Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 apr 2020 18:21
av taliz
Fredrik j skrev:
Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.
Taycan använder J1, vilken även étron GT kommer nyttja.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 apr 2020 18:26
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.
Taycan använder J1, vilken även étron GTA kommer nyttja.
Ok. Vad skulle vara unikt för taycan? Tror det handlar om beteckning. Arkitekturen används inte bara i en bil.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 apr 2020 18:49
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.
Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.
Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 apr 2020 19:01
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ingen av oss tror väl att taycan är den enda bil porsche tänker bygga på den elektriska plattformen? Det är väl bara första?
Näst ut är väl cayenne/macan?
Nej, dom hamnar på en annan plattform som inte lanserats än kallad PPE.
Taycan använder J1, vilken även étron GTA kommer nyttja.
Ok. Vad skulle vara unikt för taycan? Tror det handlar om beteckning. Arkitekturen används inte bara i en bil.
Det är olika plattformar, precis som tex Model 3 och Model S är olika.
Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.
Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.
Ja då är den ju rätt meningslös eftersom den är gigantisk i jämförelse, tar hellre en 911 alla dagar i veckan. Ska den gå upp mot 911 borde de gjort den mindre.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 08:05
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Var och provsatt en Taycan idag för att se om jag skulle orka boka provkörning och tror inte det, den var för liten på insidan. Jag är inte jättelång med mina 187 cm men det var ordentligt trångt bakom mig själv, så 4 vuxna hade haft svårt att sitta bekvämt. Slog i taket där bak också eftersom jag tvingades sitta riktigt upprätt för att få plats med benen, tror mina vänner hellre klämmer ihop sig på ena sätet och mittensätet i 3an på skidresan i så fall.
Där fram var det dock trevligare men störde mig lite på att alla skärmar var så uppdelade.
Taycan är inte byggd för att vara en rymlig bil för 4 vuxna. Det är en elektrisk 911, som ”råkar ha” ett hyfsat baksäte.
Ja då är den ju rätt meningslös eftersom den är gigantisk i jämförelse, tar hellre en 911 alla dagar i veckan. Ska den gå upp mot 911 borde de gjort den mindre.
Fast 911 är inte elektrisk, DET är skillnaden. Jag tycker definitivt Taycan har förtjänat sitt existensberättigande. Men förväntar man sig finlandsfärjevolym, så är man fel ute. Samma som en BMW 6 GC inte heller är världens största bil på insidan, så finner den sina kunder.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 10:00
av Fredrik j
Det är nog ändå ganska få taycankunder som köper sina bilar av misstag. Man vet sannolikt vad man köper.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 10:10
av dd88
Den europeiska marknaden har ju historiskt haft som grund att man ska kunna välja och vraka bland utrustningen med några rabatterade paket som grund, medan man i USA har haft ett fåtal (men i regel välutrustade) paket/utrustningsnivåer att välja mellan.
Nu har det börjat komma mer och mer i Europa, visst blir det enklare men samtidigt föredrar jag att välja ett eller ett par grundpaket och lite lös utrustning på det, istället för att betala mer för sånt jag inte vill ha.
Sen tycker jag att man kan ge sig själv ett par timmar att lära känna utrustningen om man ska investera en halv miljon eller uppåt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 10:45
av Fredrik j
Just porsche har ofantligt många tillvalsalternativ. Så många att man bör ta hjälp av en säljare för att inte missa något. Framförallt gäller det detaljer i inredningen. Möjligheterna när det gäller dekorsömmar är oändliga.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 14:28
av vigge50
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "
Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.
Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 19:43
av Fredrik j
Hur skulle teslaägaren som lånar ut sin bil till teknikens värld "hamna i kläm med Tesla sverige"? Är det en anställd?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 19:49
av NEO
Legato skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Teknikens Värld jämfört Taycan Turbo med Model S Performance.
De förvånar sig över Model S låg förbrukning, hur den fortfarande känns modern och de bra utrymmena men säger samtidigt att Taycan slår den när det kommer till körkänslan. Model S är bilen du åker, Taycan är bilen du kör.
Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "
Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.
Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.
Eller att Autopiloten blivit sämre, för nu kan man inte längre köra tiotals minuter utan att röra ratten
Hyfsat balanserat test ändå... Men vissa saker de skriver är som vanligt absurda, tex:
"Även vid identisk körning slukar Taycan ibland uppemot tre gånger så mycket el som Model S. "
Det hade varit extremt om det var 50% mer. 200% mer är såklart en omöjlighet.
Intressant att reservdelarna till Taycan verkar vara ungefär dubbelt så dyra som till Model S för övrigt.
Eller att Autopiloten blivit sämre, för nu kan man inte längre köra tiotals minuter utan att röra ratten
Haha japp, reagerade också på det.
Det är som vanligt, är man insatt i ett ämne blir man alltid frustrerad när man läser journalisternas "sanning".
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 20:42
av fth
Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.
Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.
Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.
/fth
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 maj 2020 21:26
av Legato
fth skrev:
Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.
Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.
Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.
/fth
Nej, för AP1 är ju inte nuvarande version. Det tar inte i närheten av 10 sekunder i en ny Tesla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 02 maj 2020 09:39
av fth
Legato skrev:
fth skrev:
Ligger ju viss sanning i att AP blivit sämre med tiden, filbyte tar nu 10-12 sekunder med min AP1 X90, det är helt oanvändbart. Man måste ju börja blinka när man ser långtradaren vid horisonten om man ska hinna byta fil utan att bilen saktar in.
Förut använde jag det hela tiden på motorväg, nu har jag i princip helt slutat, jag testade några gånger idag på E4 för att få en siffra på min upplevelse, och som sagt 10-12 sekunder, mot tidigare kanske 3.
Lite synd, känns för mig som ett stort steg i fel riktning.
/fth
Nej, för AP1 är ju inte nuvarande version. Det tar inte i närheten av 10 sekunder i en ny Tesla.
Hur lång tid tar det i AP2+ då? Jag trodde nerfningen var pga EU-reglering, verkar ju märkligt att Tesla skulle ha nerfat AP1 mer?
Innan ”upp”dateringen tog som sagt bytet typ 3s med AP1, den har alltså försämrats markant.
/fth
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 maj 2020 09:47
av dd88
Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S Performance with Cheetah Launch
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 maj 2020 18:59
av taliz
Galet jämnt
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 maj 2020 19:56
av Bjelke
taliz skrev:
Galet jämnt
Ja det verkar så
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 05 maj 2020 23:08
av JonasH
Tycker ändå FUD och Tesla-förakt lyser igenom rätt starkt i testet. Många små gliringar och felaktigheter som smygs in i texten helt i onödan. Men endast när Teslan omnämns. När de skriver om Porschen så är de mer sakliga.
Varför ens lägga in kommentaren om att de täckt över reg-skylten för att ägaren inte ska få Teslas vrede på sig. Det är ju bara löjligt. Varför skulle Tesla bli sura för att man lånar ut en bil som spöar Porsche i deras paradgren.
Det finns däremot massor av andra kanske vettigare anledningar till att man inte vill skylta med skylten i en tidning.