Zeekr 7X vs Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X vs Model Y

Inlägg av A76 »

elbilly skrev: 04 maj 2026 13:09
A76 skrev: 04 maj 2026 13:02
elbilly skrev: 04 maj 2026 10:20
Vispen74 skrev: 03 maj 2026 23:27
Har beställt en Y premium awd, men...
Kommer jag bli nöjd? Ju mer jag tänker på det ju mer tvekar jag. Jag har vetat hela tiden att den är bullrig och laddar långsamt.

Nu börjar jag fundera på basala saker som att lyssna på ljudbok, använda Waze, svara på WhatsApp, lyssna på poddar etc. Inget av detta går vad jag förstår att göra i Teslas bilar, saker som jag använder dagligen i bilens gränssnitt sedan flera bilbyten tillbaka. Det kan ju inte vara meningen att man ska köpa en telefonhållare och sätta upp fult i bilen helt stand alone (via Bluetooth) som man gjorde 2010 innan Apple Carplay och Android Auto fanns. Spotify finns vad jag förstår i Tesla, alltid något.

Nä jag vet inte, det känns som ett kliv tillbaka i tiden. Ni som har Tesla sedan tidigare, vad säger ni? Jag funderar på att ångra min beställning, men lyssnar gärna på hur andra gör.

Jag var mest sugen på en Zekr 7X efter provkörning. Saker som gjorde att jag inte valde den var:
1. Endast Core på privatleasing, ingen på Zeekr kan svara på vad den har för räckvidd på vintern.
2. Klimatanläggningen verkar vara underdimensionerad?
3. Inte avgörande, men bidrar; övermil kostar 17 kr/milen, det är orimligt mycket.

Får se om det blir en 7X core eller Y premium AWD i slutänden. Det är samma pengar för privatleasing.
Ljudbok kanske går att lyssna i spotify?
Hur ofta chattar man på whatsapp när man kör?
Men ja, ska du använda whatsapp och waze när du kör så får du fixa det på annat sätt.
Gissar du ska åka långa sträckor på motorväg ofta, i det fallet hade jag inte valt en model Y framför en zeekr, att tugga mil på motorväg är inte dens bästa sida.
Va? Tugga mil på motorväg är precis vad 7X är bäst på. Den laddar enormt snabbt, väldigt bekväm att åka i, Autopiloten funkar kanon nu! Stolarna med massage och kyla är kanon! Vad specifikt är det du tycker som gör att den inte skulle vara bra på att tugga motorväg?
Läs en gång till. :)
Hehe, missade negationen.. My bad!😎
Nuvarande:
Tesla M3 Standard Range 2024
Zeekr 7X Privilige 2025
Tidigare:
Tesla MS 70D 2015
Tesla MY LR 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 08:49
Vad gäller Zeekr så provkörde jag 7X och visst, det är inget fel på den men den är inte premium. Interiören är svart och skittråkig, det plingar och har sig, mjukvaran var inte färdig, chassit klarar inte all effekt (inte testat själv men enligt riktiga biltestare) och så har den de där märkliga dörrarna som öppnas elektriskt. Skulle aldrig stå ut med det. Det var dessutom lite oklart var jag skulle kunna serva den (eller reparera).

Vad gäller kinesiska bilar så föll faktiskt Xpeng G9 Performance mig mer i smaken. Trevligare interiör, rymligare, fantastiska stolar och en lite mer traditionell exteriör. Gick med i en Facebookgrupp och där fälldes det dock hejvilt på mjukvaran och så var vindrutespolningen under all kritik. Såna småsaker kan förstöra en hel bil för mig. Under vinterhalvåret är det extremt viktigt. Och där glänser min iX som håller rent vindrutan extremt bra utan att man behöver slösa med spolarvätska. Bara en liten detalj så hoppa inte på mig om den. Var inte heller här övertygad om servicenätverket.

En annan sak man måste ta med i beräkningen om man köper en bil från Kina är att det kan bli långa väntetider på reservdelar.

För mig är BMW i en klass för sig själv. Bra bil, hyfsad mjukvara, starkt varumärke, utbyggd serviceorganisation osv. Det finns ingen riktig svaghet.

Mercedes och Volvo har kvalitetsproblem och sämre mjukvara än BMW. Audi har halkat efter en liten aning. Provkörde deras A6-eTron men tyckte tyvärr att den var både plastig och bullrig jämfört med kineserna och BMW/Mercedes. Provkörde även EQE SUV för ett par år sen...
Bra sammanfattning.
Jag valde därför mellan en iX och EQS då dessa verkligen ÄR premium i det avseendet att det inte plingar, basfunktioner som klima, infotainmentsystem, navi och appar ”bara funkar”
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
rhansson
Teslaägare

Inlägg av rhansson »

Jag var inne och kolladepå 7X samt snackade med säljarna om 7GT.
Imponerande lista med utrustning för pengarna och allt kändes bra och gediget.
Men, det faktum att den är SÅ mycket törstigare än en Tesla model Y (jag kör model Y just nu) är nog det som fått mig att rygga tillbaks en del gällande att ha någon avdom modellerna som val för nästa tjänstebil.

Får sägas att jag enbart är intresserad av 4-hjulsdriften, så den dyrare varianten blir det per automatik då och då också den som har sämre räckvidd.
---
Tesla Model Y Long Range, Dec 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

rhansson skrev: 05 maj 2026 22:42
Men, det faktum att den är SÅ mycket törstigare än en Tesla model Y (jag kör model Y just nu) är nog det som fått mig att rygga tillbaks en del gällande att ha någon avdom modellerna som val för nästa tjänstebil.

Får sägas att jag enbart är intresserad av 4-hjulsdriften, så den dyrare varianten blir det per automatik då och då också den som har sämre räckvidd.
Ja, det är inte imponerande att den har kortare räckvidd trots större batteri. Kompenseras delvis av snabbare laddning, men....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
elbilly

Inlägg av elbilly »

mikebike skrev: 06 maj 2026 10:18
rhansson skrev: 05 maj 2026 22:42

Ja, det är inte imponerande att den har kortare räckvidd trots större batteri. Kompenseras delvis av snabbare laddning, men....
25% högre vikt gör sitt.