Re: Aktien TSLA
Postat: 10 maj 2024 10:03
Ingen utanför Ellons innersta krets vet nog något om vad det faktiskt blir i slutändan, men av vad som sades på earnings call så handlar det iaf definitivt om nya modeller, inte "bara" bantade 3:or.Teslasemitruck skrev: ↑10 maj 2024 10:03
/fthWe've updated our future vehicle lineup to accelerate the launch of new models ahead of previously mentioned startle production in the second half of of 2025 so we expect it to be more like the early 2025 if not late this year.
These new vehicles including more affordable models will use aspects of the Next Generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle lineup.
So it's not contingent on any new Factory or massive new production line, it'll be made on our current production lines much more efficiently and and we think this should allow us to get to over 3 million vehicles of capacity when realized to the full extent.
Tror du på några nya helt modeller i år?fth skrev: ↑10 maj 2024 10:21Här är citatet från Earnings Call 2024 Q1:/fthWe've updated our future vehicle lineup to accelerate the launch of new models ahead of previously mentioned startle production in the second half of of 2025 so we expect it to be more like the early 2025 if not late this year.
These new vehicles including more affordable models will use aspects of the Next Generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle lineup.
So it's not contingent on any new Factory or massive new production line, it'll be made on our current production lines much more efficiently and and we think this should allow us to get to over 3 million vehicles of capacity when realized to the full extent.
Svårt att veta, det kan ju vara så att dom hade långt gångna planer för nya modeller som skulle produceras på dom helt nya linorna, som dom nu "bara" anpassar för befintligt produktionskapacitet.backe skrev: ↑10 maj 2024 10:35Tror du på några nya helt modeller i år?fth skrev: ↑10 maj 2024 10:21Här är citatet från Earnings Call 2024 Q1:/fthWe've updated our future vehicle lineup to accelerate the launch of new models ahead of previously mentioned startle production in the second half of of 2025 so we expect it to be more like the early 2025 if not late this year.
These new vehicles including more affordable models will use aspects of the Next Generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle lineup.
So it's not contingent on any new Factory or massive new production line, it'll be made on our current production lines much more efficiently and and we think this should allow us to get to over 3 million vehicles of capacity when realized to the full extent.
Ingen verkar känna till något om dom, inte ens ett rykte eller en bild på någon mula, man snyter normalt inte ut ett par nya modeller på några månader samtidigt som man säger upp uppemot 20% av personalen. Teslas senaste bilsläpp tog väl ca 5 år från presentation till produktion, och nu har man inte ens sagt något mer än en mening på earnings call.
Sen har det sagts mycket på dessa möten som ännu inte realiserats 5-8 år senare.
Jag tolkar det lika som dig men jag tror inte på det. Jag tror att det kommer billigare varianter på 3/Y och att man sen menar att det tolkats fel, Elon är duktig på att vara luddig, sen frågar folk på X, då svarar han ofta med en emoji så att det går att tolka som ja utan att han egentligen har svarat. Ryggen frifth skrev: ↑10 maj 2024 10:41Svårt att veta, det kan ju vara så att dom hade långt gångna planer för nya modeller som skulle produceras på dom helt nya linorna, som dom nu "bara" anpassar för befintligt produktionskapacitet.backe skrev: ↑10 maj 2024 10:35Tror du på några nya helt modeller i år?fth skrev: ↑10 maj 2024 10:21Här är citatet från Earnings Call 2024 Q1:/fthWe've updated our future vehicle lineup to accelerate the launch of new models ahead of previously mentioned startle production in the second half of of 2025 so we expect it to be more like the early 2025 if not late this year.
These new vehicles including more affordable models will use aspects of the Next Generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle lineup.
So it's not contingent on any new Factory or massive new production line, it'll be made on our current production lines much more efficiently and and we think this should allow us to get to over 3 million vehicles of capacity when realized to the full extent.
