Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Earplugged »

Tommy10 skrev: 19 aug 2024 10:50
Hej, mitt första inlägg här och har läst och sökt en hel del på forumet så nu kommer ett samlat inlägg. Jag sitter med fingret på avtryckaren för en MYLR 2WD med kampanjränta. Idag kör jag en Lynk för 6000kr/mån men är sugen på att äga bilen och få ner utgiften per månad genom att sprida ut den över många år. Spenderat morgonen på att läsa om jag bör vänta på Juniper, men efter att ha läst rykten om eventuella uppdateringar så är det kanske inte så mycket att vänta på. Samt därtill ev. högre pris och sämre ränta, vad tror ni?

Ni som har koll på Tesla, är priset på modellen nu det lägsta hittills? Kan man historiskt se om priset i Q4 brukar vara lägre än vad det är nu, "brukar" det vara så? Generellt brukar väl priserna justeras ner i januari men det är väl inte troligt att de sänker några större summor ytterligare?

Jag försökte också få svar från supporten ifall jag får HW7 (vad innebär det rent funktionsmässigt?) eftersom jag läste något om det här, men de kunde inte svara på det utan sa bara att "Alla bilar vi levererar är helt nya och kommer med våra senaste specifikationer och funktioner som konstateras på vår hemsida!". Hur kan kan se det innan jag får bilen? Sedan undrar jag om folk lyckats tigga till sig någon laddnings-kredit eller annat? Såg även att folk iaf tidigare hade rabattkoder på 5000:- och även fick med något annat (premium connectivity?). Var kan man hitta sådant?

Annars några tankar från en kort provkörning i fredags. Härlig rymd och grymma förvaringsutrymmen, härligt drag och kvick i svängarna, bättre stereo än vad jag trodde, lite plastiga reglage på ratten, bra med röststyrning som faktiskt funkar. Däremot inte imponerad av "parkeringskameran", "vanlig" 360-kamera tycker jag är snäppet vassare. Sedan var det lite oklart om jag får med filhållningsassistans som svänger åt mig på större vägar, eller håller den mig bara inom filen och "studsar" fram och tillbaka?

Sista frågan, Standard range eller LR? Varje år kör vi ca 90 mil norröver "hetsigt" med få stopp (frukost i bilen, lunch vid stopp samt en kort bensträckare och någon kisspaus vid vägkanten), vinter och sommar, även Gbg-sthlm 3-4ggr/år och planen är att köra ner till italien/frankrike nästa sommar. Med LR, kommer jag känna att de tusenlapparna var värt det? Eller med Standard, kommer jag svära över att jag var "dumsnål"?

Tack!
Det är aldrig rätt läge att köpa bil, finns alltid något nytt på gång runt hörnet spm lockar, däremot så är varje dag du väntar ytterligare en dag utan ny bil så det är bara slå till 😅
Att pruta eller tigga till sig något extra tror jag är kört, man får helt enkelt ha tur att pricka någon kampanj när man beställer.
AP = bilen svänger åt dig utan att vingla ingår standard i alla bilar.
De hetsiga långresorna kommer du få vänja dig av med oavsett SR/LR 🤣, du laddar i princip aldrig fullt på resa då det går väldigt långsam på slutet och du kör aldrig till tomt så stoppen blir tätare men inte så långa om man inte passar på och äter och då låter bilen ladda lite extra under tiden, största vitsen med LR är att första stoppet kommer längre bort när du startar med 100%
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Tommy10

Inlägg av Tommy10 »

Haha... tack för svar.

Bra med AP som standard :)

Kollade på vinterdäcken man kan lägga till, tänker jag fel eller är de rätt billiga? 26'kr, men vid privatavbetalning för ca 200kr/mån betyder det på 5 år ca 12' kr, samt ca 4'kr i kontantinsats, totalt ca 16'kr. Tänker jag fel här? Annan fälg + de däcken ligger på ca 19'kr som billigast på ex bythjul, och då ska pengarna fram nu.

Jag jämförde lite på ABRP mellan versionerna och där var det ändå rätt många fler laddstopp tyckte jag, men det klart, i vardagen spelar det ingen roll...
Andreas_MY

Inlägg av Andreas_MY »

Hej Tommy
Hej, mitt första inlägg här och har läst och sökt en hel del på forumet så nu kommer ett samlat inlägg. Jag sitter med fingret på avtryckaren för en MYLR 2WD med kampanjränta. Idag kör jag en Lynk för 6000kr/mån men är sugen på att äga bilen och få ner utgiften per månad genom att sprida ut den över många år. Spenderat morgonen på att läsa om jag bör vänta på Juniper, men efter att ha läst rykten om eventuella uppdateringar så är det kanske inte så mycket att vänta på. Samt därtill ev. högre pris och sämre ränta, vad tror ni?

