Re: Väntrum Model Y
Postat: 28 jun 2024 20:27
Ni som har hämtat ut era MY senaste veckorna har ni fått gratis SuC? Testade att ladda nu men fick betala. Hämtade för två veckor sedan en färdigkonfigurerad bil.
Väntar på uthämtning i Huddinge. Min vita MY hade prickar med ytrost över hela bilen, de kör den i tvätten nu och försöker polera bort. Känns väl inte som en fantastisk start direkt.Sueco skrev: ↑27 jun 2024 20:04Jag ska hämta min första Tesla på Lördag i Huddinge men börjar få lite lätt ångest nu efter att ha hängt på diverse forum ett tag.
Känns mer och mer som att det är en rätt skruttig bil och skruttigt företag. Säljaren (som redan från början nog var fel man på fel plats) har ghostat mig totalt sedan jag la beställningen så det förstärker ångesten. Nu är det väl så att man mest hör om de dåliga sakerna på forum och sällan om allt som är bra så hoppas att jag inte får ångra detta ändå...![]()
Konstigt att de inte upptäckte det på leveranskontrollen i Huddinge. Eller var det det de gjorde?Sueco skrev: ↑29 jun 2024 14:48Väntar på uthämtning i Huddinge. Min vita MY hade prickar med ytrost över hela bilen, de kör den i tvätten nu och försöker polera bort. Känns väl inte som en fantastisk start direkt.Sueco skrev: ↑27 jun 2024 20:04Jag ska hämta min första Tesla på Lördag i Huddinge men börjar få lite lätt ångest nu efter att ha hängt på diverse forum ett tag.
Känns mer och mer som att det är en rätt skruttig bil och skruttigt företag. Säljaren (som redan från början nog var fel man på fel plats) har ghostat mig totalt sedan jag la beställningen så det förstärker ångesten. Nu är det väl så att man mest hör om de dåliga sakerna på forum och sällan om allt som är bra så hoppas att jag inte får ångra detta ändå...![]()
Nej det var jag som hittade och påpekade. Men jag fick iaf HW4 så det hade kunnat vara värreMaw skrev: ↑29 jun 2024 14:57Konstigt att de inte upptäckte det på leveranskontrollen i Huddinge. Eller var det det de gjorde?
HW4 har mycket bättre kameror. Det ser man genom att linserna är röda. På sikt är det väl tänkt att det ska ge fördelar med den bättre kvalitén vid t.ex. AP. FSD osv. Men mig veterligen så nyttjas det inte direkt.
Det låter som att du blandar ihop kostnad och utgift. Jag har mycket svårt att tro att värdeminskningen på en bil för 664 000kr blir lägre än en bil för ca 400 000kr. Givet att du har samma kontantinsats på lånen sparar du ca 10000kr per år i räntekostnad på Model Y jämfört med en begagnad Enyaq.TeslaLeo skrev: ↑22 jul 2024 09:47Hej!
Jag beställde en MY LR AWD Quicksilver i fredags.
La lånet på 8 år med ränteerbjudandet på 0,74%.
Kör idag en leasad Skoda Enyaq 80 RWD, och är nöjd med den. Tyvärr håller ÅFs uppe begagnatpriserna på Enyaqs, så de vill ha hutlöst betalt för den 3 år gamla bilen.
För oss blir det billigare (!) med en ny Tesla räknat på de kommande tre åren jämfört med att köpa ut en 3 år gammal Skoda, och då får vi AWD på Teslan. Valet var inte jättesvårt.
Har fått beräknad leverans till 23 Juli - 6 Augusti.
ÅF/VWFS började med att de ville ha 444 000kr för Enyaqen. Givet samma kontantinsats som i Teslan (138 000kr för min aktuella bil) så skulle lånet på Enyaq framöver bli 306 000kr.toppo skrev: ↑22 jul 2024 14:26Det låter som att du blandar ihop kostnad och utgift. Jag har mycket svårt att tro att värdeminskningen på en bil för 664 000kr blir lägre än en bil för ca 400 000kr. Givet att du har samma kontantinsats på lånen sparar du ca 10000kr per år i räntekostnad på Model Y jämfört med en begagnad Enyaq.TeslaLeo skrev: ↑22 jul 2024 09:47Hej!
Jag beställde en MY LR AWD Quicksilver i fredags.
La lånet på 8 år med ränteerbjudandet på 0,74%.