Ingen verkar känna till något om dom, inte ens ett rykte eller en bild på någon mula, man snyter normalt inte ut ett par nya modeller på några månader samtidigt som man säger upp uppemot 20% av personalen. Teslas senaste bilsläpp tog väl ca 5 år från presentation till produktion, och nu har man inte ens sagt något mer än en mening på earnings call.
Sen har det sagts mycket på dessa möten som ännu inte realiserats 5-8 år senare.
Men nej, jag tycker också det låter osannolikt att dom skulle klara av att producera helt nya modeller med den tidplanen, oavsett dom det är på gamla eller nya linor.
Jag ville bara klargöra vad som faktiskt sades, som svar på diskussionen ovan hur budskapet hade uppfattats. Budskapet från earnings call är iaf enligt mig helt klart att det handlar om nya modeller/fordon, inte bara bantade versioner av befintliga.
/fth
Så kan det absolut bli, ”ny modell” är ju inte heller något exakt begrepp, en Model 3 med något kortare hjulbas, mindre batteripack, men med typ 90% samma komponenter i övrigt, är det en ny modell eller bara en version?backe skrev: ↑10 maj 2024 10:49Jag tolkar det lika som dig men jag tror inte på det. Jag tror att det kommer billigare varianter på 3/Y och att man sen menar att det tolkats fel, Elon är duktig på att vara luddig, sen frågar folk på X, då svarar han ofta med en emoji så att det går att tolka som ja utan att han egentligen har svarat. Ryggen frifth skrev: ↑10 maj 2024 10:41Svårt att veta, det kan ju vara så att dom hade långt gångna planer för nya modeller som skulle produceras på dom helt nya linorna, som dom nu "bara" anpassar för befintligt produktionskapacitet.backe skrev: ↑10 maj 2024 10:35Tror du på några nya helt modeller i år?fth skrev: ↑10 maj 2024 10:21Här är citatet från Earnings Call 2024 Q1:/fthWe've updated our future vehicle lineup to accelerate the launch of new models ahead of previously mentioned startle production in the second half of of 2025 so we expect it to be more like the early 2025 if not late this year.
These new vehicles including more affordable models will use aspects of the Next Generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle lineup.
So it's not contingent on any new Factory or massive new production line, it'll be made on our current production lines much more efficiently and and we think this should allow us to get to over 3 million vehicles of capacity when realized to the full extent.
Ingen verkar känna till något om dom, inte ens ett rykte eller en bild på någon mula, man snyter normalt inte ut ett par nya modeller på några månader samtidigt som man säger upp uppemot 20% av personalen. Teslas senaste bilsläpp tog väl ca 5 år från presentation till produktion, och nu har man inte ens sagt något mer än en mening på earnings call.
Sen har det sagts mycket på dessa möten som ännu inte realiserats 5-8 år senare.
Men nej, jag tycker också det låter osannolikt att dom skulle klara av att producera helt nya modeller med den tidplanen, oavsett dom det är på gamla eller nya linor.
Jag ville bara klargöra vad som faktiskt sades, som svar på diskussionen ovan hur budskapet hade uppfattats. Budskapet från earnings call är iaf enligt mig helt klart att det handlar om nya modeller/fordon, inte bara bantade versioner av befintliga.
/fth
Det här kommer väl suddas ut på sikt, särskilt på minimalistiska märken som Tesla.fth skrev: ↑10 maj 2024 11:14Så kan det absolut bli, ”ny modell” är ju inte heller något exakt begrepp, en Model 3 med något kortare hjulbas, mindre batteripack, men med typ 90% samma komponenter i övrigt, är det en ny modell eller bara en version?backe skrev: ↑10 maj 2024 10:49Jag tolkar det lika som dig men jag tror inte på det. Jag tror att det kommer billigare varianter på 3/Y och att man sen menar att det tolkats fel, Elon är duktig på att vara luddig, sen frågar folk på X, då svarar han ofta med en emoji så att det går att tolka som ja utan att han egentligen har svarat. Ryggen frifth skrev: ↑10 maj 2024 10:41Svårt att veta, det kan ju vara så att dom hade långt gångna planer för nya modeller som skulle produceras på dom helt nya linorna, som dom nu "bara" anpassar för befintligt produktionskapacitet.backe skrev: ↑10 maj 2024 10:35Tror du på några nya helt modeller i år?
