5000 terminaler som Polen bekostar. Så ingen välgörenhet från Elons sida.Teslasemitruck skrev: ↑04 apr 2025 01:12”DOGE will continue well after Elon departs and that the Secretaries will assume control. ” verkar som han är på väg ut innan sommaren. Skönt .
5000 nya Starlink till Ukraina
Elon...
Moderator: Redaktion
Re: Elon...
Model Y LR.
Model S70D
Re: Elon...
Jag tror året kommer bli helt okej för Tesla, när leveranserna av Model Y RWD kommer igång så kommer siffrorna bli bättre. Och när kunderna har ont om pengar och räntorna är höga så sätter man moralen lite åt sidan.
Tesla har också rätt många vapen i sin markandsföringslåda om dom vill stimulera ännu mer som 0% ränta, fri laddning med mera. Just nu är det ingen kampanj alls på nya Model Y.
Hur man än vrider och vänder på det är Model Y sanslöst mycket elbil för pengarna.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Elon...
Hur ser man att dom verkade köpsugna?current skrev: ↑06 apr 2025 06:05IMG_2397.jpeg
Trots allt hat mot Tesla och Elon så var deras monter överfylld av besökare på Elbilsmässan. Många i vimlet verkade köpsugna på nya Model Y.
Jag tror året kommer bli helt okej för Tesla, när leveranserna av Model Y RWD kommer igång så kommer siffrorna bli bättre. Och när kunderna har ont om pengar och räntorna är höga så sätter man moralen lite åt sidan.
Tesla har också rätt många vapen i sin markandsföringslåda om dom vill stimulera ännu mer som 0% ränta, fri laddning med mera. Just nu är det ingen kampanj alls på nya Model Y.
Hur man än vrider och vänder på det är Model Y sanslöst mycket elbil för pengarna.
Jag tycker inte att det är så märkligt att folk som löst in sig på en elbilsmässa kollar in nyheter från alla biltillverkare. Jag har varit på Tesla showroom och kollat in nya Juniper trots att det är så gott som noll sannolikhet att jag kommer köpa en i dagsläget(med Elon vid rodret), men det var kul att se den och den är klart snyggare än den gamla enligt mig.
Vad är ett ok år för Tesla? Negativ tillväxt med bara 10%? För som det är nu så tappar man marknadsandelar, det kan väl inte anses vara bra eller ok ur någon kontext.
Re: Elon...
Hur var det nu med att skära i kostnader och budgetposter i USAs departement?
Inte ge bistånd, eller ge stöd till insulin men gärna ett fett kontrakt till Spacex på $5,9 billions.
Handlar doge om något annat än att hjälpa elon att klara sig undan och få finansiering till sina vuxenleksaker?
Inte ge bistånd, eller ge stöd till insulin men gärna ett fett kontrakt till Spacex på $5,9 billions.
Handlar doge om något annat än att hjälpa elon att klara sig undan och få finansiering till sina vuxenleksaker?
Model Y LR.
Model S70D
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4130
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Elon...
Håller med. Tror inte det finns så stort tesla hat som man kan tro om man läser detta forum.current skrev: ↑06 apr 2025 06:05IMG_2397.jpeg
Trots allt hat mot Tesla och Elon så var deras monter överfylld av besökare på Elbilsmässan. Många i vimlet verkade köpsugna på nya Model Y.
Jag tror året kommer bli helt okej för Tesla, när leveranserna av Model Y RWD kommer igång så kommer siffrorna bli bättre. Och när kunderna har ont om pengar och räntorna är höga så sätter man moralen lite åt sidan.
Tesla har också rätt många vapen i sin markandsföringslåda om dom vill stimulera ännu mer som 0% ränta, fri laddning med mera. Just nu är det ingen kampanj alls på nya Model Y.
Hur man än vrider och vänder på det är Model Y sanslöst mycket elbil för pengarna.
Många är nog samma personer som tidigare ratade elbilar som passar på att ta ton, en liten klick som skriker högt och får media att rapportera
Teslas försäljningssiffror vs konkurrenter blir intressant att följa i år.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Elon...
Kan vara svårt att veta hur stor en klick är. Lika lång som ett snöre typ.
Tror att det kommer att påverka försäljningen tydligt framöver. Men som sagts återstår att se.
Tror att det kommer att påverka försäljningen tydligt framöver. Men som sagts återstår att se.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elon...
Det finns mycket att säga om DOGE och deras aktiviteter, men att SpaceX fått sina kontrakt på annat än strikt affärsmässiga grunder finns det inga som helst indikationer på.frippe skrev: ↑06 apr 2025 09:44Hur var det nu med att skära i kostnader och budgetposter i USAs departement?
