Sida 52 av 238
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 28 okt 2018 22:43
av Jeppe_E
Någon som är intresserad av en gul tesla
En halv mille för en bil som rullat nästan 20000 mil
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-12677779
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 28 okt 2018 23:11
av danni
Ferro94 skrev:Verdi skrev:Jag fick 87 tkr i rabatt på min bil som vid köptillfället stod på båten över Atlanten. När jag fick bilen hade den rullat 18 km. Så att du skulle få 76 tkr i rabatt på den där vita är ju inte alls orimligt.
Och jag fick liknande på min bil som precis hade kommit hem. Skulle påstå att det ÄR en bättre affär att köpa en av de bilar som bara ”gått 50 km” än BTO, förutsatt att du hittar vad du vill ha förstås. Och just nu verkar de ju ha lagret fullt av välutrustade varianter.
Men dessa rabatter, var de "showroom discount" eller "price adjustment"? Stor skillnad. Det ena är sänkt pris för att den varit demobil. Det andra upplevs kanske som en rabatt, men är egentligen bara en justering av bilens pris från när den var ny, till nuvarande prislista. På min bil hade jag bägge dessa poster, dels en (mycket generös) rabatt för att den var demobil, men också en rabatt för att priset på en maxad P100D hade gått ner rätt markant sen min bil beställdes från USA. Men min spec som jag fick är fortfarande baserad på priset när den köptes ny, för en bra bit över två miljoner, men sen justerades det ner med en "price adjustment" till vad en maxad P100D kostade vid det tillfälle jag köpte bilen (runt 1,9). Och först därefter lades min showroom discount på. Om ni hänger med. Så tittar man totalt fick jag typ 600k prisreducering. Men bara ca 400k av det var en faktisk rabatt.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 06:23
av Bjelke
20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...
Väldans många hästkrafter i den oxo... Nästan som en P85D

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 10:10
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...
Väldans många hästkrafter i den oxo... Nästan som en P85D

En P85D har väl typ 94hk...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 10:12
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...
Väldans många hästkrafter i den oxo... Nästan som en P85D

Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny <insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 10:14
av Ferro94
danni skrev:Ferro94 skrev:Verdi skrev:Jag fick 87 tkr i rabatt på min bil som vid köptillfället stod på båten över Atlanten. När jag fick bilen hade den rullat 18 km. Så att du skulle få 76 tkr i rabatt på den där vita är ju inte alls orimligt.
Och jag fick liknande på min bil som precis hade kommit hem. Skulle påstå att det ÄR en bättre affär att köpa en av de bilar som bara ”gått 50 km” än BTO, förutsatt att du hittar vad du vill ha förstås. Och just nu verkar de ju ha lagret fullt av välutrustade varianter.
Men dessa rabatter, var de "showroom discount" eller "price adjustment"? Stor skillnad. Det ena är sänkt pris för att den varit demobil. Det andra upplevs kanske som en rabatt, men är egentligen bara en justering av bilens pris från när den var ny, till nuvarande prislista. På min bil hade jag bägge dessa poster, dels en (mycket generös) rabatt för att den var demobil, men också en rabatt för att priset på en maxad P100D hade gått ner rätt markant sen min bil beställdes från USA. Men min spec som jag fick är fortfarande baserad på priset när den köptes ny, för en bra bit över två miljoner, men sen justerades det ner med en "price adjustment" till vad en maxad P100D kostade vid det tillfälle jag köpte bilen (runt 1,9). Och först därefter lades min showroom discount på. Om ni hänger med. Så tittar man totalt fick jag typ 600k prisreducering. Men bara ca 400k av det var en faktisk rabatt.
Min var inte Showroom Discount utan ren rabatt. Hämtade min lagerbil i torsdags, c:a 1,5 vecka efter att jag bokat den. Den hade inte stått i ngt showroom, än mindre rullat i trafik. Säljaren bekräftade att den precis var hemkommen. Alltså 100% ny. Designar jag en exakt likadan idag så kostar den 107.973 kr mer än vad jag gav för mindre än en vecka sen. Den rabatt/price reduction Tesla angav i offerten var 87.323, och det antar jag var jmf med det pris bilen hade när de beställde den. Att det nu skiljer ännu mer handlar nog om den prishöjning de precis genomfört. Står man i begrepp att beställa en ny S eller X idag så rekommenderar jag att kika på de nya lagerbilarna (5 mil på mätaren), och därmed kunna få en viss rabatt. Mig veterligen den enda rabatt Tesla någonsin ger på en helt ny bil....
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 10:16
av Nicke Nyfiken
Jeppe_E skrev:Bjelke skrev:
20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...
Väldans många hästkrafter i den oxo... Nästan som en P85D

Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny
<insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.
Menar du att alla elbilar är likadana och har samma värde?
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 10:39
av Jeppe_E
Nicke Nyfiken skrev:Jeppe_E skrev:Bjelke skrev:
20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...
Väldans många hästkrafter i den oxo... Nästan som en P85D

Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny
<insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.
Menar du att alla elbilar är likadana och har samma värde?
Det skrev jag väl inte? Däremot kan jag tycka att Tesla är överprissatta på begagnatmarknaden.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 10:54
av Verdi
danni skrev:Ferro94 skrev:Verdi skrev:Jag fick 87 tkr i rabatt på min bil som vid köptillfället stod på båten över Atlanten. När jag fick bilen hade den rullat 18 km. Så att du skulle få 76 tkr i rabatt på den där vita är ju inte alls orimligt.
Och jag fick liknande på min bil som precis hade kommit hem. Skulle påstå att det ÄR en bättre affär att köpa en av de bilar som bara ”gått 50 km” än BTO, förutsatt att du hittar vad du vill ha förstås. Och just nu verkar de ju ha lagret fullt av välutrustade varianter.
Men dessa rabatter, var de "showroom discount" eller "price adjustment"? Stor skillnad. Det ena är sänkt pris för att den varit demobil. Det andra upplevs kanske som en rabatt, men är egentligen bara en justering av bilens pris från när den var ny, till nuvarande prislista. På min bil hade jag bägge dessa poster, dels en (mycket generös) rabatt för att den var demobil, men också en rabatt för att priset på en maxad P100D hade gått ner rätt markant sen min bil beställdes från USA. Men min spec som jag fick är fortfarande baserad på priset när den köptes ny, för en bra bit över två miljoner, men sen justerades det ner med en "price adjustment" till vad en maxad P100D kostade vid det tillfälle jag köpte bilen (runt 1,9). Och först därefter lades min showroom discount på. Om ni hänger med. Så tittar man totalt fick jag typ 600k prisreducering. Men bara ca 400k av det var en faktisk rabatt.
Bygger jag min i designstudion så ska de ha 1 267 980:-.
Så här står det iaf i min offert:
Destinations- och regelmässig dokumentavgift 9 180
Prisjustering (32 300)
Adjusted Price Reduction (36 662)
FORDONSPRIS 1 162 268
Vet inte om de där 9 180:- är med i priset som ges i designstudion eller inte heller. Nån som vet? Siffrorna som står i offerten stämmer ju inte alls mot nuvarande priser.
Min bil är iaf byggd i augusti och jag fick den i slutet av september. 18 km på mätaren och enligt säljaren så stod den på båten över Atlanten när jag köpte den. Så bilen var NY och drygt 100 tkr billigare än en nybeställning. Det är ju typ det jag bryr mig om.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 10:57
av Verdi
Ferro94 skrev:danni skrev:Ferro94 skrev:Verdi skrev:Jag fick 87 tkr i rabatt på min bil som vid köptillfället stod på båten över Atlanten. När jag fick bilen hade den rullat 18 km. Så att du skulle få 76 tkr i rabatt på den där vita är ju inte alls orimligt.
Och jag fick liknande på min bil som precis hade kommit hem. Skulle påstå att det ÄR en bättre affär att köpa en av de bilar som bara ”gått 50 km” än BTO, förutsatt att du hittar vad du vill ha förstås. Och just nu verkar de ju ha lagret fullt av välutrustade varianter.