Kör idag en leasad Skoda Enyaq 80 RWD, och är nöjd med den. Tyvärr håller ÅFs uppe begagnatpriserna på Enyaqs, så de vill ha hutlöst betalt för den 3 år gamla bilen.
För oss blir det billigare (!) med en ny Tesla räknat på de kommande tre åren jämfört med att köpa ut en 3 år gammal Skoda, och då får vi AWD på Teslan. Valet var inte jättesvårt.
Har fått beräknad leverans till 23 Juli - 6 Augusti.
Allt har gått jättebra verkligen en hur go bil som helst! Men att handla bil hos Tesla är lite opersonligt nästintill ingen person kontakt alls. Allt sköts via Teslas app. Vilket också är väldigt smidigt.
Du får naturligtvis köpa vilken bil du vill, och jag förstår att du kan tänka dig betala mer för en Model Y än en begagnad Enyaq. Men en ny Model Y kommer bli mycket dyrare än en begagnad Enyaq, värdeminskningen är väldigt mycket större och räntekostnaden är bara en liten del av kostnaden. Om du vill jämföra med privatleasing så får du en ny Enyaq för 5795kr/månad, bara värdeminskningen på din Model Y kommer överstiga det med råge. Det är lätt att lockas av Teslas ränteerbjudande men det är viktigt att räkna på den faktiska kostnaden.TeslaLeo skrev: ↑22 jul 2024 15:25ÅF/VWFS började med att de ville ha 444 000kr för Enyaqen. Givet samma kontantinsats som i Teslan (138 000kr för min aktuella bil) så skulle lånet på Enyaq framöver bli 306 000kr.toppo skrev: ↑22 jul 2024 14:26Det låter som att du blandar ihop kostnad och utgift. Jag har mycket svårt att tro att värdeminskningen på en bil för 664 000kr blir lägre än en bil för ca 400 000kr. Givet att du har samma kontantinsats på lånen sparar du ca 10000kr per år i räntekostnad på Model Y jämfört med en begagnad Enyaq.TeslaLeo skrev: ↑22 jul 2024 09:47Hej!
Jag beställde en MY LR AWD Quicksilver i fredags.
La lånet på 8 år med ränteerbjudandet på 0,74%.
Kör idag en leasad Skoda Enyaq 80 RWD, och är nöjd med den. Tyvärr håller ÅFs uppe begagnatpriserna på Enyaqs, så de vill ha hutlöst betalt för den 3 år gamla bilen.
För oss blir det billigare (!) med en ny Tesla räknat på de kommande tre åren jämfört med att köpa ut en 3 år gammal Skoda, och då får vi AWD på Teslan. Valet var inte jättesvårt.
Har fått beräknad leverans till 23 Juli - 6 Augusti.
ÅFs ränta ligger på 8%. På första månadsbetalningen (om jag nu skulle köpt Enyaqen) så skulle räntan vara 2040kr/mån.
Sen behöver man ju amortera också. Enyaqen är redan tre år, så säg att det är rimligt att amortera av på ytterligare tre år. Även om jag ”bara” vill ha tillbaka kontantinsatsen på 3 år blir det 5900kr.
Men en 6 (!) år gammal Enyaq lär inte vara värd några 306 000kr.
Så ja - månadsutgiften framöver blir, med våra förutsättningar, lägre med en TMY AWD är med en 3 år gammal Enyaq RWD. Och även om man räknar på kostnad kommande tre år så skulle Teslan vara ”billigare”.
Enklast är kanske att jämföra med den leasing vi har idag på Enyaqen. Den ligger på 7900kr/mån (!) för en Enyaq RWD.
En ny Tesla kommer inte att kosta det i månaden om vi tänker oss att vi ska ha den minst 3-4-5 år.
Men ja. Massor av faktorer. Och du har ju rätt - Teslan är mycket dyrare i inköp. Men sett till totalen räknat över ett antal år blir den också enl mina uträkningar totalt sett billigare.
Grattis till bilen, det är verkligen en helt fantastisk bil. Vi är hur nöjda som helst med vår Model Y LR och har campat flera nätter i bilen.Obit skrev: ↑22 jul 2024 18:43Allt har gått jättebra verkligen en hur go bil som helst! Men att handla bil hos Tesla är lite opersonligt nästintill ingen person kontakt alls. Allt sköts via Teslas app. Vilket också är väldigt smidigt.
Jag har dock redan ett litet service ärende. PPF filmen på passagerar sidan var lite felmonterad. Men fick en hemservice inbokad på 15 min, mycket smidigt!
