Det finns elbilar med längre räckvidd i vinterväglag än MYLR och Polestar 2 LR.
Skapade en ny tråd om det. Här:
viewtopic.php?p=833302#p833302
Moderator: Redaktion
Det finns elbilar med längre räckvidd i vinterväglag än MYLR och Polestar 2 LR.
Tycker också det är synd att Elon/Tesla inte kan komma överens med facket. Bolaget gör vinst. De verkar inte så intresserade av sälja elbilar längre. Istället ska det byggas humanoida robotar… Den så kallade Cybertrucken verkar inte sälja något vidare. Det verkar ju inte direkt vara den eldrivna pickup som det amerikanska folket ville ha… Och det är ju tydligen viktigare att inte komma överens med facket än att bygga ut snabbladdningsnätverket i Sverige…Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
Några saker man har reflekterat över när man stått i köerna:
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..? […
Sverige är en liten marknad men viktig så tillvida att om facket vinner här finns en stor risk att facken i övriga Europa kommer springandes, exempelvis i Tyskland där ju Tesla har en stor fabrik. Ett nederlag här för Musk medför således stora risker. Det är min analys iallafall.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jan 2025 20:29Tycker också det är synd att Elon/Tesla inte kan komma överens med facket. Bolaget gör vinst. De verkar inte så intresserade av sälja elbilar längre. Istället ska det byggas humanoida robotar… Den så kallade Cybertrucken verkar inte sälja något vidare. Det verkar ju inte direkt var den eldrivna pickup som det amerikanska folket ville ha… Och det är ju tydligen viktigare att inte komma överens med facket än att bygga ut snabbladdningsnätverket i Sverige…Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
Var i kön när det berömda videoklippet filmades i Malung SuC. Det var långt ifrån 150 bilar i kö, vi hade 27 bilar framför oss plus de som laddade och kanske 5-8 bilar bakom oss. Hade 35 km kvar i tanken så stängde av AC och förvärmning av batteri. Sentry Mode stängde bilen av själv.
Tog ca en timme i kö och sen 50 min att ladda då laddhastigheten låg på 70-45 kW.
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..? […
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?frosse skrev: ↑10 jan 2025 16:14För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 15:49Jag har laddat både på Tesla och andra operatörer och inte märkt någon skillnad på något sätt. Eftersom jag inte kör Tesla behöver jag ta upp telefonen, trycka på laddarnumret och starta laddning. Ingen skillnad.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
3. Vänta 24h på att kontot skulle aktiveras
4. Lägga till betaluppgifter
5. Ladda (till en kostnad av 6,80/kwh)
Well well.
Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?frosse skrev: ↑10 jan 2025 16:14För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
Jag har knappen som släpper kabeln på bilen istället för i kabeln så den behöver jag inte. Men hade jag inte haft någon knapp hade det ju knappast varit avgörande för val av laddstation. Särskilt inte om jag får fördelar av att ladda någon annanstans.
Slår vad om att du ändå sitter och fipplar med telefonen men trycka på en app är för jobbigt?
Själv besökte jag Vemdalen under nyårshelgen och herre Gud vilken pärs. Då var det något som kallades Mer Connect där jag glatt kom dit med min Tesla och tänkte att nu ska det laddas. Men icke. Här var stegen jag var tvungen att följa:
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen. Ni överdramatiserar problemet.
Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Numera öppnar jag appen och är redo innan jag kopplar in. Då funkar det 10/10.
Jag har inga preferenser utan tar den som ligger där jag behöver ladda.
Tackar.Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?frosse skrev: ↑10 jan 2025 16:14
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
Så här ser min laddningsmapp ut i telefonen.
IMG_1283.jpeg
Ni överdramatiserar problemet.
Mest strul har jag faktiskt haft hos Tesla. Laddstolpen går timeout om man stoppar i kabeln först och sen dröjer med att starta appen.
Verkar ju riktigt bra stationer. 4,99sek/kWh och släpvagnsanpassning (vad det nu betyder).Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:15Tackar.Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
IMG_1283.jpeg
Tack för en inblick i hu du upplevde de. Reagerar på den låga effekten, de fördröjer ju såklart varj laddning, inte så bra samtidigt så har ju tomma platser pågrund av laddluck på "fel" sida mindre betydelse då eftersom de ändå inte finns effekt till fler bilar..ja egentligen kan man säga att tesla inte har så många stolpar som de finns rent fysiskt.Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47När är det kö? Jo när man åker till och från fjällen när alla andra gör det...
- Idiotiskt att det inte finns fler snabbladdare mellan Funäsdalen/Vemdalen och Göteborg. Undrar hur många fler SuC det hade funnits om inte strejken mot Tesla hade varit..?
- Tesla SuC är överlägsen alla andra snabbladdare. Ingen idé att välja något annat bara för att det är lång kö på SuC, det kommer troligtvis ändå ta längre tid att ladda på alternativet om det ens går att ladda där...
- Tesla borde införa någon form av geofencing för kösystem och automatiskt meddela till vilken laddare man ska köra fram till när det är dags. Finns alltid idioter som försöker tränga sig när det är mycket kö.
- Tesla borde lägga in automatiskt laddförbud för bilar med ladduttag på fel sida när det är högt tryck på laddstationerna. Ohyggligt störigt när en icke-Tesla tar upp två platser.
- Den verkliga räckvidden och den uppskattade räckvidden som pendlar hej vilt är värdelös när temperaturen är -10--25 grader. Lätt att räckviddsångest kryper på då.
