Model S 75D 0-100 4,4sek
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Min leveransspecialist hade fått ett officiellt meddelande som bekräftade det som gått att läsa här i tråden tidigare. Bilar som producerats före/efter nån brytpunkt har inte/har förändringarna gjorda. Var det 19 juni? Eller 22? Hur som helst, för min del försvann allt hopp där och då....
Avbokade och beställde en ny igen....
Avbokade och beställde en ny igen....
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Instämmer - Var tydligt även i första artikeln:EnTraktor skrev:https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/
Det står klart och tydligt att det är ny hårdvara - ny motor/drivlina.
"Since the enhancements include hardware upgrades, those new specs are for new vehicles being built today and not the current fleet."
https://electrek.co/2017/07/01/tesla-ne ... s-model-x/
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Tror ni inte tesla pushar ändå nån uppdatering för att snabba upp nuvarande 70 en aning ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag hoppas att den nya drive unit innebär att dom fått ner elförbrukningen lite grann.
Återstår att se när första bilarna börjar rulla.
Hade varit ganska bra om 75D+ hade samma räckvidd som gamla 85D.
Återstår att se när första bilarna börjar rulla.
Hade varit ganska bra om 75D+ hade samma räckvidd som gamla 85D.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Min förhoppning är att den iaf ska trumfa min gamla 85 RWD som ju inte är den mest energieffektiva varianten. Med AWD, lite mindre vikt samt modernare elektronik så borde den komma minst lika långt om inte längre. Har dom dessutom ökat 75an till 400V så finns det hopp om att även SuC kommer gå fortare än med de gamla 75orna.EnTraktor skrev:Jag hoppas att den nya drive unit innebär att dom fått ner elförbrukningen lite grann.
Återstår att se när första bilarna börjar rulla.
Hade varit ganska bra om 75D+ hade samma räckvidd som gamla 85D.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Nu har jag avbeställt och beställt. Som skrivits i tråden tidigare så fick jag laddare med högre strömstyrka också.
Med något lägre pris på bilen nu, 0,25 ränta och 1000 kr mer i referral så blev månadkostnaden betydligt lägre än tidigare så jag lastade på ultra hifi och soltak.
Allt som allt -17000 + 1.2s, snabbare laddare, ultra hifi och soltak. Det värsta är att jag får vänta flera månader till precis när jag skulle få den. 
Med något lägre pris på bilen nu, 0,25 ränta och 1000 kr mer i referral så blev månadkostnaden betydligt lägre än tidigare så jag lastade på ultra hifi och soltak.


Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Och under den tiden hinner AP3 komma så sitter du där igenSoja86 skrev:Nu har jag avbeställt och beställt. Som skrivits i tråden tidigare så fick jag laddare med högre strömstyrka också.
Med något lägre pris på bilen nu, 0,25 ränta och 1000 kr mer i referral så blev månadkostnaden betydligt lägre än tidigare så jag lastade på ultra hifi och soltak.Allt som allt -17000 + 1.2s, snabbare laddare, ultra hifi och soltak. Det värsta är att jag får vänta flera månader till precis när jag skulle få den.

Skämt å sidan så tror jag att det är helt rätt valt
Det värsta man kan göra är att vara missnöjd med sin nya bil pga en skitsak bättre i så fall att vänta i nån månad till
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Detta är spännande..
Fick 'Din Tesla har byggts och ... ...' meddelandet den 30 juni.
jag borde ha fått 4,9 istället för 5,0an då va..
Byggdes den före el efter 19juni?
Fick 'Din Tesla har byggts och ... ...' meddelandet den 30 juni.
jag borde ha fått 4,9 istället för 5,0an då va..
Byggdes den före el efter 19juni?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Så länge borde den väl inte varit i produktionen? Borde vara den snabba.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Är VIN över 203000?SAB skrev:Detta är spännande..
Fick 'Din Tesla har byggts och ... ...' meddelandet den 30 juni.
jag borde ha fått 4,9 istället för 5,0an då va..
Byggdes den före el efter 19juni?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Chassinummer är lite trubbigt då bilarna inte tillverkad strikt i chassinummerordning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ang. uppgraderad laddare på "nya" 75:orna såg jag precis det här på hemladdningssidan
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
"* Uppgraderad ombordladdare är nödvändig på bilen. Standard för bilar beställda efter 30 juni 2017"https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
glömde skriva att det är en X.mattiasottosson skrev:Är VIN över 203000?SAB skrev:Detta är spännande..