Hej TeslaLeo! Jag har, precis som du, fått fram att det i längden blir billigare att köra Tesla. Mina siffror är dessutom kontrollerade av ekonomiskt kunniga personer (några inom bilbranschen för konkurrerande märken) Men det hjälps inte. Det finns personer som bara inte kan acceptera det. De blundar ofta för att även andra bilmärken tappar i värde och dessutom kostar mer i service och inköp. Det är folk som tyvärr även är väldigt aktiva här inne på forumet och brinner för att smutskasta Tesla så mycket de bara kan. (Observera att jag inte pekar ut någon speciell medlem och att jag är tydlig med att de är flera) Vill bara med detta inlägg säga att det inte är ett fastslaget faktum att just Teslas bilar alltid är en dålig affär. Att köpa en Tesla är inte billigt, men kan ofta vara (mycket) billigare än att köpa någon annan likvärdig bil.toppo skrev: ↑22 jul 2024 21:33Du får naturligtvis köpa vilken bil du vill, och jag förstår att du kan tänka dig betala mer för en Model Y än en begagnad Enyaq. Men en ny Model Y kommer bli mycket dyrare än en begagnad Enyaq, värdeminskningen är väldigt mycket större och räntekostnaden är bara en liten del av kostnaden. Om du vill jämföra med privatleasing så får du en ny Enyaq för 5795kr/månad, bara värdeminskningen på din Model Y kommer överstiga det med råge. Det är lätt att lockas av Teslas ränteerbjudande men det är viktigt att räkna på den faktiska kostnaden.TeslaLeo skrev: ↑22 jul 2024 15:25ÅF/VWFS började med att de ville ha 444 000kr för Enyaqen. Givet samma kontantinsats som i Teslan (138 000kr för min aktuella bil) så skulle lånet på Enyaq framöver bli 306 000kr.toppo skrev: ↑22 jul 2024 14:26Det låter som att du blandar ihop kostnad och utgift. Jag har mycket svårt att tro att värdeminskningen på en bil för 664 000kr blir lägre än en bil för ca 400 000kr. Givet att du har samma kontantinsats på lånen sparar du ca 10000kr per år i räntekostnad på Model Y jämfört med en begagnad Enyaq.TeslaLeo skrev: ↑22 jul 2024 09:47Hej!
Jag beställde en MY LR AWD Quicksilver i fredags.
La lånet på 8 år med ränteerbjudandet på 0,74%.
Kör idag en leasad Skoda Enyaq 80 RWD, och är nöjd med den. Tyvärr håller ÅFs uppe begagnatpriserna på Enyaqs, så de vill ha hutlöst betalt för den 3 år gamla bilen.
För oss blir det billigare (!) med en ny Tesla räknat på de kommande tre åren jämfört med att köpa ut en 3 år gammal Skoda, och då får vi AWD på Teslan. Valet var inte jättesvårt.
Har fått beräknad leverans till 23 Juli - 6 Augusti.
ÅFs ränta ligger på 8%. På första månadsbetalningen (om jag nu skulle köpt Enyaqen) så skulle räntan vara 2040kr/mån.
Sen behöver man ju amortera också. Enyaqen är redan tre år, så säg att det är rimligt att amortera av på ytterligare tre år. Även om jag ”bara” vill ha tillbaka kontantinsatsen på 3 år blir det 5900kr.
Men en 6 (!) år gammal Enyaq lär inte vara värd några 306 000kr.
Så ja - månadsutgiften framöver blir, med våra förutsättningar, lägre med en TMY AWD är med en 3 år gammal Enyaq RWD. Och även om man räknar på kostnad kommande tre år så skulle Teslan vara ”billigare”.
Enklast är kanske att jämföra med den leasing vi har idag på Enyaqen. Den ligger på 7900kr/mån (!) för en Enyaq RWD.
En ny Tesla kommer inte att kosta det i månaden om vi tänker oss att vi ska ha den minst 3-4-5 år.
Men ja. Massor av faktorer. Och du har ju rätt - Teslan är mycket dyrare i inköp. Men sett till totalen räknat över ett antal år blir den också enl mina uträkningar totalt sett billigare.