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?frosse skrev: ↑10 jan 2025 16:14
För en Teslaförare är det dock enklare. Inget behov av appar, konton eller betalkort. I med kabeln, ur med kabeln. Dessutom enkelt med knappen på laddkabeln som automatiskt avslutar laddningen och släpper kabeln. Enkelt helt enkelt. Därför är SuC överlägset. Men vad vet jag, kanske finns liknande lösningar för andra märken och laddare.
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
IMG_1283.jpeg
Ja, även Circle K har plug & charge, men ingen av de funkar med Zeekr (som jag kör) än så länge.Erxon skrev:Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
IMG_1283.jpeg
Eviny/Bilkraft kan man även göra så att det blir Plug&Charge utan att använda appen (för att ställa in det)
Tro dock att det f.n. inte går med alla bilar, för Volvo fungera det i alla fall
Erxon skrev: ↑10 jan 2025 22:16Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26
Har du inte lagt in ditt betalkort i teslaappen? Hur betalar ni teslaägare annars för laddningen?
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
IMG_1283.jpeg
Eviny/Bilkraft kan man även göra så att det blir Plug&Charge utan att använda appen (för att ställa in det)
Tro dock att det f.n. inte går med alla bilar, för Volvo fungera det i alla fall
Inte många veckor kvar till sportlovet och Vasaloppsveckan. Blir samma visa igen.Holve skrev: ↑10 jan 2025 22:17Det var långa köer till ionity. Från kl 11-22.Dessutom gick flera ut och kissade efter vägen. Enligt en bekant som var på ok och köpte olja så var det kaos där oxå. Flera köer till laddarna.
https://www.falukuriren.se/2025-01-07/e ... tpersoner/
Du har överarbetat lite. Virta, Eon och OKQ8 har samma backend och du klarar dig med en av de tre apparna. OKQ8 är smidigast då den inte kräver någon förbetalning som Virta och vill jag minnas även Eon gör.
Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jan 2025 08:02Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?
Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:15Tackar.Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 16:26
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
IMG_1283.jpeg
Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…RareEarth skrev: ↑13 jan 2025 11:07Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:15Tackar.Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
IMG_1283.jpeg
Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Är inte det ett krav på alla nya stationer, att det ska gå att betala med kort?SwedishAdvocate skrev: ↑13 jan 2025 11:16Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…RareEarth skrev: ↑13 jan 2025 11:07Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:15Tackar.Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:
Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.
IMG_1283.jpeg
Sedan kommer nästa problem, när betalkortet går ut och ska bytas. Då ska man in i alla dessa appar och byta kort.
Dom här kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga på ngt sätt:
https://msverige.se/
Än så länge bara nya snabbladdare. Det största problemet är alla laddstolpar (och parkeringsplatser) som kräver olika appar.frippe skrev: ↑13 jan 2025 12:05Är inte det ett krav på alla nya stationer, att det ska gå att betala med kort?SwedishAdvocate skrev: ↑13 jan 2025 11:16Verkar som det finns behov av en lobbyorganisation som ser till att driva igenom möjlighet att betala med kort på alla publika laddstationer ASAP…RareEarth skrev: ↑13 jan 2025 11:07Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.
Dom här kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga på ngt sätt:
https://msverige.se/
För Frankrike kan jag varmt rekommendera franska Chargemap om man vill även vill destinationsladda.Niklas Z skrev: ↑12 jan 2025 21:44Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jan 2025 08:02Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?
Inget som påverkar mitt bilval.RareEarth skrev: ↑13 jan 2025 11:07Det illustrerar problemet. Att ladda ner apparna och registrera konton tar kanske inte så lång tid. Men som nybliven elbilsägare som inte vet någonting krävs det ett engagemang och ett antal timmars surfande på olika forum innan man ens vet vilka appar man behöver.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:15Tackar.Hertsh skrev: ↑10 jan 2025 20:59Ladda ner Bilkraft också så du kan ladda på Eviny. Smidigt med laddstopp vid många ICA Maxi.Fredrik j skrev:Äh. Man skapar inte ständigt nya konton. Som sagt laddade jag ner dom jag behöver redan innan jag hämtade bilen. Det tog 20minuter av mitt liv och nu kan jag ladda hos dom flesta.frosse skrev: ↑10 jan 2025 19:34
Bortsett från SuC så kan du väl ändå inte på fullaste allvar tycka att det ur ett makroperspektiv fungerar bra med andra laddoperatörer. Visst, en specifik operatör kanske fungerar bra men att ständigt behöva skapa nytt konto, lägga till betalkort och använda en ny app kan ju omöjligt kännas smidigt. Jo, jag vet att det finns appar som samlar flera operatörer men de samlar ju inte alla operatörer så ändå möts man av ny aktörer.
1. Ladda ner appen
2. Skapa konto
Well well.
IMG_1283.jpeg
Sportloven, Sälen har väl främst 3 st sportlov som genererar köer.Electron skrev: ↑10 jan 2025 22:22Inte många veckor kvar till sportlovet och Vasaloppsveckan. Blir samma visa igen.Holve skrev: ↑10 jan 2025 22:17Det var långa köer till ionity. Från kl 11-22.Dessutom gick flera ut och kissade efter vägen. Enligt en bekant som var på ok och köpte olja så var det kaos där oxå. Flera köer till laddarna.
https://www.falukuriren.se/2025-01-07/e ... tpersoner/