Sida 6 av 14

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 08:20
av Laban
mati skrev:
Den höga försäkringskostnaden på S/X beror till stor del på den felaktiga effektsiffran som Transportstyrelsen envisas med och som ligger till grund för försäkringsbolagens fantasipriser. Jag betalar mer än dubbelt så mycket i försäkring nu jämfört med min gamla P85 som var reggad med 68kW effekt. Det är trots allt i princip samma bil. Totalt orimligt. Många försäkringsbolag säger rakt ut att de inte vill försäkra Tesla. Om detta kommer att förändras i och med Model 3 återstår att se. Vi får verkligen hoppas det.
Det blir en helt annan mängd bilar så jag har svårt att se att försäkringsbolagen inte ska anpassa sig. Men framtiden lär utvisa..

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 08:35
av Laban
Jerker skrev:
Det där med däckstorlek har ju eskalerat. För hade bilar 12-, 13- och 14-tumshjul. Då var 15 och 16 väldigt ovanliga dimensioner och kostade därefter. Nu är väl 15, 16 och 17 mer standard och priset på däcken lägre, relativt sett. Men 19, 20 och 21 är väl fortfarande relativt sällsynta och proportionellt sett mycket dyrare. Jag är tacksam att 3:an går att få med 18-tumshjul. Det är antagligen ändå "illa nog".
19+ är väl kanske inte så vanligt men ex Renault Grand Scenic har 20" som standard. Och den kostar från 232 000 :-

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 09:03
av bjelkeman
mati skrev:
Jag blir alltid både förvånad och förbannad när jag ser till synes välbärgade människor som dundrar omkring i sina nyinköpta dieselbilar av valfritt tyskt premiummärke. Och så ler de lite "medlidsamt" när de ser mig kliva in i min Tesla. Men det är som du säger, de fattar tyvärr inte.
Intressant, det har jag inte upplevt. Om folk reagerar alls så är det istället att de stannar människor och kommentera hur fin bilen är, eller undrar hur den är att köra och äga.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 10:01
av Legato
Sorry för OT men appropå företags moral så tycker jag detta är väldigt intressant:
http://magasinetfilter.se/granskning/ma ... e-varlden/

Det diskuteras ju mycket "corporate responsibility", men skatteparadisen blomstrar fortfarande och väldigt få verkar bry sig. Artikeln är tre år gammal men lika aktuell idag (tyvärr).

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 13:01
av mati
bjelkeman skrev:
mati skrev:
Jag blir alltid både förvånad och förbannad när jag ser till synes välbärgade människor som dundrar omkring i sina nyinköpta dieselbilar av valfritt tyskt premiummärke. Och så ler de lite "medlidsamt" när de ser mig kliva in i min Tesla. Men det är som du säger, de fattar tyvärr inte.
Intressant, det har jag inte upplevt. Om folk reagerar alls så är det istället att de stannar människor och kommentera hur fin bilen är, eller undrar hur den är att köra och äga.
Det är ju helt olika klientel, jag träffar tack och lov båda falangerna. De som du beskriver är folk som stannar och frågar. Dessa människor är intresserade. Oftast erkänner de att de aldrig någonsin kommer ha möjlighet att skaffa en Tesla, men att de vill ha en billigare elbil när de väl kommer. Sen finns några stycken som faktiskt har råd och vill ha en Tesla. De kan också stanna till och frågar saker. Det händer dock inte särskilt ofta. Det är dessa intresserade människor jag oftast erbjuder en provtur. De flesta tackar inte nej.
Sen finns de andra som jag försökte beskriva ovan. De frågar inte. De är inte intresserade på det viset. Det är de som kör omkring i sina dyra fossilmonster och glor på en. De kan rulla förbi lite långsammare för att se vad det är för en typ som kör Tesla men de skulle nog inte komma på tanken att skaffa en sådan själv trots att de förmodligen har råd. Men det kan ju bero på var jag bor. Jag förstår att det är lite annorlunda i storstäderna där man generellt förmodligen (gissar jag) är lite mer öppen för förändring än här på landsbygden.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 13:37
av 18650
mati skrev:
Laban skrev:
Det är väl hyfsat rimligt att anta att däck/fälgar, försäkringskostnader och dylikt bör bli betydligt billigare på Model 3 än S/X.
Den höga försäkringskostnaden på S/X beror till stor del på den felaktiga effektsiffran som Transportstyrelsen envisas med och som ligger till grund för försäkringsbolagens fantasipriser. Jag betalar mer än dubbelt så mycket i försäkring nu jämfört med min gamla P85 som var reggad med 68kW effekt. Det är trots allt i princip samma bil. Totalt orimligt. Många försäkringsbolag säger rakt ut att de inte vill försäkra Tesla. Om detta kommer att förändras i och med Model 3 återstår att se. Vi får verkligen hoppas det.
Däcken för en Tesla är inte dyrare än för andra bilar som har samma hjuldimension. Det är ju trots allt standarddäck. Model 3 kan fås med mindre hjul än Model S och därmed kommer däcken också vara något billigare.
Angående servicekostnader vet vi inte ännu, men det är inte direkt troligt att Tesla kommer att ta en lägre timpeng för service på en Model 3. Däremot så kommer reservdelarna antagligen bli något billigare.
Finns det något inlägg som på ett vettigt sätt förklarar detta med effekten? Bilen på 2.5ton gör 0-100 på 2 sekunder. Där känns ju ca 68kW mer avlägset än ca 400kW som de har specat nu. Är det så att P100D har rätt effekt och rätt höga försäkring medan S60 med lägre effekt och dieselprestanda inte åker ner i försäkringspris?

