Sida 52 av 64
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 okt 2021 18:48
av Pasjostrom
241 300 bilar levererade under Q3, om trenden fortsätter landar de på ca 900 000 bilar för helåret 2021.
https://www.teslarati.com/tesla-q3-2021 ... n-numbers/
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 okt 2021 19:29
av martinot
bonath skrev:"Tesladödaren" Porsche Taycan säljer inte många...

Var inne på den, men förutom tillgången på SuC (som eventuellt löses) så tycker jag att det var lite väl kort räckvidd och lite väl litet bagage (även om M3:an inte har optimal lucka som sedan, så rymmer den en hel del).
En annan faktor är att även om grundpriset är OK (ca 800), så ökar priset rätt snabbt när man vill ha lite vettiga funktioner och utrustning (mot 1,4 för att ungefär motsvara utrustning hos vår nuvarande M3:a).
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 okt 2021 19:59
av Credde
Maw skrev:Zalman3 skrev:I Norge hade Tesla 41,47% marknadsandel i september.
Screenshot_20211002-075741_Facebook.jpg
Riktig Svenssonbil, fast för Norrmän...

Börjar nästan bli tråkigt att ha en Tesla

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 okt 2021 20:13
av Dexter
martinot skrev:bonath skrev:"Tesladödaren" Porsche Taycan säljer inte många...

Var inne på den, men förutom tillgången på SuC (som eventuellt löses) så tycker jag att det var lite väl kort räckvidd och lite väl litet bagage (även om M3:an inte har optimal lucka som sedan, så rymmer den en hel del).
En annan faktor är att även om grundpriset är OK (ca 800), så ökar priset rätt snabbt när man vill ha lite vettiga funktioner och utrustning (mot 1,4 för att ungefär motsvara utrustning hos vår nuvarande M3:a).
Bättre satsa pengarna på en Plaid än Porsche

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 okt 2021 20:51
av Fredrik j
Dexter skrev:martinot skrev:bonath skrev:"Tesladödaren" Porsche Taycan säljer inte många...

Var inne på den, men förutom tillgången på SuC (som eventuellt löses) så tycker jag att det var lite väl kort räckvidd och lite väl litet bagage (även om M3:an inte har optimal lucka som sedan, så rymmer den en hel del).
En annan faktor är att även om grundpriset är OK (ca 800), så ökar priset rätt snabbt när man vill ha lite vettiga funktioner och utrustning (mot 1,4 för att ungefär motsvara utrustning hos vår nuvarande M3:a).
Bättre satsa pengarna på en Plaid än Porsche

Har man resurserna hinner man väl ha en Taycan en vända innan någon plaid kan levereras?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 okt 2021 22:50
av martinot
Dexter skrev:martinot skrev:bonath skrev:"Tesladödaren" Porsche Taycan säljer inte många...

Var inne på den, men förutom tillgången på SuC (som eventuellt löses) så tycker jag att det var lite väl kort räckvidd och lite väl litet bagage (även om M3:an inte har optimal lucka som sedan, så rymmer den en hel del).
En annan faktor är att även om grundpriset är OK (ca 800), så ökar priset rätt snabbt när man vill ha lite vettiga funktioner och utrustning (mot 1,4 för att ungefär motsvara utrustning hos vår nuvarande M3:a).
Bättre satsa pengarna på en Plaid än Porsche

De är ju finare byggda än Tesla (går inte att komma ifrån), men av ovan skäl med räckvidd och pris med all önskad utrustning, samt lägre beskattning som förmånsbil, så blev det istället en ny M3 AWD LR istället för enklaste Taycan 2WD (alternativt 4S) som jag kikade på. Går inte komma ifrån att man får grymt mycket kul bil för pengarna med en M3.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 okt 2021 23:31
av Jordad
Vi är långt efter Norge men ändå tvåa sett till per invånare
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 06 okt 2021 20:37
av spacecoin
Jordad skrev:Vi är långt efter Norge men ändå tvåa sett till per invånare

Bra grafik!
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 06 okt 2021 20:41
av Fredrik j
Swetzerland och Potugal.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 06 okt 2021 22:01
av Bjelke
Observant!

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 06 okt 2021 22:11
av Maw
Bjelke skrev:
Observant!

