Tack!Niklas Z skrev: ↑12 jan 2025 21:44Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jan 2025 08:02Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?
När är det kö?
Moderator: Redaktion
- Sportbilsentusiasten
Re: När är det kö?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Meh!! Du har juh ingen elbilSportbilsentusiasten skrev: ↑16 jan 2025 20:55Tack!Niklas Z skrev: ↑12 jan 2025 21:44Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jan 2025 08:02Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?

Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Gör ju inget att vara väl förberedd när man väl skall köpa en evElectron skrev: ↑17 jan 2025 22:06Meh!! Du har juh ingen elbilSportbilsentusiasten skrev: ↑16 jan 2025 20:55Tack!Niklas Z skrev: ↑12 jan 2025 21:44Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jan 2025 08:02Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?![]()

Hug gick det igår i Malung/Grums för alla göteborgarna? Någon längre kö? (Glömde själv kolla i appen för mitt intresse skull)
Råkade se att de var kö på flera ställen längs e6 söderut från Göteborg igår, ja de var kanske allmänt en stor resehelg. .
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag skall ut och åka nästnästa helg, skiftet mellan vecka 8 och vecka 9.
Jag åker iväg på fredag och hem på måndag för att undvika köer.
Jag åker iväg på fredag och hem på måndag för att undvika köer.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja de är smidigt om man kan läsa de så men inte så lätt med barn i skolan och en stuga som är uthyrd just en vecka från helg till helg.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nej, kan man inte byta dag så får man försöka åka en annan tid än alla andra.
När vi har åkt till Öland till Midsommar har vi försökt komma iväg klockan 6!
Det är egentligen samma sak med jobbpendlingen. Jag hade en kollega som klagade över att det var så mycket köer från Norrtälje och kom man senare än klockan 8 till jobbet så var det svårt att hitta parkeringsplats.
Jag svarade att när jag kommer till jobbet klockan 7 är det varken köer eller svårt att hitta parkeringsplats.

Volvo PV 544 Special 1963
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Aldrig stått i kö för att ladda faktiskt.
Men våra barn går upp 5 varje dag så man kan säga att vi lever i ett parallelt samhälle mestadels.
Men våra barn går upp 5 varje dag så man kan säga att vi lever i ett parallelt samhälle mestadels.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Har inte heller stått i kö för att ladda, någonsin, trots att jag snabbladdat hundratals gånger. Det har dock hänt att vid ett par gånger att det varit fullt på laddstationen då jag kommit fram, men då har jag åkt till någon närliggande station.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
- elbilist
Upplevde den berycktade laddkön igår vid IONITY Örebro, men då redan som laddande kund.
När vi kom dit stod det 4 bilar och vi tog sista fungerande stolpen.
En av dessa bilar hade 93% och laddade i 34KW och en än de andra var en skåpbil från Bravida som vid 91% laddade makalösa 17KW.
När vi sen efter ca 17min laddat våra 55KWh och vara klara så stod båda dessa bilar kvar… första bilen var fulladdad med avslutad session och Bravidabilen hade nu finfina 99%.
Men ingen av bilarna hade tillstymmelse till chaufför i närheten.
Vid stationen står det då 3 bilar i kö och väntar.
Påpeka kan man göra att de hellre gjorde det än att ladda på de 7 lediga CirkleK uttag som finns 30meter bort på samma parkering….så frågan är om man ens kan räkna detta som en kö eller bara lättja.

En av dessa bilar hade 93% och laddade i 34KW och en än de andra var en skåpbil från Bravida som vid 91% laddade makalösa 17KW.
När vi sen efter ca 17min laddat våra 55KWh och vara klara så stod båda dessa bilar kvar… första bilen var fulladdad med avslutad session och Bravidabilen hade nu finfina 99%.
Påpeka kan man göra att de hellre gjorde det än att ladda på de 7 lediga CirkleK uttag som finns 30meter bort på samma parkering….så frågan är om man ens kan räkna detta som en kö eller bara lättja.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Ja det kommer bli ett problem på stationer som ligger i anslutning till en bensinmack/affär.R_Edvinsson skrev: ↑11 feb 2025 09:41Upplevde den berycktade laddkön igår vid IONITY Örebro, men då redan som laddande kund.
Påpeka kan man göra att de hellre gjorde det än att ladda på de 7 lediga CirkleK uttag som finns 30meter bort på samma parkering….så frågan är om man ens kan räkna detta som en kö eller bara lättja.![]()
Sist vi var på Circle K Frescati runt lunch så var 4 platser upptagna av el/hybrider som inte ens var inkopplade. Antagligen för att det är extremt otydligt var man ska ställa sig om man inte ska ladda eller tanka.
Såg ett inlägg på TikTok där de la ut en film på 5-6 köande bilar. Lär väl bli värre de kommande helgerna. Kommer nog bli det stor helgnöjet i Malugn.

Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
10 bilar i kö i Halmstad kl 13:20.
Blir problem även för icke laddande bilar in till Hallarna när kör går på infarten till parkeringen. När får vi ett riktigt kösystem?
Blir problem även för icke laddande bilar in till Hallarna när kör går på infarten till parkeringen. När får vi ett riktigt kösystem?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Skärmen i bilen borde ange könummer, så man kan parkera bättre under väntan
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Jepp, ca 80% av Teslaladdarna har kö just nu, Sö 13:30, mellan Mälardalen och Fjällen enligt Teslaappen. Blir säkert ännu lite värre nästa Söndag.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Sportbilsentusiasten
Just så!wheels skrev: ↑18 jan 2025 04:23Gör ju inget att vara väl förberedd när man väl skall köpa en evElectron skrev: ↑17 jan 2025 22:06Meh!! Du har juh ingen elbilSportbilsentusiasten skrev: ↑16 jan 2025 20:55Tack!Niklas Z skrev: ↑12 jan 2025 21:44Jag har använt Mobility+ och Elli. De fungerar bra. Det finns antagligen alternativ som erbjuder lägre pris, men dessa har fungerat bra för mig på väldigt många olika operatörers laddare, både DC och AC.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jan 2025 08:02Vilka Appar ska man ha om man åker i EU, främst Tyskland, Frankrike o Italien?![]()
![]()
Sedan är det kostnaden med. Dyrt att byta om man valde något som inte passar familjens krav.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Andra gången vi laddade i Gävle igår kväll (vid 19-tiden) som det var kö där,
och precis alla laddare inkl dom andra på området (även nere vid donken) var
upptagna! Lite coolt att se ändå, typ 40 elbilar som laddade samtidigt
Kön som förvånansvärt nog funkade perfekt var på mindre än 10 bilar så tiden
i kön blev på typ 10 minuter.
Några hade dock lite svårt att se hur dom skulle ställa sig vid Teslas laddare där man
inte åker bara rakt in (dom gamla stolparna är ju enklare att se hur man ska stå) så
det blev en del backande och omtag (även för Teslor) men imponerade ändå att
precis alla stolpar användes trots blandningen av bilmärken
Här var det alltså en enda kö för två olika laddoperatörer
(dom som ligger på
norra sidan av mackområdet hade väl en egen lite kö typ).
Vettifasiken om Tesla hade kunnat hanterat den här typen av kö, lär ju krävas
ett mer övergripande system för det… (vilket diskuteras i en annan tråd)
och precis alla laddare inkl dom andra på området (även nere vid donken) var
upptagna! Lite coolt att se ändå, typ 40 elbilar som laddade samtidigt

Kön som förvånansvärt nog funkade perfekt var på mindre än 10 bilar så tiden
i kön blev på typ 10 minuter.
Några hade dock lite svårt att se hur dom skulle ställa sig vid Teslas laddare där man
inte åker bara rakt in (dom gamla stolparna är ju enklare att se hur man ska stå) så
det blev en del backande och omtag (även för Teslor) men imponerade ändå att
precis alla stolpar användes trots blandningen av bilmärken

Här var det alltså en enda kö för två olika laddoperatörer

norra sidan av mackområdet hade väl en egen lite kö typ).
Vettifasiken om Tesla hade kunnat hanterat den här typen av kö, lär ju krävas
ett mer övergripande system för det… (vilket diskuteras i en annan tråd)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag var där vid 17-tiden, då var vi 3 bilar i kö.
Det skulle onekligen varit bra om Tesla kunnat köra igång de 20 stolpar de byggt på södergående sida vid Gävle bro.

Det skulle onekligen varit bra om Tesla kunnat köra igång de 20 stolpar de byggt på södergående sida vid Gävle bro.

Långa köer i Ludvika nu när det är bytesdag på sportlovet. Blir väl stökigt i mitten där runt Ludvika och Borlänge. Nån som har en uppdatering om hur det ser ut hos andra märken i trakterna?
Kollar man på chargefinder så ser det fullt ut på Tesla i Borlänge men på de andra snabbladdarna i närheten verkar det finnas plats.
Som nyblivna elbilister hade vi som taktik att kolla på just chargefinder när vi åkte Idre-Stockholm igår eftermiddag för att undvika ev köer. Men det var lugnt, vi laddade medan vi åt middag i Borlänge. Ingen kö så vi behövde inte åka någon omväg.
Som nyblivna elbilister hade vi som taktik att kolla på just chargefinder när vi åkte Idre-Stockholm igår eftermiddag för att undvika ev köer. Men det var lugnt, vi laddade medan vi åt middag i Borlänge. Ingen kö så vi behövde inte åka någon omväg.