...Mardrömmen för Audi vore såklart om kunderna köpte E-tron istället för RSQ5, SQ7 osv. Audi vill såklart istället hålla kvar några av de existerande kunder som annars hade bytt till Tesla...
Och vilka Q7-kunder tror du är mest benägna att byta till en Model X? De som idag kör en snikversion med tvålitersbensinare eller de som kör SQ7? Det har ju hänt förut att en bilmodell har släppts utan alla varianter tillgängliga från start, så att säga.
Trelitersdiesel är det minsta som säljs. Tror inte det är någon större skillnad, en stor majoritet av alla X är tjänstebilar. Men det är ju inte det som är huvudpoängen, huvudpoängen är som sagt att slippa kannibalisering på de bilar de verkligen tjänar pengar på. Skulle det finnas en prestandaversion av e-Tron skulle den såklart vara av intresse för dem som idag köper en prestanda fossil-suv.
Nej det finns en 2.0 TFSI också. Absolut, i Sverige är en majoritet av alla MX tjänstebilar, men tror inte det ser likadant ut i alla andra länder.
Japp, visst är det så att en e-tron performance kan kannibalisera på SQ7 exempelvis. Men en annan aspekt är att Model X kan sno kunder från SQ7, vilket en e-tron performance skulle kunna motverka, speciellt nu när den slöaste varianten av MX har utgått. Vilket är värst? Att kannibalisera på sina egna modeller eller att förlora kunder till en konkurrent? Jag är övertygad om att Audi analyserar sådant här väldigt noggrant, och vi lär få svaret på om det kommer en e-tron performance inom en ganska snart framtid skulle jag tippa på.
Syftade på Sverige, men mycket möjligt det finns snikvarianter internationellt.
Hade Audi haft resurser och batterier samt löst marginalbiten så hade de såklart byggt massor av varianter och skalat produktionen. Nu har man inte det och då tror jag man prioriterar att hålla uppe marginalerna på de bilar man erbjuder... Vi får se vem som får rätt.
Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.
Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.
Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
Jag har fortfarande svårt att köpa att en 2,5 ton SUV som accelererar 0-100 km/h på 6 sekunder anses vara långsam... men visst, allt är ju relativt. Sen är det ju väldigt mycket 0-100 fokus på det här forumet, samtidigt pratas det omkörningsprestanda och i viss mån står de lite i motsats till varandra. Eller snarare, man behöver kompromissa lite med den ena eller den andra. Det hade varit intressant att se momentkurvan för e-trons elmaskiner, för att se vart de har lagt "knäet" och hur kurvan avtar kontra varvtal.
Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.
Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
Jag har fortfarande svårt att köpa att en 2,5 ton SUV som accelererar 0-100 km/h på 6 sekunder anses vara långsam... men visst, allt är ju relativt. Sen är det ju väldigt mycket 0-100 fokus på det här forumet, samtidigt pratas det omkörningsprestanda och i viss mån står de lite i motsats till varandra. Eller snarare, man behöver kompromissa lite med den ena eller den andra. Det hade varit intressant att se momentkurvan för e-trons elmaskiner, för att se vart de har lagt "knäet" och hur kurvan avtar kontra varvtal.
Vet inte om det gäller alla Tesla-varianter men antagligen har alla en liknande kurva. Toppeffekten finns mellan 60-120 km/h (dvs det vanligaste omkörningsintervallet) men den dör inte av helt vid högre hastigheter heller. Om den toppar 423 hk eller vad det nu är så har den ~300 hk kvar vid 200 km/h.
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tror också att marknaden för extremt dyra bilar är begränsad. Dock har den högre marginaler per såld bil.
Det är också där prestanda argumenten kommer. (och det nästan uteslutande)
Vid lågprisbilar är det sällan det ens kommer upp på tal, där är det andra aspekter som är viktiga, som pris och funktioner (praktikaliteter) dvs bruksbilar som hanteras därefter.
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.
Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
Jag har fortfarande svårt att köpa att en 2,5 ton SUV som accelererar 0-100 km/h på 6 sekunder anses vara långsam... men visst, allt är ju relativt. Sen är det ju väldigt mycket 0-100 fokus på det här forumet, samtidigt pratas det omkörningsprestanda och i viss mån står de lite i motsats till varandra. Eller snarare, man behöver kompromissa lite med den ena eller den andra. Det hade varit intressant att se momentkurvan för e-trons elmaskiner, för att se vart de har lagt "knäet" och hur kurvan avtar kontra varvtal.
Vet inte om det gäller alla Tesla-varianter men antagligen har alla en liknande kurva. Toppeffekten finns mellan 60-120 km/h (dvs det vanligaste omkörningsintervallet) men den dör inte av helt vid högre hastigheter heller. Om den toppar 423 hk eller vad det nu är så har den ~300 hk kvar vid 200 km/h.
Tack för bilden. Jo toppeffekten finns där, men inte maxmomentet. Skulle du plotta in bilens acceleration vid en "fullgasrepa" i samma graf skulle den följa momentkurvan, inte effektkurvan (förutsatt att batteriet kan ge tillräckligt med ström så länge).
Min poäng var bara att Audis momentkurva lika gärna kan se ut som den gröna kurvan nedan (ursäkta ful snipping-konst). Vilket skulle göra att den har långsammare acceleration <80 km/h men snabbare >80 km/h jämfört med Teslan. Det beror på hur man har optimerat elmaskin och inverter. Jag har inga som helst belägg för att det här ens är nära sanningen i e-trons fall. Det är mer ett försök till att visa att bara för att man är snabbast 0-100, behöver man nödvändigtvis inte vara det 80-120.
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
Du har bara delvis rätt. Med en elbil slipper du förbereda omkörningen genom att växla ner osv. Men sen när du väl fått i rätt växel på fossilbilen så spelar det mindre roll. Då handlar det enbart om effekten. En elbil med 100 hk är då inte snabbare än en fossilbil med 100 hk. (I stadstrafik känns dock elbilen oändligt snabbare än motsvarande fossilbil)
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
Nix, eGolfen är inte i närheten av så smidig vid omkörningar som Tesla. För att göra en säker omkörning behöver bilen vara snabb inte bara upp till 50 om man ska köra om en tex husbil som kör i 50 på 80 väg. Då behöver man en bil som är snabb upp till kanske 120 för att snabbt komma förbi. eGolfen är inte snabb i det intervallet och är nog på ca samma nivå som tidigare nämnda Volvo. Det är inte snack om marginaler, det är snack om dag och natt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Ja man blir kanske så fartblind när det handlar om såna summor att ett par hundra tusen hit eller dit inte spelar någon roll...
EDIT: WLTP-räckvidden är 417 km
Det beror på tillval. Om du gör många går den ner till 378km tror jag det var, kolla i sammanfattningen i slutet efter alla val.
Jo jag vet, det är det som är det fina med WLTP. Sånt behövde inte tillverkarna redovisa tidigare när NEDC gällde, det ser man på t.ex. Model S/X som alltid har samma räckvidd redovisad i NEDC oavsett tillval. Bra att kunna se hur större fälgar påverkar direkt när man konfigurerar bilen.