De har helt säkert lagt fokus på att få siffrorna snarare än stavningen rätt.

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 06 okt 2021 22:13
av Johlei
Maw skrev:Bjelke skrev:
Observant!

De har helt säkert lagt fokus på att få siffrorna snarare än stavningen rätt.

Ja, eller färgerna på staplarna.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 07 okt 2021 10:15
av IcePic
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 07 okt 2021 10:28
av Elmil
Tyskarna levererade Görmäny
(Sorry, är inte ens från götet)
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 07 okt 2021 22:11
av Elbilisten
Swetzerland, det är väl där alla svetsare kommer ifrån.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 12 okt 2021 08:22
av Zalman3
Tesla sold record 56,006 China-made vehicles in Sept - CPCA.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-12/
56.006 gånger 12 månader blir 672.072 bilar.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 12 okt 2021 08:31
av vigge50
Och vad säger det? Hur många av de bilarna producerades i augusti? Hur många av de bilarna var beställda i juli och augusti men Tesla väntade med leveranser då de skickade bilar till Europa?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 14 okt 2021 15:30
av Zalman3
MAXUS STÖRSTA MÄRKE PÅ ELEKTRISKA TRANSPORTBILAR I SEPTEMBER.
Under september blev Maxus det mest registrerade bilmärket för elektriska transportbilar i Sverige – och Maxus e-Deliver tog förstaplatsen med drygt 25 procent av segmentet elektriska skåpbilar.
https://maxus.se/artikkel/?title=Maxus+ ... d=17917632
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 okt 2021 09:21
av Zalman3
Europas mest sålda bil alla kategorier var i september för första gången en elbil, nämligen en Tesla M3.
Vilket är lite förvånande eftersom det kommer ju så många nya elbilar ut på marknaden.
Tesla M3 är ju inte så ny längre.
Utgår ifrån att Tesla kommer med en facelift med snabbare laddning och längre räckvidd, så man behåller ett rejält försprång mot sina konkurrenter.
Dieselbilsförsäljningen rasar däremot rejält.
Elbilsboom i Europa: 50 % mindre diesel, Tesla Model 3 bästsäljande bil.
https://teslamag.de/news/elektroauto-bo ... auto-42306
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 okt 2021 09:29
av Bjelke
Så även om det bara är en enskild månad och just Tesla med kvartalsstyrning osv så är det
lite intressant trots allt, speciellt eftersom det ju som du säger en ”gammal” modell som inte
precis lanserats och för en väldigt stor marknad denna gång

Vi får nog se fler såna här månader den närmaste tiden och ganska snart regelbundet dvs flera
månader i rad… åtminstone om man ser till BEV totalt… vi är väl nästan där redan nu eller?

