När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: När är det kö?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Det finns elbilar med längre räckvidd i vinterväglag än MYLR och Polestar 2 LR.
Skapade en ny tråd om det. Här:
viewtopic.php?p=833302#p833302
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: När är det kö?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..? […
Tycker också det är synd att Elon/Tesla inte kan komma överens med facket. Bolaget gör vinst. De verkar inte så intresserade av sälja elbilar längre. Istället ska det byggas humanoida robotar… Den så kallade Cybertrucken verkar inte sälja något vidare. Det verkar ju inte direkt vara den eldrivna pickup som det amerikanska folket ville ha… Och det är ju tydligen viktigare att inte komma överens med facket än att bygga ut snabbladdningsnätverket i Sverige…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 sep 2024 15:56

Re: När är det kö?

Inlägg av frosse »

SwedishAdvocate skrev: 10 jan 2025 20:29
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..? […
Tycker också det är synd att Elon/Tesla inte kan komma överens med facket. Bolaget gör vinst. De verkar inte så intresserade av sälja elbilar längre. Istället ska det byggas humanoida robotar… Den så kallade Cybertrucken verkar inte sälja något vidare. Det verkar ju inte direkt var den eldrivna pickup som det amerikanska folket ville ha… Och det är ju tydligen viktigare att inte komma överens med facket än att bygga ut snabbladdningsnätverket i Sverige…
Sverige är en liten marknad men viktig så tillvida att om facket vinner här finns en stor risk att facken i övriga Europa kommer springandes, exempelvis i Tyskland där ju Tesla har en stor fabrik. Ett nederlag här för Musk medför således stora risker. Det är min analys iallafall.
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: När är det kö?

Inlägg av Hertsh »

Jag har gått från Tesla i våras och kör nu annan bil. Sen jag bytte bil har jag inte laddat på SuC en enda gång pga högt pris för icke-Tesla som inte betalar abonnemang. Visst är det krav på att registrera sig i en app och visst krävs det några klick i appen för att kunna ladda. SuC är smidigare. Men det är verkligen inte jobbigt med laddning på andra ställen och jag uppskattar deras laddstopp mer. Jag har konto på tre snabbladdarnätverk (Circle K, IONITY, Eviny) och ett för destination då och då (Virta).
Glad för att jag sålt min Tesla
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 15:49
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: När är det kö?

Inlägg av Hertsh »

Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 15:49
Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Glad för att jag sålt min Tesla
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14

För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26


Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Verkar ju riktigt bra stationer. 4,99sek/kWh och släpvagnsanpassning (vad det nu betyder).
Riktigt många laddare på samma ställe. 20stycken utanför ica maxi i Ulricehamn t.ex.
Antar att ica maxi pyntar in lite.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5467
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...

Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.

Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Tack för en inblick i hu du upplevde de. Reagerar på den låga effekten, de fördröjer ju såklart varj laddning, inte så bra samtidigt så har ju tomma platser pågrund av laddluck på "fel" sida mindre betydelse då eftersom de ändå inte finns effekt till fler bilar..ja egentligen kan man säga att tesla inte har så många stolpar som de finns rent fysiskt.

Undrar hur de såg ut på övriga stolpar i byn, fick de den effekt bilen klarar eller fick även de strypa effekten?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Erxon
elbilist
Inlägg: 458
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Erxon »

Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
frosse skrev: 10 jan 2025 16:14

För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.

Eviny/Bilkraft kan man även göra så att det blir Plug&Charge utan att använda appen (för att ställa in det)
Tro dock att det f.n. inte går med alla bilar, för Volvo fungera det i alla fall
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: När är det kö?

Inlägg av Hertsh »

Erxon skrev:
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.

Eviny/Bilkraft kan man även göra så att det blir Plug&Charge utan att använda appen (för att ställa in det)
Tro dock att det f.n. inte går med alla bilar, för Volvo fungera det i alla fall
Ja, även Circle K har plug & charge, men ingen av de funkar med Zeekr (som jag kör) än så länge.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 378
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: När är det kö?

