Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Oryxbonk

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Oryxbonk »

Ni som har hämtat ut era MY senaste veckorna har ni fått gratis SuC? Testade att ladda nu men fick betala. Hämtade för två veckor sedan en färdigkonfigurerad bil.
Användarvisningsbild
Bino
Teslaägare

Inlägg av Bino »

Oryxbonk skrev: 28 jun 2024 20:27
Ni som har hämtat ut era MY senaste veckorna har ni fått gratis SuC? Testade att ladda nu men fick betala. Hämtade för två veckor sedan en färdigkonfigurerad bil.
Jag hämtade min den 20/6 och har 5150 km i appen, dock inte testat ladda på SuC än.
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

Bino skrev: 28 jun 2024 21:30
Jag hämtade min den 20/6 och har 5150 km i appen, dock inte testat ladda på SuC än.
Samma för mig som hämtade 25/6

5150 km i appen men ej kört SuC ännu
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Yes fick krediter för cirka 5000 km och laddade 37 kWh gratis.
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare

Inlägg av Sueco »

Ni som hämtat ut nyligen, fick ni riktiga skyltar direkt? Jag ska hämta min om ett par timmar och Tesla ringde nyss och sa att mina skyltar av misstag hamnat i Umeå :roll:
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare

Inlägg av Sueco »

Sueco skrev: 27 jun 2024 20:04
Jag ska hämta min första Tesla på Lördag i Huddinge men börjar få lite lätt ångest nu efter att ha hängt på diverse forum ett tag.

Känns mer och mer som att det är en rätt skruttig bil och skruttigt företag. Säljaren (som redan från början nog var fel man på fel plats) har ghostat mig totalt sedan jag la beställningen så det förstärker ångesten. Nu är det väl så att man mest hör om de dåliga sakerna på forum och sällan om allt som är bra så hoppas att jag inte får ångra detta ändå... :?
Väntar på uthämtning i Huddinge. Min vita MY hade prickar med ytrost över hela bilen, de kör den i tvätten nu och försöker polera bort. Känns väl inte som en fantastisk start direkt.
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Sueco skrev: 29 jun 2024 14:48
Sueco skrev: 27 jun 2024 20:04
Jag ska hämta min första Tesla på Lördag i Huddinge men börjar få lite lätt ångest nu efter att ha hängt på diverse forum ett tag.

Känns mer och mer som att det är en rätt skruttig bil och skruttigt företag. Säljaren (som redan från början nog var fel man på fel plats) har ghostat mig totalt sedan jag la beställningen så det förstärker ångesten. Nu är det väl så att man mest hör om de dåliga sakerna på forum och sällan om allt som är bra så hoppas att jag inte får ångra detta ändå... :?
Väntar på uthämtning i Huddinge. Min vita MY hade prickar med ytrost över hela bilen, de kör den i tvätten nu och försöker polera bort. Känns väl inte som en fantastisk start direkt.
Konstigt att de inte upptäckte det på leveranskontrollen i Huddinge. Eller var det det de gjorde?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare

Inlägg av Sueco »

Maw skrev: 29 jun 2024 14:57
Konstigt att de inte upptäckte det på leveranskontrollen i Huddinge. Eller var det det de gjorde?
Nej det var jag som hittade och påpekade. Men jag fick iaf HW4 så det hade kunnat vara värre :lol:
MY LR AWD -24 HW4
Sellama

Inlägg av Sellama »

Hej alla glada,

Hämtade ut min YP, vit klädsel i lördags och måste säga att jag fullkomligt älskar bilen. Tekniken, accelerationen, systemen, klädseln, panoramataket - helt klart mitt bästa förvärv någonsin. Vi ses på vägarna i sommar!
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Hittade det här i ägarhandboken, måste ju vara skiftet till HW4.
Screenshot 2024-07-03 at 14.19.48.png
Användarvisningsbild
Obit
Teslaägare

Inlägg av Obit »

Jag ska hämta ut min Tesla MY den 16/7. Efter att ha läst i tråden, vad är HW4 och hur vet jag om min bil har det.
Samt har man rätt till gratis laddning på Teslas super charger?
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Obit skrev: 11 jul 2024 18:16
Jag ska hämta ut min Tesla MY den 16/7. Efter att ha läst i tråden, vad är HW4 och hur vet jag om min bil har det.
HW4 har mycket bättre kameror. Det ser man genom att linserna är röda. På sikt är det väl tänkt att det ska ge fördelar med den bättre kvalitén vid t.ex. AP. FSD osv. Men mig veterligen så nyttjas det inte direkt.

