Nytt att innerskärmen skyddar en stor del av plåtskärmkanten från däcksprut. Äntligen!
Ja det ser betydligt bättre ut nu. Närbild från tidigare i tråden. Inget stort hål som samlar grus heller eftersom plasten nu sitter framför plåten och inte bakom. Lite märklig springa bara, men eventuellt är det för att knäppa fast stänkskydden.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 nov 2023 20:59
av SwedishAdvocate
Bakhjulsdrivna basmodellen fullproppad med fem snubbar i regn på bana.
Nytt att innerskärmen skyddar en stor del av plåtskärmkanten från däcksprut. Äntligen!
Ja det ser betydligt bättre ut nu. Närbild från tidigare i tråden. Inget stort hål som samlar grus heller eftersom plasten nu sitter framför plåten och inte bakom. Lite märklig springa bara, men eventuellt är det för att knäppa fast stänkskydden.
På vissa bilder så ser man stänkydd. Vet någon om den har det vid leverans?
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 nov 2023 21:46
av ChristerSjo
På min levererad 28 februari 2023 var det bara stänkskydd bak. Satt dit även fram och bytte dom bakre mot något större.
På min levererad 28 februari 2023 var det bara stänkskydd bak. Satt dit även fram och bytte dom bakre mot något större.
Ehh va? Tesla har aldrig haft några stänkskydd som passar bak, endast fram.
Jag fick stänkskydd levererade fram och bak vid något service tillfälle. Monterades i fram, och har väl det för bak liggande i workshopen.
Det finns bara stänkskydd fram (iaf före Highland). Det medföljer även förlängare. Förlängarna monteras på främre stänkskydden. Det är nog förlängarna du har liggande.
Hämtade in min highland i Måndags. Stora stänkskydd sitter fram. Inga bak dock
Jag har testat köra med tredjepartsstänkskydd fram, dessa skyddar en bit av innerskärmen men skyddar inte hundbenet fullt ut mot stenskott. Jag har hittat kanske 10 mindre stenskott efter ca 2000 mil. Det är väsentligt bättre än orginalstänkskydden utan förlängare, men skyddar inte fullt ut.
Bytte sedan till original med förlängarna. 1000 mil senare har jag inte hittat ett enda stenskott på hundbenen. Däremot skrapar de i hela tiden pga att markfrigången bara är 2-3 cm. De skyddar inte heller insidan av innerskärmen (vilket man på Highland åtgärdat med en plastflärp). Och de gillar att lossna i ovankant (om man trampar dem böjda innan man sätter på dem verkar funka för att de ska sitta kvar i månader istf att lossna efter bara nån vecka).
Både tredjeparts och original samlar grus pga att innerskärmen före Highland har en inbuktning som lämnar en öppning för sörja att åka in bakom stänkskyddet. Den inbuktningen har man också tagit bort på Highland. Likaså ligger plasten framför plåtfickan nedtill på Highland, men på tidigare modell är plasten bakom vilket kommer leda till rost förr eller senare.
Sammantaget mycket bra förändringar bakom framhjulen på Highland.
Nytt att innerskärmen skyddar en stor del av plåtskärmkanten från däcksprut. Äntligen!
Faktiskt en rätt stor grej då det annars bara är en tidsfråga innan lacken nöts bort!
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Fast min lack har inte blästras bort trots 9000mil. Kan det vara häxeri?
Nytt att innerskärmen skyddar en stor del av plåtskärmkanten från däcksprut. Äntligen!
Faktiskt en rätt stor grej då det annars bara är en tidsfråga innan lacken nöts bort!
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Ja man börjar ju fundera lite. Men tror det är lite svårt för tillverkare att ge mig sig och erbjuda en bättre tredjepartslösning, eller bygga den själva. Går lite emot naturen tror jag.
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Fast min lack har inte blästras bort trots 9000mil. Kan det vara häxeri?
Fått levdatum 25-31 december, tidigare 3-6 veckor. LR färg stelth bor i Stockholm fått VIN, beställdes 3/10
Fick VIN idag, leverans 19 - 31 december i Malmö. En Stealth Grey LR med drag
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 nov 2023 16:48
av cyli
Fick tillslut VIN tilldelat, efter att det ha stått "Okt - Nov 2023" i en månad och tesla flertalet gånger försäkrat mig om att man troligt kommer kunna hålla det fick jag 11-25e December, Stockholm.
LR AWD beställd 29e juni... Hur gör ni andra för att stilla längtan? Kommer ju landa i snart ett halvårs när den väl kommer.
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Fast min lack har inte blästras bort trots 9000mil. Kan det vara häxeri?
Har du inga stänkskydd alls bakom framhjulen?
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 nov 2023 18:09
av ducce916m
Har inte heller några färgsläpp eller andra skador, varken fram eller bak, 2021 3600 mil. Bilen levererades med stänkskydd fram, har väl varit standard ganska länge...
Nytt att innerskärmen skyddar en stor del av plåtskärmkanten från däcksprut. Äntligen!
Faktiskt en rätt stor grej då det annars bara är en tidsfråga innan lacken nöts bort!
det som är intressant är ju att Tesla konsekvent menat att bilen är som den skal vara, inget fel på lösningen trots att lacken blästras bort. Nu ändrar dom alltså på designen trots att den var bra då? why change a winning concept? Eller håller dom kanske med om att det inte är korrekt at bilar som bara är några månader gamla får lack- och rostproblem
Uhm va? I början hade de ju inga stänkskydd överhuvudtaget. Sen införde de det.
Nu har de alltså förbättrat designen ytterligare.
Men det är som vanligt med vissa, vad Tesla än gör så är det fel. Gör de inget så är det fel. Förbättrar de något så är det också fel.
Stenskott är förövrigt inget unikt med Tesla, finns gott om andra bilmodeller med samma problem.