"We are getting to a point where once the bugs are fixed everything works" brukar jag också ofta säga om min kod
Re: Aktien TSLA
Postat: 06 jun 2024 02:14
av spacecoin
Sedan kan man fråga sig hur många olyckor det blir på en flotta på 5M bilar med en MTBF på ca en gång per år. jag får det till 13600 per dag... Hej Matematik! Låter det acceptabelt eller säkrare än en människa?
Sedan kan man fråga sig hur många olyckor det blir på en flotta på 5M bilar med en MTBF på ca en gång per år. jag får det till 13600 per dag... Hej Matematik! Låter det acceptabelt eller säkrare än en människa?
Intervention <> olycka, men det är jag säker på att du är fullt medveten om.
Jag hittar inte någon statistik på "operator intervention" för Waymo, men Cruise förlitade sig tydligen på "human assistance" var 4:e till 5:e mile
Sedan kan man fråga sig hur många olyckor det blir på en flotta på 5M bilar med en MTBF på ca en gång per år. jag får det till 13600 per dag... Hej Matematik! Låter det acceptabelt eller säkrare än en människa?
Intervention <> olycka, men det är jag säker på att du är fullt medveten om.
Jag hittar inte någon statistik på "operator intervention" för Waymo, men Cruise förlitade sig tydligen på "human assistance" var 4:e till 5:e mile
/fth
Jag kanske har missförstått hur Waymo gör men jag trodde att de inte har operator interventions utan att operatörerna agerar först i efterhand när bilen stannat och bett om beslutsstöd?
Har Tesla-aktier hos Avanza. Men varken hos Avanza eller hos https://ir.tesla.com/shareholders/vote# ... er-brokers så hittar jag någon information om hur jag gör för att rösta. Jag har inte fått något mail från Avanza i frågan.
Nån som har koll?
Logga in på Avanza kolla på dina meddelande så ska det finnas en länk till hur du använder dina aktier för att rösta.
Jag fick mitt meddelande 20maj, antar att alla som ägde tesla aktier den 16/4 2024 hos Avanza fått detta meddelande.
Du har fram till den 11e
Sedan kan man fråga sig hur många olyckor det blir på en flotta på 5M bilar med en MTBF på ca en gång per år. jag får det till 13600 per dag... Hej Matematik! Låter det acceptabelt eller säkrare än en människa?
Intervention <> olycka, men det är jag säker på att du är fullt medveten om.
Menar du att en förare kommer att sitta som en hök och övervaka ett system som gör ett fel om året? Inte troligt att det är så, baserat på forskning om hur människor funkar (automation complacency).
Jag kanske har missförstått hur Waymo gör men jag trodde att de inte har operator interventions utan att operatörerna agerar först i efterhand när bilen stannat och bett om beslutsstöd?
Nej du har inte missförstått. Remote Assistance är inte en funktion som förhindrar olyckor. Det klarar Waymo-systemet själv.
Re: Aktien TSLA
Postat: 06 jun 2024 11:39
av HerrNilsson
Gali skräder inte orden!
Men visst, en NEJ-röst blir en röst på Blackrock och andra stora advisory firms och investment firms som enbart vill sko sig själva i detta. Det blir också en röst som indirekt ger tummen upp till en Delaware-domare med tydlig politisk agenda som rivit upp ett 6 år gammalt beslut från aktieägarna. Helt galet i sig.
Men visst, en NEJ-röst blir en röst på Blackrock och andra stora advisory firms och investment firms som enbart vill sko sig själva i detta. Det blir också en röst som indirekt ger tummen upp till en Delaware-domare med tydlig politisk agenda som rivit upp ett 6 år gammalt beslut från aktieägarna. Helt galet i sig.
Kan du utveckla hur Delaware Court of Chancery "har en politisk agenda"? Deras enda agenda är att skydda aktieägare.
Hur "skor sig" "Blackrock och andra stora advisory firms" på att rösta emot?
Sedan kan man fråga sig hur många olyckor det blir på en flotta på 5M bilar med en MTBF på ca en gång per år. jag får det till 13600 per dag... Hej Matematik! Låter det acceptabelt eller säkrare än en människa?
Intervention <> olycka, men det är jag säker på att du är fullt medveten om.