Men dessa rabatter, var de "showroom discount" eller "price adjustment"? Stor skillnad. Det ena är sänkt pris för att den varit demobil. Det andra upplevs kanske som en rabatt, men är egentligen bara en justering av bilens pris från när den var ny, till nuvarande prislista. På min bil hade jag bägge dessa poster, dels en (mycket generös) rabatt för att den var demobil, men också en rabatt för att priset på en maxad P100D hade gått ner rätt markant sen min bil beställdes från USA. Men min spec som jag fick är fortfarande baserad på priset när den köptes ny, för en bra bit över två miljoner, men sen justerades det ner med en "price adjustment" till vad en maxad P100D kostade vid det tillfälle jag köpte bilen (runt 1,9). Och först därefter lades min showroom discount på. Om ni hänger med. Så tittar man totalt fick jag typ 600k prisreducering. Men bara ca 400k av det var en faktisk rabatt.
Min var inte Showroom Discount utan ren rabatt. Hämtade min lagerbil i torsdags, c:a 1,5 vecka efter att jag bokat den. Den hade inte stått i ngt showroom, än mindre rullat i trafik. Säljaren bekräftade att den precis var hemkommen. Alltså 100% ny. Designar jag en exakt likadan idag så kostar den 107.973 kr mer än vad jag gav för mindre än en vecka sen. Den rabatt/price reduction Tesla angav i offerten var 87.323, och det antar jag var jmf med det pris bilen hade när de beställde den. Att det nu skiljer ännu mer handlar nog om den prishöjning de precis genomfört. Står man i begrepp att beställa en ny S eller X idag så rekommenderar jag att kika på de nya lagerbilarna (5 mil på mätaren), och därmed kunna få en viss rabatt. Mig veterligen den enda rabatt Tesla någonsin ger på en helt ny bil....
Rabatten kan man ju räkna ut själv på demobilarna. Priset som står där är fast, men man kan jämföra mot nypriset och även se info om bilen via chassinumret på biluppgifter.se. Om den är tagen i trafik, och när isf, när den är byggd osv osv.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 11:08
av helix
Det finns som jag har förstått det tre typer av rabatter på fakturan
Adjusted Price Discount
På denna posten hamnar sådan rabatt som är kopplad till att priset på bilen har justerats efter beställning fast innan leverans. Om man exempelvis beställde en bil vid ett datum och sen en månad efter så sänker Tesla priset med 20k. Har man inte fått leverans av bilen så justeras priset nedåt med 20k och detta belopp hamnar under denna posten.
Price Adjustment
Rabatter som Tesla lägger på vissa batchar av lagerbilar. När jag exempelvis köpte min 100D så var det runt 70k rabatt på bilar som befann sig på båten mellan USA och Holland.
Showroom Discount
Här hamnar rabatt för bilar som rullat XX antal mil eller har tagits i drift av Tesla eller kanske faktiskt stått i ett showroom ett halvår och blivit lite slitet. Den här posten kan alltså variera ganska kraftigt. Köper man däremot en lagerbil med "50km" på mätaren så saknas den här posten eftersom bilen är ny.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 11:18
av NEO
Jeppe_E skrev:Bjelke skrev:
20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...
Väldans många hästkrafter i den oxo... Nästan som en P85D

Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny <insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.
Jag hävdar motsatsen och tycker denna är grymt billig. 20000 mil för en Tesla är ingenting, vem bryr sig hur tuktat bateriet är när batteri/drivlinjegaranti gäller till 2024? Vad skulle du annars köpa för 500kSEK? Mycket bil för pengarna.
Har haft två batteribyten på mina Teslor, alla sparsamt laddade under 100%, förvarade i varmgarage med tempererad fuktighet, aldrig låtit de stå ute i kylan med lågt batteri. Bägge batterier dog efter cirka 80000km.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 12:13
av Nicke Nyfiken
Jeppe_E skrev:Nicke Nyfiken skrev:Jeppe_E skrev:Bjelke skrev:
20 tusen mil i sig är inte så farligt men batteriet är antagligen rejält tuktat på den...
Väldans många hästkrafter i den oxo... Nästan som en P85D

Det är väl ändå en hel del andra saker som tar stryk under 20000 mils körning. Oavsett hur bra kapacitet som batteriet har kvar, så lär ju bilen i sig vara sliten. Tror den blir svårsåld, speciellt som man får en ny
<insert various electric car> med 8 års garanti/vagnskada/nybil för mindre än så.
Menar du att alla elbilar är likadana och har samma värde?
Det skrev jag väl inte? Däremot kan jag tycka att Tesla är överprissatta på begagnatmarknaden.
Du jämför en Tesla Model S med ”various electric car” och säger att de är billigare än så.
Är en begagnad BMW 640 också överprissatt för att man kan få en ny <insert various ICE car> t.ex. Ford Focus för mindre än så? Klassisk äpplen och päron jämförelse som jag ser det.
Och hur kan något vara överprissatt på en fri marknad?
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 13:58
av Jeppe_E
Nicke Nyfiken skrev:
Och hur kan något vara överprissatt på en fri marknad?
Alla bilar som inte blir sålda
Nu vet jag inte exakt hur många MS som sålts i Sverige, men det finns en och annan till salu. Både på bytbil/blocket och på teslas hemsida.
Nu ska man kanske inte peka på extremfallen, men det ligger en MX från 2016 med 1500 mil på mätaren för 1.3M sedan Jan 2017. Även en S90D med bara 1100 mil på mätarn för 1.1M sedan Nov 2017. Så jo, nog finns det en del exempel på bilar som är överprissatta även hos Tesla (precis som hos andra märken). Sen vet jag inte hur datummärkningen på bytbil fungerar, det kan ju vara så att handlaren plockar bort och lägger upp bilen på nytt för att inte visa hur länge bilen stått.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 16:09
av Glen88
Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf är alla omkostnader som kan uppstå? Visst du "tankar" gratis på tesla laddstationer. Men hemma får du fortfarande betala? Sen om du skulle behöva reparera något till din tesla så är det inte bara åka till biltema och köpa den del du behöver. Du får väl inte ens göra service på din egen tesla?
De man sparar in på bensin. Lär gå åt till försäkring och sen är ju Tesla betydligt dyrare än andra bilar. 600 000- 1 000 000 på blocket för en relativt ny

De är inga små summor direkt. Svårt att de att man ska kunna pruta några större summor på de priset. Men det är ju alltid värt att ge det ett försök.
Det är alltså väldigt stor skillnad på att köpa Tesla än att köpa en vanlig bil?
Men det kanske är just därför man köper en Tesla istället för någpt annat.
Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en. I hopp om att elbilar ska falla lite i pris överlag.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 16:25
av MangeT
Köpa reservdelar på biltema till en bil i den prisklassen? Vem köper reservdelar där till sin A7/A6, 5-serie?
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 16:48
av Verdi
Glen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf är alla omkostnader som kan uppstå? Visst du "tankar" gratis på tesla laddstationer. Men hemma får du fortfarande betala? Sen om du skulle behöva reparera något till din tesla så är det inte bara åka till biltema och köpa den del du behöver. Du får väl inte ens göra service på din egen tesla?
De man sparar in på bensin. Lär gå åt till försäkring och sen är ju Tesla betydligt dyrare än andra bilar. 600 000- 1 000 000 på blocket för en relativt ny

