Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Ja det känns givet att de kommer komma varianter av Model Y som ska passa in under 700tkr. Men det känns tveksamt att de skulle erbjuda Long Range inklusive vilken färg man vill och dragkrok etc för 699 999kr.

Så en Standard Range Model Y kommer säkert gå att få inkl färg och dragkrok för strax under 700tkr.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

En vit LR utan tillval bör pressas under 700 taket
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

AWD är ett krav för min del..

Jag beställde min bil för ett år sedan, jag stod över första leveransen i Q3. Inför Q4 kontaktade jag min Sales Advisor och undrade över om längre räckvidd, lägre pris var på gång.
Samtidigt påpekade jag att det kändes lite som en nitlott att M3 fick längre räckvidd, rattvärme och lägre pris strax efter att jag köpte min.
Jag fick då svaret att bilarna i Q4 har exakt samma spec som de i Q3, och en rekommendation om att vänta till Q1.
Jag vet inte om han sitter på information som han inte delar med sig av, eller om han gissar som alla vi andra.

Om det visar sig att bilarna i Q4 får längre räckvidd så går jag nog vidare med min beställning
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hebbe »

Det blir spännande och se vad som kommer att ske efter nyår. Jag tror att de som har mycket pengar kommer i alla fall köpa den bilen de vill ha, med eller utan bonus.
De som inte är nedlusade med pengar kommer kanske rentav fundera om det inte får duga med en ID4 eller Skoda. Skulle verkligen bli förvånad om Tesla skulle sänka priset på MY, de blir av med bilarna ändock.
Jag står i kö för en model YLR och vill vänta på en Berlinare, men om detta är värt 70000 kronor är jag inte hundra procent säker på.
Har haft en MS och kör nu en M3 och tycker om Tesla, men... :?:
Förresten att ta bort 70000 generellt är lite brutalt. Varför inte använda en stegvis nedtrappning av bonusen? Minska tex bonusen med 10k mellan 700k och 20k mellan 800 och 900 k. Att administrera detta borde väl inte var alltför svårt i denna digitaliserade värld.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Hebbe skrev:
Det blir spännande och se vad som kommer att ske efter nyår. Jag tror att de som har mycket pengar kommer i alla fall köpa den bilen de vill ha, med eller utan bonus.
De som inte är nedlusade med pengar kommer kanske rentav fundera om det inte får duga med en ID4 eller Skoda. Skulle verkligen bli förvånad om Tesla skulle sänka priset på MY, de blir av med bilarna ändock.
Jag står i kö för en model YLR och vill vänta på en Berlinare, men om detta är värt 70000 kronor är jag inte hundra procent säker på.
Har haft en MS och kör nu en M3 och tycker om Tesla, men... :?:
Förresten att ta bort 70000 generellt är lite brutalt. Varför inte använda en stegvis nedtrappning av bonusen? Minska tex bonusen med 10k mellan 700k och 20k mellan 800 och 900 k. Att administrera detta borde väl inte var alltför svårt i denna digitaliserade värld.
Ja, det är ju väl binärt om det blir så att en bil för 701 tusen plötsligt blir 72 tusen dyrare än en som kostar 699 tusen.

På fredag hoppas jag få provköra en Enyaq och en Polestar, kanske även få provköra en MY igen.

Skillnader i räckvidd, laddhastighet och tillgång till laddnätverk är dock svåra att komma runt.
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Pbodarve skrev:
Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Jävlar! Vad beställde du för någon, vit med svart inredning o standardfälgar?
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Dexter86 skrev:
Pbodarve skrev:
Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Jävlar! Vad beställde du för någon, vit med svart inredning o standardfälgar?
Svart/svart 20"
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Pbodarve skrev:
Dexter86 skrev:
Pbodarve skrev:
Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Jävlar! Vad beställde du för någon, vit med svart inredning o standardfälgar?
Svart/svart 20"
Nice !!!
Dom lär o bör ju prioritera alla som betalar extra för lack o fälgar
Sen får alla vi andra fattiga jävlar med standard-vit osv vänta lite längre haha
Användarvisningsbild
Jlfny
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 okt 2021 12:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jlfny »