Jag hittar inte någon statistik på "operator intervention" för Waymo, men Cruise förlitade sig tydligen på "human assistance" var 4:e till 5:e mile
/fth
Waymo har distansoperatörer som agerar när bilen ber om hjälp.
Det finns en bra förklaring på Waymos blogg.
Till exempel kan bilen ringa hem och säga:
"Nu är jag osäker på hur jag skall hantera den här situationen. Skall jag A: Stå kvar. B: Köra vänster. C: Köra höger."
Operatören väljer ett alternativ och bilen utför.
Om bilen godkänner att det utförs. Trafikmiljön ändras ju kontinuerligt så den kommer fortfarande att fatta beslut själv om och när den skall köra.
Operatören kan även hjälpa bilen genom att plotta en rutt. Det vill säga enkelt markera att "Kör upp på den här privata uppfarten för att komma runt blockeringen" varvid bilen kommer att göra det. Om bilen anser att det går att göra säkert.
Ni vet, sådär som vi människor ibland behöver göra. Kanske köra upp lite på en trottoar för att underlätta ett möte eller komma runt ett problem på vägen.
Men. Bilen kör alltså själv. Bilen väjer för saker. Bilen agerar. Ingen människa sitter och gör detta.
Människan är bara där som rådgivare när bilen ber om hjälp.
Undrar just hur rösträkningen går till.. är det Elon som ”räknar” rösterna och avgör resultatet?
Seriöst?
/fth
Säkert seriöst.
För om man i vartannan inlägg insinuerar att Elon är ond och Tesla dåligt, utan att säga det rakt ut, så kan man säkert tro att det är så.
Om man ska vara seriös, brukar inte omröstningar vara slutna och räkning/oublicering ske när tiden för att lägga sin röst har passerat? Känns märkligt att Elon använder sig av lagda röster för att försöka styra opinionen?
Om man ska vara seriös, brukar inte omröstningar vara slutna och räkning/oublicering ske när tiden för att lägga sin röst har passerat? Känns märkligt att Elon använder sig av lagda röster för att försöka styra opinionen?
Håller helt med, ett företag bestämmer väl iofs själv om dom vill publicera resultaten löpande, det är ju inget regeringsval, men att så uppenbart använda inlämnade röster för att påverka utfallet är ju högst tveksamt, även om det sannolikt inte är olagligt.
Det var dock den absurda tanken att Elon själv skulle sitta och styra och ställa över rösträkning och utfall på klassiskt Sovjet-manér utan att SEC, styrelse etc skulle ha åsikter om detta som jag kommenterade.
Om man ska vara seriös, brukar inte omröstningar vara slutna och räkning/oublicering ske när tiden för att lägga sin röst har passerat? Känns märkligt att Elon använder sig av lagda röster för att försöka styra opinionen?
Håller helt med, ett företag bestämmer väl iofs själv om dom vill publicera resultaten löpande, det är ju inget regeringsval, men att så uppenbart använda inlämnade röster för att påverka utfallet är ju högst tveksamt, även om det sannolikt inte är olagligt.
Det var dock den absurda tanken att Elon själv skulle sitta och styra och ställa över rösträkning och utfall på klassiskt Sovjet-manér utan att SEC, styrelse etc skulle ha åsikter om detta som jag kommenterade.
/fth
Jag tror inte heller att Elon fuskar med själva rösterna, där är man för rädd att det ska ogiltigförklaras troligen. Men som sagt, ändå ett lite oseriöst intryck av detta även om det är legalt.
Rösta på Tesla-stämman hos Swedbank/Sparbanken Skåne
Har någon med aktiedepå i Swedbank/Sparbanken Skåne (de har samma admin system för depå) lyckats rösta på stämman? Jag har pratat med kundtjänst under en veckas tid och lämna massa uppgifter men kommer ingen vart. Jag fick dock reda på att det skall kosta 1 000:- att kunna röst men ännu så länge har jag inte fått underlag för att gå vidare...
Jämfört med Avanza och Nordnet så verkar Swedbank/Sparbanken Skåne ha extremt dålig koll...
Efter mycket kommunikation fram och tillbaka så fick jag till slut ett kontrollnummer och en länk och kunde rösta! Slutet gott - allting gott...