Ni som har koll på Tesla, är priset på modellen nu det lägsta hittills? Kan man historiskt se om priset i Q4 brukar vara lägre än vad det är nu, "brukar" det vara så? Generellt brukar väl priserna justeras ner i januari men det är väl inte troligt att de sänker några större summor ytterligare?

Jag försökte också få svar från supporten ifall jag får HW7 (vad innebär det rent funktionsmässigt?) eftersom jag läste något om det här, men de kunde inte svara på det utan sa bara att "Alla bilar vi levererar är helt nya och kommer med våra senaste specifikationer och funktioner som konstateras på vår hemsida!". Hur kan kan se det innan jag får bilen? Sedan undrar jag om folk lyckats tigga till sig någon laddnings-kredit eller annat? Såg även att folk iaf tidigare hade rabattkoder på 5000:- och även fick med något annat (premium connectivity?). Var kan man hitta sådant?

Annars några tankar från en kort provkörning i fredags. Härlig rymd och grymma förvaringsutrymmen, härligt drag och kvick i svängarna, bättre stereo än vad jag trodde, lite plastiga reglage på ratten, bra med röststyrning som faktiskt funkar. Däremot inte imponerad av "parkeringskameran", "vanlig" 360-kamera tycker jag är snäppet vassare. Sedan var det lite oklart om jag får med filhållningsassistans som svänger åt mig på större vägar, eller håller den mig bara inom filen och "studsar" fram och tillbaka?

Sista frågan, Standard range eller LR? Varje år kör vi ca 90 mil norröver "hetsigt" med få stopp (frukost i bilen, lunch vid stopp samt en kort bensträckare och någon kisspaus vid vägkanten), vinter och sommar, även Gbg-sthlm 3-4ggr/år och planen är att köra ner till italien/frankrike nästa sommar. Med LR, kommer jag känna att de tusenlapparna var värt det? Eller med Standard, kommer jag svära över att jag var "dumsnål"?

Tack!
Hej Tommy
Är det HW4 du menar?
Det kom med bilarna i maj månad. Så där är du säker om du inte väljer en bil som stått länge i lager.

Batteri. Jag har kört SR i 2 år. LFP batteriet är smidigt mestadels. Enda nackdelen och är stor om man har ont om tid och batteriet är kallt. Under redan förvärmer den mest hela tiden, för att uppnå någon hyfsad laddhastighet. Och när jag stått o AC-laddat vintertid på jobbet så drar uppvärmningen för mkt enligt mig. Och blir inte mkt laddat i själva batteriet.
Därför byter jag till NCA-batteri nu, som det är i 2WD long range. Tål vinter bättre.

Du var nöjd med stereon?
Provkörde du P eller LR? Bättre stereo i dessa än SR. Bara så du vet skillnaden mellan modellerna.

Vinterdäck. Om man är kräsen och kör norröver har jag läst i forum att smalare däck o fälgar än originalet spårar bättre. Yn kan vara lite opålitlig. 2WD. 8,5 bredd ska vara lämpligare än de bredare än Tesla levererar. Läs mer om det på Megahjul.no
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Tommy10 skrev: 19 aug 2024 15:47
Haha... tack för svar.

Bra med AP som standard :)

Kollade på vinterdäcken man kan lägga till, tänker jag fel eller är de rätt billiga? 26'kr, men vid privatavbetalning för ca 200kr/mån betyder det på 5 år ca 12' kr, samt ca 4'kr i kontantinsats, totalt ca 16'kr. Tänker jag fel här? Annan fälg + de däcken ligger på ca 19'kr som billigast på ex bythjul, och då ska pengarna fram nu.

Jag jämförde lite på ABRP mellan versionerna och där var det ändå rätt många fler laddstopp tyckte jag, men det klart, i vardagen spelar det ingen roll...
Ja en LR ger såklart färre laddstopp totalt sett men jag menar att vill man streckköra långa sträckor så är inte elbilen helt optimal oavsett och man får räkna med att stanna ibland varesig man vill eller inte 😅
Har du otur eller planerar dåligt med en LR så kan du få fler stopp än med en SR när allt går enligt plan och lunchen klaffar perfekt med en riktigt snabb laddare och du lämnar med 100%. Inte helt ovanligt att när man behöver ladda magen så behöver inte bilen ladda och när bilen vill ladda så finns det inget att äta i närheten.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Andreas_M3 skrev: 19 aug 2024 16:16
Hej Tommy

Tack!
Hej Tommy
Är det HW4 du menar?
Det kom med bilarna i maj månad. Så där är du säker om du inte väljer en bil som stått länge i lager.

