Re: Model Y Juniper
Postat: 05 apr 2025 23:06
https://www.carscoops.com/2025/03/2026- ... -facelift/Oryxbonk skrev: ↑05 apr 2025 22:37Kanske hade varit snyggare om bilen varit lägre och sportigare
https://www.carscoops.com/2025/03/2026- ... -facelift/Oryxbonk skrev: ↑05 apr 2025 22:37Kanske hade varit snyggare om bilen varit lägre och sportigare
Får hoppas den får 800v teknik från Cybertruck. Kanske steer by wire också.Tellus skrev: ↑05 apr 2025 23:06https://www.carscoops.com/2025/03/2026- ... -facelift/Oryxbonk skrev: ↑05 apr 2025 22:37Kanske hade varit snyggare om bilen varit lägre och sportigare
Den förenklade blinkersspaken och den borttagna växelspaken är väl knappast några lyft?Spid3r skrev: ↑08 apr 2025 14:46Idag hade jag möjligheten att provköra bilen, en Long Range – och det blev en mycket trevlig bekantskap. Under de cirka 40 minuter jag tillbringade bakom ratten hann jag få en bra känsla för bilen.
Invändigt är det ett rejält lyft. Inredningen känns både modern och inbjudande, med en kvalitetskänsla som är tydligare än tidigare. Stolarna är otroligt sköna och erbjuder ett bra stöd, vilket gör även längre resor till ett rent nöje.
En av de saker som verkligen imponerade på mig var stereon – ljudet är fantastiskt! Riktigt krispigt och med ett djup.
Jag måste också nämna känslan när man stänger de ramlösa dörrarna. Det är små detaljer som gör stor skillnad, och här har Tesla verkligen lyckats. Dörrarna stängs med ett gediget, dämpat ljud som ger ett premiumintryck direkt.
Stötdämparna är ett annat område där förbättringen märks tydligt. De är betydligt trevligare än på min nuvarande version och ger en mjukare, mer följsam körning. Det är dock inte någon dramatisk förändring – snarare en finjustering som gör helhetsupplevelsen mer bekväm.
Allt som allt är detta en väldigt fin uppgradering. Tesla har tagit många av de små detaljerna som tillsammans gör stor skillnad, och resultatet är en bil som känns både mer mogen och mer njutbar att köra.
mikebike skrev: ↑08 apr 2025 15:14Den förenklade blinkersspaken och den borttagna växelspaken är väl knappast några lyft?Spid3r skrev: ↑08 apr 2025 14:46Idag hade jag möjligheten att provköra bilen, en Long Range – och det blev en mycket trevlig bekantskap. Under de cirka 40 minuter jag tillbringade bakom ratten hann jag få en bra känsla för bilen.
Invändigt är det ett rejält lyft. Inredningen känns både modern och inbjudande, med en kvalitetskänsla som är tydligare än tidigare. Stolarna är otroligt sköna och erbjuder ett bra stöd, vilket gör även längre resor till ett rent nöje.
En av de saker som verkligen imponerade på mig var stereon – ljudet är fantastiskt! Riktigt krispigt och med ett djup.
Jag måste också nämna känslan när man stänger de ramlösa dörrarna. Det är små detaljer som gör stor skillnad, och här har Tesla verkligen lyckats. Dörrarna stängs med ett gediget, dämpat ljud som ger ett premiumintryck direkt.
Stötdämparna är ett annat område där förbättringen märks tydligt. De är betydligt trevligare än på min nuvarande version och ger en mjukare, mer följsam körning. Det är dock inte någon dramatisk förändring – snarare en finjustering som gör helhetsupplevelsen mer bekväm.
Allt som allt är detta en väldigt fin uppgradering. Tesla har tagit många av de små detaljerna som tillsammans gör stor skillnad, och resultatet är en bil som känns både mer mogen och mer njutbar att köra.
Håller med det du har skrivit.Spid3r skrev: ↑08 apr 2025 14:46Idag hade jag möjligheten att provköra bilen, en Long Range – och det blev en mycket trevlig bekantskap. Under de cirka 40 minuter jag tillbringade bakom ratten hann jag få en bra känsla för bilen.
Invändigt är det ett rejält lyft. Inredningen känns både modern och inbjudande, med en kvalitetskänsla som är tydligare än tidigare. Stolarna är otroligt sköna och erbjuder ett bra stöd, vilket gör även längre resor till ett rent nöje.
En av de saker som verkligen imponerade på mig var stereon – ljudet är fantastiskt! Riktigt krispigt och med ett djup.
Jag måste också nämna känslan när man stänger de ramlösa dörrarna. Det är små detaljer som gör stor skillnad, och här har Tesla verkligen lyckats. Dörrarna stängs med ett gediget, dämpat ljud som ger ett premiumintryck direkt.