Inte ge bistånd, eller ge stöd till insulin men gärna ett fett kontrakt till Spacex på $5,9 billions.
Handlar doge om något annat än att hjälpa elon att klara sig undan och få finansiering till sina vuxenleksaker?
SpaceX erbjuder den överlägset lägsta kostnaden och högsta tillförlitligheten av alla operatörer, och har idag närmast en monopolställning, över 90% av all last till LEO levereras av dom, det finns helt enkelt inget alternativ, vilket förstås avspeglas i stora statliga kontrakt, under denna och tidigare administrationer.
Om något finns det många bedömare som anser att SpaceX borde ha tilldelats en större andel av många av dessa projekt.
Det specifika kontraktet du hänvisar till (NSSL Phase 3 Lane 2) fördelades mellan SpaceX, ULS, och Blue Origin, ungefär 40/40/20 beroende på om man räknar uppskjutningar eller pengar, och det finns stora frågetecken kring ULS och (framför allt) Blue Origins förmåga att genomföra sina delar.
Eller menar du att den amerikanska staten borde ha valt sämre och dyrare alternativ, alternativ som med största sannolikhet inte haft i närheten av tillräcklig kapacitet, bara på grund av att SpaceX är Elon Musk företag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1851
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Elon...
Elon klockor,
Måste säga att den TAG Heurer Carrera chronograph SpaceX han har är fantastiskt grann.
Synd att de inte finns att köpa nya längre……
https://www.luxurybazaar.com/product/ta ... 15-ba0796/
Sedan anges det att han även har en Omega SEAMASTER
AQUA TERRA, men där finns det många fler klockor vilka jag tycker är vackrare och bättre, vad det nu är värt.
Måste säga att den TAG Heurer Carrera chronograph SpaceX han har är fantastiskt grann.
Synd att de inte finns att köpa nya längre……
https://www.luxurybazaar.com/product/ta ... 15-ba0796/
Sedan anges det att han även har en Omega SEAMASTER
AQUA TERRA, men där finns det många fler klockor vilka jag tycker är vackrare och bättre, vad det nu är värt.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Elon...
Det är kanske snarare en fråga om prioriteringar och kommunikation.fth skrev: ↑06 apr 2025 10:34Det finns mycket att säga om DOGE och deras aktiviteter, men att SpaceX fått sina kontrakt på annat än strikt affärsmässiga grunder finns det inga som helst indikationer på.frippe skrev: ↑06 apr 2025 09:44Hur var det nu med att skära i kostnader och budgetposter i USAs departement?
Inte ge bistånd, eller ge stöd till insulin men gärna ett fett kontrakt till Spacex på $5,9 billions.
Handlar doge om något annat än att hjälpa elon att klara sig undan och få finansiering till sina vuxenleksaker?
SpaceX erbjuder den överlägset lägsta kostnaden och högsta tillförlitligheten av alla operatörer, och har idag närmast en monopolställning, över 90% av all last till LEO levereras av dom, det finns helt enkelt inget alternativ, vilket förstås avspeglas i stora statliga kontrakt, under denna och tidigare administrationer.
Om något finns det många bedömare som anser att SpaceX borde ha tilldelats en större andel av många av dessa projekt.
Det specifika kontraktet du hänvisar till (NSSL Phase 3 Lane 2) fördelades mellan SpaceX, ULS, och Blue Origin, ungefär 40/40/20 beroende på om man räknar uppskjutningar eller pengar, och det finns stora frågetecken kring ULS och (framför allt) Blue Origins förmåga att genomföra sina delar.
Eller menar du att den amerikanska staten borde ha valt sämre och dyrare alternativ, alternativ som med största sannolikhet inte haft i närheten av tillräcklig kapacitet, bara på grund av att SpaceX är Elon Musk företag?
/fth
Doge kommuniceras som att det letar bedrägerier men är snarare ett sätt att skära bort sådant som är onödigt enligt Elon/Trump.
Så, därför blir det konstigt.
Eller menar du att maten som usaid handlats upp som nödhjälp till svältande inte upphandlats i en konurrentutsatt upphandling?
Så, om Elon skär ner det han tycker är onödigt med motivering att det är bedrägeri och dåligt använda skattemedel. Men tycker samtidigt att hans bolag ska ha feta kontrakt för något helt onödigt. Då är det alltså ok? Bara det enligt Elon gjorts enligt en god upphandling. Blir lite dubbelmoral kanske……
Model Y LR.
Model S70D
Re: Elon...
Var det någon som sa att Doge handlade om korruption i statsapparaten?