Fick 'Din Tesla har byggts och ... ...' meddelandet den 30 juni.
jag borde ha fått 4,9 istället för 5,0an då va..
Byggdes den före el efter 19juni?
vin 55057.
hoppas nya, men varför så liten skillnad på model X
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
fick besked av min DS att jag har performance uppdateringen på min X med VIN 055057.
Då bör väl åtminstone alla efter det åxå ha den
Då bör väl åtminstone alla efter det åxå ha den
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
eller kanske alla med VIN >055000? min är i vart fall tillverkad väldigt nära 19 juni.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Kan det vara så att s 75 nu har ett mjukvarulåst 100 kwh batteri. Det skulle förklara ökad effekt och behovet av snabbarr laddare?mattiasottosson skrev:Ang. uppgraderad laddare på "nya" 75:orna såg jag precis det här på hemladdningssidan"* Uppgraderad ombordladdare är nödvändig på bilen. Standard för bilar beställda efter 30 juni 2017"
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Då Supercharger inte använder laddaren så behöver inte ett större batteri större laddare, har svårt och se att Tesla skickar med 25 kWh extra batteri i mängder av bilar.Soja86 skrev:Kan det vara så att s 75 nu har ett mjukvarulåst 100 kwh batteri. Det skulle förklara ökad effekt och behovet av snabbarr laddare?mattiasottosson skrev:Ang. uppgraderad laddare på "nya" 75:orna såg jag precis det här på hemladdningssidan"* Uppgraderad ombordladdare är nödvändig på bilen. Standard för bilar beställda efter 30 juni 2017"
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Den nya laddaren som kom för ett tag sen är utvecklad inhouse med egna prylar den tidigare enkel laddare inehöll standard komponenter
Så det är inte helt uteslutet att de kommit på nåt sätt att använda den för att få extra kraft
Så det är inte helt uteslutet att de kommit på nåt sätt att använda den för att få extra kraft
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.
Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning
Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.
Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.
Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning
Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.
Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
S75 har tillräckligt med räckvidd själv har jag en S60 och den räcker bra så varför köpa begagnat?Jonhed skrev:Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.
Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning
Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.
Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Köper du ny, så får du hela garantiperioden, vilket kan vara bra att ha!Jonhed skrev:Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.
Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning
Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.
Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Vet inte hur gammal 90-bilen du hade tänkt dig är?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag vill ha en bil med facelift, så en 2016 eller 2017.HelectriC skrev:Köper du ny, så får du hela garantiperioden, vilket kan vara bra att ha!Jonhed skrev:Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.
Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning
Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.
Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Vet inte hur gammal 90-bilen du hade tänkt dig är?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
På tal om facelift, kommer det en 2018 tro?
Multicoat Red Model X P100D
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Kör Tesla fortfarande med 0,25% ränta på en ny 75:A? I så fall är det ett plus också då du inte får denna ränta på en begagnad bil (Tesla har 2,25% för begagnat vilket också är bra, men inte lika bra).Jonhed skrev:Jag vill ha en bil med facelift, så en 2016 eller 2017.HelectriC skrev:Köper du ny, så får du hela garantiperioden, vilket kan vara bra att ha!Jonhed skrev:Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.
Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning
Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.
Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Vet inte hur gammal 90-bilen du hade tänkt dig är?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ska du ha kampanjränta, så rekommenderar jag ett snabbt beslut. Tydligen kan kampanjen avslutas vilken dag som helst enligt min säljare utan att ens säljarna får något besked innan.
Tesla opererar inte med årsmodeller på samma sätt som de flesta andra tillverkare, så det enda som styr om man kallar den för 2016, 2017 eller 2018 är vilket år den är producerad eller möjligen inregistrerad. Förbättringar sker löpande och styrs inte av ModelYear.
Tesla opererar inte med årsmodeller på samma sätt som de flesta andra tillverkare, så det enda som styr om man kallar den för 2016, 2017 eller 2018 är vilket år den är producerad eller möjligen inregistrerad. Förbättringar sker löpande och styrs inte av ModelYear.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14