Batteri. Jag har kört SR i 2 år. LFP batteriet är smidigt mestadels. Enda nackdelen och är stor om man har ont om tid och batteriet är kallt. Under redan förvärmer den mest hela tiden, för att uppnå någon hyfsad laddhastighet. Och när jag stått o AC-laddat vintertid på jobbet så drar uppvärmningen för mkt enligt mig. Och blir inte mkt laddat i själva batteriet.
Därför byter jag till NCA-batteri nu, som det är i 2WD long range. Tål vinter bättre.

Du var nöjd med stereon?
Provkörde du P eller LR? Bättre stereo i dessa än SR. Bara så du vet skillnaden mellan modellerna.

Vinterdäck. Om man är kräsen och kör norröver har jag läst i forum att smalare däck o fälgar än originalet spårar bättre. Yn kan vara lite opålitlig. 2WD. 8,5 bredd ska vara lämpligare än de bredare än Tesla levererar. Läs mer om det på Megahjul.no
Det är samma stereo i SR för MY. På M3 skiljer det.

Jag kör 235/50R19 dubbfritt, efter alla år med dubb, men ångrar lite. X3:an jag hade tidigare var förstås extremt bra på framkomlighet, men 2WD och dubbfritt funkar. Men det är surt att ”byta ner sig lite”.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Andreas_MY

Inlägg av Andreas_MY »

Aha, så bra! Då är det bara USA som fick nedgraderingen till 7 speakers i Model Y SR.
Dina däcktips, rör det sig om Malmövinter eller mer åt snöhållet?
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Andreas_M3 skrev: 19 aug 2024 20:17
Aha, så bra! Då är det bara USA som fick nedgraderingen till 7 speakers i Model Y SR.
Dina däcktips, rör det sig om Malmövinter eller mer åt snöhållet?
Som halvnorrlänning kan jag ju inte kalla 08-vintrar för ”åt snöhållet”, mer blask eller is.
Egentligen är det ju här i Stockholm jag har känt mig behöva dubbdäck mer, än norröver. Skulle gissa att du klarar dig fint på dubbfritt i Malmö. Du sparar både pengar på inköp och förbrukning, samt får bättre grepp, med 235 jämfört med 255 bredd.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Jepped

Inlägg av Jepped »

Vad skulle ni gissa på, kommer ränteerbjudandet förlängas efter september? Har det varit en paus innan förlängning tidigare?
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Jepped skrev: 22 aug 2024 19:41
Vad skulle ni gissa på, kommer ränteerbjudandet förlängas efter september? Har det varit en paus innan förlängning tidigare?
Ränteerbjudande på 0,74% slutade 30 juni, men återkom bara nån vecka senare. Nuvarande slutar 30 september.

Ingen vet vad nästa blir - inte ens Tesla tror jag.

Samtidigt är 0,74% riktigt bra (vi som tog det har 0,49% nu). Jag hade inte väntat.
Lelo_85

Inlägg av Lelo_85 »

Har beställt en tesla för cirka 3 dagar sen när kan man förvänta sig svar och se när teslan är påväg? För erbjudandet gäller endast om man, får teslan innan 30 sep
Electron

Inlägg av Electron »

Lelo_85 skrev: 22 aug 2024 21:20
Har beställt en tesla för cirka 3 dagar sen när kan man förvänta sig svar och se när teslan är påväg? För erbjudandet gäller endast om man, får teslan innan 30 sep
Prova chatta med Tesla.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
maxp98
Teslaägare

Inlägg av maxp98 »

Lelo_85 skrev: 22 aug 2024 21:20
Beställde själv den 8/8 men inte fått VIN eller regnr tilldelat än. Fick info om leverans i september och att all info kommer i appen när det är dags. Beställde dock en MY LR och där var leveranstiderna något längre.