De är inga små summor direkt. Svårt att de att man ska kunna pruta några större summor på de priset. Men det är ju alltid värt att ge det ett försök.
Det är alltså väldigt stor skillnad på att köpa Tesla än att
köpa en vanlig bil?
Men det kanske är just därför man köper en Tesla istället för någpt annat.
Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en. I hopp om att elbilar ska falla lite i pris överlag.
Det blir faktiskt en del svinn när man laddar hemma. Uppvärmning, laddförluster osv.
Min Tesla drar ca 230 Wh/km på årsbasis. Laddar jag via min Wall Charger så får jag ca 88% effektivitet. Uppvärmningarna kostar kanske 5 kWh per dag under kanske 100 dagar per år. "Vampire drain" ligger väl på ~2 kWh om dagen när man har TeslaFi igång? (chansar på både uppvärmning och drain så rätta mig gärna)
För mina 2500 mil om år gör jag av med 6534,1 kWh för själva körningen, 500 kWh för uppvärmning och ~700 kWh i vampire drain. Totalt 7 734 kWh.
Varje kWh kostar mig ca 1,50:- i rörlig kostnad så det är 11 600:- per år i el om jag BARA laddar hemma. Eller 4,64:-/mil i bränsle.
En dieselbil med någorlunda storlek och prestanda drar minst 0,75 l/mil och kostar runt 17:-/liter. Det är 12,75:-/mil i bränsle. En bensinbil drar minst en liter och hamnar då på ca 16:-/mil.
På 2500 mil sparar jag nånstans mellan 20 000:- och 30 000:- per år på bränslet. Plus då att det brukar finnas en hel del möjligheter att ladda gratis. Jag laddar minst 1000 mil om år gratis. Så säg att jag sparar åtminstone 75 000:- på tre år.
Fast visst har du rätt, man sparar inte sådär supermycket på bränsle som en del kanske tror men kostar bilen i storleksordningen 500 tkr så är det ändå betydande. Med 50% restvärde så motsvarar besparingen en skillnad i pris på 150 000:-. Så då motsvarar halvmiljonsteslan helt plötsligt en begagnad fossilbil för 350 tkr. Allt annat lika. Dock behöver du faktiskt inte serva en Tesla alls. Och så tror jag att Teslan håller värdet rätt bra även framöver.
Det som jag ser som största problemet med en äldre Tesla är det här med drivaxlar och andra vibrationer. Och så verkar MCU:n ge upp efter ett tag vilket kostar rätt mycket. Och så dörrhandtagen förstås.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 16:51
av 12man
Glen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf Tesla än att
köpa en vanlig bil?
Men det kanske är just därför man köper en Tesla istället för någpt annat.
Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en. I hopp om att elbilar ska falla lite i pris överlag.
(O)snyggt insmugen länk till skräpsite
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 16:52
av Seregon
Beroende på vad i dörrhandtaget som går sönder så är det mer en fråga om tid än pengar. Fick hjälp av Tars med att laga mitt handtag som vägrade presentera sig själv. Paddle gear:en som gått sönder har ett nypris på typ 14:-.
Sedan tog det förvisso ett par, tre timmar att fixa, så det är ju en aspekt i det hela.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 17:21
av Nicke Nyfiken
12man skrev:Glen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf Tesla än att
köpa en vanlig bil?
Men det kanske är just därför man köper en Tesla istället för någpt annat.
Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en. I hopp om att elbilar ska falla lite i pris överlag.
(O)snyggt insmugen länk till skräpsite
Användarens första inlägg innehåller smygreklam i form av ”dold” länk till ett låneföretag som erbjuder billån med ränta upp till 35,7 %.
Är det så vi vill att TCS-forumet ska användas?
Om inte, så tycker jag att moderatorn ska ta bort inlägget av princip.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 17:39
av Walker
Glen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf är alla omkostnader som kan uppstå? Visst du "tankar" gratis på tesla laddstationer. Men hemma får du fortfarande betala? Sen om du skulle behöva reparera något till din tesla så är det inte bara åka till biltema och köpa den del du behöver. Du får väl inte ens göra service på din egen tesla?
De man sparar in på bensin. Lär gå åt till försäkring och sen är ju Tesla betydligt dyrare än andra bilar. 600 000- 1 000 000 på blocket för en relativt ny

