När jag har kört mina 24000 mil med bilen som jag får 25kr/mil för så är den betald för min del. Återkopplar här om tre år. Därefter blir det billiga privata mil, om den håller. Kommer köra den tills den skrotas.
Du får inte 25 kr milen... Möjligtvis 18:50.
Så du måste köra närmare 30k mil.
Ska dock inte glömma att man ”sparar” runt 200k i bränslekostnader på 25000 mil, jämfört med diesel. En inte försumbar skillnad.
(Räknar på 22kr litern för diesel, att bilen drar 0,65, och att elbilen kostar i snitt 6kr per mil i el)
Elen lär inte bli billigare framöver. Sedan får du 6:50 mer i milersättning för en fossil, samt rätt mycket lägre försäkring. Dessutom lär kilometerskatten vara på intåg och då blir det dyrt att köra på el. Ska kosta lika mycket som det fossila.
Nu kommer vi väl OT, men idag är det ingen skillnad på milersättningen för el och fossila bränslen, på egna (privatägda bilar). Kilometerskatt kan mycket väl komma, även om jag har svårt att tro att någon politiker vågar driva det, men alla förslag jag sett lägger i så fall minst lika hög kilometerskatt på fossilbilar, så det påverkar inte kalkylen. Jag är inte naiv, jag förstår såklart att det är skitdyrt att köra en ny bil, men jag är inte så säker på att elbilarna (framförallt Tesla RWD då) är så mycket dyrare än de fossila alternativen att det blir en förlustaffär att köra på el.
När jag har kört mina 24000 mil med bilen som jag får 25kr/mil för så är den betald för min del. Återkopplar här om tre år. Därefter blir det billiga privata mil, om den håller. Kommer köra den tills den skrotas.
Du får inte 25 kr milen... Möjligtvis 18:50.
Så du måste köra närmare 30k mil.
Lär dig innan du uttalar dig. Googla "milersättning 2023".
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 25 apr 2023 14:17
av Ramagon
Skummat igenom tråden. Verkar vara en fin bil.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Var i landet bor du och eftersom du nämner AWD som önskvärt antar jag att din nuvarande är AWD, korrekt?
Vi hade lätt klarat oss med en RWD men sedan frugan vant sig med fyrhjulsdrift är det ett krav, för henne. Så nästa elbil blir soklart RWD då den blir ett komplement och inte en ersättare.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Var i landet bor du och eftersom du nämner AWD som önskvärt antar jag att din nuvarande är AWD, korrekt?
Vi hade lätt klarat oss med en RWD men sedan frugan vant sig med fyrhjulsdrift är det ett krav, för henne. Så nästa elbil blir soklart RWD då den blir ett komplement och inte en ersättare.
Bor i Västmanland men blir en hel del körande i Dalarna och Värmland. Nuvarande är AWD sedan är andrabilen framhjulsdriven.
Lite samma här där sambon vant sig med AWD .. men hon är inte omöjlig
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Var i landet bor du och eftersom du nämner AWD som önskvärt antar jag att din nuvarande är AWD, korrekt?
Vi hade lätt klarat oss med en RWD men sedan frugan vant sig med fyrhjulsdrift är det ett krav, för henne. Så nästa elbil blir soklart RWD då den blir ett komplement och inte en ersättare.
Bor i Västmanland men blir en hel del körande i Dalarna och Värmland. Nuvarande är AWD sedan är andrabilen framhjulsdriven.
Lite samma här där sambon vant sig med AWD .. men hon är inte omöjlig
På med feta Hakka 10EV så klarar ni er långt även i Dalarna och Värmland.
När jag har kört mina 24000 mil med bilen som jag får 25kr/mil för så är den betald för min del. Återkopplar här om tre år. Därefter blir det billiga privata mil, om den håller. Kommer köra den tills den skrotas.
Du får inte 25 kr milen... Möjligtvis 18:50.
Så du måste köra närmare 30k mil.
Ska dock inte glömma att man ”sparar” runt 200k i bränslekostnader på 25000 mil, jämfört med diesel. En inte försumbar skillnad.
(Räknar på 22kr litern för diesel, att bilen drar 0,65, och att elbilen kostar i snitt 6kr per mil i el)
Elen lär inte bli billigare framöver. Sedan får du 6:50 mer i milersättning för en fossil, samt rätt mycket lägre försäkring. Dessutom lär kilometerskatten vara på intåg och då blir det dyrt att köra på el. Ska kosta lika mycket som det fossila.
