Sida 502 av 512
Re: Väntrum Model Y
Postat: 23 jul 2024 11:19
av Frunken
toppo skrev: ↑23 jul 2024 09:57
Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53
Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens
kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar
utgifterna.
Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.
Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr
Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.
Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
Ang. räntan så sjunker den om den sänks från 0.74.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 23 jul 2024 13:15
av toppo
Frunken skrev: ↑23 jul 2024 11:19
toppo skrev: ↑23 jul 2024 09:57
Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53
Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens
kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar
utgifterna.
Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.
Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr
Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.
Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
Ang. räntan så sjunker den om den sänks från 0.74.
Javisst, räntan sänks till 0,0% vilket ger en liten uppsida om 74 punkter. Men räntan på de andra alternativen kan sänkas 2-3% vilket ger en större potentiell uppsida och gör kalkylen ännu bättre.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 23 jul 2024 20:47
av TeslaLeo
Anledningen till att vi tryckte på triggern var att leveranstiderna gick från 2-4v till ”augusti - september”, och vi ville inte riskera att missa ränteerbjudandet.
Jag ringde Tesla idag och nu visar det dock sig att vår bil redan är på väg till Sverige (!). Bör vara här i helgen.
Så snabbt leverans har jag nog aldrig fått av en ny bil.
Fått VIN i serien XP7YGCEK3RB483***.
Någon som fått nära i serien som kollat när bilen är tillverkad?
De senaste TM Sweden AB tagit in var 16 juli och de var tillverkade förra veckan med VIN i serien 47*.
Så jag gissar att vår är totalt färsk.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 23 jul 2024 20:51
av TeslaLeo
toppo skrev: ↑23 jul 2024 09:57
Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53
Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens
kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar
utgifterna.
Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.
Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr
Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.
Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
Intressanta diskussioner. Leasing är inte aktuellt igen för vår del av flera olika skäl.
Och det är instegsmodellen på Enyaq som idag kostar 5795kr. Med våra förutsättningar hade en vanlig Enyaq 85 RWD kostat 7420kr/mån (!) i leasingavgift.
Och det är mer än jag räknar att en ny TMY LR med AWD (som vi saknat på Enyaqen) kommer kosta oss.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 23 jul 2024 21:34
av Frunken
toppo skrev: ↑23 jul 2024 13:15
Frunken skrev: ↑23 jul 2024 11:19
toppo skrev: ↑23 jul 2024 09:57
Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53
Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens
kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar
utgifterna.
Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.
Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr
Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.
Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
Ang. räntan så sjunker den om den sänks från 0.74.
Javisst, räntan sänks till 0,0% vilket ger en liten uppsida om 74 punkter. Men räntan på de andra alternativen kan sänkas 2-3% vilket ger en större potentiell uppsida och gör kalkylen ännu bättre.
Bara om man INTE vill ha en Tesla.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 23 jul 2024 21:36
av Frunken
Jag köper att man kanske bara tittar på kostnad, men om man som vi, inte är intresserade av en Enyac, eller ID4:a osv. Då spelar dessa kalkyler mindre roll.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 24 jul 2024 01:05
av calleking
TeslaLeo skrev: ↑23 jul 2024 20:47
Fått VIN i serien XP7YGCEK3RB483***.
Någon som fått nära i serien som kollat när bilen är tillverkad?
De senaste TM Sweden AB tagit in var 16 juli och de var tillverkade förra veckan med VIN i serien 47*.
Så jag gissar att vår är totalt färsk.
Jag har fått XP7YGCEL8RB479***
MYP tillverkad i början av juni. HW4. Hämtar på torsdag!
Gissar att din är tillverkad slutat av Juni eller början av Juli

Re: Väntrum Model Y
Postat: 24 jul 2024 07:32
av Electron
calleking skrev: ↑24 jul 2024 01:05
TeslaLeo skrev: ↑23 jul 2024 20:47
Fått VIN i serien XP7YGCEK3RB483***.
Någon som fått nära i serien som kollat när bilen är tillverkad?
De senaste TM Sweden AB tagit in var 16 juli och de var tillverkade förra veckan med VIN i serien 47*.
Så jag gissar att vår är totalt färsk.
Jag har fått XP7YGCEL8RB479***
MYP tillverkad i början av juni. HW4. Hämtar på torsdag!
Gissar att din är tillverkad slutat av Juni eller början av Juli
Skönt att det är nytillverkade MY som säljs nu

