Sida 6 av 9
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 22:26
av Gustafsson
Håller med, tar en liten paus, det är ju nu när alla måste snabbladda (igen) som fältet nog sprids lite mer.
Får kolla in löget om nån timme.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 22:54
av jonasl
Ja, hade föredragit gemensam start jag med. De finns så gott om laddare nu så det hade inte varit några problem.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 22:56
av Bjelke
Snart är alla mina krokar

synd att jag måste sova typ nu
Annars hade jag tänkt vinka lite i Söderhamn ju…
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 22:57
av Bjelke
Och jag tycker också att gemensam start hade varit roligare att följa.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 22:58
av SwedishAdvocate
Någon som vet varför det skiljer mellan AAKEE's Pläd och Jojjes vanliga S?
Är det AAKEE's X antal aeromods och hans Michelin e.Primacy?…
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 23:06
av ReNewAble
Nio kommer väl få det tuffare nu. Finns väl inte fler batteribytesstationer?
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 23:06
av SwedishAdvocate
Kul att Audin är med i toppen. Är inte långt efter Jojje's S. 3 Högland verkar dock inte hänga med Serna…
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 23:08
av SwedishAdvocate
ReNewAble skrev: ↑08 jul 2025 23:06
Nio kommer väl få det tuffare nu. Finns väl inte fler batteribytesstationer?
Nej. I år är det ju vidare en ET7 som kör. Den lär ju ha högre förbrukning än den ET5 som vann ifjol. Så personligen hoppas jag att AAKEE tar Nion under sträckan som är kvar.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2025 23:09
av ReNewAble
Sen har både bilar och laddinfrastrukturen blivit så bra över åren så det som främst avgör är hur duktiga förarna är på att lägga rätt rutt och optimera laddstoppen.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 00:50
av Holve
Sidan som visar live är ju ingen höjdare. Omöjligt att byta bil när den uppdateras hela tiden.
Är d ett det någon som lyckas följa toppstriden?
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 01:18
av SwedishAdvocate
Holve skrev: ↑09 jul 2025 00:50
Sidan som visar live är ju ingen höjdare. Omöjligt att byta bil när den uppdateras hela tiden.
Är d ett det någon som lyckas följa toppstriden?
Vet inte om det är samma på din plattform som på min mac, men för mig är det bara att klicka en gång på random punkt på kartan så 'släpper den' den bil som man klickat på, och så kan man ändra om kartvyn som man vill. Den bil man klickade på senast är dock fortf. markerad, men efter att man klicka på på random punkt på kartan så följer kartan inte längre en specifik bil.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 01:24
av SwedishAdvocate
Antar att det är…
1. Nio
2. Audi
3. AAKEE (Pläd)
…i toppstriden och att ID.7orna och Skodan startade en halvtimme före.
Undrar vilken startgrupp Volvon var i.
EDIT:
Misstänker att Volvon startade i den senare startgruppen och således nu ligger tvåa framför Audin. Antagligen laddar den väl snabbt och kan hänga med på det viset…
EDIT2:
Listade ut vilka bilar som startade sist. Framgår av deltagarlistan i kartvyn. Volvon är en halvtimme efter.
EDIT3:
ID.7orna och Skodan startade en halvtimme före och är således också en halvtimme efter.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 03:46
av Niklas Z
Har tyvärr fått punktering. Däcket är för skadat för att kunna laga med punkaspray. Får vänta tills däckfirmorna öppnar.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 04:01
av tehjimos
Niklas Z skrev: ↑09 jul 2025 03:46
Har tyvärr fått punktering. Däcket är för skadat för att kunna laga med punkaspray. Får vänta tills däckfirmorna öppnar.
Trist Niklas! Beklagar!
Du var enda chansen för Model 3 att återta tronen för "mest prisvärd" från Polestar2 som tog den från pre-highland Model 3 förra året.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 04:06
av Niklas Z
Ja verkligen. Det är trist nog att vänta på att däckfirmorna här i Ö-vik öppnar kl. 07.00. Men när det dessutom är tävling så är det än värre.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 04:48
av tehjimos
Niklas Z skrev: ↑09 jul 2025 04:06
Ja verkligen. Det är trist nog att vänta på att däckfirmorna här i Ö-vik öppnar kl. 07.00. Men när det dessutom är tävling så är det än värre.
Tänk på att det kunde varit helgmorgon också

så då får man ändå va nöjd med några timmar väntetid bara.