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 13:52
av mati
Det är inte alls avlägset med 68kW. Bilen kan inte leverera 300+kW längre än några sekunder eller kanske minuter. Därefter stryps effekten ganska markant.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 13:59
av HelectriC
mati skrev:
Det är inte alls avlägset med 68kW. Bilen kan inte leverera 300+kW längre än några sekunder eller kanske minuter. Därefter stryps effekten ganska markant.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.
Men bedöms inte en fossilbil på samma sätt? Maxeffekt? det är väl den potentiella skadan man kan orsaka om man släpper lös så mycket effekt som man får betala försäkring för? Sen är ju klart risken högre om man klarar att provocera fram den höga effekten under lång tid kontra kortare, men risken är ju ändå där?

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 14:18
av 18650
mati skrev:
Det är inte alls avlägset med 68kW. Bilen kan inte leverera 300+kW längre än några sekunder eller kanske minuter. Därefter stryps effekten ganska markant.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.
Det var en lika märklig förklaring som det låga förmånsvärdet.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 14:30
av Svenssons
18650 skrev:
mati skrev:
Det är inte alls avlägset med 68kW. Bilen kan inte leverera 300+kW längre än några sekunder eller kanske minuter. Därefter stryps effekten ganska markant.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.
Det var en lika märklig förklaring som det låga förmånsvärdet.
Det är EG-regler som bestämmer detta. Det är max effekt som kan tas ut under 30 minuter/60 minuter som skall anges. Transportstyrelsen hittar dock på egna uppgifter och summerar maxeffekten per motor utan att bry sig om att batterierna aldrig klarar av att leverera denna effekt. Min bil har t.ex. 772 hk som angiven effekt men jag kan omöjligen få ut denna effekt hur gärna jag än vill, det går inte att leverera denna effekt till bägge motorerna.


Denna tråd tar upp många detaljer om detta:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5684

Själv har jag postat CoC för min bil som har de korrekta uppgifterna om effekt enligt gällande regler i denna post:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p165170

Transportstyreslen bryr sig dock inte om gällande regelverk (man gjorde det till en början men sedan verkade man tycka synd om premiumbilar från Tyskland... och ändrade hur man registrerar Teslabilar och endast Teslabilar).

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 maj 2017 14:59
av LarsL
Men vi börjar ju få en tradition att inte följa EU... solcellskatt och felräknade effekter på amerikanska elbilar.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 30 maj 2017 12:06
av 18650
Svenssons skrev:
Det är EG-regler som bestämmer detta. Det är max effekt som kan tas ut under 30 minuter/60 minuter som skall anges. Transportstyrelsen hittar dock på egna uppgifter och summerar maxeffekten per motor utan att bry sig om att batterierna aldrig klarar av att leverera denna effekt. Min bil har t.ex. 772 hk som angiven effekt men jag kan omöjligen få ut denna effekt hur gärna jag än vill, det går inte att leverera denna effekt till bägge motorerna.


Denna tråd tar upp många detaljer om detta:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5684

Själv har jag postat CoC för min bil som har de korrekta uppgifterna om effekt enligt gällande regler i denna post:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p165170

Transportstyreslen bryr sig dock inte om gällande regelverk (man gjorde det till en början men sedan verkade man tycka synd om premiumbilar från Tyskland... och ändrade hur man registrerar Teslabilar och endast Teslabilar).
Tack, då är effekten tydligt fel angiven. FSB måste också titta på vad bilen är kapabel till när de sätter sina risker. Om det blir nya lägre effekter och premien störtdyker pga det så är ju något galet där med. Hoppas dem kommer fram till något vettigt tills M3 kommer.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 01 jun 2017 13:19
av LarsL
Skulle den här typen av led-list som Audi från dagens TeslaClubSweden hade vara något för Model 3. För jag tänker att bilen på något sätt måste kunna kommunicera med föraren om hur det står till, särskilt innan full självkörning är aktuell.