Fick även jag slutfaktura och vin idag.
Beställde 15/10 det tillval som jag gjorde är färg grå. Prel lev är satt till 7/12 (Umeå)
Hoppas dock på att dragkrok kommit in till dess.
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Dexter86 skrev:
Pbodarve skrev:
Dexter86 skrev:
Pbodarve skrev:
Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Jävlar! Vad beställde du för någon, vit med svart inredning o standardfälgar?
Svart/svart 20"
Nice !!!
Dom lär o bör ju prioritera alla som betalar extra för lack o fälgar
Sen får alla vi andra fattiga jävlar med standard-vit osv vänta lite längre haha
Haha. Checkar in med en "fattig standardvit", preliminär leverans 25:e November. Standard fattiglapp allt men "maxad hyperspeed gjord-av-pengar vitplast-interiör". Beställd 12:e Oktober.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Är glad för er skull men det är lite provocerande när man själv beställde den 1/10 och inte fått nå VIN än. Beställde en Svart/Svart med 19”…
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Känns som det är ett jävla lotteri haha fan så drygt !

@jahapp
Haha bra där !!! :lol:
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Vad har ni för upphämtningsställe? De kan ju kanske spela in!
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Malt1 skrev:
Vad har ni för upphämtningsställe? De kan ju kanske spela in!
Mölndal
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Malt1 skrev:
Vad har ni för upphämtningsställe? De kan ju kanske spela in!
Trosta, Stockholm här.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Som mig då! Vilket lotteri!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Kliver officiellt in här också då. Beställde sommaren 2020, men ville vänta i höstas då jag fick första erbjudandet. Nu har vi provkört och meddelade Tesla igår att vi är öppna för matchning. Och köpare av nuvarande Model 3 tycks det inte vara någon brist på, trots att den snart gått 13000 mil …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Nu fick jag SMS om att boka upphämtning av min vit/vit Y LR. 23 November vid lunchtid bokat!
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Jahapp skrev:
Nu fick jag SMS om att boka upphämtning av min vit/vit Y LR. 23 November vid lunchtid bokat!
När beställde du och upphämtning var?
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Dexter86 skrev:
Jahapp skrev:
Nu fick jag SMS om att boka upphämtning av min vit/vit Y LR. 23 November vid lunchtid bokat!
När beställde du och upphämtning var?
Beställd 12:e Oktober, Trosta Stockholm.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Nu har jag ett VIN nummer gömt i sidkällan på min beställningssida! Haha vad är det man håller på med egentligen. Man är rätt sjuk i huvudet ändå som man håller på….
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Malt1 skrev:
Nu har jag ett VIN nummer gömt i sidkällan på min beställningssida! Haha vad är det man håller på med egentligen. Man är rätt sjuk i huvudet ändå som man håller på….
Haha slagit mig många ggr den tanken också
Kan man inte se VIN på lagerbilarna också?
Står bara LRW3210
Användarvisningsbild
ola_nilsson
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 okt 2021 18:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ola_nilsson »

ola_nilsson skrev:
Beställde en MY LR grå utan andra tillval onsdagen den 6 oktober. Leverans till Malmö. I beställningsverktyget indikerades leverans november, men jag har inte fått någon ytterligare information ännu.
Har fått slutfaktura, VIN och preliminärt uthämtningsdatum till den 1 december. Lite osäker på när det dök upp, visste inte precis vad jag skulle titta efter. Men nu skall man vänta på ett SMS för att boka tid? Eller måste man betala först?
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Jag har inte betalat slutfakturan och fick ett SMS som bad mig boka leveranstid innan dagens slut, annars skulle de boka en tid åt mig. Har veterligen inte fått någon info innan detta SMS så var ganska short-notice. Slutfakturan ska vara betald senast 7 dagar innan upphämtning om jag förstår rätt.
Skriv svar