Om det närmar sig slutet av september och du inte fått info leverans kan du alltid höra av dig till Tesla och se om de har någon annan bil att erbjuda dig eller makulera ordern helt för att slippa originalräntan. Sen får man bara hoppas på ny kampanj några veckor senare, haha...
Tesla eller

Inlägg av Tesla eller »

Har ni kollat hur det blir med ränteerbjudandet ifall leveransen dröjer? Det verkar ju märkligt när man har ett färdigt avtal med DNB t.ex. att det inte skulle gälla om Tesla inte kan hålla leveranstiden.
Lelo_85

Inlägg av Lelo_85 »

Beställde också teslan MY long range får jag ej svar inom fredagen kommer jag tyvärr avboka den då det ej gått 14 dagar innan jag beställde. För nämligen har fått bra bud på min bil och den måste säljas innan fredagen för att få det priset
Sedan händer det att jag inte får teslan då är jag i skiten
Användarvisningsbild
maxp98
Teslaägare

Inlägg av maxp98 »

Tesla eller skrev: 23 aug 2024 13:10
Har ni kollat hur det blir med ränteerbjudandet ifall leveransen dröjer? Det verkar ju märkligt när man har ett färdigt avtal med DNB t.ex. att det inte skulle gälla om Tesla inte kan hålla leveranstiden.
Lelo_85 skrev: 23 aug 2024 15:00
Beställde också teslan MY long range får jag ej svar inom fredagen kommer jag tyvärr avboka den då det ej gått 14 dagar innan jag beställde. För nämligen har fått bra bud på min bil och den måste säljas innan fredagen för att få det priset
Sedan händer det att jag inte får teslan då är jag i skiten
Jag fick info över telefon när jag la min beställning att den går att makulera fram tills leverans. De 14 dagarna ångerrätt enligt distansköpslagen gäller vad jag förstått från leveransdag. Köpet är ju inte genomfört förrän du betalat handpenning och alla parter signerat finansieringen (vilket sker vid leverans).

Väljer ni att makulera när det närmar sig så har ni rätt att få tillbaka även beställningsavgiften på 2500 även om Tesla helst får dig att tro annat. Det är dock du som köpare som får ta initiativ till att makulera, i första hand kommer de vilja erbjuda dig en annan bil som finns tillgänglig, alt leverans på annan plats än i din stad.
Andreas_MY

Inlägg av Andreas_MY »

Tesla erbjuder nu lägre pris på privatleasing med texten att lev sker om 2-3 v oavsett utrustning. Kan Tesla lova detta gissar jag att beställare kommer få sina bilar, före leasare, innan september ut, dvs överproduktion råder.
Lelo_85

Inlägg av Lelo_85 »

När jag pratade med tesla så sa hon att de inte la lova något tyvärr men hoppas på att, de kan levelera
Lelo_85

Inlägg av Lelo_85 »

Tesla erbjuder nu svarta fälgar istället för silver. Skrev till tesla om de kunde ändra och sätta på svarta istället för silver. Tycker svarta är mycket snyggare
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Lelo_85 skrev: 23 aug 2024 19:53
Tesla erbjuder nu svarta fälgar istället för silver. Skrev till tesla om de kunde ändra och sätta på svarta istället för silver. Tycker svarta är mycket snyggare
Är fälgarna svarta, eller bara hjulsidorna?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lelo_85

Inlägg av Lelo_85 »

Fälgarna är svarta inte hjulsidorna har skrivit till tesla och frågat om jsg får byta ut mot svarta. Sedan är frågan måste jag göra en ny beställning då. Finns i j silver fälgar mer att beställa.
Andreas_MY

Inlägg av Andreas_MY »

Fälgarna är mörkgråa, navkapslar svarta. De som beställt Model y och inte än blivit tilldelad vin-nummer kommer få nya uppdateringen som standard. Ska gå ut meddelande om detta nästa vecka enligt Tesla sales.
Tesla eller

Inlägg av Tesla eller »

Andreas_M3 skrev: 25 aug 2024 07:33
Fälgarna är mörkgråa, navkapslar svarta. De som beställt Model y och inte än blivit tilldelad vin-nummer kommer få nya uppdateringen som standard. Ska gå ut meddelande om detta nästa vecka enligt Tesla sales.
Vad menar du med "nya uppdateringen", fälgar/hjulsidorna?
Andreas_MY

Inlägg av Andreas_MY »

Ja, endast standardfälgarnas uppdatering. Inget om Juniper(men det kanske är Junipers framtida standardfälgar? Varför byta ut de silvriga månader innan Juniper?)
Användarvisningsbild
hnq
Teslaägare

Inlägg av hnq »

Ska hämta min nya bil imorrn, fick i fredags mail om att ordern uppdaterats med mörka fälger. Toppenbra tycker jag!
darkrims.png
Tesla eller

Inlägg av Tesla eller »

hnq skrev: 26 aug 2024 10:11
Ska hämta min nya bil imorrn, fick i fredags mail om att ordern uppdaterats med mörka fälger. Toppenbra tycker jag!
Grattis! När beställde du din?
Skriv svar