Stötdämparna är ett annat område där förbättringen märks tydligt. De är betydligt trevligare än på min nuvarande version och ger en mjukare, mer följsam körning. Det är dock inte någon dramatisk förändring – snarare en finjustering som gör helhetsupplevelsen mer bekväm.
Allt som allt är detta en väldigt fin uppgradering. Tesla har tagit många av de små detaljerna som tillsammans gör stor skillnad, och resultatet är en bil som känns både mer mogen och mer njutbar att köra.
Det är ju märkligt att det tagit så många år för Tesla att fatta att SUV-ägare gillar komfort.Nogo skrev: ↑08 apr 2025 17:04Håller med det du har skrivit.Spid3r skrev: ↑08 apr 2025 14:46Idag hade jag möjligheten att provköra bilen, en Long Range – och det blev en mycket trevlig bekantskap. Under de cirka 40 minuter jag tillbringade bakom ratten hann jag få en bra känsla för bilen.
Invändigt är det ett rejält lyft. Inredningen känns både modern och inbjudande, med en kvalitetskänsla som är tydligare än tidigare. Stolarna är otroligt sköna och erbjuder ett bra stöd, vilket gör även längre resor till ett rent nöje.
En av de saker som verkligen imponerade på mig var stereon – ljudet är fantastiskt! Riktigt krispigt och med ett djup.
Jag måste också nämna känslan när man stänger de ramlösa dörrarna. Det är små detaljer som gör stor skillnad, och här har Tesla verkligen lyckats. Dörrarna stängs med ett gediget, dämpat ljud som ger ett premiumintryck direkt.
Stötdämparna är ett annat område där förbättringen märks tydligt. De är betydligt trevligare än på min nuvarande version och ger en mjukare, mer följsam körning. Det är dock inte någon dramatisk förändring – snarare en finjustering som gör helhetsupplevelsen mer bekväm.
Allt som allt är detta en väldigt fin uppgradering. Tesla har tagit många av de små detaljerna som tillsammans gör stor skillnad, och resultatet är en bil som känns både mer mogen och mer njutbar att köra.
Bäst av allt är att de har gjort bilen betydligt tystare från däckljud.
Model Y är nu så bra som den borde ha varit.
Nej, det påverkar inte Y här.Lerumsexpressen skrev: ↑08 apr 2025 20:57Ni som äger en ny MY, är snabbladdningen sämre än på den gamla bilen?
Enligt en ägare i USA, så anger han att under 17 snabbladdningar på en roadtripp han aldrig sett 250 kW förutom en session och då väldigt kort stund.
Tack för svar!AAKEE skrev: ↑08 apr 2025 21:13Nej, det påverkar inte Y här.Lerumsexpressen skrev: ↑08 apr 2025 20:57Ni som äger en ny MY, är snabbladdningen sämre än på den gamla bilen?
Enligt en ägare i USA, så anger han att under 17 snabbladdningar på en roadtripp han aldrig sett 250 kW förutom en session och då väldigt kort stund.
Y från 2022 har samma batteri inklusive Juniper. Det laddar lika fort eller lika sakta, om man vill se det så.
Y LR/P har ett LG NMC-batteri som inte laddar lika fort som de tidigare Panasonicbatterierna.
I USA hade tidigare alla 3/Y LR/P Panasonic så de är vana med mer snabbladdande batterier. USA började få LG lite i smyg 2023 i vissa model 3, och för cirka ett år sedan i Y. Det är dock inte alla Y som får LG, utan man har kunnat välja bilar med Panasonicbatterier som tillverkats i USA och som haft skattestöd medans bilarna med LG inte haft det. Lite oklart om det finns en batterifabrik för LG i USA idag.
LG-batteriet når precis (eller inte) 250kW, men bara om man kopplar in bilen med mycket låg SOC (under 10%), coh om den når 250kW så sjunker effekten vid 10% stadigt nedåt.
Panasonicbatteriet ligger kvar på 250kW till ~20-25% SOC eller så.
Låter helt livsfarligt att bilen bestämmer om man får öppna dörren eller inte...HerrNilsson skrev: ↑10 apr 2025 20:13En av anledningarna till att bilen är så säker, även för omgivningen.
Jag har gott om pengar men skulle ändå inte köpa en Y Juniper för säg 750k med utrustning när jag ser andrahandsvärdet på Y LR 2021-2022 modellerna idag
Får en Juniper LR för 650', men det går även att få tidigare modell i Performance för samma pris. Sen verkar ingen av dem sälja så bra. Begagnatmarknaden lär svämma över med MY många år framöver.krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 10:40Jag har gott om pengar men skulle ändå inte köpa en Y Juniper för säg 750k med utrustning när jag ser andrahandsvärdet på Y LR 2021-2022 modellerna idag
Inverkar nog mycket på nybilsförsäljningen.
