Det är aldrig rätt läge att köpa bil, finns alltid något nytt på gång runt hörnet spm lockar, däremot så är varje dag du väntar ytterligare en dag utan ny bil så det är bara slå tillTommy10 skrev: ↑19 aug 2024 10:50Hej, mitt första inlägg här och har läst och sökt en hel del på forumet så nu kommer ett samlat inlägg. Jag sitter med fingret på avtryckaren för en MYLR 2WD med kampanjränta. Idag kör jag en Lynk för 6000kr/mån men är sugen på att äga bilen och få ner utgiften per månad genom att sprida ut den över många år. Spenderat morgonen på att läsa om jag bör vänta på Juniper, men efter att ha läst rykten om eventuella uppdateringar så är det kanske inte så mycket att vänta på. Samt därtill ev. högre pris och sämre ränta, vad tror ni?
Ni som har koll på Tesla, är priset på modellen nu det lägsta hittills? Kan man historiskt se om priset i Q4 brukar vara lägre än vad det är nu, "brukar" det vara så? Generellt brukar väl priserna justeras ner i januari men det är väl inte troligt att de sänker några större summor ytterligare?
Jag försökte också få svar från supporten ifall jag får HW7 (vad innebär det rent funktionsmässigt?) eftersom jag läste något om det här, men de kunde inte svara på det utan sa bara att "Alla bilar vi levererar är helt nya och kommer med våra senaste specifikationer och funktioner som konstateras på vår hemsida!". Hur kan kan se det innan jag får bilen? Sedan undrar jag om folk lyckats tigga till sig någon laddnings-kredit eller annat? Såg även att folk iaf tidigare hade rabattkoder på 5000:- och även fick med något annat (premium connectivity?). Var kan man hitta sådant?
Annars några tankar från en kort provkörning i fredags. Härlig rymd och grymma förvaringsutrymmen, härligt drag och kvick i svängarna, bättre stereo än vad jag trodde, lite plastiga reglage på ratten, bra med röststyrning som faktiskt funkar. Däremot inte imponerad av "parkeringskameran", "vanlig" 360-kamera tycker jag är snäppet vassare. Sedan var det lite oklart om jag får med filhållningsassistans som svänger åt mig på större vägar, eller håller den mig bara inom filen och "studsar" fram och tillbaka?
Sista frågan, Standard range eller LR? Varje år kör vi ca 90 mil norröver "hetsigt" med få stopp (frukost i bilen, lunch vid stopp samt en kort bensträckare och någon kisspaus vid vägkanten), vinter och sommar, även Gbg-sthlm 3-4ggr/år och planen är att köra ner till italien/frankrike nästa sommar. Med LR, kommer jag känna att de tusenlapparna var värt det? Eller med Standard, kommer jag svära över att jag var "dumsnål"?
Tack!
Att pruta eller tigga till sig något extra tror jag är kört, man får helt enkelt ha tur att pricka någon kampanj när man beställer.
AP = bilen svänger åt dig utan att vingla ingår standard i alla bilar.
De hetsiga långresorna kommer du få vänja dig av med oavsett SR/LR