Inlägg av Holve »

Det var långa köer till ionity. Från kl 11-22.Dessutom gick flera ut och kissade efter vägen. Enligt en bekant som var på ok och köpte olja så var det kaos där oxå. Flera köer till laddarna.
https://www.falukuriren.se/2025-01-07/e ... tpersoner/
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

Erxon skrev: 10 jan 2025 22:16
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26


Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.

Eviny/Bilkraft kan man även göra så att det blir Plug&Charge utan att använda appen (för att ställa in det)
Tro dock att det f.n. inte går med alla bilar, för Volvo fungera det i alla fall
IMG_1284.jpeg
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

Holve skrev: 10 jan 2025 22:17
Det var långa köer till ionity. Från kl 11-22.Dessutom gick flera ut och kissade efter vägen. Enligt en bekant som var på ok och köpte olja så var det kaos där oxå. Flera köer till laddarna.
https://www.falukuriren.se/2025-01-07/e ... tpersoner/
Inte många veckor kvar till sportlovet och Vasaloppsveckan. Blir samma visa igen.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

Fredrik j skrev: 10 jan 2025 20:48
Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Du har överarbetat lite. Virta, Eon och OKQ8 har samma backend och du klarar dig med en av de tre apparna. OKQ8 är smidigast då den inte kräver någon förbetalning som Virta och vill jag minnas även Eon gör.

:-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: När är det kö?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5467
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

Någon som haft koll på eventuella köer i Malung i helgen? Visst de är nog inte lika högt tryck på byten av stugor men ändå lite intressant.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 jan 2025 08:02
Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?
Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: När är det kö?

Inlägg av RareEarth »

Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 16:26


Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: När är det kö?

Inlägg av SwedishAdvocate »

RareEarth skrev: 13 jan 2025 11:07
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34

Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…

Dom här kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga på ngt sätt:
https://msverige.se/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: När är det kö?

Inlägg av frippe »

SwedishAdvocate skrev: 13 jan 2025 11:16
RareEarth skrev: 13 jan 2025 11:07
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:

Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…

Dom här kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga på ngt sätt:
https://msverige.se/
Är inte det ett krav på alla nya stationer, att det ska gå att betala med kort?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9331
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

frippe skrev: 13 jan 2025 12:05
SwedishAdvocate skrev: 13 jan 2025 11:16
RareEarth skrev: 13 jan 2025 11:07
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59

Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…

Dom här kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga på ngt sätt:
https://msverige.se/
Är inte det ett krav på alla nya stationer, att det ska gå att betala med kort?
Än så länge bara nya snabbladdare. Det största problemet är alla laddstolpar (och parkeringsplatser) som kräver olika appar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av borgward »

Niklas Z skrev: 12 jan 2025 21:44
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jan 2025 08:02
Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?
Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.
För Frankrike kan jag varmt rekommendera franska Chargemap om man vill även vill destinationsladda.

https://chargemap.com/

De har avtal med många lokala laddopperatörer. Funkar även i grannländer.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023

Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

RareEarth skrev: 13 jan 2025 11:07
Fredrik j skrev: 10 jan 2025 21:15
Hertsh skrev: 10 jan 2025 20:59
Fredrik j skrev:
frosse skrev: 10 jan 2025 19:34

Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.

Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:

1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)

Well well.
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.

Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.

Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.
Tackar.
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.

Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Inget som påverkar mitt bilval.
20 minuter vart 5:e år. Man kan ju tänka på att använda samma kort i alla apparna. Efter ett par år märker man ju vilka appar man använder.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1168
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: När är det kö?

Inlägg av Arctic Drifter »

Electron skrev: 10 jan 2025 22:22
Holve skrev: 10 jan 2025 22:17
Det var långa köer till ionity. Från kl 11-22.Dessutom gick flera ut och kissade efter vägen. Enligt en bekant som var på ok och köpte olja så var det kaos där oxå. Flera köer till laddarna.
https://www.falukuriren.se/2025-01-07/e ... tpersoner/
Inte många veckor kvar till sportlovet och Vasaloppsveckan. Blir samma visa igen.
Sportloven, Sälen har väl främst 3 st sportlov som genererar köer. :lol:

Vi norrlänningar har ju senare än v.9 men åker inte söderut för bristfällig skidåkning och köer...
Tesla Model Y Performance
Skriv svar