Ja möjligen i dess absoluta topp.
Doge övervakar tjänstemännens mejl för att hitta kritiker till Trump.
Så bra och kanske i linje med hur Elon drivit Tesla.
https://www.reuters.com/technology/arti ... 025-04-08/
Det enda Elon verkar fått rätt på senaste tiden är hans kritik av tarifferna, som verkar baseras på en fejkad ekonomisk expert som inte ens kan räkna rätt.
Ja möjligen i dess absoluta topp.
Doge övervakar tjänstemännens mejl för att hitta kritiker till Trump.
Så bra och kanske i linje med hur Elon drivit Tesla.
https://www.reuters.com/technology/arti ... 025-04-08/
Det enda Elon verkar fått rätt på senaste tiden är hans kritik av tarifferna, som verkar baseras på en fejkad ekonomisk expert som inte ens kan räkna rätt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Elon...
Här är lite från tråden där Elon kapar Navarro... Blir spännande att se var det här slutar. Mer från Elon i tråden om man klickar upp.
Re: Elon...
Nu läste jag inte alla delar av inlägget då jag inte har X själv men jag snappade upp att Navarro vill att Elons/Teslas växellådor ska byggas i USA…

Det finns för många dinosaurier i USA med för mycket makt.
Man vill inget hellre än att skruva tillbaka klockan 50 år…
Samtidigt missar man det faktum att konkurrenskraftig industri i stora delar är automatiserad idag.
Att Elon beblandar sig med dessa reliker från förr (Trump inräknad) övergår mitt förstånd.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Elon...
Det hade nog varit bättre att läsa inlägget innan man kommenterar. Navarro påpekar att Teslas batterier till stor del kommer från Kina och Japan och mycket av elektroniken från Taiwan. Jag har svårt att förstå på viket sätt det är demostrerbart falskt, som Musk påstår. Men han lät iallafall bli att kalla honom redarded eller pedophile, som han brukar kalla de som kritiserar honom.pefreli skrev: ↑09 apr 2025 23:16Nu läste jag inte alla delar av inlägget då jag inte har X själv men jag snappade upp att Navarro vill att Elons/Teslas växellådor ska byggas i USA…![]()
Det finns för många dinosaurier i USA med för mycket makt.
Man vill inget hellre än att skruva tillbaka klockan 50 år…
Samtidigt missar man det faktum att konkurrenskraftig industri i stora delar är automatiserad idag.
Att Elon beblandar sig med dessa reliker från förr (Trump inräknad) övergår mitt förstånd.
Vad som står i inlägget är att Navarro vill att bilar och bildelar ska byggas i USA, inte att Teslas växellådor ska byggas i USA. Tycka vad man vill om det, men det är iallafall konsekvent med det de tror sig kunna uppnå med Tullarna som Musk motsätter sig.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Elon...
På vilket sätt skulle något som Navarro säger vara något man ens behöver fundera på? Han bygger hela sin ekonomiska teori på en påhittad expert. För övrigt precis som Trump gjorde, han hade en påhittad medieexpert. Men kaka söker maka.iAkita skrev: ↑09 apr 2025 23:57Det hade nog varit bättre att läsa inlägget innan man kommenterar. Navarro påpekar att Teslas batterier till stor del kommer från Kina och Japan och mycket av elektroniken från Taiwan. Jag har svårt att förstå på viket sätt det är demostrerbart falskt, som Musk påstår. Men han lät iallafall bli att kalla honom redarded eller pedophile, som han brukar kalla de som kritiserar honom.pefreli skrev: ↑09 apr 2025 23:16Nu läste jag inte alla delar av inlägget då jag inte har X själv men jag snappade upp att Navarro vill att Elons/Teslas växellådor ska byggas i USA…![]()
Det finns för många dinosaurier i USA med för mycket makt.
Man vill inget hellre än att skruva tillbaka klockan 50 år…
Samtidigt missar man det faktum att konkurrenskraftig industri i stora delar är automatiserad idag.
Att Elon beblandar sig med dessa reliker från förr (Trump inräknad) övergår mitt förstånd.
Vad som står i inlägget är att Navarro vill att bilar och bildelar ska byggas i USA, inte att Teslas växellådor ska byggas i USA. Tycka vad man vill om det, men det är iallafall konsekvent med det de tror sig kunna uppnå med Tullarna som Musk motsätter sig.
Oavsett vad Elon farit med för osanningar så inte hittar han på personer för att stärka det han anser.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Elon...