I övrigt så har har jag för mig att HW4 har mindre internminne, men vad det betyder framåt vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Beställde en vit awd long range med inductionfälgarna i veckan. Första Teslan för min del. Funderade lite till och från om jag skulle beställt en performence, men jag åker mycket i skogen samt ibland på åkerkanter så det kändes risky. Funderar nu på vilka vinterfälgar och däck det ska bli. Villa gärna att bilen ser lite mer terrängående ut, så kanske 18” och någon fälg som ser lite mer ruggad ut? Tips mottages gärna.
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Hej!

Jag beställde en MY LR AWD Quicksilver i fredags.
La lånet på 8 år med ränteerbjudandet på 0,74%.

Kör idag en leasad Skoda Enyaq 80 RWD, och är nöjd med den. Tyvärr håller ÅFs uppe begagnatpriserna på Enyaqs, så de vill ha hutlöst betalt för den 3 år gamla bilen.

För oss blir det billigare (!) med en ny Tesla räknat på de kommande tre åren jämfört med att köpa ut en 3 år gammal Skoda, och då får vi AWD på Teslan. Valet var inte jättesvårt.

Har fått beräknad leverans till 23 Juli - 6 Augusti.
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Gick leveransen bra? Nöjd med bilen?
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

TeslaLeo skrev: 22 jul 2024 09:47
Hej!

Kör idag en leasad Skoda Enyaq 80 RWD, och är nöjd med den. Tyvärr håller ÅFs uppe begagnatpriserna på Enyaqs, så de vill ha hutlöst betalt för den 3 år gamla bilen.

För oss blir det billigare (!) med en ny Tesla räknat på de kommande tre åren jämfört med att köpa ut en 3 år gammal Skoda, och då får vi AWD på Teslan. Valet var inte jättesvårt.

Det låter som att du blandar ihop kostnad och utgift. Jag har mycket svårt att tro att värdeminskningen på en bil för 664 000kr blir lägre än en bil för ca 400 000kr. Givet att du har samma kontantinsats på lånen sparar du ca 10000kr per år i räntekostnad på Model Y jämfört med en begagnad Enyaq.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

toppo skrev: 22 jul 2024 14:26
Hej!

Det låter som att du blandar ihop kostnad och utgift. Jag har mycket svårt att tro att värdeminskningen på en bil för 664 000kr blir lägre än en bil för ca 400 000kr. Givet att du har samma kontantinsats på lånen sparar du ca 10000kr per år i räntekostnad på Model Y jämfört med en begagnad Enyaq.
ÅF/VWFS började med att de ville ha 444 000kr för Enyaqen. Givet samma kontantinsats som i Teslan (138 000kr för min aktuella bil) så skulle lånet på Enyaq framöver bli 306 000kr.

ÅFs ränta ligger på 8%. På första månadsbetalningen (om jag nu skulle köpt Enyaqen) så skulle räntan vara 2040kr/mån.

Sen behöver man ju amortera också. Enyaqen är redan tre år, så säg att det är rimligt att amortera av på ytterligare tre år. Även om jag ”bara” vill ha tillbaka kontantinsatsen på 3 år blir det 5900kr.
Men en 6 (!) år gammal Enyaq lär inte vara värd några 306 000kr.

Så ja - månadsutgiften framöver blir, med våra förutsättningar, lägre med en TMY AWD är med en 3 år gammal Enyaq RWD. Och även om man räknar på kostnad kommande tre år så skulle Teslan vara ”billigare”.

Enklast är kanske att jämföra med den leasing vi har idag på Enyaqen. Den ligger på 7900kr/mån (!) för en Enyaq RWD.

En ny Tesla kommer inte att kosta det i månaden om vi tänker oss att vi ska ha den minst 3-4-5 år.

