AP2.0 är här

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: AP2.0 är här

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
fakerlind skrev:
bylund skrev:
60 och 75 har samma förmånsvärde (det är samma bil med mjukvarulåst tillgång till batteriet på 60).
Det är ju lite märkligt. Volvo XC60 D5 AWD och D4 AWD är samma motor, där D4 är strypt med mjukvara. Inte blir förmånsvärdet detsamma för det.

Tillägg: iofs inte möjligt att närsomhelst uppgradera till D5 (via Volvo iaf) så mitt resonemang kanske faller...
Det är ändå rätt märkligt skulle jag säga. För man har ju inte tillgång till hela batteriet, och borde då inte betala förmånsskatt för det. Det borde ju i så fall vara samma med autopiloten som bara är mjukvarulåst, d v s att man skulle få betala samma oavsett om den är aktiverad eller ej.
Skatteverkets vägar äro outgrundliga, xtra störigt att dom faktiskt inte redovisar ordentligt HUR dom kommer fram till allt detta så att det kan bemötas osv (vilket iofs säkert oxo sker men isf hur
rättssäkert kan man säga att det görs eg?)... Visst kan man läsa sig till principerna men inte hur dom räknat i alla specifika fall, tänker mest på principen "motsvarande bil..." osv.
Om man bortser från drivlinan för eldriften så tycker faktiskt inte att Teslan är värd ens halva inköpspriset som sedan skulle utgöra grunden till förmånsvärdesberäkningen
(även om det kanske har blivit lite bättre kvalitet så ska man inte titta på bilar i halvmiljonsklassen överhuvudtaget, snarare 250tkr)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Skatteverkets vägar äro outgrundliga, xtra störigt att dom faktiskt inte redovisar ordentligt HUR dom kommer fram till allt detta så att det kan bemötas osv (vilket iofs säkert oxo sker men isf hur
rättssäkert kan man säga att det görs eg?)... Visst kan man läsa sig till principerna men inte hur dom räknat i alla specifika fall, tänker mest på principen "motsvarande bil..." osv.
Om man bortser från drivlinan för eldriften så tycker faktiskt inte att Teslan är värd ens halva inköpspriset som sedan skulle utgöra grunden till förmånsvärdesberäkningen
(även om det kanske har blivit lite bättre kvalitet så ska man inte titta på bilar i halvmiljonsklassen överhuvudtaget, snarare 250tkr)
Stämmer. Hade Teslan haft en diesel- eller bensinmotor hade ingen människa i världen kommit på idén att köpa en Tesla skulle jag tro. I och med att det finns betydligt bättre och billigare bilar om man bortser från drivlinan då. Den hade inte varit värd mer än en sketen Volvo eller nåt. Så om man driver det hela till sin spets kan man hävda att det är ändå eldriften som förmånsbeskattas, eftersom den driver upp priset så våldsamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Stämmer. Hade Teslan haft en diesel- eller bensinmotor hade ingen människa i världen kommit på idén att köpa en Tesla skulle jag tro. I och med att det finns betydligt bättre och billigare bilar om man bortser från drivlinan då. Den hade inte varit värd mer än en sketen Volvo eller nåt. Så om man driver det hela till sin spets kan man hävda att det är ändå eldriften som förmånsbeskattas, eftersom den driver upp priset så våldsamt.
Min beskattas som en bil för ca 420 tkr + extra utrustning. Det är en 85D vilket kanske är lite högt men inte så farligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Jag var fullt medveten om att jag bidrog till elbilsrevolutionen genom att betala ett "överpris" för Teslan. Om jag inte redan köpt den skulle jag göra det igen. Värd det? Kvalitet? Jag skulle inte ens drömma om att köpa en ens hälften så dyr fossilbil oavsett fabrikat..... Men det är bilens egenskaper att köra och äga som är avgörande för mig. Hur räknar man förmånsvärde för detta? Priset är ju ett marknadspris, inte vad det kostar att tillverka.
Jag är nog lite ogenomtänkt i dessa frågor. Jag är ju bara så nöjd, köpt bilen och kör bara privat. Min upplevelse av förmån har skatteverket lyckligtvis inte med att göra.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror Skatteverket valt att koppla resonemanget till prestanda och inte storlek på tanken =räckvidd.

Därav att 60/75=samma prestanda =samma förmånsvärde. (Men olika storlek på tanken)

Volvo D4/D5 =olika prestanda =olika förmånsvärde.

Finns en äldre tråd där jag berättar hur de jämför med en "grupp av likvärdiga konkurrenter" då Tesla inte har någon bensinversion att jämföra med.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Leo skrev:
Tror Skatteverket valt att koppla resonemanget till prestanda och inte storlek på tanken =räckvidd.

Därav att 60/75=samma prestanda =samma förmånsvärde. (Men olika storlek på tanken)

Volvo D4/D5 =olika prestanda =olika förmånsvärde.

Finns en äldre tråd där jag berättar hur de jämför med en "grupp av likvärdiga konkurrenter" då Tesla inte har någon bensinversion att jämföra med.
Stämmer inte då 70 har annan förmånsvärde men samma prestanda
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Tur man har 2014:s förmånsvärde :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu har Tesla börjat leverera bilar med den nya hårdvaran och här finns lite bilder på hur kamerorna är intergrerade.

https://electrek.co/2016/11/06/first-lo ... -the-wild/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Nu har Tesla börjat leverera bilar med den nya hårdvaran och här finns lite bilder på hur kamerorna är intergrerade.

https://electrek.co/2016/11/06/first-lo ... -the-wild/
Ser snyggt gjort ut iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Ojj 13 sidor kanske har ngn redan uppmärksammat detta. Men jag har tidigare tolkat det som att Tesla börjat på ny kula med AP 2.0. Men enligt Electrek så kan Tesla återanvända inhämtatdata från AP1 i AP2. Det är ju jättebra. :-)

-"Electrek has learned that Tesla has now accumulated 1.3 billion miles of Autopilot data from its first generation sensor suite and “nearly all of it” is useful to the second generation Autopilot, according to the company. "

https://electrek.co/2016/11/13/tesla-au ... g-program/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Låter väl inte helt osannolikt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19