Jag förstår inte vad det är du frågar? Menar du precis som Musk att det är falskt att Teslas batterier till stor del kommer från Kina och Japan och mycket av elektroniken från Taiwan?frippe skrev: ↑10 apr 2025 06:55På vilket sätt skulle något som Navarro säger vara något man ens behöver fundera på? Han bygger hela sin ekonomiska teori på en påhittad expert. För övrigt precis som Trump gjorde, han hade en påhittad medieexpert. Men kaka söker maka.iAkita skrev: ↑09 apr 2025 23:57Det hade nog varit bättre att läsa inlägget innan man kommenterar. Navarro påpekar att Teslas batterier till stor del kommer från Kina och Japan och mycket av elektroniken från Taiwan. Jag har svårt att förstå på viket sätt det är demostrerbart falskt, som Musk påstår. Men han lät iallafall bli att kalla honom redarded eller pedophile, som han brukar kalla de som kritiserar honom.pefreli skrev: ↑09 apr 2025 23:16Nu läste jag inte alla delar av inlägget då jag inte har X själv men jag snappade upp att Navarro vill att Elons/Teslas växellådor ska byggas i USA…![]()
Det finns för många dinosaurier i USA med för mycket makt.
Man vill inget hellre än att skruva tillbaka klockan 50 år…
Samtidigt missar man det faktum att konkurrenskraftig industri i stora delar är automatiserad idag.
Att Elon beblandar sig med dessa reliker från förr (Trump inräknad) övergår mitt förstånd.
Vad som står i inlägget är att Navarro vill att bilar och bildelar ska byggas i USA, inte att Teslas växellådor ska byggas i USA. Tycka vad man vill om det, men det är iallafall konsekvent med det de tror sig kunna uppnå med Tullarna som Musk motsätter sig.
Oavsett vad Elon farit med för osanningar så inte hittar han på personer för att stärka det han anser.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Elon...
Nej jag menar att det inte går att ta något som Navarro säger som en sanning oavsett.iAkita skrev: ↑10 apr 2025 06:59Jag förstår inte vad det är du frågar? Menar du precis som Musk att det är falskt att Teslas batterier till stor del kommer från Kina och Japan och mycket av elektroniken från Taiwan?frippe skrev: ↑10 apr 2025 06:55På vilket sätt skulle något som Navarro säger vara något man ens behöver fundera på? Han bygger hela sin ekonomiska teori på en påhittad expert. För övrigt precis som Trump gjorde, han hade en påhittad medieexpert. Men kaka söker maka.iAkita skrev: ↑09 apr 2025 23:57Det hade nog varit bättre att läsa inlägget innan man kommenterar. Navarro påpekar att Teslas batterier till stor del kommer från Kina och Japan och mycket av elektroniken från Taiwan. Jag har svårt att förstå på viket sätt det är demostrerbart falskt, som Musk påstår. Men han lät iallafall bli att kalla honom redarded eller pedophile, som han brukar kalla de som kritiserar honom.pefreli skrev: ↑09 apr 2025 23:16Nu läste jag inte alla delar av inlägget då jag inte har X själv men jag snappade upp att Navarro vill att Elons/Teslas växellådor ska byggas i USA…![]()
Det finns för många dinosaurier i USA med för mycket makt.
Man vill inget hellre än att skruva tillbaka klockan 50 år…
Samtidigt missar man det faktum att konkurrenskraftig industri i stora delar är automatiserad idag.
Att Elon beblandar sig med dessa reliker från förr (Trump inräknad) övergår mitt förstånd.
Vad som står i inlägget är att Navarro vill att bilar och bildelar ska byggas i USA, inte att Teslas växellådor ska byggas i USA. Tycka vad man vill om det, men det är iallafall konsekvent med det de tror sig kunna uppnå med Tullarna som Musk motsätter sig.
Oavsett vad Elon farit med för osanningar så inte hittar han på personer för att stärka det han anser.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Elon...
DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Re: Elon...
Logiken ligger väl i att hans agerande skapar en osäkerhet som påverkar bilens värde. Där av att ekonomin i att äga en Tesla blir väldigt osäker.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Hans argumentation handlar väl snarare om att det inte enbart är bilens egenskaper som gör att man väljer en viss bil eller ett visst märke. Där av att det enligt honom finns andra orsaker till att model y försäljningen inte tar fart trots en bra bil. Eller att andrahandsmarknaden är knepig med låg efterfrågan.
Tycker nog inte det driver ett Tesla hat, texten är lugn och saklig enligt vad jag kan läsa mig till och försöka tolka mellan raderna.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Elon...