Är det spik i slitbanan eller sidoväggen som är kaputt? Bild?
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 04:58
av Niklas Z
Sidoväggen, så det är nytt däck som gäller.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 06:37
av ReNewAble
Niklas Z skrev: ↑09 jul 2025 04:58
Sidoväggen, så det är nytt däck som gäller.
Trist med däcket - bra kämpat så långt iaf!
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 06:46
av ReNewAble
Jag förmodar att ingen i topp tre behöver ladda fler gånger. Lite osäker på Nio’n när den laddade sist. Men om inte så ser topp tre ut så här:
1. Nio ET7
2. Tesla Model S LR 2025
3. Porsche Taycan
2 & 3 ligger hack i häl så där hänger det på om ngn kan göra ett smart vägval i Haparanda
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 07:15
av tehjimos
ReNewAble skrev: ↑09 jul 2025 06:46
Jag förmodar att ingen i topp tre behöver ladda fler gånger. Lite osäker på Nio’n när den laddade sist. Men om inte så ser topp tre ut så här:
1. Nio ET7
2. Tesla Model S LR 2025
3. Porsche Taycan
2 & 3 ligger hack i häl så där hänger det på om ngn kan göra ett smart vägval i Haparanda
Nion laddade väldigt kort i Skellefteå... frågan är om den behöver stanna igen eller klarar sig.
Taycan laddade senast i Umeå... har väldigt svårt att tro att den klarar sig till Haparanda utan ett stopp till.
Min gissning är
1. NIO
2. S LR
3. S PLAID
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 07:29
av ReNewAble
tehjimos skrev: ↑09 jul 2025 07:15
ReNewAble skrev: ↑09 jul 2025 06:46
Jag förmodar att ingen i topp tre behöver ladda fler gånger. Lite osäker på Nio’n när den laddade sist. Men om inte så ser topp tre ut så här:
1. Nio ET7
2. Tesla Model S LR 2025
3. Porsche Taycan
2 & 3 ligger hack i häl så där hänger det på om ngn kan göra ett smart vägval i Haparanda
Nion laddade väldigt kort i Skellefteå... frågan är om den behöver stanna igen eller klarar sig.
Taycan laddade senast i Umeå... har väldigt svårt att tro att den klarar sig till Haparanda utan ett stopp till.
Min gissning är
1. NIO
2. S LR
3. S PLAID
Ja du hade rätt om Nion - den svängde av vid Töre nu. MS LR borde klara sig till Haparanda. Har för mig att Taycan laddade samtidigt som den men kan ha fel?
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 07:29
av Orpon
Hade varit intressant att se hur resultatet blivit om man endast följde den inbyggda navigatorn och de rekommenderade laddstoppen som bilen föreslår.
Eller det finns kanske redan liknande tester gjorda?
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 07:42
av ReNewAble
Orpon skrev: ↑09 jul 2025 07:29
Hade varit intressant att se hur resultatet blivit om man endast följde den inbyggda navigatorn och de rekommenderade laddstoppen som bilen föreslår.
Eller det finns kanske redan liknande tester gjorda?
Vet inte om det hade funkat - är väldigt spretigt mellan hur bra laddplaneringen fungerar. Blir tristare för förarna också om de hela tiden bara ska följa vad navigatorn säger.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 07:43
av ReNewAble
Ok, ändring i toppen efter Nio’s laddstopp. Just nu:
1. MS LR 2025
2. Taycan
3. Nio
Därefter MS Plaid och Audi A6
Nu närmar de sig Kalix som väl ör sista snbbladdarna innan Haparanda. Får se om ngn måste stanna där….
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jul 2025 07:51
av Orpon
ReNewAble skrev: ↑09 jul 2025 07:42
Orpon skrev: ↑09 jul 2025 07:29
Hade varit intressant att se hur resultatet blivit om man endast följde den inbyggda navigatorn och de rekommenderade laddstoppen som bilen föreslår.
Eller det finns kanske redan liknande tester gjorda?
Vet inte om det hade funkat - är väldigt spretigt mellan hur bra laddplaneringen fungerar. Blir tristare för förarna också om de hela tiden bara ska följa vad navigatorn säger.
Ja, kanske inte så kul för förarna.
Men intressant att se hur spretigt, det skiljer alltså fortfarande mycket mellan bilar?
(Har själv bara jämfört Nissan från 2014 med Tesla)