De är inga små summor direkt. Svårt att de att man ska kunna pruta några större summor på de priset. Men det är ju alltid värt att ge det ett försök.
Det är alltså väldigt stor skillnad på att köpa Tesla än att
köpa en vanlig bil?
Men det kanske är just därför man köper en Tesla istället för någpt annat.
Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en. I hopp om att elbilar ska falla lite i pris överlag.
Återigen vill jag bara vänligen påpeka att INGEN är TVINGAD att köpa elbil. Däremot undrar jag varför man då väljer att hänga på ett forum som faktiskt HELT bygger på tanken om elbil i allmänhet och Tesla i synnerhet. Tycker man det är kul med internet och samtidigt ogillar tanken på att köra bil elektriskt - så finns det faktiskt en uppsjö av siter som passar MYCKET bättre. Visst - detta är ett forum där det samlas en hel del folk som trots allt gillar bilmärket Tesla.... men det kanske ändå inte är så där VÄLDIGT underligt med tanke på sitens namn.
Konstigt att det ska vara SÅ SVÅRT att förstå det.....

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 18:11
av Smutt
Det är klart alla vill hänga på forumet för världens bästa bil! Alltså Tesla
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 18:37
av Jeppe_E
Verdi skrev:Glen88 skrev:Något många glömmer när man köper tesla.. tror jag iaf är alla omkostnader som kan uppstå? Visst du "tankar" gratis på tesla laddstationer. Men hemma får du fortfarande betala? Sen om du skulle behöva reparera något till din tesla så är det inte bara åka till biltema och köpa den del du behöver. Du får väl inte ens göra service på din egen tesla?
De man sparar in på bensin. Lär gå åt till försäkring och sen är ju Tesla betydligt dyrare än andra bilar. 600 000- 1 000 000 på blocket för en relativt ny

De är inga små summor direkt. Svårt att de att man ska kunna pruta några större summor på de priset. Men det är ju alltid värt att ge det ett försök.
Det är alltså väldigt stor skillnad på att köpa Tesla än att
köpa en vanlig bil?
Men det kanske är just därför man köper en Tesla istället för någpt annat.
Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en. I hopp om att elbilar ska falla lite i pris överlag.
Det blir faktiskt en del svinn när man laddar hemma. Uppvärmning, laddförluster osv.
Min Tesla drar ca 230 Wh/km på årsbasis. Laddar jag via min Wall Charger så får jag ca 88% effektivitet. Uppvärmningarna kostar kanske 5 kWh per dag under kanske 100 dagar per år. "Vampire drain" ligger väl på ~2 kWh om dagen när man har TeslaFi igång? (chansar på både uppvärmning och drain så rätta mig gärna)
För mina 2500 mil om år gör jag av med 6534,1 kWh för själva körningen, 500 kWh för uppvärmning och ~700 kWh i vampire drain. Totalt 7 734 kWh.
Varje kWh kostar mig ca 1,50:- i rörlig kostnad så det är 11 600:- per år i el om jag BARA laddar hemma. Eller 4,64:-/mil i bränsle.
En dieselbil med någorlunda storlek och prestanda drar minst 0,75 l/mil och kostar runt 17:-/liter. Det är 12,75:-/mil i bränsle. En bensinbil drar minst en liter och hamnar då på ca 16:-/mil.
På 2500 mil sparar jag nånstans mellan 20 000:- och 30 000:- per år på bränslet. Plus då att det brukar finnas en hel del möjligheter att ladda gratis. Jag laddar minst 1000 mil om år gratis. Så säg att jag sparar åtminstone 75 000:- på tre år.
Fast visst har du rätt, man sparar inte sådär supermycket på bränsle som en del kanske tror men kostar bilen i storleksordningen 500 tkr så är det ändå betydande. Med 50% restvärde så motsvarar besparingen en skillnad i pris på 150 000:-. Så då motsvarar halvmiljonsteslan helt plötsligt en begagnad fossilbil för 350 tkr. Allt annat lika. Dock behöver du faktiskt inte serva en Tesla alls. Och så tror jag att Teslan håller värdet rätt bra även framöver.
Det som jag ser som största problemet med en äldre Tesla är det här med drivaxlar och andra vibrationer. Och så verkar MCU:n ge upp efter ett tag vilket kostar rätt mycket. Och så dörrhandtagen förstås.