Dessutom skulle det kunna bli lite av ett space-ship med sådan här belysning i M3s minimalistiska inredning.

Bild

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 01 jun 2017 13:27
av Jerker
LarsL skrev:
Skulle den här typen av led-list som Audi från dagens TeslaClubSweden hade vara något för Model 3. För jag tänker att bilen på något sätt måste kunna kommunicera med föraren om hur det står till, särskilt innan full självkörning är aktuell.

Dessutom skulle det kunna bli lite av ett space-ship med sådan här belysning i M3s minimalistiska inredning.
Jag tycker öht att det är nåt skumt med den inredning (eller brist på inredning) som sitter i de bilar som åker runt nu. Den är inte bara minimalistisk, jag tycker att den är ful, ser ut att vara ihopsnickrad på en kaffekvart. Jag undrar om de inte döljer nåt.

Det var ju nån här på forumet som var i USA och själv fotade en 3:a och när han gick fram till den öppna sidorutan bad de honom att inte fotografera. Varför det? Fotografera vad? Det är ju ingen skillnad mot hur bilarna såg ut för ett år sedan. Så det verkar mest bara vara ett spel för gallerierna. Jag tror att den färdiga produktionsbilen kommer att se annorlunda ut i "cockpit". Elon måste ju ha nåt kvar att visa upp som får oss att häpna i juli! Det är inte likt honom annars.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 01 jun 2017 13:28
av jonasl
Jag är inne på din linje.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 01 jun 2017 13:36
av LarsL
Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 01 jun 2017 13:46
av Jerker
LarsL skrev:
Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
Ja, Elon gör ju inte som andra. Just detta att det är riktigt fult framme i kupén (ser ut som nån 70-talsinredning) talar för att det kommer nåt annat, plus att jag skulle bli riktigt förvånad om Elon inte har nåt överraskande att visa upp.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 01 jun 2017 13:49
av 18650
LarsL skrev:
Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
När M3 fick kritik för sin interiör svarade ju Elon något i stil med att vänta tills ni får se den riktiga (space ship like) osv. Interiören som visats upp ser ju väldigt lik ut RC bilarna. Detta talar ju för att de döljer något in i det sista.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 01 jun 2017 13:53
av jonasl
Enda skillnaden jag sett är att ratten, som fortfarande är tjock som en falukorv, har fått lite små rullhjul att styra något med.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 01 jun 2017 14:04
av Surfaren
jonasl skrev:
Enda skillnaden jag sett är att ratten, som fortfarande är tjock som en falukorv, har fått lite små rullhjul att styra något med.
Det är för att dom ska kunna boota om mittskärmen, vilket är viktigare nu när allt finns på den skärmen. :D

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 03 jun 2017 12:21
av Stefan
Ny fälgar, undrar om de kommer att finnas som option?
https://twitter.com/_juanmax_/status/870743923500699648

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 jul 2017 06:38
av Kalle
http://insideevs.com/tesla-model-3-specs/

Full Tesla Model 3 spec list:
STANDARD EQUIPMENT
Price – $35,000

Standard Battery

Range: 220 miles (EPA estimated)
Supercharging rate: 130 miles of range per 30 minutes
Home charging rate: 30 miles of range per hour (240V outlet, 32A)
Deliveries begin: Fall 2017
Performance

0-60 mph: 5.6 seconds
Top speed: 130 mph
Interior

15” touchscreen display
Dual zone climate control system
FM/Internet streaming radio
Textile seating
Front center console with open storage and two USB ports
Convenience

Onboard maps and navigation
Wi-Fi and LTE internet connectivity
Keyless entry and remote climate control using the Tesla app
Voice activated controls
Bluetooth hands-free calling and media streaming
60/40 split folding rear seat to maximize cargo options
Back-up camera
Auto dimming rear-view mirror
One-touch power windows throughout
Power-adjustable side mirrors
12-volt power outlet
Safety

Full LED exterior lighting
Eight cameras, forward radar and twelve ultrasonic sensors enabling active safety technologies including collision avoidance and automatic emergency braking
Six front row and two side curtain airbags
Three-point safety belts with belt-reminders for driver and four passengers
Two LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children) attachments in second row
Electronic stability and traction control
Four-wheel antilock disc brakes with electronic parking brake
Child safety locks
Anti-theft alarm system
Tire pressure monitoring system
Warranty

Vehicle: 4 year, 50,000 mile limited warranty
Battery warranty: 8 year, 100,000 mile (120,000 mile with Long Range Battery)
OPTIONS
Long Range Battery – $9,000

Range: 310 miles
Supercharging rate: 170 miles of range per 30 minutes
Home charging rate: 37 miles of range per hour (240V outlet, 40A)
0-60 mph: 5.1 seconds
Top speed: 140 mph
Deliveries begin: July 2017
Paint

Solid Black: Standard
Midnight Silver Metallic: $1,000
Deep Blue Metallic: $1,000
Silver Metallic: $1,000
Pearl White Multi-Coat: $1,000
Red Multi-Coat: $1,000
Wheels

18” Aero: Standard
19” Sport: $1,500
Premium Upgrades Package – $5,000
Upgraded interior with additional features and premium materials.