Men ja. Massor av faktorer. Och du har ju rätt - Teslan är mycket dyrare i inköp. Men sett till totalen räknat över ett antal år blir den också enl mina uträkningar totalt sett billigare.
Användarvisningsbild
Obit
Teslaägare

Inlägg av Obit »

TeslaLeo skrev: 22 jul 2024 11:10
Allt har gått jättebra verkligen en hur go bil som helst! Men att handla bil hos Tesla är lite opersonligt nästintill ingen person kontakt alls. Allt sköts via Teslas app. Vilket också är väldigt smidigt.

Jag har dock redan ett litet service ärende. PPF filmen på passagerar sidan var lite felmonterad. Men fick en hemservice inbokad på 15 min, mycket smidigt!
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

TeslaLeo skrev: 22 jul 2024 15:25
Hej!

ÅF/VWFS började med att de ville ha 444 000kr för Enyaqen. Givet samma kontantinsats som i Teslan (138 000kr för min aktuella bil) så skulle lånet på Enyaq framöver bli 306 000kr.

ÅFs ränta ligger på 8%. På första månadsbetalningen (om jag nu skulle köpt Enyaqen) så skulle räntan vara 2040kr/mån.

Sen behöver man ju amortera också. Enyaqen är redan tre år, så säg att det är rimligt att amortera av på ytterligare tre år. Även om jag ”bara” vill ha tillbaka kontantinsatsen på 3 år blir det 5900kr.

Så ja - månadsutgiften framöver blir, med våra förutsättningar, lägre med en TMY AWD är med en 3 år gammal Enyaq RWD. Och även om man räknar på kostnad kommande tre år så skulle Teslan vara ”billigare”.

Enklast är kanske att jämföra med den leasing vi har idag på Enyaqen. Den ligger på 7900kr/mån (!) för en Enyaq RWD.

En ny Tesla kommer inte att kosta det i månaden om vi tänker oss att vi ska ha den minst 3-4-5 år.

Men ja. Massor av faktorer. Och du har ju rätt - Teslan är mycket dyrare i inköp. Men sett till totalen räknat över ett antal år blir den också enl mina uträkningar totalt sett billigare.
Du får naturligtvis köpa vilken bil du vill, och jag förstår att du kan tänka dig betala mer för en Model Y än en begagnad Enyaq. Men en ny Model Y kommer bli mycket dyrare än en begagnad Enyaq, värdeminskningen är väldigt mycket större och räntekostnaden är bara en liten del av kostnaden. Om du vill jämföra med privatleasing så får du en ny Enyaq för 5795kr/månad, bara värdeminskningen på din Model Y kommer överstiga det med råge. Det är lätt att lockas av Teslas ränteerbjudande men det är viktigt att räkna på den faktiska kostnaden.
ID4 GTX 340 hk MY25
calleking

Inlägg av calleking »

Lånade hem en MYP och campade med mina barn vid en badplats. Riktigt festligt och ungarna älskade det. Performance gjorde inte saken sämre. Knappast något jag behöver egentligen men lite kul ska man väl ändå få ha? :D

Beställde idag (22 juli) en MYP Midnight Cherry Red med svart interiör

Hämtar upp den på torsdag (25 juli) 8-)

Lutar åt att jag behåller 21" Uberturbine men är lite kluven. Fälgarna är riktigt snygga men inser att det finns nackdelar också. Fälgar/däck till vintern får jag fixa senare i höst...

Kommer från en Passat Alltrack 4Motion -16 som inte är en dålig bil men detta blir ju något helt annat.
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Obit skrev: 22 jul 2024 18:43
TeslaLeo skrev: 22 jul 2024 11:10
Allt har gått jättebra verkligen en hur go bil som helst! Men att handla bil hos Tesla är lite opersonligt nästintill ingen person kontakt alls. Allt sköts via Teslas app. Vilket också är väldigt smidigt.

Jag har dock redan ett litet service ärende. PPF filmen på passagerar sidan var lite felmonterad. Men fick en hemservice inbokad på 15 min, mycket smidigt!
Grattis till bilen, det är verkligen en helt fantastisk bil. Vi är hur nöjda som helst med vår Model Y LR och har campat flera nätter i bilen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

toppo skrev: 22 jul 2024 21:33
Hej!