Det är lite här som problematiken för mig uppstår.
Jag kör en XC60 som ändå får betraktas som en relativt stor bil. Den drar 0,65 i blandad körning (D3). Jag betalar just nu mellan 15.5-16 kr per liter (vet inte var du bor som måste betala 17). Jag kör 2000 mil per år.
4500 kr i lån, 3500 i årsskatt och 6300kr i helförsäkring, samt ca 2000kr/år i service. Så min totalkostnad ligger på ca 7200kr/mån eller 43kr/mil
Även en begagnad Tesla i 700.000kr klassen skulle ge mig en lånekostnad på ca 6500kr/mån, årsskatten är ju försumbar, men det är inte försäkringen. 1300kr/mån i Trygg Hansa, servicen kan man ju dividera om. Vissa säger att den är helt onödig, men för sakens skull så säger vi att 2000kr/år för diverse saker som kan gå av på mitten (det är ju ändå Tesla vi talar om

) Elen kostar 1,50 sek per kWh och räknar man med 25Wh/km (inkl laddningsförluster, vet inte om detta är en rimlig siffra) så blir det ca 5000 kWh, så säg 7500 kr. Det ger en totalkostnad på ca 8625kr/mån eller 52 kr/mil.
Således måste man få ner lånekostnaden för att ekvationen skall gå ihop. En billigare elbil är ju en no-brainer.... Men jag vill ju ha en Tesla

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 18:46
av Verdi
16,46 verkar diesel kosta här i Uppsala. Håller inte direkt koll.
0,65 är bra. Min XC70 D4 -16 ville ha 0,75. Har du en fwd?
Men det är ändå bara marginella skillnader. Klart det blir dyrare med en Tesla. Men den är betydligt trevligare att köra också. Jag gillade min Volvo på många sätt men det var även den absolut sämsta drivlinan jag haft. Den där femman råmade som en hel bregott-fabrik men det hände inte mycket.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 okt 2018 18:51
av Jeppe_E
Verdi skrev:16,46 verkar diesel kosta här i Uppsala. Håller inte direkt koll.
0,65 är bra. Min XC70 D4 -16 ville ha 0,75. Har du en fwd?
Men det är ändå bara marginella skillnader. Klart det blir dyrare med en Tesla. Men den är betydligt trevligare att köra också. Jag gillade min Volvo på många sätt men det var även den absolut sämsta drivlinan jag haft. Den där femman råmade som en hel bregott-fabrik men det hände inte mycket.
Yes, en FWD. Mycket motorväg i 100-105 km/h. Jag skall till jobbet, har inte bråttom

(Jo, jag kan köra fort också och då dricker den 0,75. Har dock aldrig någonsin varit uppe i 0,8).
Nej, rent maskinellt så är den ju stendöd mellan tomgång-1200 rpm och efter 3000

Dock är ljudisoleringen helt okej. 82 dB i 110 km/h. Men det är förstås inget mot en Tesla