Re: Väntrum Model Y
Postat: 31 jul 2024 22:35
av Oggaaaa
Ni som beställt en bil upp till Umeå, hur lång tid tog det? Beställde 18 juli. Har fått regnr och VIN nummer. Beräknad mellan 31 juli och 14 augusti.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 03 aug 2024 11:22
av Molarin
Jag fick precis ett SMS om att jag ska få leverans i Jönköping i morgon. I appen och enligt telefonsamtal i torsdags ska jag till Mölndal. Spännande!
Blir en LR RWD QS med vit inredning.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 09 aug 2024 11:13
av maxp98
Beställde en vit MY LR RWD igår. Hur lång leveranstid har folk haft hittills? Beräknad leverans står på september hittills och vi har inte blivit tilldelade någon bil ännu. Stor risk att inte få bilen innan 30/9 eller vad tror ni?
Re: Väntrum Model Y
Postat: 09 aug 2024 13:10
av TeslaLeo
maxp98 skrev: ↑09 aug 2024 11:13
Beställde en vit MY LR RWD igår. Hur lång leveranstid har folk haft hittills? Beräknad leverans står på september hittills och vi har inte blivit tilldelade någon bil ännu. Stor risk att inte få bilen innan 30/9 eller vad tror ni?
Just LR RWD verkar det vara lite längre leveranstid på.
Tesla kommer troligen göra sitt yttersta för att leverera innan 30/9. Annars kan du ju bara tacka nej till bilen.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 09 aug 2024 14:07
av maxp98
TeslaLeo skrev: ↑09 aug 2024 13:10
maxp98 skrev: ↑09 aug 2024 11:13
Beställde en vit MY LR RWD igår. Hur lång leveranstid har folk haft hittills? Beräknad leverans står på september hittills och vi har inte blivit tilldelade någon bil ännu. Stor risk att inte få bilen innan 30/9 eller vad tror ni?
Just LR RWD verkar det vara lite längre leveranstid på.
Tesla kommer troligen göra sitt yttersta för att leverera innan 30/9. Annars kan du ju bara tacka nej till bilen.
Ja, det är backup-planen, även om det är trist såklart. Har fått olika besked från olika försäljare (inte bara i denna frågan), vilket gör en onödigt förvirrad känner jag. En har sagt att de levereras från Kina, att det finns stor risk för försening (förmodligen för att sälja på oss en dyrare konfiguration som fanns i Sverige redan), samt inte heller informerat om möjligheten att makulera.
En annan har sagt att de högst troligt kommer leverera i tid, var väldigt mån om att vi skulle få den bil vi vill ha snarare än bara vilken Y som helst, samt uppmanade oss att makulera vid försening.
Svårt att veta vem man ska tro mest på, men väljer att hoppas på det bästa och i värsta fall makulera om inga alternativ finns. Om folk avbokar för att slippa originalräntan på 5-6% är det ju bara Tesla som förlorar, förutom att kunden inte får just den bilen såklart. Jag hade helt klart valt en annan bil om det inte vore för kampanjen, gissar att många andra icke redan frälsta också tänker så... Håller tummarna!
Re: Väntrum Model Y
Postat: 13 aug 2024 12:56
av spindeln
Måste man klicka i Mobile Connector 2100 kr vid beställningen eller får man med den ändå ? Verkar som en del fått med en sån på köpet. Onödigt att betala extra isf.

Re: Väntrum Model Y
Postat: 13 aug 2024 13:21
av Arctic Drifter
spindeln skrev: ↑13 aug 2024 12:56
Måste man klicka i Mobile Connector 2100 kr vid beställningen eller får man med den ändå ? Verkar som en del fått med en sån på köpet. Onödigt att betala extra isf.
Jag hade gamblat och inte klickat i!
För egen del så använde jag endast mobile connector de veckor det tog att få laddboxen installerad, efter den kom på plats har mobile connector legat på en hylla i garaget.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 13 aug 2024 13:52
av mikebike
spindeln skrev: ↑13 aug 2024 12:56
Måste man klicka i Mobile Connector 2100 kr vid beställningen eller får man med den ändå ? Verkar som en del fått med en sån på köpet. Onödigt att betala extra isf.
Klicka inte, köp en trefas portabel laddbox istället.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 13 aug 2024 15:13
av spindeln
Coolt, tack gubbar !