Premium heated seating and cabin materials throughout, including open pore wood décor and two rear USBs
12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors, with custom driver profiles
Premium audio system with more power, tweeters, surround speakers and subwoofer
Tinted glass roof with ultraviolet and infrared protection
Auto dimming, power folding, heated side mirrors
LED fog lamps
Center console with covered storage and docking for two smartphones
Enhanced Autopilot – $5,000
Model 3 will match speed to traffic conditions, keep within a lane, automatically change lanes, transition from one freeway to another, exit the freeway and self-park at your destination.

Additional features will roll out over time through software updates.

Full Self-Driving Capability – $3,000 (requires Enhanced Autopilot)
In the future, Model 3 will be capable of conducting trips with no action required by the person in the driver’s seat.

This feature is dependent upon extensive software validation and regulatory approval, which may vary by jurisdiction.

VEHICLE SPECIFICATIONS
Dimensions & Weight

Length: 184.8”
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded)
Height: 56.8”
Wheelbase: 113.2”
Track (wheel center): 62.2” front and rear
Ground clearance: 5.5”
Head room, standard: 39.6” front row, 37.7” second row
Head room, glass roof: 40.3” front row, 37.7” second row
Leg room: 42.7” front row, 35.2” second row
Shoulder room: 56.3” front row, 54.0” second row
Hip room: 53.4” front row, 52.4” second row
Seating capacity: 5 adults
Luggage capacity: 15 cubic feet
Curb weight:
3549 lbs. (Model 3)
3814 lbs. (Model 3 Long Range)
Weight distribution:
47% front, 53% rear (Model 3)
48% front, 52% rear (Model 3 Long Range)
Body

Hybrid steel/aluminum body
Drag coefficient of 0.23
Chassis

Double wishbone, virtual steer axis front suspension with coil over twin-tube shock absorbers and stabilizer bar
Independent multi-link rear suspension with twin-tube shock absorbers and stabilizer bar
Variable ratio, speed sensitive electronic power steering
Electromechanically boosted four wheel anti-lock disc brakes with electronic brake force distribution
18” Aero or 19” Sport wheels with all-season tires
Standard Accessories

240 volt NEMA 14-50 adapter
120 volt NEMA 5-15 adapter
J1772 public charging adapter
20 foot mobile connector with storage bag

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 jul 2017 12:07
av Crappy
Jag blev lite förvånad av storleken på M3

Length: 184.8” (4694 mm)
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded) (1849/1933 mm)
Height: 56.8” (1443 mm)
Wheelbase: 113.2” (2876 mm)

Det där är i klass eller till och med större än S60?
S60 2013 4628mm 1865mm 1484mm 2776mm

Jag som trodde det skulle bli en "liten" bil dvs storleksmässigt som BMW 320, Audi A4

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 jul 2017 12:13
av Zalman3
Crappy skrev:
Jag blev lite förvånad av storleken på M3

Length: 184.8” (4694 mm)
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded) (1849/1933 mm)
Height: 56.8” (1443 mm)
Wheelbase: 113.2” (2876 mm)

Det där är i klass eller till och med större än S60?
S60 2013 4628mm 1865mm 1484mm 2776mm

Jag som trodde det skulle bli en "liten" bil dvs storleksmässigt som BMW 320, Audi A4
Tesla 3 469cm lång, Volvo V70 472cm lång.

Re: Model 3 specifikationer

Postat: 29 jul 2017 14:47
av Legato
Crappy skrev:
Jag blev lite förvånad av storleken på M3

Length: 184.8” (4694 mm)
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded) (1849/1933 mm)
Height: 56.8” (1443 mm)
Wheelbase: 113.2” (2876 mm)

Det där är i klass eller till och med större än S60?
S60 2013 4628mm 1865mm 1484mm 2776mm

Jag som trodde det skulle bli en "liten" bil dvs storleksmässigt som BMW 320, Audi A4
Vad menar du? A4 är ju längre än båda (473 cm). Invändigt blir dock trean störst.