Nu kommer vi väl OT, men idag är det ingen skillnad på milersättningen för el och fossila bränslen, på egna (privatägda bilar). Kilometerskatt kan mycket väl komma, även om jag har svårt att tro att någon politiker vågar driva det, men alla förslag jag sett lägger i så fall minst lika hög kilometerskatt på fossilbilar, så det påverkar inte kalkylen. Jag är inte naiv, jag förstår såklart att det är skitdyrt att köra en ny bil, men jag är inte så säker på att elbilarna (framförallt Tesla RWD då) är så mycket dyrare än de fossila alternativen att det blir en förlustaffär att köra på el.
Då har du läst dåligt. Det enda förslaget som är framtaget lägger förvisso på liknande skatt på el och fossila bilar. Men man skatteväxlar mot skatten för fossila bränslen. Så på totalen blir det dyrare för elbilar och ungefär samma för fossilbilar jämfört med idag.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Var i landet bor du och eftersom du nämner AWD som önskvärt antar jag att din nuvarande är AWD, korrekt?
Vi hade lätt klarat oss med en RWD men sedan frugan vant sig med fyrhjulsdrift är det ett krav, för henne. Så nästa elbil blir soklart RWD då den blir ett komplement och inte en ersättare.
Bor i Västmanland men blir en hel del körande i Dalarna och Värmland. Nuvarande är AWD sedan är andrabilen framhjulsdriven.
Lite samma här där sambon vant sig med AWD .. men hon är inte omöjlig
På med feta Hakka 10EV så klarar ni er långt även i Dalarna och Värmland.
Får sikta på det. Fick med Hakka till nuvarande bil så lär bli likvärdigt till en ny.
Man märker verkligen att LFP batteriet trivs mycket bättre när det är varmt.
I vintras var vi tvungna att ladda i snitt varannan eller var tredje dag.
Numera klarar vi oss nästan en vecka utan att ladda.
Ett tag funderade vi på om inte vi borde ha köpt en LR istället pga hur snabbt batteriprocenten rasade. Det ska sägas att vi alltid förkonditionerade bilen vilket också slukar batteri.
Stor skillnad mellan varmt och kallt klimat är det i alla fall!
Vi laddar hemma så självklart kan jag ladda varje dag om jag vill men det känns ändå skönt att inte behöva göra det.
Eftersom batteriet är mindre drar ju allt man gör mer, även om den är snålare.
Exempelvis min M3 RWD, tar sig nästan lika långt som min MY LR. Men eftersom energin för att värma bilen är samma på M3 som MY, drar det fler procent, men samma kWh.
Och jag tror LFP måste värma lite mer när det är kallt, så det mesta är inte kabinen, utan att värma batteriet varje gång det dippar under nollan.
Det blev, som du skriver, rätt stor skillnad på sommar och vinter. Speciellt då min M3 står utomhus.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 03 maj 2023 17:26
av Danne888
Nu är jag lite fundersam runt bilens tillgängliga kWh. Laddade bilen fullt i helgen och har nu kört 18mil och förbrukat 29kWh. Snitt 164Wh/km men då har jag kört en del släp så det är väl en bra snittförbrukning. Däremot visar bilen att 41% kvarstår. Det borde ge 29/59*100 = 49 kWh. Batteriet ska väl vara på 60 kWh då är bufferten hela 11 kWh eller 18%? Kan det verkligen stämma eller vad är det jag inte förstår nu?
Nu är jag lite fundersam runt bilens tillgängliga kWh. Laddade bilen fullt i helgen och har nu kört 18mil och förbrukat 29kWh. Snitt 164Wh/km men då har jag kört en del släp så det är väl en bra snittförbrukning. Däremot visar bilen att 41% kvarstår. Det borde ge 29/59*100 = 49 kWh. Batteriet ska väl vara på 60 kWh då är bufferten hela 11 kWh eller 18%? Kan det verkligen stämma eller vad är det jag inte förstår nu?
Bufferten är variabel, den kan alltså vara olika från gång till gång. Brukar minska till ”normala” 3-4 kWh när du kört ner lågt och laddat till 100%.
Min låg på 16kWh när jag kört första resan med bilen i -25 grader…
Nu är jag lite fundersam runt bilens tillgängliga kWh. Laddade bilen fullt i helgen och har nu kört 18mil och förbrukat 29kWh. Snitt 164Wh/km men då har jag kört en del släp så det är väl en bra snittförbrukning. Däremot visar bilen att 41% kvarstår. Det borde ge 29/59*100 = 49 kWh. Batteriet ska väl vara på 60 kWh då är bufferten hela 11 kWh eller 18%? Kan det verkligen stämma eller vad är det jag inte förstår nu?
Bufferten är variabel AFAIK.
Dvs om du sällan laddar fullt och kör ~tomt så är BMS mer försiktig och tar en större buffert i anspråk(pga att LFP är så svårt att beräkna kapacitet).