De som köpte Y LR 2021-2022 för 800K sneglade ofta på Model 3 och S/X från 2019 och såg att bilarna i princip hållit nybilspris i 2-3 år. Då blev en ny Y LR plötsligt en bra affär tänkte man.
Vi ser hur det blev med det.
Är nog i Sverige, väldigt få, väldigt väldigt få, som vill lägga 400 tusen på värdeminskning på 3 år.
Nej vi har tiotusentals model Y i riket. Tror typ 30-40 tusen st. Kommer översvämma andrahandsmarknaden under flera år ska du se.
Som enskild bilmodell ja. Men sen äger BYD den kinesiska marknaden och krossar Tesla.Teslasemitruck skrev: ↑20 apr 2025 16:23Det bästa betyget för bilen tycker jag är att den är no1 i Kina med all konkurrens som finns där
Håller med Spid3r i hur den var när jag provkörde.
Behöver mängden bilar automatiskt rendera i lågt andrahandsvärde?krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 16:07Nej vi har tiotusentals model Y i riket. Tror typ 30-40 tusen st. Kommer översvämma andrahandsmarknaden under flera år ska du se.
Kolla hur många som togs ut 2022-2024. Enorma mängder. Snart ska de ut på Blocket. Utbudet idag kommer blekna i jämförelse med vad som komma skall.
Ja, i slutändan handlar priset om tillgång i förhållande till efterfrågan. Så länge folk fortsätter gilla och efterfråga varumärket, som med Volvo, så hålls efterfrågan och därmed priset uppe trots stort utbud. Frågan är hur stor efterfrågan det är på Teslor jämfört med det kommande utbudet nu när så många tar avstånd från varumärket?MSW skrev: ↑20 apr 2025 17:49Behöver mängden bilar automatiskt rendera i lågt andrahandsvärde?krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 16:07Nej vi har tiotusentals model Y i riket. Tror typ 30-40 tusen st. Kommer översvämma andrahandsmarknaden under flera år ska du se.
Kolla hur många som togs ut 2022-2024. Enorma mängder. Snart ska de ut på Blocket. Utbudet idag kommer blekna i jämförelse med vad som komma skall.
Vad säger historien? Sa man inte att ”Volvos värde varar”? Volvo har ju i årtionden pumpat ut tiotusentals bilar på den svenska marknaden- men det har ju inte sänkt andrahandsvärdet. Om många är intresserade av att en begagnad bil bör ju värdet inte sjunka som en sten. Så frågan bör väl istället vara ”Hur populär är bilen som begagnad?” Svaret? Det vet vi inte.
Tror det är många många fler som är intresserade av en ekonomiskt god affär än de som vägrar varumärket. Känns lite som det redan är på väg att blåsa över faktiskt.Maw skrev: ↑20 apr 2025 18:09Ja, i slutändan handlar priset om tillgång i förhållande till efterfrågan. Så länge folk fortsätter gilla och efterfråga varumärket, som med Volvo, så hålls efterfrågan och därmed priset uppe trots stort utbud. Frågan är hur stor efterfrågan det är på Teslor jämfört med det kommande utbudet nu när så många tar avstånd från varumärket?MSW skrev: ↑20 apr 2025 17:49Behöver mängden bilar automatiskt rendera i lågt andrahandsvärde?krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 16:07Nej vi har tiotusentals model Y i riket. Tror typ 30-40 tusen st. Kommer översvämma andrahandsmarknaden under flera år ska du se.
Kolla hur många som togs ut 2022-2024. Enorma mängder. Snart ska de ut på Blocket. Utbudet idag kommer blekna i jämförelse med vad som komma skall.
Vad säger historien? Sa man inte att ”Volvos värde varar”? Volvo har ju i årtionden pumpat ut tiotusentals bilar på den svenska marknaden- men det har ju inte sänkt andrahandsvärdet. Om många är intresserade av att en begagnad bil bör ju värdet inte sjunka som en sten. Så frågan bör väl istället vara ”Hur populär är bilen som begagnad?” Svaret? Det vet vi inte.
krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 16:07Nej vi har tiotusentals model Y i riket. Tror typ 30-40 tusen st. Kommer översvämma andrahandsmarknaden under flera år ska du se.
Kolla hur många som togs ut 2022-2024. Enorma mängder. Snart ska de ut på Blocket. Utbudet idag kommer blekna i jämförelse med vad som komma skall.