Du får naturligtvis köpa vilken bil du vill, och jag förstår att du kan tänka dig betala mer för en Model Y än en begagnad Enyaq. Men en ny Model Y kommer bli mycket dyrare än en begagnad Enyaq, värdeminskningen är väldigt mycket större och räntekostnaden är bara en liten del av kostnaden. Om du vill jämföra med privatleasing så får du en ny Enyaq för 5795kr/månad, bara värdeminskningen på din Model Y kommer överstiga det med råge. Det är lätt att lockas av Teslas ränteerbjudande men det är viktigt att räkna på den faktiska kostnaden.
Hej TeslaLeo! Jag har, precis som du, fått fram att det i längden blir billigare att köra Tesla. Mina siffror är dessutom kontrollerade av ekonomiskt kunniga personer (några inom bilbranschen för konkurrerande märken) Men det hjälps inte. Det finns personer som bara inte kan acceptera det. De blundar ofta för att även andra bilmärken tappar i värde och dessutom kostar mer i service och inköp. Det är folk som tyvärr även är väldigt aktiva här inne på forumet och brinner för att smutskasta Tesla så mycket de bara kan. (Observera att jag inte pekar ut någon speciell medlem och att jag är tydlig med att de är flera) Vill bara med detta inlägg säga att det inte är ett fastslaget faktum att just Teslas bilar alltid är en dålig affär. Att köpa en Tesla är inte billigt, men kan ofta vara (mycket) billigare än att köpa någon annan likvärdig bil.
Grattis till ditt byte, och jag tror att du har räknat rätt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Walker skrev: 23 jul 2024 00:08
toppo skrev: 22 jul 2024 21:33
Hej!

Hej TeslaLeo! Jag har, precis som du, fått fram att det i längden blir billigare att köra Tesla. Mina siffror är dessutom kontrollerade av ekonomiskt kunniga personer (några inom bilbranschen för konkurrerande märken) Men det hjälps inte. Det finns personer som bara inte kan acceptera det. De blundar ofta för att även andra bilmärken tappar i värde och dessutom kostar mer i service och inköp. Det är folk som tyvärr även är väldigt aktiva här inne på forumet och brinner för att smutskasta Tesla så mycket de bara kan. (Observera att jag inte pekar ut någon speciell medlem och att jag är tydlig med att de är flera) Vill bara med detta inlägg säga att det inte är ett fastslaget faktum att just Teslas bilar alltid är en dålig affär. Att köpa en Tesla är inte billigt, men kan ofta vara (mycket) billigare än att köpa någon annan likvärdig bil.
Grattis till ditt byte, och jag tror att du har räknat rätt.
Det låter som att Walker syftar på mig, men jag har aldrig sagt att Tesla blir dyrare än en annan ny bil. En ny Tesla kan bli precis lika billig (eller dyr) som en ny Volvo eller Polestar som jag själv kör. Jag håller med om att nya bilar sällan är så dyra som det framstås i kalkyler. Jag hade kört en Tesla om jag hade föredragit den före andra, men nu gör jag inte det.

TeslaLeo jämförde dock en ny bil med en tre år gammal bil samt verkade fokusera på månadsutgiften, och jag ville lyfta fram helhetsbilden. Man ska inte bli lurad av månadsutgiften blir lägre - bilens kostnad är inköpspris minus försäljningspris plus övriga kostnader. Jag tror att värdeminskningen i kronor räknat är högre för en bil som kostar 690 000 kr (oavsett märke) än en som kostar 400 000 kr över kommande tre år. Att man då sparar 10 000 kr i ränta per år räcker inte för att bilen som kostar 690 000 kr ska bli billigare totalt sett. Man kan såklart tro annorlunda, eller välja att betala mer för den dyrare bilen om man vill.

Walker, du som verkar ha gjort en utvärdering av din nya bils kostnad kan väl bidra till diskussionen och förmedla vad du tror din bil är värd om 36 månader som jämförelse?
ID4 GTX 340 hk MY25
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Walker skrev: 23 jul 2024 08:53
Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar utgifterna.

Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.

Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr

Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.

Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
ID4 GTX 340 hk MY25
Skriv svar