Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
...Mardrömmen för Audi vore såklart om kunderna köpte E-tron istället för RSQ5, SQ7 osv. Audi vill såklart istället hålla kvar några av de existerande kunder som annars hade bytt till Tesla...
Och vilka Q7-kunder tror du är mest benägna att byta till en Model X? De som idag kör en snikversion med tvålitersbensinare eller de som kör SQ7? Det har ju hänt förut att en bilmodell har släppts utan alla varianter tillgängliga från start, så att säga. :)
Trelitersdiesel är det minsta som säljs. Tror inte det är någon större skillnad, en stor majoritet av alla X är tjänstebilar. Men det är ju inte det som är huvudpoängen, huvudpoängen är som sagt att slippa kannibalisering på de bilar de verkligen tjänar pengar på. Skulle det finnas en prestandaversion av e-Tron skulle den såklart vara av intresse för dem som idag köper en prestanda fossil-suv.
Nej det finns en 2.0 TFSI också. Absolut, i Sverige är en majoritet av alla MX tjänstebilar, men tror inte det ser likadant ut i alla andra länder.

Japp, visst är det så att en e-tron performance kan kannibalisera på SQ7 exempelvis. Men en annan aspekt är att Model X kan sno kunder från SQ7, vilket en e-tron performance skulle kunna motverka, speciellt nu när den slöaste varianten av MX har utgått. Vilket är värst? Att kannibalisera på sina egna modeller eller att förlora kunder till en konkurrent? Jag är övertygad om att Audi analyserar sådant här väldigt noggrant, och vi lär få svaret på om det kommer en e-tron performance inom en ganska snart framtid skulle jag tippa på.
Syftade på Sverige, men mycket möjligt det finns snikvarianter internationellt.

Hade Audi haft resurser och batterier samt löst marginalbiten så hade de såklart byggt massor av varianter och skalat produktionen. Nu har man inte det och då tror jag man prioriterar att hålla uppe marginalerna på de bilar man erbjuder... Vi får se vem som får rätt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.

Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.

Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
Jag har fortfarande svårt att köpa att en 2,5 ton SUV som accelererar 0-100 km/h på 6 sekunder anses vara långsam... men visst, allt är ju relativt. :) Sen är det ju väldigt mycket 0-100 fokus på det här forumet, samtidigt pratas det omkörningsprestanda och i viss mån står de lite i motsats till varandra. Eller snarare, man behöver kompromissa lite med den ena eller den andra. Det hade varit intressant att se momentkurvan för e-trons elmaskiner, för att se vart de har lagt "knäet" och hur kurvan avtar kontra varvtal.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.

Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
Jag har fortfarande svårt att köpa att en 2,5 ton SUV som accelererar 0-100 km/h på 6 sekunder anses vara långsam... men visst, allt är ju relativt. :) Sen är det ju väldigt mycket 0-100 fokus på det här forumet, samtidigt pratas det omkörningsprestanda och i viss mån står de lite i motsats till varandra. Eller snarare, man behöver kompromissa lite med den ena eller den andra. Det hade varit intressant att se momentkurvan för e-trons elmaskiner, för att se vart de har lagt "knäet" och hur kurvan avtar kontra varvtal.
Vet inte om det gäller alla Tesla-varianter men antagligen har alla en liknande kurva. Toppeffekten finns mellan 60-120 km/h (dvs det vanligaste omkörningsintervallet) men den dör inte av helt vid högre hastigheter heller. Om den toppar 423 hk eller vad det nu är så har den ~300 hk kvar vid 200 km/h.

Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mickep »

Tror också att marknaden för extremt dyra bilar är begränsad. Dock har den högre marginaler per såld bil.
Det är också där prestanda argumenten kommer. (och det nästan uteslutande)
Vid lågprisbilar är det sällan det ens kommer upp på tal, där är det andra aspekter som är viktiga, som pris och funktioner (praktikaliteter) dvs bruksbilar som hanteras därefter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.

Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
Jag har fortfarande svårt att köpa att en 2,5 ton SUV som accelererar 0-100 km/h på 6 sekunder anses vara långsam... men visst, allt är ju relativt. :) Sen är det ju väldigt mycket 0-100 fokus på det här forumet, samtidigt pratas det omkörningsprestanda och i viss mån står de lite i motsats till varandra. Eller snarare, man behöver kompromissa lite med den ena eller den andra. Det hade varit intressant att se momentkurvan för e-trons elmaskiner, för att se vart de har lagt "knäet" och hur kurvan avtar kontra varvtal.
Vet inte om det gäller alla Tesla-varianter men antagligen har alla en liknande kurva. Toppeffekten finns mellan 60-120 km/h (dvs det vanligaste omkörningsintervallet) men den dör inte av helt vid högre hastigheter heller. Om den toppar 423 hk eller vad det nu är så har den ~300 hk kvar vid 200 km/h.
Tack för bilden. :) Jo toppeffekten finns där, men inte maxmomentet. Skulle du plotta in bilens acceleration vid en "fullgasrepa" i samma graf skulle den följa momentkurvan, inte effektkurvan (förutsatt att batteriet kan ge tillräckligt med ström så länge).