Ingen verkar känna till något om dom, inte ens ett rykte eller en bild på någon mula, man snyter normalt inte ut ett par nya modeller på några månader samtidigt som man säger upp uppemot 20% av personalen. Teslas senaste bilsläpp tog väl ca 5 år från presentation till produktion, och nu har man inte ens sagt något mer än en mening på earnings call.
Sen har det sagts mycket på dessa möten som ännu inte realiserats 5-8 år senare.
Men nej, jag tycker också det låter osannolikt att dom skulle klara av att producera helt nya modeller med den tidplanen, oavsett dom det är på gamla eller nya linor.
Jag ville bara klargöra vad som faktiskt sades, som svar på diskussionen ovan hur budskapet hade uppfattats. Budskapet från earnings call är iaf enligt mig helt klart att det handlar om nya modeller/fordon, inte bara bantade versioner av befintliga.
/fth
Jag tror absolut Teslas ambition är att producera nya modeller, men också att man på earnings call var noga med att säga vad marknaden ville höra.
/fth
Det blir ju svårare och svårare också genom att dom flesta tillverkare använder samma plattform till många modeller, i grunden samma tekniska innehåll men med olika kaross. Med "storlek på batteripack" menade jag iofs den fysiska storleken, alltså inte antal kWh, man skulle ju t.ex kunna tänka sig att Tesla tar fram en mindre bil med samma front/rear castings som MY, men med en betydligt kortare "mitt-del" och batteripack.
Ok, jag förstår.fth skrev: ↑10 maj 2024 11:44Det blir ju svårare och svårare också genom att dom flesta tillverkare använder samma plattform till många modeller, i grunden samma tekniska innehåll men med olika kaross. Med "storlek på batteripack" menade jag iofs den fysiska storleken, alltså inte antal kWh, man skulle ju t.ex kunna tänka sig att Tesla tar fram en mindre bil med samma front/rear castings som MY, men med en betydligt kortare "mitt-del" och batteripack.
/fth
När marknaden frågar efter en mindre bil är det ju en billigare bil som efterfrågas.fth skrev: ↑10 maj 2024 11:44Det blir ju svårare och svårare också genom att dom flesta tillverkare använder samma plattform till många modeller, i grunden samma tekniska innehåll men med olika kaross. Med "storlek på batteripack" menade jag iofs den fysiska storleken, alltså inte antal kWh, man skulle ju t.ex kunna tänka sig att Tesla tar fram en mindre bil med samma front/rear castings som MY, men med en betydligt kortare "mitt-del" och batteripack.
/fth
Xanthopteryx skrev: ↑10 maj 2024 17:30En kombi är typiskt nordiskt och sträcker sig inte ens särskilt mycket ner i Europa.
Skulle kanske kunna vara en hatchback av model 3, med kortat bagageutrymme och enbart motor fram
En model 2,5. Typ.
För att spara pengar är det tillval med säten bak.
Likaså är det tillval med kontroll att samtliga delar är ordentligt fastskruvade.
Man kan även köpa till ett tillval som gör att du får den normala skärmen i stället för en 12-tummare.
Bakdörrarna är också bortplockade och man får klättra genom frmadörrarna. Men som tillval kan du få bakdörrar.
Enbart förarrutan går att veva ner, men ett tillval ger dig fönsterhissar på samtliga fyra rutor.
Enbart en torkararm fram (två stycken är såklart tillval).
I've had .6 for a little over a week and probably close to 1000 miles. It's really good but still has a handful of things that must be fixed. It does not understand express lanes on highways, bridges that alternate lanes being open, speed limit data is bad, lane change hesitation
Jag tror inte det där är rätt uppfattat. Jag tror att Baidu sa att de kan tänka sig att hjälpa Tesla i Kina.