Re: Model 3 med CCS-laddning?
Postat: 22 mar 2018 09:49
Tesla är med i CCS-nätverket...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... em#p191818
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... em#p191818
Varför skulle jag behöva printa ut pappret? Det låter som något min farfar skulle gjort. För det första finns det ju på forumet, för det andra är det ju inga problem att spara det i skallen. Jag säger inte att det är 100% säkert så världen kommer se ut utan bara att det är en ganska betydande risk att sitta på dyra Teslor idag, det finns mycket på gång som kan störa och en av dem är just att de stora bolagen faktiskt bygger sina laddnätverk i större utsträckning.lator skrev:Jag tycker att du ska skriva ut ditt inlägg och sätta upp det på kylskåpsdörren. Sen när det har gått tre(?) år så kan du titta på papperet, läsa vad det står och sen betrakta hur världen har förändrats. Sen kan du också kolla hur mycket din Model S har sjunkit i pris. Det blir intressant att läsa ditt inlägg på forumet efter det...OfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Japp, själv hoppas jag på att Tesla gör någon deal med att de går över till CCS om de får skicka adaptrar till alla befintliga kunder eller liknande. Eller att de får EU att säga att för konkurrensens skull (eller andra skäl) måste de få släppa en adapter-bonath skrev:Tesla är med i CCS-nätverket...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... em#p191818
Jo precis så man tycker att M3 borde komma med CCS, jag hoppas verkligen men ingen deal breaker för mig.bonath skrev:Tesla är med i CCS-nätverket...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... em#p191818
Ganska nära 100% kan man tycka att det uttalandet kom...OfarligTesla skrev:De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket
Nu är det tyvärr inte så att våra huvuden fungerar som ett digitalt lagringsmedia. Vi sorterar bort väldigt mycket som vi inte anser vara nödvändigt att spara och modifierar också viss information som vi har tagit till oss. Men jag ska inte vara omöjlig, du kan klistra upp en platta på kylskåpet istället... För du tillhör antagligen de som inte använder ett endaste papper på jobbet...OfarligTesla skrev:Varför skulle jag behöva printa ut pappret? Det låter som något min farfar skulle gjort. För det första finns det ju på forumet, för det andra är det ju inga problem att spara det i skallen. Jag säger inte att det är 100% säkert så världen kommer se ut utan bara att det är en ganska betydande risk att sitta på dyra Teslor idag, det finns mycket på gång som kan störa och en av dem är just att de stora bolagen faktiskt bygger sina laddnätverk i större utsträckning.
Jag skulle säga att det är rätt nära 100% att de andras laddnätverk kommer och det kommer vara bra, frågan är om det kommer inom 3 eller 5 år samt vad Tesla gör på den tiden. Om Tesla saktar ned, ja då tror jag risken är väldigt hög för att det jag skrev inträffar. Vilket ju var lite vad som stod också, att dagens system kommer ses som rätt dåligt i en ganska nära framtid när laddhastigheter går upp och distans mellan dessa laddare går ned.lator skrev:Ganska nära 100% kan man tycka att det uttalandet kom...
Som sagt, forumet sparar ju allt så det är lugnt, finns forumet inte kvar så är det ju inge viktigt att komma ihåg det ändå. Och jag sysslar varken med anteckningar av något slag eller papper på jobbet, har några få tasks i Outlook och post its som andra gett till mig som jag inte orkat slänga men i övrigt är allt i huvudet. Men ja, med mina ca 30 år i livet tillhör jag väl generation digital så plattan låter mer lockande :p.lator skrev:Nu är det tyvärr inte så att våra huvuden fungerar som ett digitalt lagringsmedia. Vi sorterar bort väldigt mycket som vi inte anser vara nödvändigt att spara och modifierar också viss information som vi har tagit till oss. Men jag ska inte vara omöjlig, du kan klistra upp en platta på kylskåpet istället... För du tillhör antagligen de som inte använder ett endaste papper på jobbet...
De får alltså inte skapa adaptrar eftersom protokollet inte medger detta. Om de vill ha CCS får de fuska eller fixa det direkt i bilen, det är därför frågan är så viktig för Model 3 som är den enda modellen som faktiskt har plats för CCS med nuvarande laddlucka.OfarligTesla skrev:Japp, själv hoppas jag på att Tesla gör någon deal med att de går över till CCS om de får skicka adaptrar till alla befintliga kunder eller liknande. Eller att de får EU att säga att för konkurrensens skull (eller andra skäl) måste de få släppa en adapter-
Att protokollet inte medger det är ju bara en begränsning just nu, om de andra ser en vinst i att få in Tesla eller om EU säger att såhär ska det vara så är protokollet ett mindre problem då det inte är någon fysisk begränsning.zyax skrev:De får alltså inte skapa adaptrar eftersom protokollet inte medger detta. Om de vill ha CCS får de fuska eller fixa det direkt i bilen, det är därför frågan är så viktig för Model 3 som är den enda modellen som faktiskt har plats för CCS med nuvarande laddlucka.OfarligTesla skrev:Japp, själv hoppas jag på att Tesla gör någon deal med att de går över till CCS om de får skicka adaptrar till alla befintliga kunder eller liknande. Eller att de får EU att säga att för konkurrensens skull (eller andra skäl) måste de få släppa en adapter-
Så är det förstås. Hade Tesla inte varit med i CCS-nätverket hade de kunnat skita i begränsningen och göra en adapter ändå. Nu är de med och får påverka så att man tar bort den begränsningen eller får sin adapter godkänd. Då jag inte tror att de andra kommer att godta detta så tror jag att Tesla måste fixa CCS direkt i bilarna i Europa istället.OfarligTesla skrev:Att protokollet inte medger det är ju bara en begränsning just nu, om de andra ser en vinst i att få in Tesla eller om EU säger att såhär ska det vara så är protokollet ett mindre problem då det inte är någon fysisk begränsning.zyax skrev:De får alltså inte skapa adaptrar eftersom protokollet inte medger detta. Om de vill ha CCS får de fuska eller fixa det direkt i bilen, det är därför frågan är så viktig för Model 3 som är den enda modellen som faktiskt har plats för CCS med nuvarande laddlucka.OfarligTesla skrev:Japp, själv hoppas jag på att Tesla gör någon deal med att de går över till CCS om de får skicka adaptrar till alla befintliga kunder eller liknande. Eller att de får EU att säga att för konkurrensens skull (eller andra skäl) måste de få släppa en adapter-
Stämmer väl braJerker skrev:Det här snacket om CVCS-adapter. Den lösning som Tesla har just nu, med en kontakt som både kan hantera SuC och Typ2, där kan man väl säga att Tesla satt en adapter inne i bilen. På samma sätt skulle det väl ändå bli om de satte en CCS-kontakt i model 3, alltså en kontakt som klara både SuC och CCS och typ2, fast "adaptern" sitter inne i bilen.
Det att det bara finns en ccs, håller jag med om att det är irriterande.LarsL skrev:Problemet är att vi i Sverige bara har en laddare per plats. Det gör att det räcker med ett litet fel för att elbilismen ska bli stående och tvingas till bärgning. I andra länder, Norge tex, har de alltid två snabbladdare per site och dessutom ofta några Typ2-uttag.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
Jorå, finns en USA-bil till salu i Sverige med Chademoadapter.e5m1r skrev:Jag vill minnas att chademo adapter finns i USAchaffis75 skrev:Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
Svarar på mitt eget citat, vilket pucko jag är.Tars skrev:Jorå, finns en USA-bil till salu i Sverige med Chademoadapter.e5m1r skrev:Jag vill minnas att chademo adapter finns i USAchaffis75 skrev:Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
TackTars skrev:Svarar på mitt eget citat, vilket pucko jag är.Tars skrev:Jorå, finns en USA-bil till salu i Sverige med Chademoadapter.e5m1r skrev:Jag vill minnas att chademo adapter finns i USAchaffis75 skrev:Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
M3 har självklart inte stöd för adaptern. Sorry. My bad.
Adaptern ska väl stödjas av mjukvaran i bilen också. Jag tror personligen att Tesla väntar med det tills det är dags för lanseringen i Europa och övriga världen eftersom det förhindrar inofficiell export av 3:or.Mistafrizz skrev:En dum fråga kanske.
Men varför funkar ej en chademoadapter till M3?
- den svarta MS på Blocket har ju en adapter, och både MS och M3 kan ladda på amerikanska SuC?
Ja allt i tesla är mjukvara idag och självklart även för denna adapter. Jag tror dom du att de är ett sätt att begränsa grå import av M3 till andra delar av välden. När den väl börjar sälja i Europa kanske de lägger till stödet för de amerikanska bilarna men eftersom vi får CCS (Jerker skrev:Adaptern ska väl stödjas av mjukvaran i bilen också. Jag tror personligen att Tesla väntar med det tills det är dags för lanseringen i Europa och övriga världen eftersom det förhindrar inofficiell export av 3:or.Mistafrizz skrev:En dum fråga kanske.
Men varför funkar ej en chademoadapter till M3?
- den svarta MS på Blocket har ju en adapter, och både MS och M3 kan ladda på amerikanska SuC?
Så kan det naturligtvis vara! Har funderat på samma sak...Jerker skrev:Adaptern ska väl stödjas av mjukvaran i bilen också. Jag tror personligen att Tesla väntar med det tills det är dags för lanseringen i Europa och övriga världen eftersom det förhindrar inofficiell export av 3:or.Mistafrizz skrev:En dum fråga kanske.
Men varför funkar ej en chademoadapter till M3?
- den svarta MS på Blocket har ju en adapter, och både MS och M3 kan ladda på amerikanska SuC?