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 okt 2021 12:58
av dd88
Även om man ser till kvartal så kvalar den in som ensam elbil på topp tio.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 29 okt 2021 14:32
av Zalman3
The most popular models
The two top-selling models for the month happened to be Teslas - the Model 3 with 24,952 registrations (but not a record), and the Model Y with a record of 9,496 registrations.
The Model 3 was the top-selling model of any kind and thanks to the September surge, it crossed 100,000 units year-to-date, strengthening its first place position - far above the second best Volkswagen ID.3, which was third in September (8,392) and is second YTD (53,037).
The top five for the month was completed by the Renault ZOE (6,808 but down some 40%) and Skoda Enyaq iV (6,048), which outsold the Volkswagen ID.4.
Top models last month:
Tesla Model 3 - 24,952
Tesla Model Y - 9,496
Volkswagen ID.3 - 8,392
Renault ZOE - 6,808
Skoda Enyaq iV - 6,048
Kia Niro EV (e-Niro) - 5,527
Fiat 500 electric - 4,801
Volkswagen ID.4 - 4,752
Peugeot e-208 - 4,342
Dacia Spring Electric - 4,181
Top models year-to-date:
Tesla Model 3 - 100,993
Volkswagen ID.3 - 53,037
Renault ZOE - 45,694
Volkswagen ID.4 - 38,305
Ford Kuga PHEV - 36,193
Kia Niro EV (e-Niro) - 33,929
Hyundai Kona Electric - 32,299
Volvo XC40 PHEV - 31,736
Fiat 500 electric - 30,922
BMW 330e - 29,847
https://insideevs.com/news/544047/europ ... ember2021/
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 nov 2021 09:06
av Zalman3
Laddbara bilar nu fem procent av alla personbilar i trafik
1 november 2021
- I oktober minskade nyregistreringarna på personbilsmarknaden för fjärde månaden i rad, efter den återhämtning som präglade det första halvåret. 19 962 nya personbilar registrerades, vilket är en minskning med 29 procent jämfört med oktober förra året. Hittills i år har personbilarna ökat med drygt nio procent jämfört med samma period förra året, men ligger nio procent under 2019 års nivå. Årets uppgång förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret. Den underliggande efterfrågan i konsumentledet är fortsatt stark, men bristen på halvledare och andra komponenter har blivit en hämmande faktor för produktionen. Det skapar långa leveranstider och en osäkerhet kring leveransförmågan. Detta medför att vi justerar ned årets prognos för personbilar från 315 000 till 300 000, säger Jessica Alenius, vice VD för BIL Sweden.
Varannan personbil var laddbar och var fjärde en elbil
- Andelen laddbara bilar av nyregistreringarna fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 51 procent i oktober. 23 procent av de totala registreringarna var elbilar. Elbilarna ökade med 96 procent jämfört med samma månad i fjol, samtidigt som laddhybriderna minskade med 29 procent. Hittills i år, januari-oktober, uppgår andelen laddbara bilar till 42,5 procent där elbilarna står för nära 17 procent av nyregistreringarna och laddhybriderna för nära 26 procent. I antal handlar det om drygt 107 100 laddbara bilar. Ökningen av laddbara fordon sker nu primärt hos privatkunder mycket drivet av lanseringar av nya attraktiva modeller i bra prissegment. Dämpningen av laddbara bilar hos företagskunderna har däremot uppkommit, som förväntat, på grund av de förändrade förmånsreglerna som trädde i kraft den 1 juli i år, säger Jessica Alenius.
- Av alla personbilar i trafik, vid utgången av årets tredje kvartal, var drygt fem procent laddbara, varav 1,8 procent elbilar och 3,4 procent laddhybrider. Det kan jämföras med 3,6 procent vid utgången av 2020, fortsätter Jessica Alenius.
Nästa års skärpningar i Bonus-malussystemet ökar osäkerheten
- De skärpningar i Bonus-malussystemet som aviserats för nästa år, har alldeles för kort framförhållning och kommer för tidigt. Den korta framförhållningen på cirka tre månader påverkar kunder som redan ingått avtal och som nu får ändrade förutsättningar, till exempel ingen bonus, vilket är olyckligt. Speciellt nu när det råder långa leveranstider på grund av komponentbrist. Först 2025 väntas prisparitet råda mellan laddbara och konventionella bilar. Skärpningarna handlar om införande av ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser. Dessa förändringar väntas träda i kraft nästa år, vid olika tidpunkter och från 2023 sänks även bonusen för elbilar. Dessutom kommer de tätt inpå årets förändringar. Att införa justeringar av bonus respektive malus vid olika tidpunkter medför en ryckighet och osäkerhet som främst drabbar kunden. Det finns stor risk att den positiva och snabba omställningstakt som vi nu ser kommer att bromsas upp, säger Jessica Alenius.
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyre ... r-i-trafik
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 nov 2021 09:14
av Credde
Oktober månad. Katastrofal månad för Tesla - eller just det man ska inte titta på enskild månad...
Tesla Model 3: 34
Tesla Model Y: 2
Tesla Model S: 0
Tesla Model X: 0
VW ID.4: 640
VW ID.3: 270
Kia Niro EV: 358
MG ZS EV: 275
Skoda Enyaq: 380
Polestar 2: 379
Nissan Leaf: 346
Audi E-Tron: 105
Ford Mustang Mach-E: 246
Renault Zoe: 96
Volvo XC40 Pure Electric: 145
Hyundai Kona EV: 103
BMW I3: 130
Audi Q4: 69
Mercedes EQC: 30
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 nov 2021 09:15
av Zalman3
Intressant är att ca 5% av ALLA bilar på Sveriges vägar är nu laddbara.
Kan tänka mig att de utför upp mot 10% av transportarbetet.