Sida 6 av 33

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 05 jul 2017 10:41
av Datordoktorn
Min leveransspecialist hade fått ett officiellt meddelande som bekräftade det som gått att läsa här i tråden tidigare. Bilar som producerats före/efter nån brytpunkt har inte/har förändringarna gjorda. Var det 19 juni? Eller 22? Hur som helst, för min del försvann allt hopp där och då....

Avbokade och beställde en ny igen....

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 05 jul 2017 10:42
av Viper
EnTraktor skrev:
https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/

Det står klart och tydligt att det är ny hårdvara - ny motor/drivlina.
Instämmer - Var tydligt även i första artikeln:

"Since the enhancements include hardware upgrades, those new specs are for new vehicles being built today and not the current fleet."

https://electrek.co/2017/07/01/tesla-ne ... s-model-x/

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 05 jul 2017 11:30
av e5m1r
Tror ni inte tesla pushar ändå nån uppdatering för att snabba upp nuvarande 70 en aning ?

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 05 jul 2017 12:02
av EnTraktor
Jag hoppas att den nya drive unit innebär att dom fått ner elförbrukningen lite grann.
Återstår att se när första bilarna börjar rulla.
Hade varit ganska bra om 75D+ hade samma räckvidd som gamla 85D.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 05 jul 2017 12:54
av HelectriC
EnTraktor skrev:
Jag hoppas att den nya drive unit innebär att dom fått ner elförbrukningen lite grann.
Återstår att se när första bilarna börjar rulla.
Hade varit ganska bra om 75D+ hade samma räckvidd som gamla 85D.
Min förhoppning är att den iaf ska trumfa min gamla 85 RWD som ju inte är den mest energieffektiva varianten. Med AWD, lite mindre vikt samt modernare elektronik så borde den komma minst lika långt om inte längre. Har dom dessutom ökat 75an till 400V så finns det hopp om att även SuC kommer gå fortare än med de gamla 75orna.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 05 jul 2017 21:04
av Soja86
Nu har jag avbeställt och beställt. Som skrivits i tråden tidigare så fick jag laddare med högre strömstyrka också.

Med något lägre pris på bilen nu, 0,25 ränta och 1000 kr mer i referral så blev månadkostnaden betydligt lägre än tidigare så jag lastade på ultra hifi och soltak. :D Allt som allt -17000 + 1.2s, snabbare laddare, ultra hifi och soltak. Det värsta är att jag får vänta flera månader till precis när jag skulle få den. :cry:

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 07:40
av e5m1r
Soja86 skrev:
Nu har jag avbeställt och beställt. Som skrivits i tråden tidigare så fick jag laddare med högre strömstyrka också.

Med något lägre pris på bilen nu, 0,25 ränta och 1000 kr mer i referral så blev månadkostnaden betydligt lägre än tidigare så jag lastade på ultra hifi och soltak. :D Allt som allt -17000 + 1.2s, snabbare laddare, ultra hifi och soltak. Det värsta är att jag får vänta flera månader till precis när jag skulle få den. :cry:
Och under den tiden hinner AP3 komma så sitter du där igen :)
Skämt å sidan så tror jag att det är helt rätt valt
Det värsta man kan göra är att vara missnöjd med sin nya bil pga en skitsak bättre i så fall att vänta i nån månad till

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 11:33
av SAB
Detta är spännande..
Fick 'Din Tesla har byggts och ... ...' meddelandet den 30 juni.
jag borde ha fått 4,9 istället för 5,0an då va..
Byggdes den före el efter 19juni?

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 13:21
av rightnow
Så länge borde den väl inte varit i produktionen? Borde vara den snabba.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 14:03
av mattiasottosson
SAB skrev:
Detta är spännande..
Fick 'Din Tesla har byggts och ... ...' meddelandet den 30 juni.
jag borde ha fått 4,9 istället för 5,0an då va..
Byggdes den före el efter 19juni?
Är VIN över 203000?

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 14:21
av bylund
Chassinummer är lite trubbigt då bilarna inte tillverkad strikt i chassinummerordning.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 14:26
av mattiasottosson
Ang. uppgraderad laddare på "nya" 75:orna såg jag precis det här på hemladdningssidan
Screen-Shot-2017-07-06-at-14.19.40.png
"* Uppgraderad ombordladdare är nödvändig på bilen. Standard för bilar beställda efter 30 juni 2017"
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 15:17
av SAB
mattiasottosson skrev:
SAB skrev:
Detta är spännande..
Fick 'Din Tesla har byggts och ... ...' meddelandet den 30 juni.
jag borde ha fått 4,9 istället för 5,0an då va..
Byggdes den före el efter 19juni?
Är VIN över 203000?
glömde skriva att det är en X.
vin 55057.
hoppas nya, men varför så liten skillnad på model X

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 21:53
av SAB
fick besked av min DS att jag har performance uppdateringen på min X med VIN 055057.
Då bör väl åtminstone alla efter det åxå ha den

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 06 jul 2017 21:56
av SAB
eller kanske alla med VIN >055000? min är i vart fall tillverkad väldigt nära 19 juni.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 03:59
av Soja86
mattiasottosson skrev:
Ang. uppgraderad laddare på "nya" 75:orna såg jag precis det här på hemladdningssidan
Screen-Shot-2017-07-06-at-14.19.40.png
"* Uppgraderad ombordladdare är nödvändig på bilen. Standard för bilar beställda efter 30 juni 2017"
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Kan det vara så att s 75 nu har ett mjukvarulåst 100 kwh batteri. Det skulle förklara ökad effekt och behovet av snabbarr laddare?