De flesta andra bilföretags VDs engagerar sig inte politiskt på samma sätt som Elon gör, försöker påverka andra länders val eller driver stor mängd andra verksamheter (X, SpaceX, DOGE etc…). Hade han bara ägnat sig åt Tesla och hållt sina extrema åsikterf ör sig själv så hade nog ingen brytt sig.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Elon...
Det kan jag hålla med om. Elon är galen och har blivit en farlig man.ReNewAble skrev: ↑11 apr 2025 06:49De flesta andra bilföretags VDs engagerar sig inte politiskt på samma sätt som Elon gör, försöker påverka andra länders val eller driver stor mängd andra verksamheter (X, SpaceX, DOGE etc…). Hade han bara ägnat sig åt Tesla och hållt sina extrema åsikterf ör sig själv så hade nog ingen brytt sig.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Men att det ska gå ut över vanliga privata barnfamiljer i Sverige som får utstå hat för att de råkar köra en av Sveriges vanligaste nya bilmodeller, som dessutom råkar vara en av de bästa bilarna, tycker jag är sjukt.
Särskilt eftersom det inte skrivs spaltmeter eller sprids hat mot de som kör fossilbil, pajar planeten och göder Putin (mycket värre i min mening för oss svenskar), stödjer petrodiktaturer (kör Volkswagen) eller stöttar den kinesiska kommunistdiktaturen (kör Volvo eller Kinabilar).
Låt Elon vara ansvarig för vad han gör. Och oss privata Tesla-ägare för vad vi gör (kör en av marknadens bästa elbilar).
Re: Elon...
Tesla och Elon supportar och göder Trump, Kina och Ryssland.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 07:45Det kan jag hålla med om. Elon är galen och har blivit en farlig man.ReNewAble skrev: ↑11 apr 2025 06:49De flesta andra bilföretags VDs engagerar sig inte politiskt på samma sätt som Elon gör, försöker påverka andra länders val eller driver stor mängd andra verksamheter (X, SpaceX, DOGE etc…). Hade han bara ägnat sig åt Tesla och hållt sina extrema åsikterf ör sig själv så hade nog ingen brytt sig.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Men att det ska gå ut över vanliga privata barnfamiljer i Sverige som får utstå hat för att de råkar köra en av Sveriges vanligaste nya bilmodeller, som dessutom råkar vara en av de bästa bilarna, tycker jag är sjukt.
Särskilt eftersom det inte skrivs spaltmeter eller sprids hat mot de som kör fossilbil, pajar planeten och göder Putin (mycket värre i min mening för oss svenskar), stödjer petrodiktaturer (kör Volkswagen) eller stöttar den kinesiska kommunistdiktaturen (kör Volvo eller Kinabilar).
Låt Elon vara ansvarig för vad han gör. Och oss privata Tesla-ägare för vad vi gör (kör en av marknadens bästa elbilar).
Volvo ger visst stöd till Kina men troligen mycket mindre pengar in till kinesiska staten än Tesla, men framförallt så ger det väldigt mycket pengar in till Sverige.
Re: Elon...
Det är komplicerat med volvo. Vi i sverige, medborgarna och folkvalda, skulle ju enkelt kunna strypa företaget. Om ingen jobbade för dom eller köpte bilarna skulle ju volvo få stänga igen relativt snabbt.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 07:45Det kan jag hålla med om. Elon är galen och har blivit en farlig man.ReNewAble skrev: ↑11 apr 2025 06:49De flesta andra bilföretags VDs engagerar sig inte politiskt på samma sätt som Elon gör, försöker påverka andra länders val eller driver stor mängd andra verksamheter (X, SpaceX, DOGE etc…). Hade han bara ägnat sig åt Tesla och hållt sina extrema åsikterf ör sig själv så hade nog ingen brytt sig.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Men att det ska gå ut över vanliga privata barnfamiljer i Sverige som får utstå hat för att de råkar köra en av Sveriges vanligaste nya bilmodeller, som dessutom råkar vara en av de bästa bilarna, tycker jag är sjukt.
Särskilt eftersom det inte skrivs spaltmeter eller sprids hat mot de som kör fossilbil, pajar planeten och göder Putin (mycket värre i min mening för oss svenskar), stödjer petrodiktaturer (kör Volkswagen) eller stöttar den kinesiska kommunistdiktaturen (kör Volvo eller Kinabilar).
Låt Elon vara ansvarig för vad han gör. Och oss privata Tesla-ägare för vad vi gör (kör en av marknadens bästa elbilar).
Det är en stor arbetsgivare i sverige. Det skulle svida betydligt mer här än i kina om så blev fallet.
Att det skulle uppstå någon annan bilindustri är ju inte troligt. Se hur det gick för saab.