Re: Väntrum Model Y
Postat: 15 aug 2024 22:02
av spindeln
Vit klädsel, vad säger vi om det ? tål den en del ? har ju massa barn o sånt som riskerar söla ner.
Ser snyggt ut med vitt, men man ser också igenom det vita igenom fönstren vilket inte är 100% cleant enligt mig. Kanske man får kompensera med tintade fönster iofs.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 15 aug 2024 22:18
av Earplugged
spindeln skrev: ↑15 aug 2024 22:02
Vit klädsel, vad säger vi om det ? tål den en del ? har ju massa barn o sånt som riskerar söla ner.
Ser snyggt ut med vitt, men man ser också igenom det vita igenom fönstren vilket inte är 100% cleant enligt mig. Kanske man får kompensera med tintade fönster iofs.
Jag kör vit klädsel och inte ångrat det en sekund, betydligt svalare nu på sommaren och blir ljust och trevligt i kupén. Enkelt att torka av och då man direkt ser när någon sölar så blir det klart fräschare än smutsen som döljs i den svarta klädseln.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 16 aug 2024 00:17
av Frunken
Earplugged skrev: ↑15 aug 2024 22:18
spindeln skrev: ↑15 aug 2024 22:02
Vit klädsel, vad säger vi om det ? tål den en del ? har ju massa barn o sånt som riskerar söla ner.
Ser snyggt ut med vitt, men man ser också igenom det vita igenom fönstren vilket inte är 100% cleant enligt mig. Kanske man får kompensera med tintade fönster iofs.
Jag kör vit klädsel och inte ångrat det en sekund, betydligt svalare nu på sommaren och blir ljust och trevligt i kupén. Enkelt att torka av och då man direkt ser när någon sölar så blir det klart fräschare än smutsen som döljs i den svarta klädseln.
Håller med till 100% den vita är riktigt bra! Smuts syns och är enkelt att ta bort.
Skulle aldrig ta svart!
Re: Väntrum Model Y
Postat: 18 aug 2024 12:55
av teslaponken
Nån som har en teori om när Tesla kommer raka priset 100-200K på lagerbilar Y och erbjuda 0,0% i ränta?
I höst, som tidig julklapp?
Inför intåg av Juniper
Re: Väntrum Model Y
Postat: 18 aug 2024 16:18
av TeslaLeo
teslaponken skrev: ↑18 aug 2024 12:55
Nån som har en teori om när Tesla kommer raka priset 100-200K på lagerbilar Y och erbjuda 0,0% i ränta?
I höst, som tidig julklapp?
Inför intåg av Juniper
Något slags erbjudande kommer säkert i slutet av Q4.
Men riktigt så bra lär det inte bli

Re: Väntrum Model Y
Postat: 19 aug 2024 05:58
av Andreas_MY
Vad tror ni?

Ränterabatten ska gälla för lev sept ut. Och tar man inte leverans då, får man inte ta del av ev ränterabatterbjudanden därefter. För att tvinga en att slå till nu?!
Killgissar att Juniper lanseras 1 oktober
Hur var det med Highland i början? Höjdes priset 10-20k? Ett halvår? Innan efterfrågan dalade?
Tänker om det blir samma scenario med Juniper.
570k för SR i början. Sedan droppa hösten 2025 till 550k igen… spekulationer mest, men det är ju det forum är till för.
Re: Väntrum Model Y
Postat: 19 aug 2024 10:50
av Tommy10
Hej, mitt första inlägg här och har läst och sökt en hel del på forumet så nu kommer ett samlat inlägg. Jag sitter med fingret på avtryckaren för en MYLR 2WD med kampanjränta. Idag kör jag en Lynk för 6000kr/mån men är sugen på att äga bilen och få ner utgiften per månad genom att sprida ut den över många år. Spenderat morgonen på att läsa om jag bör vänta på Juniper, men efter att ha läst rykten om eventuella uppdateringar så är det kanske inte så mycket att vänta på. Samt därtill ev. högre pris och sämre ränta, vad tror ni?
Ni som har koll på Tesla, är priset på modellen nu det lägsta hittills? Kan man historiskt se om priset i Q4 brukar vara lägre än vad det är nu, "brukar" det vara så? Generellt brukar väl priserna justeras ner i januari men det är väl inte troligt att de sänker några större summor ytterligare?
Jag försökte också få svar från supporten ifall jag får HW7 (vad innebär det rent funktionsmässigt?) eftersom jag läste något om det här, men de kunde inte svara på det utan sa bara att "Alla bilar vi levererar är helt nya och kommer med våra senaste specifikationer och funktioner som konstateras på vår hemsida!". Hur kan kan se det innan jag får bilen? Sedan undrar jag om folk lyckats tigga till sig någon laddnings-kredit eller annat? Såg även att folk iaf tidigare hade rabattkoder på 5000:- och även fick med något annat (premium connectivity?). Var kan man hitta sådant?
Annars några tankar från en kort provkörning i fredags. Härlig rymd och grymma förvaringsutrymmen, härligt drag och kvick i svängarna, bättre stereo än vad jag trodde, lite plastiga reglage på ratten, bra med röststyrning som faktiskt funkar. Däremot inte imponerad av "parkeringskameran", "vanlig" 360-kamera tycker jag är snäppet vassare. Sedan var det lite oklart om jag får med filhållningsassistans som svänger åt mig på större vägar, eller håller den mig bara inom filen och "studsar" fram och tillbaka?
Sista frågan, Standard range eller LR? Varje år kör vi ca 90 mil norröver "hetsigt" med få stopp (frukost i bilen, lunch vid stopp samt en kort bensträckare och någon kisspaus vid vägkanten), vinter och sommar, även Gbg-sthlm 3-4ggr/år och planen är att köra ner till italien/frankrike nästa sommar. Med LR, kommer jag känna att de tusenlapparna var värt det? Eller med Standard, kommer jag svära över att jag var "dumsnål"?
Tack!
Re: Väntrum Model Y
Postat: 19 aug 2024 13:40
av spindeln
jamen då beställda jag en också, fan blev så nervös att jag skulle missa erbjudandet så lika bra att trycka på knappen. Performance, CMR, svart klädsel