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 06:08
av vigge50
Soja86 skrev:
mattiasottosson skrev:
Ang. uppgraderad laddare på "nya" 75:orna såg jag precis det här på hemladdningssidan
Screen-Shot-2017-07-06-at-14.19.40.png
"* Uppgraderad ombordladdare är nödvändig på bilen. Standard för bilar beställda efter 30 juni 2017"
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Kan det vara så att s 75 nu har ett mjukvarulåst 100 kwh batteri. Det skulle förklara ökad effekt och behovet av snabbarr laddare?
Då Supercharger inte använder laddaren så behöver inte ett större batteri större laddare, har svårt och se att Tesla skickar med 25 kWh extra batteri i mängder av bilar.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 08:42
av e5m1r
Den nya laddaren som kom för ett tag sen är utvecklad inhouse med egna prylar den tidigare enkel laddare inehöll standard komponenter
Så det är inte helt uteslutet att de kommit på nåt sätt att använda den för att få extra kraft

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 09:36
av Jonhed
Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.

Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning

Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.

Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 09:42
av Smutt
Jonhed skrev:
Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.

Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning

Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.

Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
S75 har tillräckligt med räckvidd själv har jag en S60 och den räcker bra så varför köpa begagnat?

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 09:52
av HelectriC
Jonhed skrev:
Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.

Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning

Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.

Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Köper du ny, så får du hela garantiperioden, vilket kan vara bra att ha!
Vet inte hur gammal 90-bilen du hade tänkt dig är?

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 10:10
av Jonhed
HelectriC skrev:
Jonhed skrev:
Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.

Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning

Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.

Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Köper du ny, så får du hela garantiperioden, vilket kan vara bra att ha!
Vet inte hur gammal 90-bilen du hade tänkt dig är?
Jag vill ha en bil med facelift, så en 2016 eller 2017.

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 10:20
av Yxel
På tal om facelift, kommer det en 2018 tro?

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 10:20
av ellerstrom
Jonhed skrev:
HelectriC skrev:
Jonhed skrev:
Jag hade just bestämt mig för att köpa en begagnad Tesla S 90D. Kraven är facelift + fri SuC.
Budget max 1 miljon.
Så kom plötsligt S 75D, med likvärdig prestanda som S 90D, lite sämre räckvidd. Specar jag en S 75D precis som jag vill ha den, Deep Blue Metalic + Vit inredning samt lite extra så hamnar denna på 1.053.500:--. Efter miljöbilspremie och referrallänk så hamnar denna på 1.004.500:--.

Fördelar ny S 75D:
• Specad som jag vill ha den.
• Känslan av ny bil
Nackdelar ny S 75D:
• Värdeminskning

Fördelar med begagnad S 90D:
• Någon annan har tagit första smällen på värdeminskningen.
• Oftast mer utrustning än vad jag kommer att beställa.
• Högre batteri kapacitet.
• Hamnar under budget.
Nackdelar med begagnad S 90D:
• Svårt att hitta den färg kombination jag önskar.
• Bilen är inte ny.
• Osäker historik, kan t.ex. ha varit utsatt för olycka.

Min fråga är, vad säger expertisen på detta forum, ska man slå till på en ny S 75D, eller är det bättre att gå på en begagnad med högre kapacitet?
Vilka fler för/nackdelar är det med en ny S 75D mot en begagnad S 90D?
Köper du ny, så får du hela garantiperioden, vilket kan vara bra att ha!
Vet inte hur gammal 90-bilen du hade tänkt dig är?
Jag vill ha en bil med facelift, så en 2016 eller 2017.
Kör Tesla fortfarande med 0,25% ränta på en ny 75:A? I så fall är det ett plus också då du inte får denna ränta på en begagnad bil (Tesla har 2,25% för begagnat vilket också är bra, men inte lika bra).

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Postat: 07 jul 2017 10:26
av HelectriC
Ska du ha kampanjränta, så rekommenderar jag ett snabbt beslut. Tydligen kan kampanjen avslutas vilken dag som helst enligt min säljare utan att ens säljarna får något besked innan.

Tesla opererar inte med årsmodeller på samma sätt som de flesta andra tillverkare, så det enda som styr om man kallar den för 2016, 2017 eller 2018 är vilket år den är producerad eller möjligen inregistrerad. Förbättringar sker löpande och styrs inte av ModelYear.