWD) för 540’, en bättre begagnad EV6 gt-line i samma prisklass eller en bättre begagnad mach-e LR. Budget cirka 450’-550’ beroende på skick och mil. Nollränta ett stort +.
Frågan är ju om man inte ska ha lite is i magen till efter nyår… känns som många vill byta till nya MY juniper när den släpps och det kommer strömma ut många köpvärda begagnatbilar. Var först sugen på MY LR men tappat mycket av suget (Elon, krånglande farthållare, krånglande automatik för vindrutetorkare, fastfrusna handtag etc.)
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Ny bil köper jag aldrig. Är inte alls beredd att ta värdeminskning. Hade ett sånt sjukt habegär på Tesla Y länge. Men det har verkligen ebbat ut. Det är inte en bil för mig helt enkelt. Och ja, ska man vänta? Det kommer alltid en bättre deal framöver. Så är det ju. Men nån gång måste man slå till.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:41Är i samma sits som dig. Vill ha något, gärna lite roligt (men ändå rymligt) utan att bli helt rånad.
Jag ska gå en rond till med Hedin, försöka gå ner en 2023 i pris eller få mycket pröjs för inbyte. Finns en RWD LR som är registrerad 2024 - 520 000 med 0% ränta. Men det verkar inte som om de är villiga att gå lägre än så - så det blir nog att avvakta nyår för mig ändå.
Har också försökt få loss den för 449 men de verkar vara omöjliga just nu… Bara att gratulera Macki till ett bra köp - verkar vara snudd på omöjligt att replikera tyvärr.
Xpeng G6 är lite lockande också, finns ett gäng demo bilar för hyggligt pris. 550km wltp och nära på 500hk lockar lite men då var det ju det där med kinabil… såg dock att vw köpt 5% av bolaget och startat samarbete. Lokala vw åf här i Karlstad har börjat sälja xpeng tvärs gatan i ny lokal
Xpeng G6 är lite lockande också, finns ett gäng demo bilar för hyggligt pris. 550km wltp och nära på 500hk lockar lite men då var det ju det där med kinabil… såg dock att vw köpt 5% av bolaget och startat samarbete. Lokala vw åf här i Karlstad har börjat sälja xpeng tvärs gatan i ny lokal
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Jag hade väl kunnat tänka mig att ge lite mer än 449 för den i kombination med bra betalt för inbyte så hade det vart värt. Men de vill inte släppa den.
Och ja, G6 och G9 är absolut bilar jag hade kunnat tänka mig. Men så var det Kina, och alla aspekter kring det då. Och 0% ränta är ändå värt runt 50 000 också, det får man väga in.
Och ja, G6 och G9 är absolut bilar jag hade kunnat tänka mig. Men så var det Kina, och alla aspekter kring det då. Och 0% ränta är ändå värt runt 50 000 också, det får man väga in.
Jag blir så nyfiken på WZL37R alltså. Tillverkad 2312. Såld 240425 till en privatperson. Hon säljer sedan tillbaka bilen till Hedin 241106 och plockar ut en 2021a.
Var det något fel på WZL? Insåg hon att hon kunde köra en likadan fast äldre billigare på grund av kampanjen? Varför köper man en helt ny bil, äger den i 6 månader, byter till en tre år gammal likadan. Skumt?
Var det något fel på WZL? Insåg hon att hon kunde köra en likadan fast äldre billigare på grund av kampanjen? Varför köper man en helt ny bil, äger den i 6 månader, byter till en tre år gammal likadan. Skumt?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kan denna privatperson ha någon relation till bolaget, typ säljare eller liknande?Carlsson skrev: ↑05 dec 2024 08:33Jag blir så nyfiken på WZL37R alltså. Tillverkad 2312. Såld 240425 till en privatperson. Hon säljer sedan tillbaka bilen till Hedin 241106 och plockar ut en 2021a.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kanske, men enligt mina högst begränsade efterforskningar verkar det mer troligt att hon arbetar på systembolagetBjelke skrev: ↑05 dec 2024 12:06Kan denna privatperson ha någon relation till bolaget, typ säljare eller liknande?Carlsson skrev: ↑05 dec 2024 08:33Jag blir så nyfiken på WZL37R alltså. Tillverkad 2312. Såld 240425 till en privatperson. Hon säljer sedan tillbaka bilen till Hedin 241106 och plockar ut en 2021a.

Vill inte hänga ut namnet här, men det var inte direkt det vanligaste namnet. Sen kanske man inte uppdaterar sin arbetsplats på FB så ofta - så vem vet.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Värt att ringa och fråga, det kan ju vara en riktig strulbil. Eller gå på bolaget och välja kassan hon står i om man inte är rädd för att framstå som något av en stalker.. 

Model Y LR AWD 2022
Hahaha jag kommer bestämt inte göra något av det. Min misstanke är väl att hon köpte en ny bil, sen kom kampanjen, hon kände sig blåst och insåg hur mycket pengar bilen kostade. Fick säkert ett bra pris i inbyte och kom ut på andra sidan med lägre månadskostnad. MEN - det vet man ju inte.