Det låter som att Walker syftar på mig, men jag har aldrig sagt att Tesla blir dyrare än en annan ny bil. En ny Tesla kan bli precis lika billig (eller dyr) som en ny Volvo eller Polestar som jag själv kör. Jag håller med om att nya bilar sällan är så dyra som det framstås i kalkyler. Jag hade kört en Tesla om jag hade föredragit den före andra, men nu gör jag inte det.Walker skrev: ↑23 jul 2024 00:08Hej TeslaLeo! Jag har, precis som du, fått fram att det i längden blir billigare att köra Tesla. Mina siffror är dessutom kontrollerade av ekonomiskt kunniga personer (några inom bilbranschen för konkurrerande märken) Men det hjälps inte. Det finns personer som bara inte kan acceptera det. De blundar ofta för att även andra bilmärken tappar i värde och dessutom kostar mer i service och inköp. Det är folk som tyvärr även är väldigt aktiva här inne på forumet och brinner för att smutskasta Tesla så mycket de bara kan. (Observera att jag inte pekar ut någon speciell medlem och att jag är tydlig med att de är flera) Vill bara med detta inlägg säga att det inte är ett fastslaget faktum att just Teslas bilar alltid är en dålig affär. Att köpa en Tesla är inte billigt, men kan ofta vara (mycket) billigare än att köpa någon annan likvärdig bil.toppo skrev: ↑22 jul 2024 21:33Du får naturligtvis köpa vilken bil du vill, och jag förstår att du kan tänka dig betala mer för en Model Y än en begagnad Enyaq. Men en ny Model Y kommer bli mycket dyrare än en begagnad Enyaq, värdeminskningen är väldigt mycket större och räntekostnaden är bara en liten del av kostnaden. Om du vill jämföra med privatleasing så får du en ny Enyaq för 5795kr/månad, bara värdeminskningen på din Model Y kommer överstiga det med råge. Det är lätt att lockas av Teslas ränteerbjudande men det är viktigt att räkna på den faktiska kostnaden.TeslaLeo skrev: ↑22 jul 2024 15:25ÅF/VWFS började med att de ville ha 444 000kr för Enyaqen. Givet samma kontantinsats som i Teslan (138 000kr för min aktuella bil) så skulle lånet på Enyaq framöver bli 306 000kr.toppo skrev: ↑22 jul 2024 14:26Det låter som att du blandar ihop kostnad och utgift. Jag har mycket svårt att tro att värdeminskningen på en bil för 664 000kr blir lägre än en bil för ca 400 000kr. Givet att du har samma kontantinsats på lånen sparar du ca 10000kr per år i räntekostnad på Model Y jämfört med en begagnad Enyaq.TeslaLeo skrev: ↑22 jul 2024 09:47Hej!
Jag beställde en MY LR AWD Quicksilver i fredags.
La lånet på 8 år med ränteerbjudandet på 0,74%.
Kör idag en leasad Skoda Enyaq 80 RWD, och är nöjd med den. Tyvärr håller ÅFs uppe begagnatpriserna på Enyaqs, så de vill ha hutlöst betalt för den 3 år gamla bilen.
För oss blir det billigare (!) med en ny Tesla räknat på de kommande tre åren jämfört med att köpa ut en 3 år gammal Skoda, och då får vi AWD på Teslan. Valet var inte jättesvårt.
Har fått beräknad leverans till 23 Juli - 6 Augusti.
ÅFs ränta ligger på 8%. På första månadsbetalningen (om jag nu skulle köpt Enyaqen) så skulle räntan vara 2040kr/mån.
Sen behöver man ju amortera också. Enyaqen är redan tre år, så säg att det är rimligt att amortera av på ytterligare tre år. Även om jag ”bara” vill ha tillbaka kontantinsatsen på 3 år blir det 5900kr.
Men en 6 (!) år gammal Enyaq lär inte vara värd några 306 000kr.
Så ja - månadsutgiften framöver blir, med våra förutsättningar, lägre med en TMY AWD är med en 3 år gammal Enyaq RWD. Och även om man räknar på kostnad kommande tre år så skulle Teslan vara ”billigare”.
Enklast är kanske att jämföra med den leasing vi har idag på Enyaqen. Den ligger på 7900kr/mån (!) för en Enyaq RWD.
En ny Tesla kommer inte att kosta det i månaden om vi tänker oss att vi ska ha den minst 3-4-5 år.
Men ja. Massor av faktorer. Och du har ju rätt - Teslan är mycket dyrare i inköp. Men sett till totalen räknat över ett antal år blir den också enl mina uträkningar totalt sett billigare.
Grattis till ditt byte, och jag tror att du har räknat rätt.
Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar utgifterna.Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.