Nu är jag lite fundersam runt bilens tillgängliga kWh. Laddade bilen fullt i helgen och har nu kört 18mil och förbrukat 29kWh. Snitt 164Wh/km men då har jag kört en del släp så det är väl en bra snittförbrukning. Däremot visar bilen att 41% kvarstår. Det borde ge 29/59*100 = 49 kWh. Batteriet ska väl vara på 60 kWh då är bufferten hela 11 kWh eller 18%? Kan det verkligen stämma eller vad är det jag inte förstår nu?
Bufferten är variabel, den kan alltså vara olika från gång till gång. Brukar minska till ”normala” 3-4 kWh när du kört ner lågt och laddat till 100%.
Min låg på 16kWh när jag kört första resan med bilen i -25 grader…
Hmm men i detta fall så hade kört ner den till 10%, laddade till 100% och får sen dessa siffror. Dum fråga då kanske men vad ska jag då göra för att komma ner till 3-4kWh?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 03 maj 2023 17:37
av CrazyGang
Det brukar ta några (3-4 kanske) laddsessioner innan BMS fattar läget. Har du 100% så har du ~57,5 kWh att spela med. Oavsett vad SoC säger.
Det brukar ta några (3-4 kanske) laddsessioner innan BMS fattar läget. Har du 100% så har du ~57,5 kWh att spela med. Oavsett vad SoC säger.
Is i magen och köra lågt hjälper.
Tack, blir det problem om man till vardags laddar till 70% och 100% bara vid längre resor med bms? Eller klarar den av att ställa om sig trots att det kan vara en månad eller så tills 100% laddningen?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 03 maj 2023 20:47
av CrazyGang
Ladda till 100%, blir bäst så. Jag kopplar inte in min varje dag utan när jag behöver.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 15 maj 2023 15:08
av Nafets
Berlin har tydligen börjat tillverka MY RWD!
ca 8.15 in i videon.
Berlin har tydligen börjat tillverka MY RWD!
ca 8.15 in i videon.
Och blåa bilar (ca 7.20)
Om Berlin börjat tillverka MY RWD, handlar det då om modellen med BYD-batteri som om jag minns rätt hade marginellt kortare räckvidd än den nuvarande från Kina med batteri från CATL?
Berlin har tydligen börjat tillverka MY RWD!
ca 8.15 in i videon.
Och blåa bilar (ca 7.20)
Om Berlin börjat tillverka MY RWD, handlar det då om modellen med BYD-batteri som om jag minns rätt hade marginellt kortare räckvidd än den nuvarande från Kina med batteri från CATL?
Ja om siffrorna stämmer så ser det ut såhär:
BYD - 55 kWh LFP - 440km WLTP
CATL - 60 kWh LFP - 455 km WLTP
Så marginellt mindre räckvidd.
Samma energidensitet och BYD skall vara mer kostnadseffektivt.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 maj 2023 08:48
av metos13
Hej,
Vad har ni valt för vinterdäck till eran MY RWD ? även om det är inte rätt säsong men man vet aldrig
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 maj 2023 10:59
av CalleP
Hej!
En stilla undran till er som redan fått en RWD levererad.
Vad betalar ni för en halvförsäkring på er bil på ett ungefär? Jag vet att det är många parametrar som man väger in men någon som bor utanför storstad, man, 40-50 års åldern.
Har inte hittat ngt regnr på en RWD för att göra en priskoll på.
På förhand tack!
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 maj 2023 11:01
av jonasl
Det verkar inte skilja så mycket mellan RWD, LR och P konstigt nog. Jag betalar strax under 450 per månad för halvförsäkring på en LR med upp till 2000 mil, 40+ i utkanten av 08-området. Trygg Hansa just nu, byter till Gjensidige och får ytterligare lite lägre pris vid halvårsskiftet.
Hej!
En stilla undran till er som redan fått en RWD levererad.
Vad betalar ni för en halvförsäkring på er bil på ett ungefär? Jag vet att det är många parametrar som man väger in men någon som bor utanför storstad, man, 40-50 års åldern.
Har inte hittat ngt regnr på en RWD för att göra en priskoll på.
På förhand tack!
3700 kr/år. LF Jämtland. 43 år Bor i Östersund.
Märkligt nog var LR billigare. Lite av ett lotteri…
Hej!
En stilla undran till er som redan fått en RWD levererad.
Vad betalar ni för en halvförsäkring på er bil på ett ungefär? Jag vet att det är många parametrar som man väger in men någon som bor utanför storstad, man, 40-50 års åldern.
Har inte hittat ngt regnr på en RWD för att göra en priskoll på.
På förhand tack!
3600kr/år 3000 mil/år Trygg-Hansa. 36 år Norra Bohuslän.