Min poäng var bara att Audis momentkurva lika gärna kan se ut som den gröna kurvan nedan (ursäkta ful snipping-konst). Vilket skulle göra att den har långsammare acceleration <80 km/h men snabbare >80 km/h jämfört med Teslan. Det beror på hur man har optimerat elmaskin och inverter. Jag har inga som helst belägg för att det här ens är nära sanningen i e-trons fall. Det är mer ett försök till att visa att bara för att man är snabbast 0-100, behöver man nödvändigtvis inte vara det 80-120. :)
Moment.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
Du har bara delvis rätt. Med en elbil slipper du förbereda omkörningen genom att växla ner osv. Men sen när du väl fått i rätt växel på fossilbilen så spelar det mindre roll. Då handlar det enbart om effekten. En elbil med 100 hk är då inte snabbare än en fossilbil med 100 hk. (I stadstrafik känns dock elbilen oändligt snabbare än motsvarande fossilbil)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
Nix, eGolfen är inte i närheten av så smidig vid omkörningar som Tesla. För att göra en säker omkörning behöver bilen vara snabb inte bara upp till 50 om man ska köra om en tex husbil som kör i 50 på 80 väg. Då behöver man en bil som är snabb upp till kanske 120 för att snabbt komma förbi. eGolfen är inte snabb i det intervallet och är nog på ca samma nivå som tidigare nämnda Volvo. Det är inte snack om marginaler, det är snack om dag och natt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Nu lär ju e-tron vara som en blixt jämfört med både eGolf och Zoe, som jag håller med om känns alltför sega vid omkörningar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

och vissa missar poängen att säkra omkörningar utförs av säkra förare och inte säkra bilar.... :roll:

:lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
och vissa missar poängen att säkra omkörningar utförs av säkra förare och inte säkra bilar.... :roll:

:lol:

Finns inget motsatsförhållande. Jag är hellre rik och frisk än sjuk och fattig också. ;)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Nu kan man bygga E-tron i svenska konfiguratorn:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... -audi.html

Många kryss blir det innan man är klar :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
Nu kan man bygga E-tron i svenska konfiguratorn:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... -audi.html

Många kryss blir det innan man är klar :D
Det räcker med ett :lol:

(det är alltid dyrare att plocka enstaka paket till en Proline, än att köra stora paketet, i princip)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Prislappen blir som en Tesla.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Audi e-tron

Inlägg av SR-71-BlackBird »

kangru skrev:
Prislappen blir som en Tesla.
Men dålig prestanda.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

SR-71-BlackBird skrev:
kangru skrev:
Prislappen blir som en Tesla.
Men dålig prestanda.
Och kort räckvidd, mindre än 40mil wltp. 241wh/km om jag kommer ihåg rätt.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Ja man blir kanske så fartblind när det handlar om såna summor att ett par hundra tusen hit eller dit inte spelar någon roll... :roll:

EDIT: WLTP-räckvidden är 417 km
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Geni87 skrev:
Ja man blir kanske så fartblind när det handlar om såna summor att ett par hundra tusen hit eller dit inte spelar någon roll... :roll:

EDIT: WLTP-räckvidden är 417 km
Det beror på tillval. Om du gör många går den ner till 378km tror jag det var, kolla i sammanfattningen i slutet efter alla val.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

kangru skrev:
Geni87 skrev:
Ja man blir kanske så fartblind när det handlar om såna summor att ett par hundra tusen hit eller dit inte spelar någon roll... :roll:

EDIT: WLTP-räckvidden är 417 km
Det beror på tillval. Om du gör många går den ner till 378km tror jag det var, kolla i sammanfattningen i slutet efter alla val.
Jo jag vet, det är det som är det fina med WLTP. Sånt behövde inte tillverkarna redovisa tidigare när NEDC gällde, det ser man på t.ex. Model S/X som alltid har samma räckvidd redovisad i NEDC oavsett tillval. Bra att kunna se hur större fälgar påverkar direkt när man konfigurerar bilen.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

SR-71-BlackBird skrev:
kangru skrev:
Prislappen blir som en Tesla.
Men dålig prestanda.
Ja, skitkass bil. Helt värdelös, fattar inte hur Audi tänkte här faktiskt. Dessutom har de ju en diabolisk plan att bara sälja några stycken av dem.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar