Sida 507 av 605
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 apr 2024 10:54
av Xanthopteryx
Det mesta är samma och det är definitivt inget "exoskelett". Det är en vanlig kaross men med rostfri plåt på utsidan.
Man använder dessutom DC-DC 48-12V då merparten av prylarna i bilen är gamla vanliga 12V-prylar.
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 apr 2024 16:29
av spacecoin
Legato skrev: ↑05 apr 2024 19:29
Jag köpte faktiskt Mini S TSLA JR SG igår, tyckte uppgången kändes helt orimlig. Sålde hälften idag med 60% vinst.

Men är nog minst ett år sedan jag hade position mot Tesla i övrigt.
Hoppas att du gjort dig av med resten... Räntor upp, aktier upp... Teslas business ned, Elon pumpar, aktien upp. Cirkus.
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 apr 2024 16:37
av Legato
spacecoin skrev: ↑09 apr 2024 16:29
Legato skrev: ↑05 apr 2024 19:29
Jag köpte faktiskt Mini S TSLA JR SG igår, tyckte uppgången kändes helt orimlig. Sålde hälften idag med 60% vinst.

Men är nog minst ett år sedan jag hade position mot Tesla i övrigt.
Hoppas att du gjort dig av med resten... Räntor upp, aktier upp... Teslas business ned, Elon pumpar, aktien upp. Cirkus.
Haha, vi får se. Jag behåller ett tag till. 60% upp på första halvan som sagt, 15% upp just nu på andra halvan.
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 apr 2024 16:42
av spacecoin
Adam Jonas senaste:
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 apr 2024 19:29
av spacecoin
"Tesla har en överlägsen tillverkningsprocess, ljusår före andra".
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 apr 2024 23:15
av Sabbe
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29
"Tesla har en överlägsen tillverkningsprocess, ljusår före andra".
Kanske inte ljusår men några år
Snart presenterar Tesla nästa överlägsna tillverkningsprocess som förmodligen också kommer att kopieras av andra.
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 apr 2024 23:16
av spacecoin
Sabbe skrev: ↑11 apr 2024 23:15
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29
"Tesla har en överlägsen tillverkningsprocess, ljusår före andra".
Kanske inte ljusår men några år
Snart presenterar Tesla nästa överlägsna tillverkningsprocess som förmodligen också kommer att kopieras av andra.
Jag håller helt med, förutom att det inte är år utan månader på de flesta områden där inte kineserna redan är före (ex batterier). Det går inte att leda i många månader i tillverkning mot kineser, för dom har ingen "not invented here" mentalitet. Copy with pride och sätt ihop bilarna bättre än Tesla till lägre kostnad.
Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
BYD har lanserat åtta modeller på samma tid som Tesla har gjort en nischad produkt. Det finns 40+ nya modeller i Kina sedan Tesla började leverera MY. Det blir tufft.
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 apr 2024 23:46
av d3marcus
Det är inte Tesla som utvecklat Giga Press utan italienska underleverantören Idra. 2018 presenterades den på marknaden och den började användas av Tesla 2020. Precis som med batterier är Teslas ”innovationskraft” beroende av externa parter.
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 apr 2024 23:53
av d3marcus
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Re: Aktien TSLA
Postat: 11 apr 2024 23:55
av spacecoin
d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2024 01:25
av Sabbe
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55
d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2024 07:38
av Maw
Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55
d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?
Om CT ska lyckas med det tror jag att priset måste ner rejält och batteristorleken måste upp för att klara towing bättre. Det kan nog bli svårt att klara för Tesla eftersom CT verkar dyr och komplicerad att tillverka.
Men jag har gärna fel, vi får se hur det går

Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2024 07:48
av Xyborg
Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55
d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?
Nej det tror jag verkligen inte. När jag har tittat på recensioner i forum där truck-people hänger verkar konsensus vara (bland de som gillar den) att det är en väldigt trevlig ”SUV med flak” snarare än en riktigt bra ”truck”. Den är för begränsad i räckvidd, som dragbil och för dyr för att vara en storsäljare bland trucks.
Den
kanske blir bäst säljande elektriska pickupen. Men när man tittar på pickup marknaden i USA så utgörs volym-försäljningen av arbetsbilar till företag, enmansfirmor och mid-spec modeller till medelklassen.
Cybertruck just nu är prissat och har features endast för en mindre subkategori av köpare: höginkomsttagare som vill ha en ”lifestyle truck” för att det är coolt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2024 08:54
av Fredrik j
Jag tror den delen av amerikansk bilindustri som säljer många pickuper drog en lättnadens suck att teslas pickup inte såg ut så här och heller inte började levereras för flera år sedan:
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2024 09:22
av spacecoin
Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55
d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?
Det är inte F150 Lightning du ska jämföra med. Det är alla F150. El-pickup-marknaden är för liten just nu.
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2024 11:03
av Sabbe
spacecoin skrev: ↑12 apr 2024 09:22
Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55
d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 19:29Jag har sagt i åratal att elbilar är tokenkla att bygga och att komponenterna kommer att bli commodity med experter på batterier, motorer, osv osv. ICE-moaten är död. Nu kan alla göra bilar.
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?
Det är inte F150 Lightning du ska jämföra med. Det är alla F150. El-pickup-marknaden är för liten just nu.
Majoriteten av pickuper (nyförsäljning) kommer att vara El-pickuper om 5-10 år så visst borde man kunna jämföra med El-F150 redan nu och 10 år framåt?
Tror att CyberTruck går om även ICE F-150 innan 2030.
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2024 11:05
av Verdi_
Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 11:03
spacecoin skrev: ↑12 apr 2024 09:22
Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55
d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?
Det är inte F150 Lightning du ska jämföra med. Det är alla F150. El-pickup-marknaden är för liten just nu.
Majoriteten av pickuper (nyförsäljning) kommer att vara El-pickuper om 5-10 år så visst borde man kunna jämföra med El-F150 redan nu och 10 år framåt?
Tror att CyberTruck går om även ICE F-150 innan 2030.
Vägen mot elektrifiering kommer vara ganska skumpig. Vinner Trump valet så blir det, i bästa fall, fyra förlorade år. I sämsta fall vrider han tillbaka klockan ännu mer.
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2024 14:08
av Xyborg
Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 11:03
spacecoin skrev: ↑12 apr 2024 09:22
Sabbe skrev: ↑12 apr 2024 01:25
spacecoin skrev: ↑11 apr 2024 23:55
d3marcus skrev: ↑11 apr 2024 23:53
Samma här, har blivit hånad åtskilliga gånger på detta forum senaste fyra åren och blivit mansplainad med trams som Teslas överlägsna batterier, motorer och FSD.
Elbilar är commodity och USP:erna idag är
- Varumärke/storytelling
- Design
- Digital UX
Laddhastighet, drivlina etc är tillräckligt bra i alla nya bilar.
Jag skulle lägga till elmotorer (effektivitet 10-15%) och viss mjukvara, men listan blir kortare och kortare och på motorsidan tror jag det är helt borta i år eller nästa. Tyskarna är ikapp på motorer inte kineserna ännu. Jag ger det 6-12 månader.
Tesla är fast på 400V och de riskerar att vara "körda" med MY/M3 inom 2-3 år som jag ser det. MS/MX är döda nischbilar vid det här laget och CT kommer knappast att bli en tidlös räddare som F-150 var för Ford.
Jag tror CT säljer bra till techbros som vill ha en när den är "ny". Jag kan inte tänka mig att CT finns kvar om 8-10 år.
F-150 kom 1975.
Corolla > DeLorean helt enkelt.
Så du tror inte att CyberTruck kommer sälja bättre än F-150 Lightning och bli den bäst säljande pickupen i världen de kommande 10+ åren?
Det är inte F150 Lightning du ska jämföra med. Det är alla F150. El-pickup-marknaden är för liten just nu.
Majoriteten av pickuper (nyförsäljning) kommer att vara El-pickuper om 5-10 år så visst borde man kunna jämföra med El-F150 redan nu och 10 år framåt?
Tror att CyberTruck går om även ICE F-150 innan 2030.
Ford sålde fler F-150 i USA förra året än vad Tesla sålde av alla sina modeller sammanlagt (i USA). Jag tvivlar ENORMT på att Tesla ska slå dem på 5 år.
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 apr 2024 08:51
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 apr 2024 09:47
av spacecoin
Det ska bli intressant att se om wide-ODD L2 (övervakad FSD i stadskörning) kommer att vara en sak som massorna uppskattar eller om den kommer att gå som för 3D-TV, VR, drönare, 3D-printing etc.
Jag säger inte att det inte kommer att vara användbart för vissa, men jag ifrågasätter värdet så länge föraren fortfarande behöver titta på vägen hela tiden och vara beredd att hoppa in när som helst.
Jämfört med standard-AP eller vad andra leverantörer erbjuder är inte enormt, och jag tror som ni vet inte att Teslas nuvarande system kommer att bli autonomt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 apr 2024 09:51
av Verdi_
Sabbe skrev: ↑13 apr 2024 08:51
Tusen spänn i månaden? Shit.. för vad? Vad är nyttan?
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 apr 2024 12:31
av Sabbe
Verdi_ skrev: ↑13 apr 2024 09:51
Sabbe skrev: ↑13 apr 2024 08:51
Tusen spänn i månaden? Shit.. för vad? Vad är nyttan?
Sänkt från 2000kr i månaden. För självkörande funktioner.
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 apr 2024 13:02
av Verdi_
Sabbe skrev: ↑13 apr 2024 12:31
Verdi_ skrev: ↑13 apr 2024 09:51
Sabbe skrev: ↑13 apr 2024 08:51
Tusen spänn i månaden? Shit.. för vad? Vad är nyttan?
Sänkt från 2000kr i månaden. För självkörande funktioner.
De får nog sänka ännu mer.
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 apr 2024 16:10
av Maw
Sabbe skrev: ↑13 apr 2024 08:51
Kostar det inte $12000 att köpa, dvs 121 ggr månadskostnaden vid prenumeration??
Med den prissättningen så verkar det nästan som att de inte längre vill sälja FSD till engångsbelopp

Re: Aktien TSLA
Postat: 13 apr 2024 16:17
av spacecoin
Maw skrev: ↑13 apr 2024 16:10
Med den prissättningen så verkar det nästan som att de inte längre vill sälja FSD till engångsbelopp
Tycker du?
